Deranged (1974)

Canada / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Jeff Gillen en Alan Ormsby
met Roberts Blossom, Cosette Lee en Leslie Carlson

Ezra Cobb is een boer met een groot moedercomplex. Als zijn moeder komt te overlijden, mist hij haar zo dat hij het lichaam van de oude vrouw opgraaft, het conserveert en bij zich in huis wil houden. Maar dat is nog niet genoeg voor Ezra en hij besluit ook andere lijken te stelen en deze lichamen op te zetten voor in zijn huis. Het duurt vervolgens niet lang voordat deze krankzinnige daden veranderen in moord.

Gebaseerd op het leven van Ed Gein. Raar sfeertje, goeie hoofdrol van Roberts Blossom.

Lord Vader
zou hem graag zien maar dat blijkt nog niet zo makkelijk

Charles Manson
inderdaad Lord Vader.
Je huurt hem niet effe bij de videotheek om de hoek.
(toffe nichname trouwens, Lord Vader)

avatar van brucecampbell
ik heb hem op video maar zonder ned ondertitels

avatar van Halcyon
In hetzelfde jaar uitgekomen als The Texas Chainsaw Massacre en gebaseerd op dezelfde gruwelen van seriemoordenaar Ed Gein. Deranged bewandelt echter het realistische pad en is daarmee een erg geloofwaardige registratie van de werkelijke feiten.
Aanvankelijk is het redelijk luchtig allemaal. Een streepje orgelmuziek en een vrolijke journalist die sporadisch door beeld wandelt om de handelingen van Ez (uitzonderlijk sterk vertolkt door Roberts Blossom) toe te lichten. Maar gaandeweg wordt de sfeer grimmiger en begint Ez helemaal door te draaien. Spanning sluipt langzaam maar zeker de film binnen en ook de beelden blijven niet gespeend van een choquerende uitwerking. En daar blijft het niet bij, want Deranged eindigt met een gestoorde climax die nog lang bijblijft. Een totaal andere aanpak dan The Texas Chainsaw Massacre en ook een pak onbekender, maar laat dit geen reden zijn om deze film links te laten liggen. Naast een waarheidsgetrouwe impressie van een van Amerika's beruchtste misdaden is Deranged een verontrustende prent met enkele schokkende beelden. Wetende dat dit alles echt heeft plaats gevonden maakt het des te zieker. Een aanrader!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Heb dit heel vroeger eens in de begindagen van RTL4 op die zender gezien (toen het nog Veronique heette denk ik). Toen zonden ze volgens mij in het weekend elke week een horrorfilm uit. Vond het toen best fascinerend, maar ik kan me er niet genoeg van herinneren voor een stem, te lang geleden.

avatar van Mac Hammer Fan
Die film was toch uit in de States? Als je hem wilde aanschaffen, kon je dit doen via de double bill MGM Video Deranged/Motel Hell uit de serie Midnight Movies. Er waren zelfs Engelse ondertitels bij. Maar ik zie dat hij momenteel out of print is.
Bij verdere info heb ik gelezen dat er één scene (waar Ezra met een lepel een oogbal uit iemands hoofd haalt) verwijderd is. De UK video was echter nog meer gecensureerd.
Ik vind overigens "The Texax Chainsaw Massacre" wel een heel stuk beter. Maar er zijn blijkbaar veel filmliefhebbers die "Deranged" hoog waarderen, ik merk dat aan de hogere ImdB-score.

avatar van Halcyon
Mac Hammer Fan schreef:

Klopt. Ik heb die versie niet lang geleden aanegschaft via Amazon. Midnight Movies is een goeie reeks, verzorgde uitgaves en erg interessante titels. Spijtig dat de coverart een beetje aan de matige kant is.

avatar van brucecampbell
Morbide, grimmige film met soms een komische noot (de seance) en een zeer overtuigende rol van Blossom.

avatar van niethie
Interessant is dit zeker, maar goed? Hmm, ik weet het niet. Het begint allemaal heel amaturistisch en luchtig, hier en daar zelfs wat komisch en daar kon ik me nog wel eens aan ergeren, neem bijvoorbeeld die reporter die constant door het beeld heenloopt, heel irritant was dat! Pas na een uur komt de film wat opgang en werd het inderdaad wat grimmiger. Daarnaast moet het geheel het ook wel voor een groot deel hebben van de sterke rol van Blossom. Enge kerel is dat trouwens, kwam er net achter dat hij ook die creepy gast met die sneeuwschep in Home Alone speelde. Verder is het ook wel leuk om te zien hoe dit een beetje de vergeten voorloper is van veel filmklassiekers met een hoofdthema over seriemoordenaars en dit de eerste film was waar de bekende makeup artiest Tom Savini aan meewerkte.

2,5 sterren

avatar van jordandejong
ik heb eens op andere sites zitten kijken en daar zeggen ze dat de scene met de oogbal die hij er met een lepel uit haalt eruit is gehaald. Is dat zo?

erik1677
VRoeger zo vaak gezien op rtl4.
Een shocker van formaat, zou hem nu ook graag in mn collectie hebben...eigenlijk beetje een vergeten filmpje.
Maar deze is inderdaad supergoed

avatar van Vascago
De gruwelijkheden van Ed Gein worden op erg realistische manier weergegeven in deze film. Blossom speelt gruwelijk sterk als de geschifte maniak. Kan me zo voorstellen dat deze film een grote schok teweegbracht in (conservatief) Amerika. Ik vond hem nu nog schokkend. En erg goed gewoon.

yorgos.dalman
Blossom (die tegenwoordig als figurant aanschuift in films als "Home alone" - maar ach, je moet toch je brood verdienen) is inderdaad erg goed gecast hier. De bijna amateuristische manier van filmen draagt bij aan de beklemmende, deprimerende sfeer.

De (import) videoversie die ik ooit zag, bevatte een grauwe B-documentaire als bonus, getiteld "Ed gein: American maniac".

P.s. beide regisseurs hebben formeel alleen deze film op hun naam staan. Gillen overleed in 1995 en Ormsby werd tijdens het filmen van de horrorfilm "Popcorn" (1991) na enkele weken vervangen en kreeg geen credits.

avatar van jordandejong
Deranged is de zoveelste film gebaseerd op de gebeurtenissen rondom Ed Gein.
Het verschil is dat bijvoorbeeld Texas Chain Saw Massacre, Psycho, Silence of the Lambs etc. Er slechts losjes op gebaseerd zijn.

Deranged vertelt het ware verhaal zonder bijverzonnen dingen.

Roberts Blossom zet met zijn bijna ziekelijke kop een uitstekende vertolking neer. De film kent een macabre sfeertje, en kent verder een paar behoorlijk twisted scenes. Mijn favoriete is wanneer die barvrouw Ezra's kamer in komt gelopen en Ezra daar als een soort van transsexueel zit. Heerlijk twisted!

Hellaas zitten er ook wat mindere dingen in.
Zo is het begin wat saai, is de presentator die voortdurend door het beeld komt lopen vervelend, en is het orgelmuziek wat oudbollig.

En ookal is de make-up gedaan door Tom Savini. Het blijft overal wat knullig. Zo zien de lijken er verschrikkelijk nep uit, en is de gore niks meer dan een paar blikken rode verf. Jammer aangezien er wel scenes met gore zijn gemaakt maar eruit zijn geknipt.

Hier de link naar de oogbalscene: YouTube - Deranged brain scenes never before seen by the public.flv

3,5 voor de goede sfeer, zieke scenes en de geweldige vertolking van Blossom

avatar van mayhemblik
Wou wat een toffe film zeg, smerig sfeertje en goed geacteerd.

avatar van mayhemblik

Wauw, bedankt voor die scene, met die scene erin had ik hem misschien wel 41/2 * gegeven.

Tegen het bezoek die hij zijn moeder brengt "don't stay to long"

jordandejong schreef:

Idd, het absolute hoogtepunt van de film, kippevel!

yorgos.dalman
Grappig dat diezelfde sinistere Roberts Blossom later in een zoetsappige kinderfilm als Home alone opduikt. (Edit - O, dat heb ik hierboven ergens toch al eens eerder gezegd...)
Niettemin heeft hij met zijn prachtige karakterkop enkele mooie performances in o.a. Christine, Escape from Alcatraz en The last temptation of Christ.

R.I.P. Mr. Blossom. (8 juli 2011).

Meneer Bungel
Jammer van de telkens terugkerende razende reporter (op zich wel een erg leuk idee, maar dan liever in een komedie of mockumentary, zie bijv. The Rise of Leslie Vernon) en wat komische dan wel amateuristische ondertonen. Maar verder wel erg goed, luguber en uitstekend gespeeld door Blossom.
Halcyon schreef:
Niemand was er letterlijk bij en de invulling van Blossom is daarmee dan ook een behoorlijk persoonlijke. Ik zou niet zomaar durven zeggen of hij zich letterlijk zo gedragen heeft (maar sec qua gebeurtenissen komt het wel in de buurt van the real thing). De film Ed Gein van Chuck Parello met Steve Railsback geeft een zeer sombere Gein weer, met veel oog voor zijn hallucinaties en de dominantie van zijn moeder. Toch vind ik deze nog wel beter, zeker omdat het bij films geen wedstrijd hoeft te zijn welke het meest waarheidsgetrouw is, daarvoor kan je de feiten wel zelf opzoeken.
Halcyon schreef:
Het begint meteen al zwaar op de hand eigenlijk, met die gruwelijke moeder en evenzo gruwelijke dood.
Halcyon schreef:
Bij nader inzien vind ik TTCM een stuk minder komisch dan ik het eerder bekeken heb. Zeker als ik het vergelijk met dit werkje, weet ik niet welke nu echt verontrustender is. TTCM is in ieder geval beter, effectiever. Maar deze is ook - afgezien van de genoemde minpuntjes - lang niet mis!

P.s. ben ik de enige die vind dat Blossom op de huidige poster als twee druppels lijkt op Robert Duvall?

Meneer Bungel
erik1677 schreef:
Vroeger zo vaak gezien op rtl4.
Echt waar? Rtl4 was vroeger goed bezig!

avatar van maurice74
Duurt even voordat deze op gang komt. Die commentator, die dus ook in beeld komt, vond ik vrij irritant. Verder is het wel spannend. De blu-ray van Arrow is ook netjes verzorgd.

avatar van joolstein
Wie kent hem niet? Ed Gein. De man die voor bv. films als Texas Chain Saw Massacre en Silence of the Lambs een inspiratiebron was. Deze Deranged draait ook om hem, maar dan op een meer serieuzere manier. Geen thriller of slasher maar een als verhaal vertelt door een journalist. De TTCM overtreft hij niet maar een goede film is het wel! Er zijn genoeg memorabele momenten in de film. En het feit dat je zit te kijken naar hoe het vermoedelijk ook in het echt is gaan, maakt het best luguber. Roberts Blossom, die later in de Home Alone films zat, speelt hier de rol van zijn leven. En heeft er duidelijk plezier in. Voor de kenners van deze film: ik heb de film met oogbalscene gezien.

MENEER L3GIOEN
Binnen de exploitation is het best interessant om eens een film te zien die ook daadwerkelijk het verhaal van Ed Gein probeert te vertellen. Laat het wel wezen: in vergelijking met The Texas Chain Saw Massacre komt deze film in grotere lijnen in de buurt richting het ware verhaal. Jammer dat het voor de rest ook een erg saaie en inspiratieloze vertelling is. De camera wordt maar ergens neergezet zodat de kijker alles kan zien zonder daarbij ook maar op de een of andere manier subtiliteit in de spanningsboog te creëren. Die verhaalstructuur met de verslaggever ging ook al gauw op mijn zenuwen werken omdat het simpelweg eigenlijk alleen het verhaal door middel van woorden wordt vertelt waarna we vervolgens nog getrakteerd worden op een stukje film die deze woorden visualiseert.

Robert Blossom is te gek. Er is overduidelijk gegaan voor een wat meer etnisch profiel (in Don’t Go in the House werd er meer van uitgegaan dat ook de wat meer dagelijkse man duistere fantasieën kan hebben). Hier mag het allemaal ook qua gezicht en gelaatsuitdrukkingen lekker naar en smerig zijn. Blossom’s spel is ook best oké en wederom als bij Don’t Go in the House staat het moedercomplex centraal, al is het hier nog allemaal wat luchtiger gebracht (“the wages of sin is gonorrhea, syphilis and death!” ). Qua gore gaat het ver, maar moet zeggen dat ik het niet wereld choquerend vond zoals de beruchte status die deze film zou suggereren.

avatar van alexspyforever
Raar maar waar maar ik had nog niet van die Ed Gein gehoord. Ik heb er dan maar wat over gelezen en jezes wat een gestoorde vent was me dat! Logisch dat hij een inspiratiebron is geweest voor horrorfilms waaronder de Texas Chainsaw Massacre. Deranged is van hetzelfde jaar realistischer en komt grotendeels overeen met hetgeen ik over Gein heb gelezen. Psycho is wellicht de eerste film geweest die losjes op dit gruwelverhaal is gebaseerd.

Roberts Blossom heeft wel de creepy look om het karakter van een mysterieuze seriemoordenaar te spelen en hij doet op een overtuigende manier. Een journalist die af en toe als verteller opduikt vond ik dan weer een minder leuk idee maar erg storend was het niet. De film moet het vooral van de grimmige sfeer hebben en van de kop van Blossom, op grafisch vlak valt het eigenlijk nog wel mee. Voor mij had het nog wat harder gemogen. Op het einde toch enkele clichés met het laatste slachtoffer die dan weer heel toevallig in de klem trapt gezet door haar vriend en diens vader. Al bij al wel goed, maar geen topper.

Redelijke film waarin een man die jaren voor zijn zieke moeder zorgt en niet goed overweg kan met haar overlijden. De film is zelf soms wat aan de saaie kant, maar het hoofdpersonage (gebaseerd op één van de bekendste seriemoordenaars) is wel boeiend. Roberts Blossom is perfect gecast en stelt dan ook niet teleur in de hoofdrol. De zwart komische ondertoon van de film past goed binnen het geheel.

avatar van Collins
Een film over moordenaar en grafschender Ed Gein. Heerlijk. En vooral omdat nu eens niet fictieve opsmuk is gebruikt om de film sensationeler of beter verkoopbaar te maken. Nee, in deze film slechts de pure klinische feiten in verhaalvorm. De film onderstreept het zelf ook nog eens. In het begin verschijnt de tekst: "The motion picture you are about to see is absolutely true." En dat namen en plaatsnamen zijn veranderd vanwege privacy redenen ofzo, is begrijpelijk en doet aan de ware verhaallijn niets af. Niet heel belangrijk. Daar kan ik vrede mee hebben.
De authenticiteit lijkt helemaal gewaarborgd door de pseudo-documentaire weg die de film als vertelvorm inslaat. De gebeurtenissen worden meerdere malen door commentaar van een onderzoeksjournalist onderbroken die daarbij zelfs af en toe door het beeld loopt. Het oogt een beetje komisch, maar is niet storend en voorziet de film van een waarheidsgetrouw etiket.
Helaas kwam ik er na afloop achter dat de weergave van de gebeurtenissen niet 100% authentiek is. Kan natuurlijk ook niet. Je kan niet verwachten dat alle details kloppen. Sommige dingen worden nu eenmaal door de verbeelding ingevuld. Heel begrijpelijk. En daar heb ik het ook niet over. De film wijkt echter op één punt wezenlijk af van de werkelijkheid. In de film speelt de moeder een grote rol. Dat deed ze in werkelijkheid ook. Klopt dus. Maar wat niet klopt is dat Ed Gein zijn dode moeder opgraaft. In de film gebeurt dat wel. De echte Ed Gein heeft dat nooit gedaan. Toch wel een belangrijk dingetje, omdat de moeder wel heel sfeerbepalend aanwezig is in het huis en in het hoofd van onze Ed.
Blijkbaar was de verleiding om sensatie toe te voegen aan dit waargebeurde verhaal toch onweerstaanbaar. De film wordt er met deze fictieve kunstgreep trouwens niet slechter door, maar de makers doen dus niet wat ze beloven. Dat steekt toch een beetje. Laat zo’n prominente begintekst dan weg, schep geen valse verwachtingen en maak gewoon een smeuïge en lekker kijkbare film, denk ik dan. Daar is niks mis mee. De bedachte gruwel is immers een prima toevoeging.
Wie een bloedige slasher verwacht wordt waarschijnlijk teleurgesteld. De film heeft behalve een klein stukje gore in dat opzicht niets te bieden. De film legt de focus meer op de belevingswereld van Ed. Op zijn innerlijke wezen. Op zijn ziekelijkheid. Op zijn gekte. Zijn daden worden niet heel expliciet getoond. De meeste gruwelijkheden spelen zich niet in beeld maar in de fantasie van de toeschouwer af. De kijker wordt succesvol meegesleurd in een sfeer van neerslachtigheid, beklemming en duisternis. En dat werkt. Je ziet weinig bloed en gore, maar het smerige gevoel dat er bij hoort, is er wel. De onderdompeling in Ed’s wereld is zeer onaangenaam. Deprimerende, spannende en viezige psycho horror is het.
Het personage van Gein wordt overigens meesterlijk vertolkt door Roberts Blossom. Aan de man kleeft geen enkele prettige uitstraling.

De blu-ray disc van Arrow Video bekeken. Haarscherp beeld. De film is traag en langzaam en dat gaf mij de gelegenheid om met volle teugen enorm te walgen van de geestelijk doodzieke Ezra. De deprimerende sfeer was onvergetelijk weergegeven en een week na het bekijken had ik nog een onheimelijk gevoel wanneer ik terugdacht aan een aantal gruwelijke scènes, wetende dat de film op waarheid is gebaseerd.

avatar van FillumGek
De zoveelste film gebaseerd op de feiten van seriemoordenaar Ed Gein, en ditmaal zo'n beetje de meest waarheidsgetrouwe. Een ziek idee dat dit allemaal echt heeft plaats gevonden, maar hedendaags is slechts het idee nog schokkend. Door diverse films en documentaires ben ik inmiddels aardig op de hoogte van de gruweldaden waardoor deze film me niet meer kon verrassen.

Deranged moet het vooral van de deprimerende sfeer hebben. Ezra is perfect vertolkt door Blossoms, met een bekende blik in zijn ogen. Toen viel het kwartje, die ken ik uit Home Alone! Als kleine jongen vond ik hem daarin al creepy, maar als volwassen vent moet ik toegeven dat ie als moordende kannibaal nog vele malen creepier is. Blijkbaar was het script komisch geschreven waardoor een aantal dingen voor humor moet doorgaan. Zo is de reporter helemaal niet grappig, maar echt storen doet hij ook niet. Prettige bijrol van Micky Moore, die helaas zo kinderachtig is geweest om op het moment supreme besloot niet uit de kleren te gaan, ondanks dat ze er voor getekend had.

Tom Savini verzorgt de make-up, erg matig intro op de Arrow-release trouwens, maar dat is niet altijd te zien. De hersen-scene is van erg hoog niveau, werkelijk goor. Maar andere effecten zijn heel erg pover, met bloed wat veel te licht van kleur is. Ook de make-up van de lijken was beneden peil, maar deed nauwelijks afbreuk aan de scene waarin Ezra tussen de geraamtes zit. Eén van de spannendste scenes was het gesprek aan tafel tussen Ezra en Mary.

Ondanks de sterkte rol van Blossoms, het deprimerende sfeertje en hier en daar een leuke scene weet de film geen hele grote indruk te maken. Het doet weinig verkeerd, maar slaat me ook niet van m'n stoel. Misschien dat ik een beetje Ed Gein-moe begin te worden.