Dominick and Eugene (1988)

Alternatieve titel: Nicky and Gino

geregisseerd door Robert M. Young
met Ray Liotta, Tom Hulce en Jamie Lee Curtis

Dominick en Eugene zijn tweelingbroers, maar Dominick is geestelijk wat achter door een ongeluk dat hij in zijn jeugd heeft gehad. De twee wonen samen en Dominick werkt als vuilnisman zodat Eugene zijn studie kan afmaken. Hun relatie wordt onder druk gezet wanneer Eugene moet kiezen tussen zijn broer en zijn studie.

een van de films waarin liotta weer schittert

zenboy1969
Mooie ontroerende film die me een beetje doet denken aan Rainman qua onderwerp. Goed gespeeld van alle acteurs, mooi verhaal en eens een happy ending. Vooral het uitpraten van het verleden tussen de twee broers hoog op de trappen van een lege fabriek is perfect gespeeld... niet zeemzoeterig noch overacting.

Aardige film over een tweeling waarvan de ene een arts is en de ander geestelijk wat beperkter is. De film heeft zeker wat raakvlakken met Rain Man uit hetzelfde jaar. Een echt verhaal heeft de film niet, en afgezien de wat dramatische finale kabbelt het geheel rustig voort en is hierdoor soms wat langdradig. De nadruk ligt dan ook op de twee personages van de broers, en deze worden mooi neergezet door Ray Liotta en Tom Hulce. Net geen 3.5 sterren.

Niettegenstaande enkele sterke scènes, mist de film toch een beetje overtuiging en in het begin zelfs tempo.
Overtuigend was wel de act van Tom Hulce, Liotta dan weer wat minder.
Naast "Rain Man" is er ook wel gelijkenis met "Of Mice and Men" met John Malkovich.
'k Heb zo het gevoelen dat dergelijk gegeven in een film uit de jaren 50, ietwat beter geënsceneerd en met acteurs als Montgommery Clift, James Dean en dergelijke de geschiedenis ging ingaan als een absolute topfilm.
Maar dit terloops. "Dominick and Eugene" is een goede, bezienswaardige film, zonder meer.

Het script is zonneklaar met liefde geschreven en het verhaal over de broers die aan elkaar gebonden zijn door de bloedband, schuld en eenzaamheid, is bedachtzaam, gevoelig, zonder pretenties of vals sentiment. Vooral Tom Hulce deed een fantastische job (hij speelde rustig, met respect en zonder tamtam) als de jongeman met een achterstand in zijn ontwikkeling.l