Santa Sangre (1989)

Mexico / Italië
Drama / Horror

geregisseerd door Alejandro Jodorowsky
met Axel Jodorowsky, Blanca Guerra en Guy Stockwell

De kleine Fenix werkt als goochelaar in een circus in Mexico-Stad. Zijn vader is een driftige messenwerper in een te klein luipaardvel. Zijn moeder, een trapeziste die ook de hogepriesteres is van een religieuze cultus, gewijd aan een maagd zonder armen. Als de vader zich op een wellustig getatoeëerde Felliniaanse deerne stort, wordt hij door zijn vrouw met salpeterzuur ontmand. Voor hij zich de keel oversnijdt, demonstreert hij nog een laatste keer zijn behendigheid met messen door haar armen af te hakken. Voldoende om de jonge zoon een paar trauma's te bezorgen. Op zijn twintigste mag Fenix de inrichting verlaten maar hij wordt door zijn moeder tot slaaf gemaakt. De twee voeren een grotesk pantomimenummertje op, waarbij hij haar zijn armen leent en hun lichamen één worden. Samen betreden ze een bloedig pad van wraak. Maar hebben we hier te maken met waanvoorstellingen of gebeurt het allemaal echt?

avatar van stephan73
Prachtige surrealistische slasher van Jodorowsky.
Hoewel de film toch nog behoorlijk apart is en soms moeilijk te volgen, is dit wel de meest toegankelijke film van hem die ik heb gezien. Hij is zelfs rechtlijnig te noemen.
Gelukkig zitten er nog genoeg typische Jodorowsky scenes in (zoals de Olifantenbegrafenis en het de scene waar mongooltjes naar de "bioscoop" gaan) om hem op te tillen naar een hoger gemiddelde.
Het acteerwerk van Axel Jodorowsky is prachtig. Hij heeft speciaal voor deze rol pantomine moeten leren en heeft ook lange tijd acrobatiek moeten leren. Ook Blanca Guerra is sterk.

Film die lang niet zo bizar is als zijn reputatie doet vermoeden.Niet gekker i.i.g. dan freaks,psycho of de gemiddelde Buñuel of Fellini,om de duidelijkste voorbeelden voor deze film te noemen.Ook kan niet worden beweerd dat de film surrealistisch is,omdat de beelden zoals gebruikelijk bij J.wel degelijk een bepaalde betekenis hebben en niet geheel afhangen van des kijkers willekeur.Evenmin is het een horror/slasher omdat de film niet als primaire doel heeft het doen schrikken/walgen/lachen van het publiek.De paar inderdaad bloederige moorden doen wat denken aan de films van Dario Argento,waarschijnlijk niet geheel toevallig de broer van de producent .
Je zou SS nog het best een Freudiaans psychodrama kunnen noemen,al geef ik toe dat je met zo'n titulatuur niet te veel volk naar je film trekt.SS heeft een voor J's doen coherent plot en is toegangkelijker dan el topo of the holy mountain.Net als die 2 heeft SS enkele onvergetelijke beelden zoals de dode olifant,de mongooltjes on coke,de "omarming"van moeder en zoon en de wonderschone doofstomme mimespeelster.

avatar van david bohm
Best een belevenis deze film. De ene situatie is nog idioter dan de andere en toch past het allemaal in het verhaal.
Stel je krijgt telefoon en iemand vraagt wat je precies ziet dan kun je zoiets zeggen als 'nou de hoofdpersoon trapt nu een pop in mekaar das trouwens niet zomaar een pop want stelt zijn moeder voor die hij nu in z'n gedachten vast in mekaar aan het trappen is. Ho, wacht s even Alma, het doofstomme vriendinnetie uit zijn jeugd en dochter van de getatoeëerde vrouw, komt eraan en steekt de pop in de fik begint aardig te branden en daar komen vier clowns aan blij huppelend in polonaise rond de brandende pop.' et cetera.
Het eerste gedeelte van de film zeg tot de opname vind ik erg goed maar het wordt op een gegeven moment wat veel allemaal en best vermoeiend.
Drie sterren

avatar van Knisper
Diesel schreef:
De film is te verdelen in twee stukken. Het eerste stuk gaat over het jeugd van hoofdpersonage Fenix en het tweede stuk richt zich op Fenix als volwassen man. Het eerste stuk is onvergetelijk. Prachtige, sfeervolle beelden van het circus, eigenaardige personages en heel veel bizarre situaties. Het tweede stuk is duidelijk minder maar slecht is het ook zeker niet. Als geheel goed genoeg voor 3,5 sterren..
Grappig, deze recensie is buiten wat specifieke woorden namelijk ook geldig voor Jodorowsky film El Topo. Ik heb zo'n beetje hetzelfde gevoel bij deze film. Erg fascinerend, maar de film weet geen duidelijke plotlijn te vinden en blijft op die manier meer een reeks van (goede) ideeën. De film deed me qua soort gekheid denken aan Sion Sono's Love Exposure.

avatar van Friac
Zeer interessante film, Jodorowsky is zo'n filmmaker met een eigen smoel en daar hou ik wel van. Net als in El Topo slaagt hij er weer in om enkele bizarre beelden te creëren die nog lang blijven nazinderen. Een van de absolute hoogtepunten vond ik de scène met de drie militairen in de achterbuurten van de stad (gevolgd door de moord op de moeder, die waanzinnig sterk gefilmd is). De film bruist volop en prikkelt de zintuigen.
Jammer genoeg zakt de film het laatste halfuur wat in elkaar, door iets explicieter de kaart van de horror te trekken. Wegens een gebrek aan spanning, slechte dialogen e.d. voelde het laatste halfuur ondermaats aan ivm de rest van de film.

Ondanks de valse slotnoot verdient de film alsnog een ruime 3,5*. Zeer benieuw naar The Holy Mountain trouwens...

The Holy Mountain is geweldig, zwierig seventies en met een diepzinnige en spirituele touch.
Ik ben dan wel weer benieuwd naar deze van Jodorowski. Kan nog niet vergelijken dus

avatar van sabsabsab
Een mooie, creatieve film, net zoals bij The Holy Mountain, veel aparte mensen, veel kleur, en mooie sierlijke beelden, het verhaal is een horror verhaal en heeft een beetje wat van de film Psycho, maar zelf vond ik het door de creatievitijd en orginalitijd geen horror maar een mooie, artistieke maar toch wel absurde film

avatar van Halcyon
Kleurrijk en bij vlagen clownesk relaas over een seriemoordenaar met mommy-issues. Fenix is een circusgoochelaar die promiscue vrouwen in zijn show betrekt en ze daarna, op bevel van zijn moeder, afslacht. Zoals zo vaak liggen trauma's uit de jeugd aan de basis van een verstoorde haat-liefde verhouding jegens vrouwen en, in dit geval, ook travestieten. De vraag is natuurlijk wat echt is en wat niet. Jodorowsky maakt van elke scène een droom, een nachtmerrie, een hallucinatie of iets daartussen, gehuld in warme kleuren en een sfeer die tegen het absurde aanleunt. De score is een allegaartje van orgelmuziek, Mexicaanse schlagers en door Simon Boswell gecomponeerde aandoenlijke alsook huiveringwekkende melodieën. Het zijn vooral die laatste stukken die - in combinatie met het beeld ( de jonge Fenix die een imposante borsttatoeage krijgt of de volwassen Fenix als messenwerper) - het meeste indruk maken, want het overige neigt me toch een beetje te veel naar kitsch. Sorry.

avatar van leatherhead
Niet zo geweldig als The Holy Mountain, maar dit was weer een fascinerend rariteitenkabinet op z'n Jodorowsky's. Qua symboliek iets rechtlijniger dan de eerste film die ik van hem zag, maar dat neemt niet weg dat deze film knotsgek was. Aantal geweldige scenes, waarvan sommige vreemd en ongemakkelijk, andere weer hilarisch. Ook de horror elementen kon ik wel waarderen, zou wel benieuwd naar het resultaat zijn mocht de man ooit een echte volbloed horrorfilm maken.

De film was audiovisueel wat minder apart dan Holy Mountain vond ik, waarin de psychedelische stijl me ook net iets meer aansprak. Ook duurde de film wellicht net wat te lang, waardoor het tweede deel soms wat onnodig begon te slepen. Nochtans heb ik hiervan zitten smullen, op naar de volgende Jodorowsky. Ruime 3,5*.

avatar van baspls
Mijn eerste film van Alejandro Jodorowsky. Ik was al lang nieuwsgierig naar het werk van deze veelgeprezen surrealistische filmmaker en Santa Sangre stond al langer op mijn Watch-list. Nu voor de Horror-challenge dan maar bekeken. Een ding is zeker, Jodorowsky was aan de drugs toen hij het script schreef, niet toen hij het filmde. Het plot is namelijk bizar, maar het is wel realistisch gefilmd op één enkele hallucinatie na.

De film verteld het verhaal van Feniks (gespeeld door Jodorowsky's zoons) die opgroeit in het circus van zijn vader. Zijn enige vrienden zijn de dwerg Alladin, de clowns en het doof-stomme mimespeler meisje Alma. Zijn moeder is de leidster van een cultus en als zijn vader vreemdgaat zweert ze wraak. Ze dood hem, maar verliest haar beide armen. Jaren later zit Feniks in een inrichting, maar dan komt zijn moeder terug en maakt hem tot slaaf.

Zoals ik al eerder heb gezegd heb ik niets met het circus (voornamelijk door het dierenleed) en al helemaal met dat glitter woonwagenkamp gebeuren uit de VS. Maar goochelaars en mimespelers vind ik dan wel weer leuk. Vond de kleine goochelaar en het mime-meisje erg aandoenlijk samen. Uiteindelijk loopt de film uit in een tragisch liefdesverhaal als zijn moeder iedere vrouw die mij meeneemt laat vermoorden. En dan dat briljante allerlaatste shot waarin Feniks voor het eerst zijn eigen handen weer kan bewegen als de politie ze vraagt om hoog te doen.

De film had die zelfde heerlijke Eurohorror-sfeer van de jaren '80 als bijvoorbeeld Phenomena van Dario Argento ook had. Hoe is dat te verklaren? Claudio Argento (de grote broer van Dario) is producent en Simon Boswell (Phenomena, Demoni 2, Deliria) maakte de muziek voor de spannende scènes. De verdere muziek is vooral Mexicaans en kan soms een beetje eentonig worden, maar opzich had het wel wat dat er steeds uit het niets een Mexicaans bandje op kwam duiken en er op straat steeds andere muziek te horen was.

Op het gebied van hallucinante beelden had ik meer verwacht, maar de beelden die er waren waren mooi geschoten. Het verhaal was trippy maar toch wel aardig uitgewerkt. Ondanks de macabere thema's bleef de toon luchtig en zat er zelfs veel humor in de film, soms was dat een beetje too much (die trans-bokser). Al met al een bijzonder aparte film en dat kan ik opzich wel waarderen. De geweldige soundtrack van Simon Boswell is ook echt een van de hoogtepunten van de film. Ben erg nieuwsgierig geworden naar El Topo en The Holy Mountain, want Spaghettiwesterns en Katholieke symboliek zijn naast Horror ook geliefde thema's bij mij.

avatar van alexspyforever
Een nominatie die ondanks de lange speelduur en een duidelijk surrealistische stijl mij toch goed is bevallen. Maar de film is eigenlijk toch vrij rechtlijnig doorspekt weliswaar met bizarre scènes waarvan je niet altijd weet of Fenix het zich inbeeldt of het daadwerkelijk gebeurt. Ik vond het wel goed bedacht vooral dat gedeelte waarbij Fenix wordt gedwongen om de handen en armen te zijn voor zijn dominante moeder. De scènes tussen de jonge Fenix en de doofstomme Alma zijn aandoenlijk, het moment als ze elkaar als volwassenen weer ontmoeten wondermooi. Een fijne trip en ik sluit me voor de rest aan bij de recensie van baspls.