Thoroughbreds (2017)

Alternatieve titel: Thoroughbred

Misdaad / Drama

geregisseerd door Cory Finley
met Anya Taylor-Joy, Anton Yelchin en Olivia Cooke

Na jarenlang uit elkaar te zijn gegroeid blazen twee tienermeisjes in een buitenwijk van Connecticut nieuw leven in hun onwaarschijnlijke vriendschap. Daarbij leren ze dat niemand van de twee is wie ze lijkt te zijn. Een mogelijke oplossing voor hun beider problemen zou weleens moord kunnen zijn.

avatar van Dying Rose
'Komedie' lijkt me hier ook wel op zijn plaats. Lekker droge delivery van Olivia Cooke.

Zwolle84
Gaafste trailer die ik in tijden heb gezien! Dit moet wel goed worden.

Al gezien, John Milton?

avatar van FlorisV
Leuke trailer. Cooke zat ook in het uitstekende The Signal en serie Bates Motel. Taylor-Joy in het mindere Morgan maar is ook een bijzondere actrice. Lijkt er op dat ze die vader willen vermoorden. Maar waarom, die lijkt me juist wel grappig (I'm fine, I'm fine), zou misschien eerder die controlerende moeder als target kiezen.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:
Gaafste trailer die ik in tijden heb gezien! Dit moet wel goed worden.

Al gezien, John Milton?
jup! Ik had hem al vanaf Split op de radar en bij mijn updates staan, ik vind haar wel leuk.

avatar van IH88
Komt deze week in Amerika uit. Al iets bekend over een Nederlandse release? Trailer ziet er echt gaaf uit.

avatar van Prinz
Komt op DVD/Bluray op juni 2018.

Leuk!

Maar let niet al te veel op de quotes op de poster hierboven. Als de film iets mist om echt als meesterwerkje door het leven te gaan, dan is het wel een beetje extra scherpte en extra duisternis. Het is een goeie zwarte comedie, dat zeker, maar al bij al blijft het toch net iets te braaf.

Niet vanwege de personages, die combinatie is erg interessant. Een effectief gevoelloos personage en een nogal tuttig typetje met een duister kantje, die combinatie werkt erg goed. Vooral wanneer er in hetzelfde huis een vervelende stiefvader rondloopt, een figuur dat erg eenvoudig te haten valt.

Het vervolg laat zich makkelijk raden, zoveel wijkt de film ook niet van de verwachte lijn af. Daar had het dan nog net dat beetje meer mogen zijn. Maar de invulling is zeker wel naar behoren. Qua stilering leuk, beetje klassiek met wel met een opgefrist luchtje, lekker kurkdroog en gewoon erg strak uitgevoerd.

90 minuten vliegen zo voorbij, de aanduiding drama/thriller hierboven is van de gekke (maar die discussie ga ik liever niet aan met de crew) en Finley bombardeert zich als talent voor de toekomst. Maar dan mag het gaspedaal nog net iets meer ingedrukt worden wat mij betreft.

avatar van Fortune
Ik heb veel op de quotes gelet van de poster en daardoor verwachtte ik er veel te veel van. Waarom plakken ze zoveel quotes op de poster eigenlijk? Lijkt me meer negativiteit opleveren dan positiviteit. Doet me denken iemand die iets koopt alleen maar omdat het in de aanbieding is, niet omdat degene het product daadwerkelijk wil hebben. Ze proberen je op een goedkope wijze over de streep te trekken maar misschien is dat ook wel nodig deze tijd en dag. Al mis je niks in je leven als je deze film mist. Deze film had ik zonder quotes ook wel een kans gegeven.

Grootste probleem is dat de film vrij moeilijk grappig te noemen is. Bijna... bijna moest ik ergens lachen. Ook kan ik de film niet gruwelijk noemen. De ontknoping zag ik gewoon aankomen en ik vind het een beetje saai. Anton Yelchin was de grootste verassing van de film. Niet alleen omdat ik dacht dat ik zijn laatste film al had gezien maar omdat hij zijn rol ontzettend goed vervulde. Iedereen speelde zijn rol wel goed maar ik herken deze mensen niet in mijn leven waardoor het heel erg ver weg voelt of niet realistisch.

'Bijna grappig'
'Niet echt gruwelijk'
'Voorspelbaar en een beetje saai'
'Suspense, huh waar dan?'
'Anton Yelchin is een baas'
'Als je diarree fijn vindt, dan vind je deze film helemaal top!'

avatar van John Milton
Kan me heel behoorlijk bij OH voegen.

avatar van D-ark
Paardenmeisjes zijn eng, thoroughbreds weet dat ze verveeld zijn en met hun saaie rijke leven weinig plezier hebben. Ze ruziën met nog engere stiefvaders en doen gare drugs tegen de verveling. Een soort enge leegte achter hun ogen blijft altijd, zo leeg dat paarden moord(geen spoiler letterlijk de eerste scene) niet bepaald iets nieuws is. Het scheelt ook dat je meest menselijke karakter die niet op een pad van leegheid of zelfvernietiging is de rare drop out drug dealer die verkoopt aan minderjarige kinderen. Er is geen perfectere setting voor de rare stilte die Thoroughbreds uitstraalt.

Er is een hoop te zeggen over de genre aanduiding die er nu staat maar de film is moeilijk te plaatsen wat een positief is. Geen gemakkelijke zwarte komedie, geen licht afstandelijke coming of age of een moord drama maar een beetje van alles. Wat de film zo goed maakt is een erg scherpe focus op de dialogen die behoorlijk minimaal en scherp zijn en het erg goede camera werk. De film voelt altijd benauwd en houdt met gebruik van schel buiten licht en onnatuurlijk filters binnen. Narigheid gaat hand in hand met een zekere kinderlijke onschuld.

Aparte film die zich normaler in de trailers voordoet dan hij is. dikke aanrader maar verwacht geen vlotte komedie.

Aleen het is echt geen drama.

avatar van IH88
“You've got a creepy friend.”
“I know.”

Uitstekend debuut van Cory Finley. Thoroughbreds heeft vanaf het begin een broeierige sfeer en onderhuidse spanning, waardoor je gelijk het leven van de emotieloze Amanda en de rijke maar met problemen kampende Lily wordt ingetrokken. Twee jonge vrouwen met te veel vrije tijd en te veel (in ieder geval Lily) geld. De film straalt leegheid uit, en het is knap en effectief regiewerk van Finley.

De casting is ook uitstekend, met vooral Olivia Cooke die ijzersterk is als de emotieloze Amanda. Er zit veel zwarte humor in de film, en dat komt vooral door Cooke. Taylor-Joy moet vooral in dit soort films blijven spelen, want ze is uitstekend in dit soort vreemde en eigenzinnige pareltjes. Leegheid, verveling, psychische problemen en een ‘creepy’ stiefvader, het is een giftige cocktail. Het einde is dan ook niet verassend, maar levert wel de beste scene op. De scene waarin je zes minuten lang naar een slapende Cooke zit te kijken (wat er voor de rest in het huis gebeurd zal ik niet verklappen), is briljant.

avatar van joolstein
“It doesn’t mean I’m a bad person, It just means that I have to try harder than everyone else to be good.”

En proberen doet Amanda (Olivia Cooke; Me and Earl and the Dying Girl, Ready Player One en stel goede horror) Ze traint haarzelf te huilen (ze noemt dit The Technique) en oefent een neppe lach telkens wanneer ze langs een spiegel loopt. Daarom is deze sociopathische kille Amanda, een ideale kandidaat voor de van haar vervreemd geraakte maar rijke jeugdvriendin Lily. (Anya Taylor-Joy; The Witch, Split en Marrowbone)

Naast deze twee veel belovende en zeer goed spelende actrices creëert beginnend regisseur Cory Finley een prachtige unieke sfeer van vervreemding van de hogere klasse waarin moord zelfs wordt besproken als een existentiële werkelijkheid. Zou je me geloven als ik je vertelde dat dit een heel erg grappige film was? Toch leverde de film,voor mij in ieder geval, genoeg hilarische momenten op om soms flink te kunnen schaterlachen! Het spreekwoord zeg; 'Over de dode niets dan goed' maar Anton Yelchin (Green Room en de nieuwere Star Trek-films) speelde hier een zeer goede en leuke bij-rol als drugsdealer. Helaas is het door een tragische ongeluk, één van zijn laatste rollen geworden.

En als je als regisseur overtuigend kan eindigen met een zes-minuten lange scene van een slapende Olivia Cooke dan is dat zekere een pluspunt en is de film geslaagd!

avatar van FlorisV
Meh....uiteindelijk niet meer dan een matige film. Ondanks erg fijne vertolkingen van Yelchin, Cooke en Taylor-Joy. En de laatste twee behoren toch wel tot de meest smakelijke actrices van hun generatie, dus zeker geen straf om naar te kijken. Maar waar de film probeert slim en ingenieus te zijn valt het plat op de neus en flink door de mand. Het einde is daarom bijzonder teleurstellend. Het is alsof de scenarioschrijver een twist eraan wilde geven maar er eigenlijk geen zin meer in had. Gemakzuchtig afgeraffeld.

Ik denk dat wat hierboven is genoemd, dat het niet zo goed te duiden is, niet een kracht is maar een zwakte. De film lijkt soms net zo verveeld als de verwende meisjes en kan niet beslissen wat het wil zijn: zwarte komedie, cynisch commentaar op het society wereldje, drama, coming of age...het is vlees nog vis. Met mindere acteurs was het echt helemaal niks geweest. Probleem met het verhaal is verder dat de stiefvader eigenlijk maar 1 reden geeft om hem echt te haten: hij is een stiefvader. Toch wat karig.

De eerste helft van de film intrigeert het meest, omdat je geen peil kunt krijgen op Cooke en haar relatie met Taylor-Joy. Daarna zakt het toch wat in vanwege de onstandvastigheid van Taylor-Joy, die geen beslissing kan nemen.

Ik ben gek op lekker alternatieve tienerfilms ala Ghost World maar recente matige titels als Ladybird en deze Thoroughbreds wijzen mij er weer op hoe zeldzaam de goeien echt zijn. Jammer, jammer.

avatar van Warp
Die qoutes op de poster zijn wel heel erg misplaatst.

avatar van leatherhead
Inderdaad schromelijk overdreven, al is het zeker een sterk filmpje met een heerlijk duister randje. De twee hoofdrolspeelsters doen het fantastisch en vormen een uniek duo. Vooral de droge delivery van Cooke mag er wezen. Zoals hier al vaker gezegd had het uiteraard nog wel een tandje harder gekund allemaal, al steekt de film zoals hij nu is ook makkelijk boven het maaiveld uit.

Het lange shot van de offscreen moord was overigens het hoogtepunt. Heerlijk. Ruime 3,5*.

avatar van james_cameron
Inktzwarte komedie, stijlvol vormgegeven en heel goed gespeeld. De plot stelt niet zoveel voor en de film is bij vlagen behoorlijk traag, maar de recht-voor-zn-raap dialogen en het onderkoelde akteerwerk maken dit toch wel tot iets speciaals. Allerlaatste rol voor de veel te vroeg overleden Anton Yelchin, hier erg goed in een belangrijke bijrol.

avatar van schumacher
Saaiiiiiiiiiiii

Goeie film waarin twee tienermeisjes hun oude vriendschap herpakken. Behoorlijk traag, maar de twee hoofdpersonages (en vooral ook hun vriendschap) weten te intrigeren. Bovendien vullen Olivia Cooke en vooral Anya Taylor-Joy hun rollen prima in. De film heeft een vreemde sfeer en als regiedebuut zeker geslaagd te noemen. Helaas wel de laatste film van Anton Yelchin.

avatar van Psycho-M
Ik ben het helemaal eens met FlorisV.
Misschien had ik toch te hoge verwachtingen van deze film.
Het gevoel dat ik had aan het einde van de film was het "net niet" gevoel.
Jammer, want zowel Cooke als Taylor-Joy zijn veelbelovende actrices.

avatar van nadrin
Heel sfeervol opgebouwde film. Moeilijk onder een noemer te plaatsen. Heel sterke acteerprestaties van beide dames

avatar van ikkegoemikke
First it was borderline personality,then severe depression,
yesterday, she said it was antisocial with schizoid tendency.
She's basically just flipping to random pages of the DSM-5
and throwing medications at me.
But I have a perfectly healthy brain.
It just doesn't contain feelings.

Er zijn zo van die films die qua verhaal eigenlijk niet veel voorstellen en toch een bepaalde indruk weten na te laten. Zo ook “Thoroughbreds” waar twee tienermeisjes, elk met een specifiek persoonlijkheidsstoornis, een plan verzinnen om iemand te vermoorden. De twee hebben elkaar al in een eeuwigheid niet meer gezien. Een eeuwigheid waarin veel verandert is. De één groeide op in een vermogende familie terwijl de ander een verleden heeft gekend waarbij het vermoorden van haar eigen paard een voorname rol speelde. Maar ondanks de tegenstellingen, wordt de oude, verwaarloosde vriendschapsband terug hersteld. En voordat ze het weten zitten ze samen een moord te beramen. Raar maar waar. Ondanks dat het gaat over een moord, is het eigenlijk best een leuke en komische film. En dat vooral door de boeiende conversaties vol droge, nonchalante humor. Soms lijkt het alsof de beide jonge meisjes totaal ongevoelige personen zijn. Wat dan wel weer toepasselijk is voor één van hen.

De hoofdpersonages worden vertolkt door twee jeugdige actrices wiens eerdere performances ik wel kon appreciëren. Fysiek zien ze er allebei appetijtelijk uit. Alleen Anya Taylor-Joy, die de rol van Lily voor haar rekening neemt, heeft een meer uniek uiterlijk met die grote Bambi-ogen en vlezige lippen. Olivia Cooke daarentegen is meer het clichébeeld van het beeldschone buurmeisje die langzaamaan verandert is in een sensuele jongedame. Het type meisje dat je in ontelbare speelfilms al eens tegenkomt. Misschien daarom dat Anya Taylor-Joy eerder verschijnt in niet zo alledaagse films als “The VVitch”, “Morgan”, “Split” en “Marrowbone”. Stuk voor stuk films waar ik van genoten heb. Met uitzondering van “The Witch” waar ik toch redelijk ontgoocheld over was. Maar dat had dan niet met het acteren te maken maar eerder met het feit dat ik een horror verwachtte in plaats van een middeleeuws drama.

Olivia Cooke, die de rol van de apatische Amanda op zich nam, vond ik adembenemend en buitengewoon in de film “Me and Earl and the Dying Girl”. Een film die moeilijk te overtreffen valt. Ook al is haar acteerwerk in “The Signal” (in beperkte mate), “The Quiet Ones” en “Ready Player One” (ook al ligt daar de nadruk op het visuele) niet zo slecht, toch steekt de aangehaalde film er ver bovenuit. Alhoewel. Wat ze in “Thoroughbreds” laat zien, mag er gerust mee wedijveren. Dit was alweer genieten van begin tot einde. De manier waarop ze de persoonlijkheid van Amanda speelt is werkelijk magnifiek. En ook al is deze film bloedserieus bedoelt, zal haar houding ongewild voor komische situaties zorgen.

Thoroughbreds” is zo’n type film dat moeilijk vast te pinnen is aan een welbepaalde genre. Ja, het is inderdaad een misdaadfilm over twee excentrieke meisjes die broeden op een duivels plan. En ja, ongewild is er ook die komische insteek door het gedrag van de twee dames en de manier waarop ze met elkaar omgaan. En dan heb ik het nog niet over de onverwachte ontknoping waardoor het nogal sinister overkomt. Maar als je er langer over nadenkt is het een logische uitkomst. “Thoroughbreds” is qua genre-aanduiding niet bepaald een makkelijke film. Het is een boeiende film waarbij de nadruk ligt op het karakteriële en psychologische van de protagonisten. Dat men er nog een intrigerende en ingenieuze wending aan heeft gegeven, maakt het alleen maar interessanter.

Hou je dus wel van een doordacht verhaal dat niet zomaar losweg in elkaar is geflanst, dan moet je zeker deze film een kans geven. En daarnaast kan je dan ook nog eens genieten van Anton Yelchin die spijtig genoeg om het leven kwam in een triest ongeval. Ik dacht dat “Green Room” de laatste film was waar ik hem in zag schitteren. Maar het is vooral het literaire steekspel dat zich afspeelt tussen de twee vrouwelijke hoofdpersonages dat op mij een indruk maakte. Het leek soms wel een Shakespeareaans toneelstuk waarbij men gebruik maakt van weloverwogen woorden in een subtiele dialoog. Ik had noot gedacht een conversatie op zich, me zo zou boeien. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

avatar van Ste*
Komedie? Funny? Heb ik iets gemist? Ik zie mezelf toch wel als iemand met gevoel voor humor maar in deze film heb ik het niet vaak kunnen ontdekken. Wellicht zat ik er met totaal de verkeerde blik naar te kijken, maar dan nog, nee. Het heeft wel een bepaald soort afstandelijk cynisch toontje waardoor het nooit echt een serieus drama wordt, maar toch niet op een echte komedie-manier wat mij betreft.

Wel een film die vormtechnisch van alles probeert, het meeste werkt ook wel. Opvallend camerawerk, geluiden, creepy interieurs, en het is daardoor op zich wel interessant om te zien maar het probeert ook wat meer te zijn dan het daadwerkelijk is.

Inhoudelijk vond ik het namelijk wat moeizaam. Ja de beide dames zijn reuzecreepy en gevoelloos en rijk en alles is hartstikke spannend en 'off', maar het was voor mij meer een soort stijloefening dan iets waar ik echt inhoudelijk door geboeid was. Het werkt een paar keer naar een situatie toe die dan nogal anticlimactisch eindigt. Het uiteindelijke einde is dan best heftig/apart maar doordat alles met zo'n apart toontje gebracht wordt kon ik er uiteindelijk niet zoveel mee, behalve dan het gebeurde ter kennisgeving aannemen.

Wel twee boeiende actrices om te zien, zeker Olivia Cooke.

avatar van McSavah
De quotes op de poster zijn spot-on, prutsers.

avatar van Boneka
Thoroughbreds. Volbloeden. Wellicht het paard maar zeker niet die twee. Ik vond 'm uiteindelijk toch wel wat tegenvallen en had gehoopt op een soort van In Her Skin uit 2009 waar die een beetje naar toe ging. Natuurlijk zijn daar meer films van gemaakt, maar Thoroughbreds is toch wel heel erg oppervlakkig gebleven. De gesprekjes tussen de twee zijn wel aardig, maar nooit diepzinnig genoeg. De rollen erom heen spreken al helemaal niet tot de verbeelding. De film lijkt steeds klaar te gaan komen maar spuiten doet ie nooit. Gek genoeg was dit ook de laatste film van Anton Yelchin die buitengewoon triest is overleden door zijn eigen geparkeerde jeep. Dit moet volgens mij net na de film zijn gebeurt.

Het eind is enigszins voorspelbaar. Nee een klein zesje niet meer dan dat. Ook gek waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. je vriendin drogeren en je stiefvader op zijn "paards" doden Dat had natuurlijk veel subtieler gekund.

Film 3.0
Beeld 4.0
Geluid 4.0
Extra's 3.0

avatar van Boneka
Ste* schreef:

Wel twee boeiende actrices om te zien, zeker Olivia Cooke.

Misdaad drama staat hierboven. Dus niks comedy. Een ding vond ik persoonlijk wel grappig. Ik zie Shirley Temple twee keer achter elkaar in een film. Hiervoor in the shape of water en nu dan in Thoroughbreds.

avatar van Ste*
Boneka schreef:

Misdaad drama staat hierboven. Dus niks comedy.

Klopt, maar staat wel op de poster.

avatar van K. V.
Deze film eens geprobeerd en vond hem niet mis. De film heeft niet het hoogste tempo, maar weet toch om de een of andere reden toch te boeien. Je vraagt je toch wel af hoe de film zal evolueren. Gelukkig is de speelduur ook niet te lang. De cast deed het ook heel goed.
De moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Dievegge
Is het mogelijk dat een mens geen gevoelens heeft? Wanneer iemand zich niet verdrietig voelt op een begrafenis of niet vrolijk op een feestje, heeft die niet de sociaal wenselijke gevoelens, maar dat is nog iets anders dan helemaal geen emotie kennen. Amanda (Olivia Cooke) beweert dat wel van zichzelf en dat maakt van haar een boeiend personage. Ook Lily (Anya Taylor-Joy) heeft psychopathische trekjes, want ze kent weinig empathie. De twee kennen een soort folie à deux. De beste scènes zijn de dialogen waarin ze hun plannen smeden. Helaas zijn de nevenpersonages nogal vlak; vooral die huurmoordenaar is eendimensionaal.

De bewegende camera geeft een rondleiding door de riante villa en dito tuin. Alles is er overdreven groot, zodat Lily overkomt als een verwend nest met een gedragsstoornis. Symmetrie wordt gebruikt om aan te geven dat de twee een eenheid vormen, bijvoorbeeld wanneer ze aan weerszijden van de sofa zitten. Het is een psychologische thriller verteld uit het standpunt van de daders. De titel kan op het paard slaan of op de meiden zelf.

avatar van Thomas83
Wow. Echt een uitstekende film. Heel verfrissend. Het script is echt ijzersterk. Een verhaal als dit had zo een boek kunnen zijn. Ook de dialogen zijn erg leuk. Een groot deel van de film bestaat uit dialogen tussen de twee hoofdpersonages, dus die moeten ook wel goed zijn. De zwarte en ietwat droge humor past helemaal in mijn straatje, zeker ook omdat er als bonus ook nog een droevig en observatief randje aan zit, evenals de nodige spanning. Voor een zwarte komedie is dit geen luchtige film.

Taylor-Joy en Cooke spelen twee enorm boeiende personages, die ook als uiteenlopende figuren ook heel leuk samengaan. Vooral Cooke maakte echt de film voor mij. Er zit wel behoorlijk wat talent in deze film. Yelchin was ook geen misselijke acteur. En ook de cinematografie valt erg op. Schitterend, maar niet op een protserige manier. De score en het gebruik van geluidseffecten zijn al helemaal subtiel. Van Finley kunnen we nog wel meer moois verwachten. 4.0*.