Black Christmas (2006)

Canada / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Glen Morgan
met Michelle Trachtenberg, Mary Elizabeth Winstead en Katie Cassidy

Kerstmis nadert. Een studentenhuis voor meisjes is haast uitgestorven. De achtergebleven bewoners vieren het begin van de kerstvakantie. Vervolgens verdwijnt een van de meisjes van de studentenvereniging. Deze gebeurtenis zet een angstaanjagende en bloederige reeks van brute moorden in het bijna verlaten studentenhuis in gang. De dreiging is overal en niemand is veilig?

avatar van Macmanus
Kerstfilm kijken als het mooi weer is, raaaaar.

Hoewel het sneeuwt en je wat kerstmuziek hoort is het verder ook niet meer dan een matige slasher.
Er zijn paar dingen in een slasher die het zwaarst meetellen.

(In willekeurige volgorde)
1: Coole moorden.
2: Coole moordenaar.
3: Coole sfeer.

Onlangs las ik bij Hills Have Eyes II of Aja de enige goede regisseur op aarde is? Dat wil ik niet zeggen maar hij is wel de enige die op al deze 3 punten elke keer een dikke voldoende weet te scoren. (oké nog maar 2 films op zijn naam ) En dat doen inderdaad weinig regisseurs op deze aarde hem na. En ook deze man niet. Eigenlijk is het allemaal onvoldoende. De moordenaar is een gele hulk echt vreselijk niet eng. Ik poep die gast zo onder man!
De moorden zijn te doen, die ene ijspegel die naar beneden kwam was leuk, maar niks bijzonders verder. En er is maar weinig sfeer te bekennen helaas...

Weinig dus. Zou mij wel benieuwen of het origineel veel beter is. Waag het toch te betwijfelen dus weet niet of ik daar nog aan ga beginnen.

Net aan 2 sterren, vooral voor die met de haren erbij geslepen douche scène.

Origineel nog niet gezien.

Vond dit nog wel meevallen. Zit niet bepaald veel gore in maar toch worden de moorden met enige oomph gebracht. Is toch al wat. Spannend is het niet, had ik ook niet verwacht.

Aankleding is best sfeervol en maakt de film. De combinatie van uitzinnig kerstlichtjesgebruik en het duistere huis met vele gangetjes werkt. Bij momenten ook wel leuke cameraposities, maakt het nog nét ietsje sfeervoller.

Verder weer een matige slashers zoals de meeste slashers dat zijn. Een genre dat eigenlijk niet veel te bieden heeft behalve spanning, wat vaak ver te zoeken is als gehaaid horrorliefhebber. Gelukkig redt de sfeer hier nog wat, voor het verhaal en het acteerwerk moet je het in ieder geval niet doen. Daarnaast ook nog een wat vreemde comedy vibe in deze film. Zit er niet erg sterk in, maar sommige moorden en scenes zijn lomp genoeg om de film niet helemaal serieus te hoeven nemen.

Valt te prefereren boven Silent Night, Deadly Night, origineel ben ik op zich nog wel benieuwd naar, al verwacht ik daar verder ook niks van.

avatar van jeroentjuhhhhh
Niet zo heel tof, kan het verder niet met het origineel vergelijken en weet dus ook niet of het een nodige/onnodige goede/slechte remake is. Opzichzelf is deze film iig niet al te best en dat is jammer.
Want het had best leuk kunnen worden, als het wat originelere was geweest, vooral de gore, dan had het nog best vermakelijk kunnen zijn.
Helaas faalt deze hier behoorlijk op, de pogingen tot schockeren zijn best wel slap en afwisseling is er zoiezo niet echt, zo voorspelbaar dat het irritant word om naar te kijken omdat je toch de film al kunt dromen voordat je hem ook maar gezien hebt.

Tuurlijk verwachte ik niks groots van een remake maar dit heeft mij gewoon op elk vlak niet echt weten te boeien en kan dus niet meer dan 2* geven.

avatar van Norma
Deze film kreeg blijkbaar een budget voor kerstverlichting waar menig kerstfilm jaloers op kan zijn. Het geeft in ieder geval wel een leuk sfeertje. Het verhaal laat helaas wat te wensen over; het ontsnappen van de moordenaar is nog wel vermakelijk, maar daarna hield ik de overige personages eigenlijk nauwelijks nog uit elkaar. Bovendien waren ze dusdanig irritant dat het me onverschillig liet wie het zou halen en wie niet. Er zaten een aantal onsmakelijke scènes in (niets gewend hè ) en een paar leuke creepy momenten, de uiteindelijk climax vond ik dan weer erg tegenvallen. Komt bij dat ik die laatste meid die er bij kwam er erg mannelijk uit vond zien, zag het al aankomen dat zij de als vrouw verklede moordenaar zou zijn..foutje Grappig filmpje wel hoor, maar niet bepaald sterk. Ik wil het origineel wel eens zien, daar verwacht ik toch wel wat meer van.

avatar van DonOswaldo
Had bij kerst geen zin om het op te zetten, maar nu toch maar eens gekeken.

Middelmatige horror die het bekende horror-riedeltje volgt en zich mede door de mooie dames nog tot een redelijk kijkbaarheidsgehalte ontpopt.

Origineel maar eens bekijken dan..

Wel jammer dat omdat James Wong meegeholpen heeft aan de productie ze er meteen 'from the creators of Final Destination' bij moeten zetten..

avatar van maxo922
Eigenlijk wat ik verwachtte.... en zelfs nog iets meer.

Best vermakelijk filmpje, al moet het erg lang op gang komen. De eerste moorden zijn al binnen een paar minuten voorbij, zonder echt in de gaten te hebben wie er vermoord werd. Na een half uur mysterieuze telefoontjes en een beetje gekloot van de tutjes, begint het wel lekker op gang te komen.

Het verhaal en de orgine van de killer duurt lang voordat het vertelt is en heeft ook niet veel om het lijf. Maar ik moet toegeven, dat kon mij geen kerstbal schelen. De moordenaar zag er goed uit, beter dan zo'n simpel masker en de moorden waren lekker hard.

Het is wel grappig om te kijken hoe de tutjes altijd van die domme reacties hebben op simpele horror trucs. Je weet wat er gaat gebeuren.... maar het is O zo leuk. Vooral het laatste halfuur is erg vermakelijk met de redelijke ren, val en bloed scenes.

Vind deze film toch wel 3 sterretjes waard. Heb me lekker vermaakt.
* 3,0

avatar van 606
Toch wel een lage score en net wat anders dan het origineel.
De moorden waren goed en de spanning was ook redelijk aanwezig.

3 sterren

avatar van Elineloves
'' I'd like to bury the hatchet with my sister. Right in her head. ''

Met de kerstdagen voor de deur, is het weer tijd voor een lekker thema filmpje vol met vrouwelijk schoon. Katie Cassidy, Michelle Trachtenberg, Mary Elizabeth Winstead, Lacey Chabert en Crystal Lowe... Phoe, waar is dat studentenhuis gevestigd? Ik wil me direct inschrijven. Liefst wel zonder psychopatische moordenaar.

Er is veel negativiteit rondom deze film. Volkomen terecht? Nee, tippen aan het origineel kan deze versie niet, die sfeer blijft onovertroffen, maar ze hebben er wel een eigentijdse remake van weten te maken. Nagelbijtend spannend? Neh. Uitzonderlijk veel gore? Neh. Uitstekend acteerwerk? Haha, nehhhh. En toch is het zo slecht nog niet. Er hangt best een lekker sfeertje, de beelden zijn mooi en de dames zelfs nog mooier. Nadeel is alleen dat de studenten zo leeg zijn als een luchtbel. Geen inhoud, geen diepgang en empathie opwekken doen ze ook niet. Gelukkig hebben ze wel nog een dosis zwartgallige humor. Hoewel de speelduur vrij kort is, wordt er ook genoeg tijd genomen om de achtergrond en de kindertijd van Billy in beeld te brengen. Toch wel een prettige bijkomstigheid.

Dit is een vermakelijke slasher, vol met cliché's en al dan niet lachwekkende kills. Ik vond 'm lekker. Al had ik wel een gebroken hart toen Lacey Chabert aan dr einde kwam. Wat een schattig poppetje.

avatar van rep_robert
Niet dat ik het origineel een echte topper vindt, maar die is toch stukken beter dan deze prul die mij op geen enkel vlak heeft geraakt.

Ook deze remake lijdt weer aan het uitlegsyndroom. Waar het origineel erg sfeervol en bovenal ook mysterieus is heb je in de 2006 versie geen enkele vorm van fantasie nodig. Alles wordt uitgelegd door middel van flashbacks en de ontsnapping van Billy is ook iets totaal onnodigs. Pure tijdvullig om de film nog enigzins interessant te houden. Daarnaast is de film veel minder mysterieus, de laatste twintig minuten zijn behoorlijk saai en het is jammer dat de moordenaars constant met hun kop in beeld worden gebracht. Snapt de regisseur het dan echt totaal niet?

De personages in het studentenhuis zijn alles behalve boeiend, iets wat in het origineel ook wel iets sterker was uitgevoerd. De bodycount ligt ook veel hoger(helpt weinig als de meisjes niet boeiend zijn) en door middel van wat ranzige trucjes probeert de film nog enigzins leuk te worden. Dit werkt echter totaal niet.

Tsjah dan blijft er weinig over. Ik zou mensen dan toch het origineel aanraden en deze versie zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Slechte horrorfilm, Black Christmas is naar mijn mening een 13-in-een-dozijn slachtfilm. Het origineel heb ik nog niet gezien, maar kan alleen maar beter zijn dan deze saaie, gevoelloze film. De acteurs, het plot, het camerawerk, vrijwel alles aan deze film is matig. De flashbacks zijn slecht gevonden, personages zonder inhoud. Eigenlijk wil ik er niet eens diep op in gaan, dat is deze film niet waard.

avatar van Nitrouz
Dacht bij aanschaf dat het hier ging om de versie uit de jaren '70, maar na even goed lezen en het zien van de acteurs en regisseurs bleek het om deze versie te gaan. Een beetje stom van mezelf, maargoed.

Heb het origineel dus niet gezien, en deze remake wel. Kan het dus niet vergelijken, maargoed. Deze film was op zich niet heel slecht, al is me niet heel veel meer bijgebleven, terwijl ik hem 2 dagen geleden nog zag...
Wat ik me herinner was; een aantal aardige schrikmomenten (waarvan het moment in het ziekenhuis veruit het beste was. Het kerstsfeertje zat in deze horror ook erg aardig.

Wat ik wel jammer vond was, dat ik een lekkere simpele slasher verwachtte, even lekker verstand-op-nul en afgehakte hoofden zien. Ik zag er dan wel één, maar dit wist mijn 'honger' niet te stillen. De kills waren stuk voor stuk niet écht geslaagd (en dat hele oog uittrekken gedoe was echt een dooddoener voor de kills).
Maargoed, het keek wel lekker weg.

avatar van Shinobi
"And fucking Santa Claus? This fat voyeur that watches you all year long to make sure you live up to his standards of decency before breaking into your house."

Mijn plan was eigenlijk om het origineel te zien, maar in plaats daarvan heb ik per ongeluk deze remake opgezet. Omdat ik geen zin had om weer op te staan, heb ik de rit maar uitgezeten.

Het uitgangspunt van wat studentes die geterroriseerd worden in hun eigen studentenhuis klinkt op zich best aardig, maar de uitwerking is werkelijk belabberd te noemen. Wat gekke telefoontjes hier en wat studentes die daar verdwijnen zou flink wat paniek moeten creëren, vooral als blijkt dat de moordenaar in hun huis is. Ergens is het blijkbaar toch misgegaan.

De studentes worden geportretteerd door niet de minste namen, zoals een: Lacey Chabert, Mary Elizabeth Winstead en Michelle Trachtenberg. Je zou zeggen dat dit nog voor enige charme zou zorgen, echter zijn hun personages volledig inwisselbaar. Hierdoor heb je als kijker niets met ze, waardoor het je weinig kan schelen wie het gebeuren overleeft. Als knipoog naar het origineel is Andrea Martin van de partij, maar zij voegt ook niets toe.

Het narratief zelf is all over the place; al die flashbacks waar de oorsprong van de killer getoond wordt, is totaal overbodig. Je moet echt wachten op de kills, welke nog redelijk zijn. Hoewel de creativiteit hier wel ver te zoeken is, omdat de kills merendeel hetzelfde patroon volgen. Een opsteker is dan weer wel dat de kerstsfeer er prima in zit.

Al met al een beroerde remake. Hopelijk is het origineel beter.

Kleine 1,5 sterren.