Adrift (2018)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Baltasar Kormákur
met Shailene Woodley, Sam Claflin en Jeffrey Thomas

Tami en Richard zijn twee avonturiers die elkaar ontmoeten op Tahiti. Wanneer een bevriend echtpaar Richard $ 10.000 biedt om hun boot naar San Diego te zeilen, besluit hij - samen met Tami - de opdracht aan te nemen. Maar door een tropische storm loopt wat een avontuurlijke, romantische reis had moeten worden uit op een ramp.

avatar van IH88
“We're not going to die out here.”

Wat een magistrale acteerprestatie van Shailene Woodley. Ik ben al fan van haar sinds The Descendants, en in Adrift laat ze zien dat ze alleen maar beter wordt. Tami’s doorzettingsvermogen, haar radeloosheid en paranoia, het hallucineren etc. Alles wordt door Woodley ontzettend goed gespeeld, en het zorgt ervoor dat je ook echt meeleeft met Tami. De niet-chronologische vertelwijze, met de flashbacks en de scènes in het heden met Tami op de boot, werkt ook goed. Het zorgt ervoor dat je soms even wat lucht krijgt.

De opbouw van de relatie tussen Tami en Richard voelt wat gehaast aan en krijgt weinig schermtijd, maar Woodley en Claflin weten het geloofwaardig te brengen. Adrift ziet er ook schitterend uit, en als iemand die veel gezeild heeft in zijn leven kon ik ongelooflijk genieten van het “vrije leven” sfeertje dat de film uitstraalt en de schitterende oceaanbeelden. En het naturelle spel van Woodley.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, je moet ervan houden.

Aardige film waarin een koppel een schipbreuk leidt en dagenlang op zee ronddobbert. Een weinig origineel overlevingsverhaal en nog eens gebaseerd op een waargebeurd drama. Ook de opbouw met de flashbacks is weinig origineel te noemen, maar het maakt de film wel onderhoudend. Genoeg mooie plaatjes en een prima hoofdrol van Shailene Woodley.

avatar van Rodger
Er gebeurt wel iets.. maar ook weer niks...
Je weet bijna hoe het afloopt.. toch kijk je deze film af ...
Prima vermaak voor na boer zoekt vrouw op een zondag avond .. meer ook niet ...
2.5 **

avatar van Noodless
tja...gebaseerd op ware feiten, al heeft het script hier en daar toch wat aanpassingen zoals haar vriend die ze eigenlijk nooit meer heeft terug gevonden nadat hij in het water viel. Maar je moet natuurlijk ook een basisidee hebben voor een film waarbij ook oog is voor wat romantiek en nog meer drama. Het geheel wordt goed afgewisseld met begin van hun relatie, de tocht en het drama. Het kabbelt echter wel wat voort zonder enige spanning omdat je al weet hoe het verhaal verloopt en vooral ook dat we de laatste jaren heel wat dit soort films hebben gezien. Niks nieuws onder de zon, maar het drama zelf en Shailene Woodley weten wel te imponeren. 5/10

avatar van cantforgetyou
Ik vind deze film tegenvallen. Toevallig heb ik het boek laatst gelezen en dat is toch wel indrukwekkender dan de film. In het boek heeft de jonge dame steeds een stem die haar aanspoort bepaalde handelingen uit te voeren. In de film wordt dit anders weergegeven. Ik zal het niet verklappen. Maar het maakte op mij minder indruk. Ook vond ik de passie tussen de twee hoofdrolspelers niet echt overkomen. De film kijkt op zich best prima weg, gelukkig is duurt die niet lang. De flashbacks zijn een beetje storend. Ik had er niet voor gekozen. Het einde van de film is niet het einde van het boek. Daar krijg je nog ontmoetingen tussen het stel waar de zeilboot van is en tussen haar familie. Dat was mooi geweest als dit ook in de film zat.

avatar van bjerik76
erg gedetailleerd gefilmd.

Bij de opening irriteerde ik me al aan het blikje wat nog kaarsrecht op een gebroken tafeltje dreef.
heel de boot was aan diggelen, alles stuk, gebroken en dreef rond, op een blikje wat de hele storm op een afgebroken stuk tafeltje dreef, en door een klein golfje precies omviel na de storm toen de camera er op kwam.
zo zit de film vol met dit soort scenes wat het allemaal ( ondanks dat het waar gebeurt is) ongeloofwaardig over kwam.

bovendien zaten er veel te veel flash backs in, en op een gegeven moment interesseerde me het ook niet meer hoe die romance tussen die 2 is ontstaan als er teveel heen en weer word ge-switch, ik wou gewoon 1 verhaal lijn volgen. helaas.

avatar van Boneka
IH88 schreef:
“We're not going to die out here.”

In deze film kunnen we beter spreken van Flash-forwards than Flashbacks

avatar van Boneka
Had 'm al een tijdje liggen, maar gisteren hem ik 'm dan eindelijk opgezet. Adrift. Op drift zoals wij zeggen. De blu ray ziet er goed uit, maar heeft geen sprankelend helder beeld. Kennelijk hebben ze de tijd een beetje willen nabootsen. Het geluid is wel subliem. Vooral als die hele grote "boot" even langs komt varen (wow). Adrift zit niet chronologisch in elkaar. Dat had eigenlijk best gekund, om zo na het incident met de vele flashbacks te komen. Men koos anders en begon met flash forwards om vervolgens weer met flashbacks te komen. En zo schommelt de film op en neer tot het slot stuk. Het had voor mij niet gehoeven, omdat je zo ook een stuk verraad in de film. Je ziet haar al alleen dobberen zonder Richard. Maar goed het is weer eens een andere manier van kijken. Een ongeloofwaardigheid merkte ik direct op en ik dacht dit kan niet waar zijn. Dus heb ik na het zien van deze film gelijk haar interview bekeken van Tami. En dan blijkt dat het inderdaad niet zo is geweest. Toch klopt zo'n 80% van het verhaal. De pindakaas, het eten van sardientjes, de staat van de boot, het navigeren via de sextant, de ruim 40 dagen dat ze heeft gedobberd het klopt allemaal. Het boek is uiteraard verder gedetailleerd. Het weerzien van het echtpaar naderhand is leuk voor een boek, maar in een film niet interessant. De reden dat ze Richard nog even in leven laten is vooral bedoeld voor de communicatie, maar dat hadden ze ook kunnen verwerken in de flashbacks met al hun mooie herinneringen. Zoals ik heb gelezen en ook al onwerkelijk overkomt in de film is Richard met de orkaan verdwenen in de oceaan. Maar goed voor de film zijn deze 20% verzonnen detail wel mooi. Een ander klein dingetje dat is verzonnen zijn de hechtingen die ze zelf zou hebben genaaid. Maar goed dat zijn maar kleine details.

De film duurt zo'n anderhalf uur en dat is meer dan genoeg voor een "All is Lost" film. Hij is beter dan van Robert Redford, maar minder amusant dan Kon Tiki uit 2012. Desondanks vond ik Adrift zeker de moeite waard!

Film 3.5
Beeld 4.0 (bd)
Geluid 5.0
Extra's helaas geen.
Adrift true story: the real life tale of a sea survival like no other - telegraph.co.uk

Film geïnspireerd door de onwaarschijnlijke overlevingstocht van Tami Oldham in 1983. Voor dramatisch effect is het verhaal hier en daar aangepast. Uitgezonderd een aantal heftige momenten vind ik de film niet erg bijzonder.

avatar van Grindhouse62
Op zich geen onaardige film, maar er zitten te veel flasbacks in. Het camerawerk was prima. Voor 1 keer kijken, oke. Maar is snel weer vergeten. Van mij een 2.5

avatar van AC1
AC1
Geen concurrentie voor Open Water (2003).

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en vond hem wel een geslaagde film. Je wordt direct in het verhaal gesmeten, maar met flashbacks wordt alles wel duidelijk.
De cast deed het prima en kwam wel overtuigend over.
Toch een ongelooflijk verhaal en de moeite om gezien te hebben.