
Adrift (2018)
Verenigde Staten
Drama / Avontuur
96 minuten
geregisseerd door Baltasar Kormákur
met Shailene Woodley, Sam Claflin en Jeffrey Thomas
Tami en Richard zijn twee avonturiers die elkaar ontmoeten op Tahiti. Wanneer een bevriend echtpaar Richard $ 10.000 biedt om hun boot naar San Diego te zeilen, besluit hij - samen met Tami - de opdracht aan te nemen. Maar door een tropische storm loopt wat een avontuurlijke, romantische reis had moeten worden uit op een ramp.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=wQy5W7hDFB8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,6 / 47031)trailer (YouTube, ondertiteld)filmscore (MusicMeter)kijk op NetflixiTunes: € 7,99 / huur € 2,99Google Play: € 8,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99Het is een boeiend verhaal dat bovendien bijzonder fraai is gefilmd door Robert Richardson. Vooral de scènes tijdens de tropische storm zijn indrukwekkend. Woodley laat, in haar eerste serieuze én volwassen hoofdrol, zien een uitstekend dramatisch actrice te zijn. De keuze om de film niet chronologisch te vertellen pakt slecht uit. Het scenario besteedt teveel tijd aan flashbacks die de dramatiek van de aanloop naar en de nasleep van de tropische storm hinderlijk onderbreken. Zelfs tijdens het dramatische hoogtepunt van de film snijdt regisseur Baltasar Kormákur weer naar een ander moment in het verhaal. Het gevolg is dat de film nooit de emotionele lading heeft die het had kunnen hebben. De weinig originele 'original score' van Volker Bertelmann werkt dat ook tegen, maar dan heb je dat verschrikkelijke, sentimentele gekras in de slotscène nog niet gehoord. Woodleys vertolking is echter sterk genoeg om je deze zwakheden te doen vergeven, maar een soortgelijk verhaal is veel beter verfilmd in All Is Lost (2013) met Robert Redford.
De cast speelt nog redelijk maar kan de film niet redden, er gebeurd gewoon te weinig. Het is allemaal een beetje tuttig en best wel zoet.
Zoals meestal is Shailene Woodley weer helemaal in vorm , en speelt ze de rol keurig , net als het keurige karakter. Met ruwe kantjes door middel van haar reislust .
Maar groot minpunt was dat de romantiek een van de grootste rode draden is .
En daar ben je wel of niet van gediend , ik vond het niet super storend, maar het is mijn ding niet .
Wat mooi was , waren de natuurbeelden, persoonlijk vind ik Woodley oog erg prettig voor het oog.
Het bootongeluk was ook erg indrukwekkend in beeld gebracht , in een shot van boven naar onder water .
Dat het waargebeurd is vind ook zeker een plus punt , heeft in mijn ogen vaak een meerwaarde , omdat het natuurlijk allemaal een stuk realistischer is . En het zal vast niet geheel zo zijn gegaan , maar veel veranderen hoeft ook niet perse in dit verhaal , dat in zijn geheel natuurlijk ook niet super indrukwekkend is .
Maar toch wel bijzonder verhaal .
Maar al met al , is dit meer wat te romantisch en idyllisch voor mijn smaak .
The infinite horizon.
After a few days, I feel reborn.
You know, just you, the wind and the sound of the boat cutting through the ocean.
Als je “Adrift” gaat vergelijken met de film “All Is Lost” waarin Robert Redford het zilte nat doorkruist aan boord van een flink uit de kluiten gewassen zeilboot, dan zal je enkele overeenkomsten opmerken. Maar ook enkele verschillen wat “Adrift” een interessantere film maakt. Allereerst kan je je weeral verwachten aan enkele idyllische beelden waarbij de woorden horizon, ondergaande zon en zeilen die wapperen in de wind gebruikt kunnen worden om een bijhorende zin mee samen te stellen. In beide films is het een opkomende storm die ervoor zorgt dat de kraaknette zeilboot gereduceerd wordt tot drijvend wrakhout. En vervolgens zie je een bewonderenswaardige overlevingsstrijd. Dat dit de overeenkomsten zijn is niet verwonderlijk. Wat anders had je verwacht in een film over een schipbreuk?
Er zijn echter ook enkele significante verschillen. Laten we het eerst eens over de conversaties hebben. In “All is lost” zijn er zoveel dialooglijnen als dat je verkeerslichten tegenkomt op de oceaan. Geen enkele dus. Maar ja. Robert Redford dobberde moederziel alleen rond, terwijl hier Tami (Shailene Woodley) en Richard (Sam Claflin) samen de oversteek wagen. Ontbrak hier enige vorm van conversatie, dan kon je wel stellen dat de beide globetrotters niet echt voor elkaar geschapen waren. En de trip over de Stille Oceaan zou in dat geval oersaai zijn geweest voor beiden. Het meest vanzelfsprekende verschil is het geslacht van diegene die alles eraan doet om te overleven. En tenslotte is er het psychologische aspect waarbij je direct aan “47 Meter down” moet denken.
De film kan je opsplitsen in twee hoofdstukken. Het gedeelte voor en na de storm natuurlijk. Verwacht je een apocalyptisch uitgesponnen gedeelte waarbij een woeste zee het bootje doet rondzwalpen als een okkernoot waarna het tenslotte geplet wordt als een kokosnoot onder een loodzware kei, dan zal je toch ontgoocheld zijn. Het stormgedeelte is extreem snel achter de rug. Waar wel veel aandacht aan wordt geschonken is enerzijds de ontmoeting tussen Tami en Richard. En anderzijds de verschrikkelijke periode op een verwoeste boot met een beperkte voorraad voedsel en drinken. En als vegetariër wordt het nog eens extra moeilijk daar het doorspiezen van een vis eerder voor kokhalzen zorgt dan voor blijdschap over vers eetbaar visvlees. Zou ik in een gelijkaardige situatie verzeild geraken, dan zou ik toch mijn principes eventjes overboord zetten.
Inhoudelijk waren de beide delen op zich wel boeiend genoeg. Alleen het romantische gedoe vond ik bij momenten een beetje teveel van het goede. Ik begrijp wel dat men trachtte het contrast tussen de gezellige en de erbarmelijke momenten aan te tonen. En dan kom ik toe aan het naar mijn gevoel minst geslaagde gedeelte. De afwisseling van fragmenten uit de twee verschillende tijdslijnen met behulp van steeds weerkerende flashbacks. Net dat je je hebt kunnen inleven in het dramatische gedeelte waarbij Tami zich tracht te beredderen en het onmogelijke doet om de zwaargewonde Richard op te monteren, flitst men terug naar een romantisch tafereel met de twee tortelduifjes die zwijmelend naar een ondergaande zon kijken terwijl ze samen aan een Cuba Libre slurpen. Ook al zijn dit soms taferelen met prachtige beeldfragmenten, vond ik toch dat ze het tempo en de spanning uit de gehele film haalden. Na elke flashback dacht ik bij mezelf “Komaan vervloekte storm. Waar blijf je?”. Maar eens dit vreselijk gebeuren voorbij is, is het wel een fascinerende film met een doordachte twist.
Uiteindelijk is “Adrift” geen slechte film. Of je moet een bloedhekel hebben aan romantiek of je wordt terstond zeeziek bij het zien van een zeilboot. Wat wel indruk maakte was het samenspel van Shailene Woodley (die hier probleemloos het acteerniveau uit “Divergent” overstijgt) en Sam Claflin. Hun liefdesrelatie leek overtuigend en realistisch. Geen nep-aanvoelende momenten. Het waren echt twee zwervende zielen die per toeval elkaar ontmoeten en gezamenlijk deze avontuurlijk zeereis ondernemen. Ze zijn niet eens in het echt verbonden en ze ondervinden nu al wat het betekent om samen te zijn in goede en kwade dagen. De film is gebaseerd op waargebeurde feiten wat meestal bij mij onthaald wordt op minachtend gegniffel. Maar was het resultaat een enorm respect voor de vrouw die deze rampspoed heeft meegemaakt. Tami Oldham is het levende bewijs dat men niet moet spreken over het zwakke geslacht en dat vrouwen in bepaalde omstandigheden best hun mannetje kunnen staan. “Adrift” laat zien dat de term “Girlpower” geen loos begrip is. Alleen zou ik er niet naar gaan kijken als er in de nabije toekomst een bootreisje op het programma staat. Ik ben er zeker van dat je met knikkende knieën aan die welverdiende vakantie begint.
3.5*
Een aardig gegeven die de meeste mensen aan zal spreken, ons dus ook, en waarmee je weer anderhalf uur verder bent in het leven. Voor het vermaak, verhaal en goede acteurs is hier onze beloning voor Baltasar Kormákur (regisseur) en aanhang: 7+!
Wat een magistrale acteerprestatie van Shailene Woodley. Ik ben al fan van haar sinds The Descendants, en in Adrift laat ze zien dat ze alleen maar beter wordt. Tami’s doorzettingsvermogen, haar radeloosheid en paranoia, het hallucineren etc. Alles wordt door Woodley ontzettend goed gespeeld, en het zorgt ervoor dat je ook echt meeleeft met Tami. De niet-chronologische vertelwijze, met de flashbacks en de scènes in het heden met Tami op de boot, werkt ook goed. Het zorgt ervoor dat je soms even wat lucht krijgt.
De opbouw van de relatie tussen Tami en Richard voelt wat gehaast aan en krijgt weinig schermtijd, maar Woodley en Claflin weten het geloofwaardig te brengen. Adrift ziet er ook schitterend uit, en als iemand die veel gezeild heeft in zijn leven kon ik ongelooflijk genieten van het “vrije leven” sfeertje dat de film uitstraalt en de schitterende oceaanbeelden. En het naturelle spel van Woodley.
De film duurt zo'n anderhalf uur en dat is meer dan genoeg voor een "All is Lost" film. Hij is beter dan van Robert Redford, maar minder amusant dan Kon Tiki uit 2012. Desondanks vond ik Adrift zeker de moeite waard!
Film 3.5
Beeld 4.0 (bd)
Geluid 5.0
Extra's helaas geen.
Adrift true story: the real life tale of a sea survival like no other - telegraph.co.uk
De cast deed het prima en kwam wel overtuigend over.
Toch een ongelooflijk verhaal en de moeite om gezien te hebben.
Dat huiswerk heeft Kormàkur zich kennelijk bespaard, want ik vond het maar een flauwe hap. Ok, Woodley speelt wel aardig en de plaatjes zijn mooi verzorgd, maar dat voorkomt niet echt dat het saai wordt. Jammer, ik denk dat er wel wat meer uitgehaald had kunnen worden.
Deze nieuwste Adrift doet verder weinig bijzonders in het genre, behalve het gespeel met de flashbacks. In eerste instantie voelt het als een overbodige gimmick aan, maar het is een uiteindelijke noodzaak om de impact van het einde van het film te laten voelen. Voor de rest wordt de film gedragen door de beeldschone Shailene Woodley, die het zo te zien erg koud had tijdens het maken van de film.
Weinig nieuws onder de zon met een one woman show van Woodley, die de film met gemak in d'r eentje kan dragen.
3,0*
Zeilboot, storm, overleven. Flashbacks over hoe het zover is gekomen.
Al vanaf het begin van de film kun je de lijn wel helemaal uittekenen.
Schip(breuk)zeilbootrampen-films, daar zijn er al velen van gemaakt. En ook wel beter.
Het verschil hier is dat het een waargebeurd verhaal is waardoor het eigenlijk wel intenser zou moeten overkomen. Maar dat deed het toch niet.
Maar dat heb ik eigenlijk altijd wel met dit soort filmpjes. Beetje alleen zwalpend op zee, geen redding in zicht. Een mix van avontuur met wat thriller en actie elementen, ook een streepje romantiek hier. Maar uiteindelijk draait het toch om die vreselijke toch in het grote niets.
Kormákur probeert er wat variatie in te krijgen door de film in twee te splitsen en alternerend stukjes te laten zien. Ik begrijp dat het handig is omdat je de storm waar alles misgaat dan lekker aan het einde van de film kan plaatsen, maar het haalt af en toe toch wat spanning en tempo uit de film, aangezien je flashbacks krijgt van een gezellig begin terwijl je de afloop toch al kent.
Acteerwerk is verder wel oké, visueel ziet het er ook behoorlijk uit de de kruistocht is aardig voelbaar. Ook geen al te lange film, maar dat is ook niet echt mogelijk wanneer je onderwerp zo summier is. Ik heb het allemaal wel eerder gezien, maar vond het toch best vermakelijk.
3.0*
Door het heen en terugblikken in de tijd wat moeten wennen aan de koers die het verhaal vaart, maar achteraf valt hier veel voor te zeggen. Wanneer de prettige hoofdpersonen het ruime sop kiezen nemen ze het roer stevig in handen en lijkt er geen vuiltje aan de lucht.
Dat het schip averij oploopt is geen verrassing, maar wat een vrouw die Tami! En wat wordt zij sterk neergezet door Ms Woodley.
Kormakur pakt het goed aan door schwung te creëren in het verloop van de film via heen en weer gepingpong van flashbacks en flash forwards. Op die manier krijgt ook de uitdieping van de relatie van de twee hoofdrolspelers een kans. Door zo te werken vermijd je dat kijkers zitten af te tellen naar het spektakel zelf het laatste half uur. Een rampenfilm moet aanwezig zijn in het begin en niet in een climax op het einde.
De hoofdrolspelers doen het goed. Mooi naturel gebracht. Het einde was ook verrassend goed, de kleine plottwist zag ik niet aankomen. Visueel ook meer dan ok. Geslaagde film dus, zonder meer.
Kormakur weet wel raad met dit soort avontuurlijke films. Samen met Everest de enige voldoendes. Ruime voldoendes.
In tegenstelling tot anderen had ik geen moeite met de flashbacks. Maakte het alleen maar interessanter. Was uiteindelijk ook een goede manier om de ramp naar het einde te verplaatsen. Zo bleef je geboeid, aangezien je wist wat er nog stond te gebeuren.
Fraaie uitzichten trouwens. Niet alleen op de boot, maar ook in de jungle. De relatie tussen de twee wordt zorgvuldig opgebouwd, ieder krijgt zijn rugzakje en wanneer de ramp zich voltrekt wordt duidelijk waar het einde op uitloopt. Impact van het moment wordt daardoor groter.
3,5*
In "Adrift" welke zich afspeelt in 1983 draait het om twee zonderlinge globetrotters die elkaar ontmoeten in de haven van Tahiti. De jonge en avontuurlijke Tami Oldham (Shailene Woodley) is daar aan het werk om wat geld te verdienen voor haar zwerftochten en Richard Sharp (Sam Claflin) meert er aan om even op krachten te komen en zijn voorraden bij te vullen. Hij reist per zeilboot de hele wereld rond, zoekend naar nieuwe avonturen. De twee raken met elkaar aan de praat en worden verliefd. Als ze de kans krijgen om een zeilboot van een bevriend ouder echtpaar, te weten Peter (Jeffrey Thomas) en Christine Crompton (Elizabeth Hawthorne), helemaal naar Californië te varen (oftewel een reis van zo’n 4000 kilometer op open zee), nemen ze die kans maar wat graag. Maar wanneer er onderweg een verschrikkelijke storm ontstaat, moet Tami alles doen om haar nieuwe geliefde te redden en ervoor te zorgen dat ze het Amerikaanse vaste land bereiken. Maar zal dat ook lukken?
In Adrift wordt je als kijker telkens heen en weer geslingerd tussen het heden (de bootramp) en het verleden, de ontmoeting en kennismaking tussen de twee tortelduifjes. Dat levert een prettige afwisseling op, van de adrenaline thrillersuspense (je weet dat de zeilboot verwoest zal worden, maar de kennis hoe dat gebeurt, wordt heel slim lang verborgen gehouden) van het overleven naar het lieve en romantische verhaal waarbij de twee elkaar beter leren kennen. Door het pure en subtiele spel van Shailene Woodley (Je gelooft iedere seconde en iedere keuze die ze maakt en dat tilt de film ook naar een hoger niveau) en Sam Claflin kan je helemaal verdrinken in de liefde die ontstaat en de chemie tussen beiden is ontzettend geloofwaardig, waarbij de twee elkaar perfect aanvullen.
Het contrast kan bijna niet groter zijn tussen de roze wolk waar de twee op sluimeren en de barre omstandigheden op het zeilschip. De ontknoping zie je op een gegeven moment wel aankomen (het blijft wel tot het einde toe spannend), waarbij het eindelijk goed afloopt met Tami (je ziet bij haar goed de verslechtering van de gezondheid en aan het einde van de film is ze echt vel over been) die gered wordt door een ander schip.
Fans van waargebeurde rampverhalen zullen goed aan hun trekken komen bij "Adrift", waarbij er ook te genieten valt van spectaculaire storm scènes, maar er zitten ook genoeg elementen in voor de minder ervaren ramptoerist en ook valt er te genieten van het capabele spel en met name van de getalenteerde Shailene Woodley. Het verhaal is bizar, maar gelukkig bewijzen de foto’s aan het einde van de film dat het gebaseerd is op waargebeurde evenementen.
Het voornaamste was de keuze om het verhaal te vertellen via flashbacks. Hier leek het uiteindelijk niet heel veel toe te voegen en ik vond het ook een aantal keren storend als er weer 'gewisseld' werd. De romance tussen Shailene Woodley en Sam Claflin spat niet van het scherm, maar is ook niet meteen ongeloofwaardig. Woodley speelt ook goed op de momenten dat ze alleen op zee ronddobbert. Ik kan wel zeggen dat ik met haar meeleefde en ook de twist was een leuke vondst. Desondanks beklijft dit moeilijk. Het is een film die ik na een paar dagen bijna volledig vergeten ben. Daarvoor heeft het mij dan toch niet genoeg weten te boeien, ondanks het relatief korte speelduur. Uiteraard verdient dit (op waarheden gebaseerde) verhaal het wel om verteld te worden en voor de liefhebbers van het genre is het dan ook een aanrader.
2,5*