You Better Watch Out (1980)

Alternatieve titels: Christmas Evil | Terror in Toyland

Horror / Thriller

geregisseerd door Lewis Jackson
met Brandon Maggart, Jeffrey DeMunn en Dianne Hull

Als jongen was hij helemaal gek van Kerstmis. Toen hij vroeger hoorde dat de kerstman niet echt is, werd hij er echter doodsbang voor. Hij is nu een man, en speelgoedmaker van beroep. Hij raakt geobsedeerd door het gedrag van kinderen en de kwaliteit van zijn speelgoed en gaat aan het moorden.

avatar van Friday the 13 th
er zijn veel films met een bad santa precies

avatar van BlueJudaskiss
Is dit ergens te krijgen? Ziet er gaaf uit!

avatar van horrorjp
www.rodisc.nl is ie te vinden zonder nl sub.

Wie een slasher verwacht komt met Christmas Evil bedrogen uit. Daarvoor mist het teveel stijlkenmerken die typerend zijn voor een slasher (cheesy, onbekende killer). De film is eerder een sociaal of psychologisch drama over de hypocrisie van kerstmis, vereenzaming en de verharding van de maatschappij. Harry heeft moeite met kersttijd en draait langzamerhand door, echter om een goede sociaal of psychologisch drama te maken moet je van goede huize komen en reigsseur Jackson is dat niet. Christmas Evil was niet alleen zijn debuut maar ook meteen zijn zwanezang en wellicht had hij beter een eenvoudige cheesy slasher kunnen maken. De film is traag, onevenwichtig, onlogisch en weet vooral de aandacht van de kijker niet vast te houden en dat is voor een film die bedoeld is als horror (of drama) dodelijk. Ook op Internet Movie Database krijgt de film er met een 3,9/10 (van de bijna 1000 reviewers) ervan langs. Wie zit te wachten op een echte slasher adviseer ik deze film derhalve over te slaan en voor degene die een goed sociaal drama wil zien idem dito.

avatar van Nephilim
Inderdaad geen echte slasher(kijk daarvoor liever Silent Night Deadly Night als je een kerst slasher wil) maar nu na een 2de kijkbeurt(vorig jaar ook met kerst) weet hij me wel met een ietwat neerslachtig gevoel achter te laten. Niet omdat de film slecht is maar omdat de film toch wel iets heeft.
Harry is toch wel een personage waar ik kon mee leven.
Verder vind ik dat gritty sfeertje(nog best wel 70's) erg tof.

avatar van Lui
Lui (crew)
Tegenvaller.

Film wordt nergens echt spannend, de eerste druppels bloed verschijnen pas na een uur, en de film komt erg rommelig over.
Normaal hou ik wel van dit soort films, alleen hier had ik wel iets meer van verwacht.
Pluspunt voor mij is dat Harry een erg interessant personage is. Iets anders dan dat we in de meeste horrorfilms zien.

avatar van ToNe
Als kijker lijk je in de waanwereld van de hoofdpersoon mee te gaan. Niet dat je gelijk dezelfde vreemde associaties zal maken als Harry, die de kerstman ziet seksen met zijn moeder en die schock nooit meer te boven komt. De kerstman is natuurlijk zijn vader, die na de cadeaus te hebben afgeleverd verder gaat met zijn rollenspel bij moeders de vrouw. Gezien Harry's issues met zowel seks als de kerstman, vermoed je dat hij erger vond dat de kerstman seks had met zijn moeder dan het feit dat zijn moeder met een vreemde vrijt i.p.v. zijn vader. Een vreemde inleiding, maar dat past precies bij deze vreemde film.

De waan van de dag wordt versterkt door Harry's constante fixatie met Kerstmis. Eigenlijk is het de cultus van de Kerstman, aangezien het met Christus verder weinig te maken heeft. Zijn aanklacht tegen de ongelovigen is daarom niet van religieuze aard. Nee, zij geloofden niet meer in Santie Claus. Ondanks dat Harry er vreemde maniertjes op nahoudt, zoals het bespieden van kinderen of zijn eigen sociopathisch gedrag, kun je met iemand anders dan Harry sympathiseren. Alle andere volwassenen zijn hufters, met name de yuppen.

Maar de regisseur weet de waan aan te houden tot aan de laatste shot (en verder). Het speelt met hetzelfde effect zoals dat ook in May (2002) het geval is. Tragische figuren waarvan de waan toch de overhand lijkt te krijgen (of toch niet).

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Absurde kerstman.

Maggart weet een interessante psycho neer te zetten in deze bevreemdende en onevenwichtige kersthorror. De sfeer is dankzij een enigszins origineel script (hoe zwak soms ook uitgevoerd), griezelige synthesizerdeuntjes en veel spanningsopbouw wel in orde. Deze absurdistische kerstman komt over als een doorgedraaide einzelgänger. De daarbij behorende humor is helaas te weinig vertegenwoordigd, maar wanneer aanwezig erg leuk.

Redelijk.

avatar van Nephilim
Zinema schreef:
Absurde kerstman.

Redelijk.

Vandaag weer gekeken (kerst traditie). Ik vind het juist fijn dat er zo weinig humor in zit. Harry is een doorgedraaid persoon, maar ze houden hem menselijk waardoor je een vreemd soort sympathie voor hem krijgt. Het menselijke aan hem is juist de kracht van de film. Dit is zoals eerder gezegd geen typische slasher, maar men lijkt een beetje richting the psychologische kant op te gaan.

De film is inderdaad niet overal even sterk, maar voor mij stijgt hij boven dingen als Silent Night Deadly Night uit.

nog steeds een 3.5*
Sterke horror/thriller

avatar van Richard_Voorhees
Met de kerstdagen die er weer aankomen rakel ik dit soort titels weer op. Volgens mij heb ik deze vorig jaar bekeken en wat ik me er nog van herinner was toch niet al te best. Wel zo af en toe nog lekker fout en hilarisch.

avatar van Vascago
Deze film trok echt op niets. Nergens echt leuk of opzienbarend. Sfeer niet bijzonder. Einde was het beste omdat het zo compleet achterlijk was.

avatar van mikey
De J80: kerst is economisch gezien booming en normen/waarden worden al wat op de achtergrond geplaatst! Straks Reagan ook nog . Een man raakt daardoor in psychische nood (enigszins geholpen door het feit dat hij op jeugdige leeftijd getuige was van moeders en Santas seksuele escapades) en begint een wraakactie tegen alles en iedereen die in zijn ogen niet de juiste kerst instelling heeft.

Het acteerwerk was erg aardig en Killer Santa zet een prima figuur neer (heel wat beter dan die mafioso uit Maniac, een andere gestoorde uit dat jaar). De sfeer is gritty en de feestjes surrealistisch. Heeft ook te maken dat de dansjes op diverse feestjes versneld zijn en de bewegingen kolderiek. Het wordt nog gekker als een permanent rennende meute met fakkels jacht maakt op Killer Santa.

Een moment van hoogstaand corny filmwerk: Santa valt van een heuvel en trekt dan de lakens mee die de sneeuwlaag moesten voorstellen.

avatar van Mr. Chiel
Traag, erg nep, saai, slecht geacteerd, langdradig. Na bijna een uur afgezet.

avatar van mrklm
Dit is een uiterst ongewone film, die onterecht op de markt gezet is als een horrorfilm. Er zijn zeker horrormomenten, maar deze film is veel complexer dan bijvoorbeeld "Silent Night, Deadly Night". In deze film staat Harry Stadling [Brandon Maggart] centraal, een volwassen man met een stoornis die het gevolg is van een traumatische Kerst-ervaring die hij als kind heeft opgedaan. Hij is eigenlijk dol op Kerstmis en doet ook zijn ronde als Kerstman, maar hij is emotioneel zo labiel dat hij met name zijn rol als bestraffer van slecht gedrag iets te serieus neemt.

Maggart is fantastisch in de hoofdrol, waarin hij volstrekt overtuigend is als de ultieme Kerstman, bijvoorbeeld tijdens een feest waarin hij een dansje maakt met de gasten. Het soms surrealistische scenario van regisseur Lewis Jackson heeft een aantal bizarre, uitstekende momenten waarin Maggart de labiele kant laat zien, bijvoorbeeld wanneer hij zijn bus bestuurt alsof het een slee is. De combinatie van dat scenario en Maggarts vertolking maken dit tot een unieke film die wellicht te omschrijven is als psychologisch thrillerdrama met horror-elementen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Het enige goede aan kerst: kersthorror. Na gisteren Better Watch Out (2016) ook maar meteen deze (bijna) naamgenoot uit de kast geplukt en aangezet. Blij verrast dat het niet om je allerdaagse slasher gaat, al bevat het genoeg traditionele elementen. Jammer dat Jackson niet meer heeft kunnen/mogen maken, want hij weet alles opvallend goed aan elkaar te rijgen en legt de nadruk op de sterke performance van Maggart.

avatar van danuz
jeroentjuhhhhh schreef:
Het enige goede aan kerst: kersthorror.