The Milagro Beanfield War (1988)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Robert Redford
met Chick Vennera, Rubén Blades en Sonia Braga

Milagro, een klein stadje in het zuidwesten van Amerika. Dit is plek waar Ladd Devine zijn nieuwste onroerend goed project wil gaan realiseren. Men stuit echter op nogal wat tegenstand van de plaatselijke bevolking. Wanneer de gouverneur de gewetenloze troubleshooter Kyril Montana stuurt om de zaak op te lossen, dreigt de situatie volledig uit de hand te lopen.

GerwinF
Leuke feel-good film met veel grappige karakters zoals bijvoorbeeld dat stenengooiende omaatje, een beschermengel en die opa die allemaal ongein uithaalt. Vooral de scene dat hij op die tractor zit en alle kanten opgaat behalve de goede is hilarisch.. Ook dit keer Christopher Walken in een bijrol. 3.5 sterren.

gimli f
Aardig, kleinschalig filmpje dit!

Best betoverend, licht sprookjesachtig, charmant en op sommige momenten ook erg leuk, zonder Hollywoodiaanse sentimentaliteiten te gebruiken.

Met mooie aandacht voor de Mexicaanse cultuur en gebruiken. Deze film is trouwens zo en zo een film over tegenstrijdigheden: moderniteit (nieuw toerismeproject) versus oude gebruiken, rijk versus arm.

Op sommige momenten deden het sprookjesachtige element, de grappige typetjes en het mooie van de latino-cultuur mij denken aan die Allende-boeken.

Meer dan aardig!

Reinbo
Mooie sprookjesachtige filmsoap van Redford, wacht al jaren op de dvd voor herziening.

avatar van Guyke
Een beetje een cultuurclash tussen enerzijds het moderne America en anderzijds het nog wat ouderwetse Far-west dat we kennen van de film.
Geen slechte film, maar ik miste toch wat spanning. Alles is nogal gezapig.
Een film die goed wegkijkt maar zeker geen hoogvlieger.

avatar van Boenga
Warme film - het klassieke David tegen Goliath, het individu tegen de multi-national, de kleine tegen de grote, de arme tegen de rijke,... en dat in een soort sprookjesvorm gegoten. Alleen al daardoor mijn favoriete film aller tijden...

avatar van Filmkriebel
Robert Redford regisseerde een moderne sociale strijd tussen de arme landbouwer (de Mexicaan) en de rijke industrieel (de Amerikaan). Niet op een harde manier, maar met positieve gevoelens en een korrel humor. De beelden van New Mexico en het dorpsleven zijn prachtig, met stoffige weggetjes, een azuurblauwe lucht met wat schapenwolkjes, kleine Mex huisjes en bizarre inwoners. Wat sfeer betreft scoort de film torenhoog. Redford mengde door de film wat magisch-realisme, onder de vorm van de dialogen tussen de oude Amarante Cordova en de overleden vader van Mondragon, die hij enkel in zijn geest ziet . De geest van Mondragon symboliseert de identiteit van deze Amerikaanse Mexicanen, en draagt natuurlijk bij tot de strijd
De casting is vrij onbekend, met uitzondering van de Braziliaanse actrice Sonia Braga en de kille Christopher Walken, die door de industrieel ingehuurd wordt om de orde te handhaven. "Milagro" is een film vol charme en leuke quotes, met personages die allemaal sympathie oproepen. En wat de film zo onvergetelijk maakt, is dat alles eindigt in één groot feest en je er een goed gevoel aan overhoudt.

Altijd al een goede film gevonden deze prent van Robert Redford.
Geen hoogtepunt, maar toch leuk verhaaltje met een sterke cast.
Heb er net als de eerste maal toen ik hem zag, en dat is toch alweer een hele tijd geleden, weer veel plezier aan beleefd.

avatar van danuz
Redford's liefde voor heritage blijkt ook uit deze film. Dit keer geen fly-fishers, wel een kleine gemeenschap die vecht voor hun plekje op de aarde. Verder niet echt een zwaar beladen film, eerder nog een feelgood met een vleugje humor, met een onderlaag van kritiek op de grote organisaties die de plaatselijke bevolking wegpest.

Leuke luchtige film.
Christopher walken speelt ook leuk in zijn bijrol.

Schitterende film van Robert Redford (z'n beste als regisseur) over de schier kansloze strijd van een eenvoudige, opstandige boer tegen het grootkapitaal. In weerwil van het venijn luchtig vormgegeven met een gezonde dosis humor en af en toe een beetje surrealisme.
Mooie rollen van Ruben Blades en Sonia Braga, maar de show wordt gestolen door Carlos Riquelme als de kolderieke Amarante. Bovendien fraaie opnamen van New Mexico en een heerlijke soundtrack.

avatar van Boenga
BBarbie schreef:

Mooie en goede film, mooie productie met prachtige beelden

avatar van ILDIB
Prettige feelgood movie. Soms wat simpel soms hartverwarmend.

Een lyrische combinatie van een komedie, een drama en een fabel, die voorzien was van een flinke dosis menselijkheid en humor, al was meer dramatiek me welkom geweest. De film over rebellie en verzet in het klein en het creëren van gemeenschappelijkheid, met de ingrediënten magie, folklore en religie, was vooral een acteursstuk. In ieder geval speelde de cast uitstekend.

avatar van Capablanca
Als ik hier de commentaren lees, voel ik me een beetje een roepende in de woestijn, maar ik vond er niet veel aan. Ik vond hem zoet, voorspelbaar en niet grappig. Ik zag te veel typetjes en te veel eenvoudige mensjes met het hart op de juiste plaats tegenover de grote, boze buitenwereld.

avatar van eRCee
Zeer fijne prent, met thematiek die me aanspreekt en een onnadrukkelijk magisch-realisme zoals je niet vaak ziet in film. The Milagro Beanfield War is wel iets te gemakkelijk in z'n personageschetsen, vooral de rol van Ruby is tamelijk zwak, maar dat levert tegelijk de feelgood op. De sfeer is heel aangenaam, mede dankzij de prachtige setting en de mooie muziek. En ondertussen laat de film haarfijn de belangrijke mechanismen zien die het dagelijks leven in grote mate bepalen en vormgeven, met name in Latijns-Amerika (New-Mexico hoorde gewoon bij Mexico maar is veroverd door de VS). Het is net niet subtiel of onderscheidend genoeg voor vier sterren, maar zit er wel dicht tegen aan.

avatar van BlueJudaskiss
Ik mis volgens mij ook wat, want ik kwam niet verder dan het zoveelste verhaal rond arme-mensen-die-strijden-tegen-boze-rijke-projectontwikkelaar. Sympathiek, maar ik zag er weinig verheffends of fantasierijk in. 2,0*