Black Christmas (2006)

Canada / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Glen Morgan
met Michelle Trachtenberg, Mary Elizabeth Winstead en Katie Cassidy

Kerstmis nadert. Een studentenhuis voor meisjes is haast uitgestorven. De achtergebleven bewoners vieren het begin van de kerstvakantie. Vervolgens verdwijnt een van de meisjes van de studentenvereniging. Deze gebeurtenis zet een angstaanjagende en bloederige reeks van brute moorden in het bijna verlaten studentenhuis in gang. De dreiging is overal en niemand is veilig?

avatar van schillies
Vond dit echt een zwakke horrorfilm. Had ook wel meer verwacht vanwege toch een redelijke goede cast. Ik kreeg iets vnan die belachelijke flashbacks die nergens over gingen. Zat geen moment in wat ook maar een beetje spannend was. Verder 2 slecht uitziende seriemoordenaars die ook alles behalve eng waren.
1,5 sterren

avatar van Scarecrow
Erg zoutloze en totaal overbodige remake

Laatst deze film aangeschaft zonder hoge verwachtingen. Maar wilde toch wel eens kijken wat ze met het origineel gedaan hadden. De cast beloofde in ieder geval een klein licht puntje - althans, zo leek het. Maar ook dat viel bij het zien van de film tegen.

Ik kan eigenlijk alleen maar negatief zijn over de film. Alleereerst is de setting een schijnbaar compleet geisoleerd huis, onbereikbaar voor politie enz. Beetje stom dat er te pas en te onpas mensen arriveren en wegrijden en het huis midden in een straat ligt (genoeg hulp..) maar ala. Erger zat ik met de sfeer eromheen. Wou je in het origineel de kou kon voelen en de wind hoorde razen, zit je hier met perfect witte sneeuw en een lekker weertje om een sneeuwpop te maken, zonder je druk de maken om de omstandigheden. Bovendien, met alleen felle kleurtjes krijg je GEEN leuke set. Aankleiding en vooral een kerstsfeer is leuk (en nodig bij zon remake) maar om me nou een epileptische aanval te bezorgen vind ik ver gaan.

Dan: de moordenaar(s) kregen een achtergrond. Had ik in principe nog niet eens zoveel op tegen (alhoewel het vaak een foute keus blijkt), maar dat het zon cliche en zoutloze achtergrond was wel. Bovendien waren de flashbacks lang en volkomen misplaatst, en al met al was dit dus geen leuke toevoeging. En hoe de morodenaar(s) verder te werk gingen in de film ahd ik ook mijn twijfels bij en het was bovendien allemaal wel erg braaf (alhoewel ik moet toegeven dat sommige oog'plop' scenes er wel vies uitzagen). Wat me dan wel weer stoorde was dat ze de meest enge momenten uit het origineel compleet verkrachtten door overmatig gebruik ervan in de remake. Zo hadden we het enge oog in het origineel, wat ons allemaal wel een keer deed huvieren. In de remake echter kun je geen kont keren of je zit weer tegen zon oog aan. Erg vervelend. Een meisje met een zak over haar hofod getrokken om te laten stikken? Check. En nog eens check. En nog ns. En nog ns. En tenslotte zit je met een halfdicht ook naar het scherm te staren (door gebrek aan spanning, de felle kleurtjes en als het zoveelste stomme slachtoffer op ongeinspireerde manier de dood vindt)

Dan de personages: niks tegen de acteurs, maar ik had er veel meer van verwacht. Maar enkele bekende gezichten maken blijkbaar nog geen feestmaal. Ik zal niet gaan zaniken over het compleet gebrek aan sexy scenes, maar wel om de totale afwezigheid van enig acteertalent of emotie (althans in deze film!). Personages van bordkarton, zonder enige motivatie die ze drijft, en geen speurtje angst te bekennen in de gehele film. En dit gold niet alleen voor de hoofdpersonen, ook de bijpersonen maakten er een potje van. Een vreemdgaand vriendje kan blijkbaar geen filmpje met belastend materiaal wegklikken van een laptop (waarvan hij weet dat het filmpje opstaat en dat zijn vriendin het elk ogenblik kan zien - en het wegklikken was zo gebeurd in een lege kamer...), een bewaker die een cel van een gevaarlijk psychiatrisch patient binnengaat en daar op zijn gemak op de grond gaat liggen om de patient te zoeken, politie die er geen noodzaak in ziet naar de moordenaar op zoek te gaan, enz. enz. Ik liep me kapot te ergeren.

Ook de foute muziek werkte op de zenuwen. kerstdeuntjes ala, maar meestal behoort een horrorfilm toch wel enig spannend deuntje te hebben. Dit ontbrak. In feite ontbrak er van alles aan deze film wat dan weer resulteerde in een erg brakke film.

Al met al dus geen aanrader: als hommage of remake is ie zwaar mislukt, als een op zichzelf staande film is hij veel te tam, onlogisch en traag. Het complete gebrek aan acteerwerk en wel heel erg dom handelen van personages (erger dan een halfnaaktje blondje dat onder de roep 'bas, ben jij dat?' op het geluid van een cirkelzaag het donkere bos inrent waarbij ze afgehkte ledematen passeert) maken deze film een totaal overbodige film. Zelfs een aardige moordenaar of slasher houden we er niet aan over. Lekker laten liggen dus!

Enig denkwerk over de film en wat spanningsopbouw had de film niet slechter gemaakt.

1,5* (omdat ik slechtere films gezien heb... je kon in ieder geval nog zien dat er wel wat budget aan op is gegaan, en enkele bekende gezichten maken zon film - hoe emotieloos ook - toch net ietjsje beter dan de slechtste B-film)

avatar van jeroentjuhhhhh
Niet zo heel tof, kan het verder niet met het origineel vergelijken en weet dus ook niet of het een nodige/onnodige goede/slechte remake is. Opzichzelf is deze film iig niet al te best en dat is jammer.
Want het had best leuk kunnen worden, als het wat originelere was geweest, vooral de gore, dan had het nog best vermakelijk kunnen zijn.
Helaas faalt deze hier behoorlijk op, de pogingen tot schockeren zijn best wel slap en afwisseling is er zoiezo niet echt, zo voorspelbaar dat het irritant word om naar te kijken omdat je toch de film al kunt dromen voordat je hem ook maar gezien hebt.

Tuurlijk verwachte ik niks groots van een remake maar dit heeft mij gewoon op elk vlak niet echt weten te boeien en kan dus niet meer dan 2* geven.

avatar van Norma
Deze film kreeg blijkbaar een budget voor kerstverlichting waar menig kerstfilm jaloers op kan zijn. Het geeft in ieder geval wel een leuk sfeertje. Het verhaal laat helaas wat te wensen over; het ontsnappen van de moordenaar is nog wel vermakelijk, maar daarna hield ik de overige personages eigenlijk nauwelijks nog uit elkaar. Bovendien waren ze dusdanig irritant dat het me onverschillig liet wie het zou halen en wie niet. Er zaten een aantal onsmakelijke scènes in (niets gewend hè ) en een paar leuke creepy momenten, de uiteindelijk climax vond ik dan weer erg tegenvallen. Komt bij dat ik die laatste meid die er bij kwam er erg mannelijk uit vond zien, zag het al aankomen dat zij de als vrouw verklede moordenaar zou zijn..foutje Grappig filmpje wel hoor, maar niet bepaald sterk. Ik wil het origineel wel eens zien, daar verwacht ik toch wel wat meer van.

avatar van DonOswaldo
Had bij kerst geen zin om het op te zetten, maar nu toch maar eens gekeken.

Middelmatige horror die het bekende horror-riedeltje volgt en zich mede door de mooie dames nog tot een redelijk kijkbaarheidsgehalte ontpopt.

Origineel maar eens bekijken dan..

Wel jammer dat omdat James Wong meegeholpen heeft aan de productie ze er meteen 'from the creators of Final Destination' bij moeten zetten..

Blarown
in de trailer leek het me nog een redelijke film, maar nu ik de reacties en sterren zie, slaa ik deze over

avatar van Lui
Lui (crew)
Maffe, doch zeer vermakelijke slasher met een paar rare onnodige twists. Billy zag er trouwens erg creepy uit, en de moorden waren lekker bloederig. Leuk voor de liefhebber.

avatar van Friac
Ik volg Scarecrow's commentaar helemaal, bedankt voor de uitgebreide mening!

Treurnis, o treurnis, want de geruchten bleken te kloppen: deze remake van Black Christmas is een werkelijk vreselijke film. En ik beken: het feit dat ik een onvoorwaardelijk liefhebber ben van het origineel (één van de akeligste films die ik in mijn leven al gezien heb) doet deze remake zeker en vast geen deugd. Wat een smet op het blazoen van de originele Black Christmas...

Eerst en vooral ben je nul komma nul betrokken bij het verhaal. De personages zijn volstrekt inwisselbaar en zo vlak als wat...Het eerste halfuur had ik zelfs behoorlijk wat last om de meisjes uit elkaar te houden. Omdat deze personages echt niets uitstralen, voel je je totaal niet betrokken en is het aldus bijzonder treurig gesteld met de spanning die de makers proberen op te wekken. Glen Morgan heeft sowieso al geen kaas gegeten van suspense in scènes te steken, afgaande op deze Black Christmas. Neem nu bv. de legendarische oogscène uit het origineel: bloedstollend. Deze scène wou men in het origineel ook verwerken, met een ietwat andere twist. Het resultaat is volkomen ongeïnspireerd, of alvast compleet onefficiënt. Vergelijking met andere scènes en momenten uit het origineel zijn legio (het zolderluik, de schaduw doorheen de ruiten, het lijk in de schommelstoel,...), en stuk voor stuk komt de remake er als slechtste uit. Zelfs de moorden zijn - ondanks de lugubere insteek - bijzonder repetitief en op den duur aldus saai. Ook de telefoontjes die Billy pleegt zijn allesbehalve akelig, terwijl deze (met veel betere stemmen en een meer contrastrijke afwisseling) één van de hoogtepunten vormden in het origineel.

Dat Black Christmas een remake heeft gekregen, is op zich leuk nieuws. Het bevestigt immers de status van het origineel, dat jarenlang een "vergeten klassieker" was en nu in ere wordt hersteld wegens het maken van een remake. Maar meteen doet deze remake ook bijzonder veel oneer aan de originele huiverfilm van Bob Clark. Ik kan de mensen op MovieMeter alleen maar aanraden om deze film compleet links te laten liggen en voor het origineel te gaan. Of om eerst deze rotslechte remake te bekijken en meteen erna het origineel, om het kwaliteitsverschil te zien.
Want deze Black Christmas is treurnis op zowat elk vlak. Bijzonder veel zin om hem 1* te geven, maar gezien de kwaliteit van films die ik in het verleden 1* gaf komt hij nog weg met een bijzonder povere 1,5* Maar het is niet van harte.

avatar van maxo922
Eigenlijk wat ik verwachtte.... en zelfs nog iets meer.

Best vermakelijk filmpje, al moet het erg lang op gang komen. De eerste moorden zijn al binnen een paar minuten voorbij, zonder echt in de gaten te hebben wie er vermoord werd. Na een half uur mysterieuze telefoontjes en een beetje gekloot van de tutjes, begint het wel lekker op gang te komen.

Het verhaal en de orgine van de killer duurt lang voordat het vertelt is en heeft ook niet veel om het lijf. Maar ik moet toegeven, dat kon mij geen kerstbal schelen. De moordenaar zag er goed uit, beter dan zo'n simpel masker en de moorden waren lekker hard.

Het is wel grappig om te kijken hoe de tutjes altijd van die domme reacties hebben op simpele horror trucs. Je weet wat er gaat gebeuren.... maar het is O zo leuk. Vooral het laatste halfuur is erg vermakelijk met de redelijke ren, val en bloed scenes.

Vind deze film toch wel 3 sterretjes waard. Heb me lekker vermaakt.
* 3,0

Bluebell
Dit soort films zjn mijn favo's. Dump een paar meiden in een groot huis met geschiedenis, en laat een Killer door het huis dwalen.
Ge-wel-dig 4,5*

avatar van Pistons
Had meer weg van een neppe drama/comedy dan een horrorfilm. Vond er niet zo'n reet aan.

avatar van 606
Toch wel een lage score en net wat anders dan het origineel.
De moorden waren goed en de spanning was ook redelijk aanwezig.

3 sterren

avatar van Elineloves
'' I'd like to bury the hatchet with my sister. Right in her head. ''

Met de kerstdagen voor de deur, is het weer tijd voor een lekker thema filmpje vol met vrouwelijk schoon. Katie Cassidy, Michelle Trachtenberg, Mary Elizabeth Winstead, Lacey Chabert en Crystal Lowe... Phoe, waar is dat studentenhuis gevestigd? Ik wil me direct inschrijven. Liefst wel zonder psychopatische moordenaar.

Er is veel negativiteit rondom deze film. Volkomen terecht? Nee, tippen aan het origineel kan deze versie niet, die sfeer blijft onovertroffen, maar ze hebben er wel een eigentijdse remake van weten te maken. Nagelbijtend spannend? Neh. Uitzonderlijk veel gore? Neh. Uitstekend acteerwerk? Haha, nehhhh. En toch is het zo slecht nog niet. Er hangt best een lekker sfeertje, de beelden zijn mooi en de dames zelfs nog mooier. Nadeel is alleen dat de studenten zo leeg zijn als een luchtbel. Geen inhoud, geen diepgang en empathie opwekken doen ze ook niet. Gelukkig hebben ze wel nog een dosis zwartgallige humor. Hoewel de speelduur vrij kort is, wordt er ook genoeg tijd genomen om de achtergrond en de kindertijd van Billy in beeld te brengen. Toch wel een prettige bijkomstigheid.

Dit is een vermakelijke slasher, vol met cliché's en al dan niet lachwekkende kills. Ik vond 'm lekker. Al had ik wel een gebroken hart toen Lacey Chabert aan dr einde kwam. Wat een schattig poppetje.

melvddonk
Vermakelijk horrorfilmpje. Het is niet veel bijzonders, maar ik heb me toch heel de film lang prima vermaakt.

Muchacho
Tergende kutfilm (en dat komt van iemand die alle Saw-delen op z'n minst vermakelijk vindt). Toch nog 1,5 ster omdat Mary Winstead erin zit.

avatar van rep_robert
Niet dat ik het origineel een echte topper vindt, maar die is toch stukken beter dan deze prul die mij op geen enkel vlak heeft geraakt.

Ook deze remake lijdt weer aan het uitlegsyndroom. Waar het origineel erg sfeervol en bovenal ook mysterieus is heb je in de 2006 versie geen enkele vorm van fantasie nodig. Alles wordt uitgelegd door middel van flashbacks en de ontsnapping van Billy is ook iets totaal onnodigs. Pure tijdvullig om de film nog enigzins interessant te houden. Daarnaast is de film veel minder mysterieus, de laatste twintig minuten zijn behoorlijk saai en het is jammer dat de moordenaars constant met hun kop in beeld worden gebracht. Snapt de regisseur het dan echt totaal niet?

De personages in het studentenhuis zijn alles behalve boeiend, iets wat in het origineel ook wel iets sterker was uitgevoerd. De bodycount ligt ook veel hoger(helpt weinig als de meisjes niet boeiend zijn) en door middel van wat ranzige trucjes probeert de film nog enigzins leuk te worden. Dit werkt echter totaal niet.

Tsjah dan blijft er weinig over. Ik zou mensen dan toch het origineel aanraden en deze versie zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Slechte horrorfilm, Black Christmas is naar mijn mening een 13-in-een-dozijn slachtfilm. Het origineel heb ik nog niet gezien, maar kan alleen maar beter zijn dan deze saaie, gevoelloze film. De acteurs, het plot, het camerawerk, vrijwel alles aan deze film is matig. De flashbacks zijn slecht gevonden, personages zonder inhoud. Eigenlijk wil ik er niet eens diep op in gaan, dat is deze film niet waard.

Heb de nederlandse versie besteld, maar las net dat de europese anders is dan de amerikaanse. Zit in deze film de scène waarin Katie Cassidy achtervolgd wordt door Billy in het ziekenhuis, of is deze er uit geknipt?

Jammer van het lage gemiddelde hier. Vind dit persoonlijk een zeer goede film. Natuurlijk geen hoogstaand verhaal ofzo, maar gewoon lekker spannend (soms wel een beetje te goor, maar dat hoort er bij.) Ook zaten er verschillende leuke actrices in, waarvan ik Katy Cassidy de beste vond (en de knapste). Maar Trachtenberg, Chabert, Winstead, Lowe en Cloke waren ook zeker niet slecht. Het enige wat misschien jammer is, is dat de meiden relatief weinig sceentijd kregen tegenover de flashback (in een film die maar 84 minuten duurt.) Het einde van de film was leuk en spannend, hoewel ik het amerikaanse einde nog net iets beter vond daar komt nadat Agnes vermoord is ook Billy nog uit het plafond, waarop een achtervolging volgt tussen Kelli en Billy.

avatar van DjFrankie
Geen hoogstaande slasher, ontzettend voorspelbaar ook.
Wel vermakelijk voor een donderdagavond, maar echt blijven hangen zal deze niet.

avatar van Daan258
wou hem vandaag gaan kijken
maar bleek uiteindelijk de film uit 1974 te zijn
snel maar ff opnieuw downloaden en gaan kijken

avatar van Daan258
Redelijk filmpje.

Eigelijk een beetje wat ik er van had verwacht,
Het verhaal was wel leuk, sommige kills zage er ook wel lache uit
maar het acteren was wel behoorlijk slecht, en er zat niet echt spanning in.
De film deed me een beetje denken aan See No Evil en Halloween uit 2007 die allebij wel stukken beter waren dan deze film.'

Het was een aardig filmpje

avatar van Nitrouz
Dacht bij aanschaf dat het hier ging om de versie uit de jaren '70, maar na even goed lezen en het zien van de acteurs en regisseurs bleek het om deze versie te gaan. Een beetje stom van mezelf, maargoed.

Heb het origineel dus niet gezien, en deze remake wel. Kan het dus niet vergelijken, maargoed. Deze film was op zich niet heel slecht, al is me niet heel veel meer bijgebleven, terwijl ik hem 2 dagen geleden nog zag...
Wat ik me herinner was; een aantal aardige schrikmomenten (waarvan het moment in het ziekenhuis veruit het beste was. Het kerstsfeertje zat in deze horror ook erg aardig.

Wat ik wel jammer vond was, dat ik een lekkere simpele slasher verwachtte, even lekker verstand-op-nul en afgehakte hoofden zien. Ik zag er dan wel één, maar dit wist mijn 'honger' niet te stillen. De kills waren stuk voor stuk niet écht geslaagd (en dat hele oog uittrekken gedoe was echt een dooddoener voor de kills).
Maargoed, het keek wel lekker weg.

brujeria
zo, even 10 test-minuutjes bekeken terwijl de knakworsten aan het pruttelen waren om te zien of dit wat voor me is.
en het antwoord is ja.
lekkere domme nietszeggende jonge amerikaanse sletjes die lekker bruut en pijnlijk afgeslacht worden, dat vind ik nu eens leuk!

ik ga genieten!

brujeria
nou, dat viel dus wel mee, ik ben in slaap gevallen.

weet je, de karakters zijn zo leeg en inwisselbaar.. het interesseert je gewoon echt niet of ze worden afgemaakt.
en dan schiet horror natuurlijk een beetje zijn doel voorbij.

an sich wel mooie beelden en sfeer; ik geef hem eerdaags nog wel een kans denk ik.

avatar van Gang_Star
Weing aan. Killer is al lang en breed bekend en dit zorgt voor een spanningsloos geheel. De horror zelf is zeer standaard en hebben we vaker en beter in andere films gezien. Een film om weer gauw te vergeten.

Redelijke film, gewoon beetje moorden, beetje ranzig maken en paar lekkere wijven, einde vond ik wel episch

Clapboy
Vond het voor een remake meevallen, maar kon niet tippen aan het origineel uit 1974, die had meer spanning/sfeer en suspense. Al met al toch aardig filmpje, heb slechtere remakes gezien.

avatar van Boeikens
Het origineel heb ik nog niet gezien (shame on me ) maar zelfs dan weet ik dat deze remake zeker niet beter is maar eerder een redelijke flop.

Vrij trage opbouw en total geen (interessante) karakterontwikkeling. Pas voorbij halfweg neemt de vaart wat toe met enkele brute maar saaie kills. Het verhaal mist verder aan spanning, sfeer en is total niet eng, eerder vrij voorspelbaar.

avatar van Phantasm
Wat een baggerzooi.

avatar van john mcclane 2
Natuurlijk leuk,,,die variatie van kerst horror,,,maar helaas is het meesten afzien.
Dit ook weer.
Had blijkbaar het origineel moeten zien,,
Mooie meiden,,dat wel.
Maar de enige reden dat ik hem een twee geef is omdat er duidelijk wel moeite is ingestoken .
Bijvoorbeeld de soundtrack .
Maar laat verder deZe film lekker links liggen.

avatar van Shinobi
"And fucking Santa Claus? This fat voyeur that watches you all year long to make sure you live up to his standards of decency before breaking into your house."

Mijn plan was eigenlijk om het origineel te zien, maar in plaats daarvan heb ik per ongeluk deze remake opgezet. Omdat ik geen zin had om weer op te staan, heb ik de rit maar uitgezeten.

Het uitgangspunt van wat studentes die geterroriseerd worden in hun eigen studentenhuis klinkt op zich best aardig, maar de uitwerking is werkelijk belabberd te noemen. Wat gekke telefoontjes hier en wat studentes die daar verdwijnen zou flink wat paniek moeten creëren, vooral als blijkt dat de moordenaar in hun huis is. Ergens is het blijkbaar toch misgegaan.

De studentes worden geportretteerd door niet de minste namen, zoals een: Lacey Chabert, Mary Elizabeth Winstead en Michelle Trachtenberg. Je zou zeggen dat dit nog voor enige charme zou zorgen, echter zijn hun personages volledig inwisselbaar. Hierdoor heb je als kijker niets met ze, waardoor het je weinig kan schelen wie het gebeuren overleeft. Als knipoog naar het origineel is Andrea Martin van de partij, maar zij voegt ook niets toe.

Het narratief zelf is all over the place; al die flashbacks waar de oorsprong van de killer getoond wordt, is totaal overbodig. Je moet echt wachten op de kills, welke nog redelijk zijn. Hoewel de creativiteit hier wel ver te zoeken is, omdat de kills merendeel hetzelfde patroon volgen. Een opsteker is dan weer wel dat de kerstsfeer er prima in zit.

Al met al een beroerde remake. Hopelijk is het origineel beter.

Kleine 1,5 sterren.

avatar van Kondoro0614
Waar heb je hem vandaan Shinobi?