ad
  • 8.078.652 stemmen

Mountains of the Moon (1990)

Avontuur / Drama | 136 minuten

Genre: Avontuur / Drama

Geregisseerd door: Bob Rafelson

Met onder meer: Patrick Bergin, Richard E. Grant en John Savident

Releasedatum: 16 februari 1990

Over Mountains of the Moon

"Two strangers made friends by a savage land. Two friends made enemies by the civilized world."

De zoektocht naar de bronnen van de Nijl was één van de laatste expedities uit de negentiende eeuw. Engeland was bezeten door deze expeditie die de grootste zou worden sinds de ontdekking van Amerika. De befaamde geleerde kapitein Richard Francis Burton en de vrij onervaren luitenant John Hanning Speke worden geselecteerd voor deze indrukwekkende ontdekkingsreis...

imageimage

Richard Francis Burton

Larry Oliphant

Lord Murchison

Dr. David Livingstone

John Hanning Speke

Isabel Arundell

Mr. Arundell

Arab Chief in Cairo (onvermeld)

avatar van speedy23

speedy23

Mountains of the Moon combineert elementen van een grootse epische film met de kracht van een persoonlijk verhaal. Patrick Bergin (o.a. Sleeping With the Enemy) zorgt voor een realistische vertolking van de flamboyante Richard Burton. Deze prent is gebaseerd op ware feiten...

• 20880 berichten

Mensen ga deze topper zien!!

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Mooie film. Het hele stuk in Afrika is misschien een beetje te fragmentarisch en waarom Speke zelfmoord pleegt niet helemaal goed uitgewerkt maar de film is van begin tot eind boeiend. Vooral het stuk als ze weer in Engeland zijn vond ik erg goed, leuke scene ook met Livingstone 4*.

*Chrissie*

Ik heb deze film al wel weer een tijd geleden bekeken... Maar ik kan me nog wel herinneren dat hij mooi was en veel indruk op me maakte..., dat zal wel door de beelden en de personen komen. Het begin vond ik wel een beetje hard (de overval).

O,ja. Mischien een beetje laat , maar volgens mij pleegde die ene zelfmoord omdat hij niet de juiste meetingen bij de Nijl had gedaan, waardoor het niet helemaal zeker was ofdat het de Nijl wel was.

avatar van film-gek

film-gek

wat een schitterende film is dit zeg!

tarentino

weet iemand waar ik deze film kan krijgen, ik kan maar geen winkel vinden die hem heeft.

avatar van film-gek

film-gek

Nou ik had hem bij Rodisc gekocht engelse import voor 12 euro. Maar die site is uit de lucht gehaald. Play.com heeft de regio 2 dvd wel maar daar kost ie 30 pond dus ik weet niet of je dat er voor over hebt. Maar hij is dus nog wel te koop op Engelse sites.

avatar van Brix

Brix

Pracht van een film.

Diverse keren opnieuw gezien, zonder dat ik hem minder vond dan bij de eerste keer bekijken.

Integendeel zelfs.

Overigens zie ik Bergin altijd graag als acteur.

avatar van pompompom

pompompom

Mooi film!

Ik hoop dat er nog een keer een of meerdere films komen het verdere leven van R.F.Burton, erg interessant persoon dat een leven had waar dat van Indiana Jones (om in filmtermen te blijven ) maar bleekjes bij af steekt.

Richard Francis Burton - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van frederikvb

frederikvb

*Chrissie* schreef:

De film laat volgens mij ook uitschijnen dat de zelfmoord van Speke veel te maken heeft met het verlies van de vriendschap die ze samen in Afika opgebouwd hadden. De taglinevan de film luidt dan ook: "Two strangers made friends by a savage world. Two friends made enemies by a civilized world." Speke's zelfmoord komt er na dat hij achter de intriges van Larry Oliphant komt die dit vijandschap mede veroorzaakt hadden.

scorsese

Goeie film waarin twee mannen de bron van de Nijl proberen te vinden in de negentiende eeuw. Deze avontuurlijke film laat goed zien wat het betekende om ontdekkingsreiziger te zijn in die tijd. Mooie beelden van het Afrikaanse landschap en ook het laatste gedeelte waarin de mannen tegenover elkaar komen te staan wordt boeiend neergezet.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Epische historische film over de Britse ontdekkingsreizigers Burton en Speke die op zoek gaan naar de bron van de Nijl. De eerste expeditie is een mislukking maar de tweede brengt hen diep in het onbekende Afrika. Doet lekker denken aan die ouderwetse avonturenfilms van vroeger. Naast de vele tegenslagen die ze te verduren kregen onderweg, gaat het ook over de strijd om wie de eer mag opstrijken om zijn naam te verbinden met de ontdekking. Mooie beelden maar weinig chemie tussen twee niet al te sterke hoofdacteurs waardoor de menselijke kant van het verhaal geen grote impressie maakt. Verder niks mis mee, typisch een wegkijker voor feestdagen of een druilerige zondagnamiddag.

avatar van Collins

Collins

Een expeditie film die zich afspeelt in Afrika en handelt over de zoektocht van de ontdekkingsreizigers Richard Burton en John Hanning Speke naar de oorsprong van de Nijl. Actie, avontuur, couleur locale, magnifieke landschappen en natuurlijk veel Afrika. Het mysterieuze continent dat mystieke en romantische gevoelens oproept. Twee uur film gevuld met opgeblazen enthousiasme dat is terug te zien in de weelderige beelden, in de overvloedige bezieling van de personages en in enkele overspannen fictionele ingrepen die de loop van het verhaal met geestdrift voeden.

Maar genoeg nu met de lyriek, want overdaad schaadt. De film begon me op een bepaald moment wat te irriteren doordat hij mij er iedere minuut aan herinnerde hoe geweldig en groots de onderneming van beide heren wel niet is, terwijl ik dat liever gewoon zelf bepaal. En als bij mij de irritatie er eenmaal insluipt, beginnen andere vervelende puntjes ook op te vallen.

Zo is het opvallend hoeveel zijplotjes er wel niet in de film verstopt zitten. En hoe onafgemaakt en oppervlakkig die worden behandeld. Neem bijvoorbeeld de verhalen over de bewoners van Afrika. Het zijn fragmentarische verslagen van confrontaties van beide onderzoekers met de oerbewoners. Het zijn verhalen die mysterieus en exotisch zijn verpakt maar ook zonder enige etnografische beschouwing passeren. Het accent ligt op de actie en het avontuur.

Enige vorm van zelfreflectie bij de ontdekkingsreizigers en aandacht voor singuliere oerbewoners ontbreken. De eerzucht en het egoïsme van Burton en Speke staan een oprecht boeiend verhaal in de weg. In mijn beleving althans. De film zet blanke edelmoedige beschaafdheid tegenover een Afrikaanse dierlijke levenswijze. Erg oppervlakkig. Erg wit-zwart. Erg afleidend. Hoewel ik moet toegeven dat Burton hier en daar laat doorschemeren bewondering te hebben voor de leefwijze en levensbeschouwing van de Afrikaan.

Het is ook opvallend hoe de film als bezeten verzandt in de reconstructie van details, maar de samenhang tussen de gebeurtenissen vergeet te construeren. De film is een fragmentarisch zootje van spannende verhalen, wilde avonturen en andere opzienbarende gebeurtenissen. De verbindende lijnen ontbreken grotendeels en dat maakt van de film een onrustig kijkbaar geheel.

Het viel dus allemaal wat tegen. Neemt niet weg dat de actie en de mooie beelden absoluut avontuurlijke gevoelens losmaken die je de kleine irritaties soms even doen vergeten. Dat is toch een behoorlijke verdienste van regisseur Bob Rafelson.