Pirates of the Caribbean: At World's End (2007)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Gore Verbinski
met Johnny Depp, Orlando Bloom en Keira Knightley

In deze donkere tijden waarin piraten harteloos worden vermoord en piratenschepen genadeloos worden vernietigd, besluiten kapitein Barbossa, Will Turner, Elizabeth Swann en de crew van de Black Pearl om naar het einde van de wereld te reizen om kapitein Jack Sparrow te zoeken. Om daar te komen moeten ze eerst langs piraat kapitein Sao Feng in het gevaarlijke, maar exotische Singapore, om zijn schip en de belangrijke landkaart te bemachtigen, dat hen naar het einde van de wereld zal brengen. Als Jack gevonden wordt, lijkt zijn gevangenschap hem nog gekker gemaakt te hebben.

Hoop lawaai in een onnavolgbare (niet als compliment bedoeld) film waarin de personages elkaar niet mooi aanvullen maar op een vermoeiende wijze steeds het boeiendste of leukste willen zijn. Kijk, Sparrow vliegt weer door de lucht aan een touw, haha. Kijk, Elisabeth praat haar mond weer voorbij, haha. Kijk, een klunzig duo doet weer iets doms, haha. Kijk, een aapje, haha.
Nee, helaas niets meer over van de betovering van deel 1.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deel 1 was een leuke piratenfilm. Soms wat te kinderachtig, maar wel met de nodige choreografieën, passende muziek, romantiek en de sidekick Jack Sparrow. Een gemiddelde blockbuster, maar op zich niet slecht. Deel 2 en deel 3 vormen eigenlijk 1 verhaal dat waarschijnlijk puur voor de centen in twee werd verdeeld. De films werden ook te samen opgenomen. Jack Sparrow krijgt iets meer aandacht nu en dat mag je nooit met een sidekick doen! Het typetje wordt met momenten wat vervelend. En er gaat minder aandacht naar het koppel Bloom en Knightley. Waardoor ze helemaal saai zijn geworden. Nog een paar dozijn andere figuren zodat het spelbord wel helemaal vol staat. Niet moeilijk dat je er twee films over moet doen. Nog een probleem is de geweldig oersaaie bad guy met Tom Hollander als Lord Beckett.

Het resultaat is dan ook wat het zelfde als het 2e deel met enkele mooie scènes en potentie voor meer. Maar dan valt het weer dood en is het een sleur om de rit verder te zetten. Nochtans simpel. Knip enkele figuren eruit, plak film 2 en 3 te samen en kort het geheel wat in tot een aangename blockbuster. Waar Curse of the Black Pearl nog ietwat een nieuwe familiefilm is (de degenfilm met een Disneysausje), werkt het vervolg als een machine met het doel uit te pakken met een groot budget en te geven wat de fans willen. Maar ik was geen fan, enkel een filmliefhebber die zich een beetje heeft geamuseerd. Met de flauwe sequels ben ik dus niet veel.

avatar van Lovelyboy
Afsluiting van deel 2 in die zin en ondanks de al maar toenemende lengte van alle delen vind ik persoonlijk deze weer vermaakelijker dan deel 2.

Het gebruikelijke spektakel trekt weer aan de kijker voorbij met de nodige sfeer en stijl. In vergelijking met deel 2 vind ik dit deel weer iets meer gericht op humor en grappige dialogen en minder op koddige actie momenten die wel eens wat over de top zijn.

Gelukkig is Barbossa weer terug en krijgt Davy Jones meer airtime en ik moet zeggen dat ik Rush en Nighy ronduit kostelijk vind, zelf soms beter dan Depp die toch een beetje in herhaling valt met Jack. De situatie dat Elizabeth en William opeens midden in het slot gevecht moeten trouwen vind ik eigenlijk net weer allemaal té hoewel Barbossa de ceremonie wel weer op humoristische wijze leidt.

Vermakelijk, spektakel, humor.... gewoon leuk. Deel 1 blijft toch de beste.

avatar van notsub
Nee, dit deel had het niet. Het werd al snel vermoeiend door de stortvloed aan karakters en telkens weer die dialogen. De beelden zijn prachtig en aan spektakel geen gebrek, maar duurde het me te lang en was ik blij dat het er op zat. Na twee delen was ik wel verzadigd en dit chaotische deel was me er één te veel.