Dark Night of the Scarecrow (1981)

Thriller / Horror

geregisseerd door Frank De Felitta
met Charles Durning, Robert F. Lyons en Tonya Crowe

Een achterlijke man is onterecht beschuldigd van de moord op een jong meisje. Vermomd als vogelverschrikker verschuilt hij zich op een korenveld, maar hij wordt gevonden en neergeschoten. Enige tijd later worden de mensen die hem gevonden hebben één voor één vermoord door een vogelverschrikker...

avatar van mikey
Ooit in de 80's uitgezonden. Schijnt eng en goed te zijn.

damon
goede film, maar wat betreft horror valt het wel mee
het is meer suspens (zo'n TV film mag waarschijnlijk geen "gore" bevatten) 3*

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Zeldzaam effectieve tv-horror met goed acteerwerk. De film heeft al een prachtige, creepy jaren '80-sfeertje, maar de krachtige muziek doet er nog een schepje bovenop. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer... > 3.5*

avatar van xangadix
Deze heeft me destijds de stuipen op het lijf gejaagd! Ik zou 'em graag nog een keertje zien...

avatar van horrorjp
deze lijkt me erg leuk iemand enig idee hoe ik er aan kan komen (met nl ondertieteling)

avatar van brucecampbell
Suggestieve, maar creepy horrorfilm uit 1981 met een uitstekende Durning en daar bovenop sfeervolle muziek. Verwacht geen bloederige film, het is nu eenmaal een tv-film, maar een sfeervol mystery.

avatar van Die Hard,Willis
Komt 28 September dan eindelijk dus toch op DVD, door Lions Gate.

avatar van Mac Hammer Fan
Die voeg ik zeker toe aan mijn DVD-collectie. Heb er veel goeds over gelezen.

avatar van Friday the 13 th
Ik had iets creepy verwacht door bovenstaande commentaren te lezen, maar dit viel toch wat tegen hoor.

Het is meer een drama met hier en daar wat mysterie-momenten. Wel een leuk verhaaltje en de film heeft een lekkere vaart, maar hier blijft het dan ook bij.

De scarecrow is nauwelijks aanwezig en de revenge mocht toch wel een andere vorm aannemen, nu was het wel héél erg braafjes. Geen goor, geen druppel bloed, alles off-screen.....het werd min of meer een saai boeltje.

Maar zoals ik al zei, leuk om eens gezien te hebben. De flop "Scarecrow (2002)" heeft hier duidelijk zijn inspiratie gehaald, terwijl deze film zelf gelijkenissen heeft met "Frankenstein" wat de scènes met het kleine meisje betreft. Van spanning heb ik helaas nauwelijks iets gemerkt. Misschien zou hij meer indruk nalaten moest hij een degelijke remake krijgen met wat goor uiteraard. De film deed me ook aan een slome seventies film denken, ben dan ook verbaast dat hij van 1981 is.

avatar van jordandejong
Geen bijster bijzondere horrorfilm uit het goude jaar 1981. Had er eigenlijk veel meer van verwacht. In berichten hierboven worden woorden als creepy en eng gebruikt. Ik vond het helemaal niet Creepy en helemaal niet eng. Er zat totaal geen gore in maar dat begrijp ik. Het was namelijk een tv film. Verder vond ik het een Schande dat het scarecrow pak bijna niet werd gebruikt. Het zou een enge en angstaanjagende film zijn geweest als ze dat pak tijdens de kills hadden laten zien. Nu werd het inderdaad een saai boeltje. Nouja saai. De sfeer zat er aardig in en soms toch een paar aardige scenes. Verdient eigenlijk wel een remake met wat gore en het scarecrow pak in levende lijve.

avatar van yeyo
Dark Night of the Scarecrow begint als een schitterende kruising tussen hick-sploitation en slasher, waar een achterlijke knaap door een bende rednecks wordt neergeschoten. Helaas zakt de film daarna totaal in. Het had een leuke toevoeging geweest om gewoon enkele tieners in het verhaal te verwerken, i.p.v. heel de film lang te focussen op die door incest bezaaide gemeenschap. Het is alsof de film geen protagonisten kent, m.u.v. het verrassend sterk acteerde enge vriendinnetje van de scarecrow. Dat deze laatstgenoemde pas op het einde in beeld komt, is inderdaad bedroevend en de moorden waren over het algemeen gewoon beneden alle peil.

avatar van nognooit
Deze TV-film viel me behoorlijk tegen.
Gezien de mooie score hier zowel als op IMDb en Charles Durning in de hoofdrol, had ik toch wel aan aardige horror verwacht.

Uiteindelijk is dit een hele saaie horror zonder poes pas. Het verhaal is mager, maar nog wel redelijk. Het acteerwerk en de soundtrack zijn echter prima.
Wat mij betreft maken ze in Hollywood hier een remake van, haal wat inspiratie uit de soundtrack en maak het verhaal wat uitgebreider en spannender.
Meer van de de Scarecrow zou ook welkom zijn.

avatar van perceived
Vond dit vroeger een geweldig spannende film, maar vandaag de dag valt het toch erg tegen. Toch leuk om terug te zien. 5/10*

Reinbo
Goede spannende en vooral sfeervolle thriller. (Horror is het nauwelijks) Erg goed gespeeld ook, vooral door Charles Durning. Kleine 4*

Op blu ray ziet het er fantastisch uit

avatar van 606
Mag deze poster erop of niet, vind het erg mooi
Pictures & Photos from Dark Night of the Scarecrow - IMDb

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dikke Durning.

Wat eigenlijk een vrij clichématige standaard TV-thriller had kunnen zijn, wordt gered door een aantal dik aangezette personages. Zo schmieren de boerenkinkels onder leiding van Durning er lustig op los, maar des te vermakelijker is het voor het publiek. Echt spannend wordt het dankzij de hoge mate van voorspelbaarheid amper en de moorden worden nauwelijks in beeld gebracht, maar de film kent een nare, lugubere sfeer.

Redelijk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
606 schreef:
Mag deze poster erop of niet, vind het erg mooi
Pictures & Photos from Dark Night of the Scarecrow - IMDb

Neen, de VHS-hoes kent credits en verkrijgt daarom de voorkeur.

superhenkie
Deze film heeft zo z'n charme. Die amerikaanse plattelands-vibe vind ik altijd wel prettig en de moorden hoewel schaars zijn wel origineel. Verder is het allemaal een beetje tam en met die vogelverschrikker kon wel wat meer gedaan worden. Maargoed als het buiten regent en je verder niks te doen hebt is deze film wel ok.

2 sterren.

avatar van dutchtuga
Uitermate sfeervolle tv-film die een geweldige opbouw kent. Wat leef je met de situatie van Bubba (Darkman!) mee en wat ga je een hekel aan Charles Durning krijgen. Sterke rol speelt hij hier. Zelden voelt vergelding zo goed als in deze film. Knappe tv-productie. Zo worden ze niet meer gemaakt.

avatar van Vascago
Heerlijk sfeervolle film met uitstekend acteerwerk en een fijne soundtrack.
Erg van genoten.

avatar van mikey
Tv chiller zoals ze niet meer worden gemaakt, helaas. Als mysterie uitermate effectief. En veel spanning wanneer de whodunnit tegen het einde loopt in redneck county.

Creepy

avatar van BlueJudaskiss
Prachtige film waarvan ik pas op het einde doorhad dat het een tv-film was - omdat ik het toevallig op de eindcredits zag staan. Dat de film totaal geen gore bevatte interesseerde me niet: de film was zo sfeervol en goed gespeeld dat ik de gore totaal niet gemist heb.

'Dark Night of the Scarecrow' heeft ook zo'n lekker rustig tempo waardoor de tijd kan worden genomen om het verhaal en personages neer te zetten, waardoor ik zelfs in zekere zin ging meeleven met personages als die van Charles Durning, ookal speelde hij een van de grootste klootzakken die ik in lange tijd op m'n tv-scherm heb gezien. Ook een van de weinige keren dat de montage me opviel, met hints naar dingen die zouden kunnen gaan gebeuren. Tonya Crowe als het kleine meisje is verbluffend.

avatar van handelaar
Deze tv productie doet veel producties in dit genre, bestemd voor het witte doek de broek op.
Uitermate goede film; verwacht geen bloedspetters of afgehakte ledematen maar een sfeervolle film met een goede opbouw die terecht destijds in de prijzen is gevallen.

Na twijfelen tussen een 3.5 en een 4.0 toch maar een 4.0 als waardering. Echt schurken zou je de
vier 'daders' niet kunnen noemen al speelt Charles Durning min of meer als de leider van het
kwartet nogal een onverschrokken ploert (De 3 anderen huilebalken die het al gauw op hun
heupen krijgen). De film is meer een mysterieuze thriller dan een horrorfilm waarin amper bloed
wordt vergoten. In zekere scene zat ik op de obligate bloedspatten te wachten, maar nee, niets
daarvan en ik vond 't wel een pluspunt. Dit is niet een Fulci, Argento of Bava film, maar een film
waar het meer gaat om de spanning dan om de gore. Ook af en toe ontroerend i.v.m. met de
relatie tussen het meisje en de verstandelijke gehandicapte c.q. vogelverschrikker. Een sfeervolle
film waarbij de afrekeningen vakkundig zijn uitgevoerd.