Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017)

Alternatieve titels: Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge, Pirates of the Caribbean 5

3,28

Actie / Avontuur

geregisseerd door Joachim Rønning en Espen Sandberg
met Johnny Depp, Javier Bardem en Brenton Thwaites

De ongelukkige Jack Sparrow ziet het somber in, wanneer de geestpiraten onder leiding van zijn oude aartsvijand, de angstaanjagende kapitein Salazar, ontsnappen aan de Devil's Triangle. Salazar en zijn crew zijn vastbesloten om elke piraat op zee, met inbegrip van Jack, te doden. Jack zijn enige hoop op overleving ligt in het zoeken naar de legendarische Trident of Poseidon, een krachtig artefact dat zijn bezitter de totale controle over de zee geeft.

171 BERICHTEN 31 MENINGEN
geplaatst: 12 juni, 12:12 uur [permalink]
Eigenlijk net zo leuk als zijn voorgangers, heb me er prima mee vermaakt.

avatar van horizons
geplaatst: 12 juni, 12:40 uur [permalink]
Rosicky schreef:

Met die opmerking die je daarna maakt ben ik het fundamenteel oneens. Volgens jouw theorie is de kwaliteit van een film gelijk aan de opbrengst. Dan is de Transformers-reeks een meesterwerk en Stanley Kubrick een amateur. Helaas zitten we nu in een vicieuze cirkel waarin matige tot slechte sequels goed blijven verdienen, waardoor er alleen maar meer worden gemaakt.

Het is anders. Je kunt een reeks gericht op entertainment niet vergelijken met een film gemaakt voor een select publiek. Beide hebben hun eigen merites.

Y&T
geplaatst: 12 juni, 23:00 uur [permalink]
leuk filmpie, vet gemaakt, maar wat een hopeloos toneelspel van die irritante, niet grappige Sparrow
pubershit!!

geplaatst: 13 juni, 00:52 uur [permalink]
Gewoon leuk vermaak. Je weet wat je krijgt. Hou je ervan ga je kijken,en niet dan skip je hem. Maar de bios zat toch weer goed gevuld vanavond. Doet het nog goed,op naar deel 6.

avatar van Skuller
geplaatst: 15 juni, 18:11 uur [permalink]
Net gezien in de bios en eigenlijk een beetje teleurgesteld., een niet grappige Sparrow was gewoon pijnlijk met momenten.verder ziet het er wel mooi uit maar voor mij het minste deel uit de reeks. Ze kunnen er beter mee stoppen nu.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 16 juni, 21:02 uur [permalink]
Van meerdere hoeken hoorde ik dat ik Dead Men Tell No Tales tegenviel, daarom ben ik het met lage verwachtingen gaan kijken. Tot mijn verassing was ik heel vermaakt. Er waren zelfs momenten dat ik met open mond stond te kijken en geneigd was een applaus te geven. Met uitzondering van het 4e deel, On Stranger Tides, bied iedere Pirates film op z’n minst één creatieve actiescène die de moeite waard was om te zien. In deel 1 was dat het eindgevecht, in deel 2 was dat het gevecht op het grote wiel en in deel 3 het gevecht in de draaikolk. Deel 5 laat zich op het gebied van actie op meerdere punten van een goede kant zien: er zaten meerdere over-the-top, absurdistische spektakelmomenten in die niet te vergelijken vielen met andere actiescenes die ik heb gezien. Tijdens deze momenten kon ik hard lachen om de absurditeit, kippenvel krijgen van de intensiteit, of genieten van de epische muziek en de mooie beelden. Het zijn deze spektakelmomenten die, voor mij, die highlights van de film maakte.

De Pirates of the Caribbean reeks kijk ik niet voor het verhaal. Niet dat een goed verhaal ongewenst is in dit genre, of dat ik het narratief haat. Het is meer dat er geen één Pirates film mij heeft overtuigd met het narratief. De personages zijn avontuurfilm stereotypes die zelden een interessante ontwikkeling meemaken. De dialogen zijn cheesy, bestaan voor een groot deel uit expositie en het verhaal neemt zichzelf op bepaalde momenten te serieus. Voornamelijk Will en Elizabeth hebben mij nooit zo geboeid. Hoewel zij in Dead Men Tell No Tales werden vervangen door 2 andere personages voelde de nieuwe personages te soortgelijk als Will en Elizabeth, en ook zij konden mij niet bekoren.
Er zitten altijd interessante ideeën in de films zoals alle verschillende spreuken, legendes en andere fantasie elementen die aan bod komen, maar er is naar mijn idee geen sterk verhaal om die elementen heen bedacht. Dit hoeft echter geen groot minpunt te zijn. Soms is het fijn om je verstand op 0 te zetten en gewoon te genieten van wat over-the-top actie, flauwe grappen, mooie beelden en goede muziek. De Pirates films zijn daarom ideale popcornfilms.

De grote uitzondering van het matige narratief zal voor mij altijd Jack Sparrow zijn. Jack is een anti-hero waar ik, zelfs na al die jaren, nog altijd een zwak voor heb. In een wereld van monsters, vervloekte piraten en andere gevaren is er één dronkenlap die in het midden van ieder gevaar terecht komt, dansend op het randje van de dood, en er slaagt om altijd te blijven leven. Hij is een matige vechter, maar een goede valspeler. Hij is onvoorbereid en heeft veel pech, maar hij kent geen angst en zijn gekke keuzes kunnen hem uit de brand helpen. Dit maakt Jack een grappig personage die de show in iedere film steelt, en ik merk altijd voor hem te juichen. In deze film kon ik wederom een paar keer hard lachen om zijn acties.

Maar ik zou liegen als ik zei dat het narratief geen hinder vormde. De film duurt lang, kakte op bepaalde momenten in, de vervangers voor Will en Elizabeth waren broodmager en het verhaal bood wederom niets om van op te kijken. Zelfs de vijand Salazar had niets opmerkelijks te bieden, buiten hoe ze hem hadden vormgegeven. Ook vind ik het jammer dat ze probeerde iets teveel plot elementen in één film te proppen. Jack die op de vlucht is voor Salazar had van zichzelf kunnen werken als een hoofdplot, maar ze moeten de zoon van Will erbij halen, een vrouw die een wetenschapper is, Jack die geldnoot heeft en Barbossa die een reden krijgt om weer op te duiken. Ik denk dat de film beter af was door bepaalde onderdelen van het verhaal weg te laten.

Al met al, een film waar ik goed van heb genoten. De actie was het zeker waard, de muziek en beelden zijn mooi, een paar leuke humormomenten en het was fijn om Jack Sparrow weer op het witte doek te zien. Het verhaal probeert echter iets teveel te vertellen en sommige personages zijn behoorlijk oninteressant.

geplaatst: 17 juni, 15:07 uur [permalink]
Pirates of the Carribbean films. Altijd heerlijke humor met Jack Sparrow. En dat gaat ook in dit deel ook weer goed af.
Leuke humor en een paar geweldige actiescenes.
Goed vermaakt. Naar mijn mening veel beter dan deel 3 en 4.
Als deel 6 ook weer zo leuk wordt laat maar komen.

geplaatst: 23 juni, 14:19 uur [permalink]
De film voegt niets toe aan de reeds bestaande films en het karakter Sparrow is niet echt verfrissend meer, eerder geforceerd. De leukste scenes draaien dan ook niet zozeer om hem, meer om de stompzinnige (maar grappige) dialogen van de bemanning en de maffe actiescenes. Deze zorgen voor de nodige vaart en vermaak, waarbij Bardem en Rush zichtbaar lol hebben in hun rollen.
De climax duurt te lang en is voorspelbaar, dat is jammer, maar verder als vermakelijk bioscoopfilm best geslaagd. Thuis voor de buis waarschijnlijk een stuk minder.

avatar van pierre18
geplaatst: 1 juli, 12:47 uur [permalink]
Ik heb me veel beter vermaakt dan bij deel 4. Ik werd zelfs de maniertjes van Sparrow na deel 1 snel zat. Op een gegeven moment begon dat te irriteren. In dit deel vind ik zijn rol veel minder op de voorgrond komen en is het verhaal wat logischer. Dat komt de film ten goede. Leuk dat Sint Maarten, Vliegende Hollander en Aruba er in voorkomen. Voor de rest meer van hetzelfde in deze serie maar wel zeer vermakelijk. Zaten leuke vondsten in zoals de Haaien, Springen op de kanonnen en een bruiloft.

geplaatst: 3 juli, 16:27 uur [permalink]
Degelijke Pirates-film die VEEL beter is dan voorgaande delen. Misschien op deel 1 na, wel de beste uit de reeks. Hoewel het nergens echt verrast, is het een mooie afsluiting van een aardige reeks films waarin een paar losse eindjes nog even worden afgewerkt.

Het budget staat natuurlijk garant voor prachtige spektakels en daar is dit deel geen uitzondering op. Het is allemaal goed te volgen en niet overdreven belachelijk zoals dit bij sommige vorige delen wel was. Ik vind het huwelijk dat werd voltrokken tijdens een zeeslag in een draaikolk het absolute dieptepunt uit de reeks (volgens mij was dat in deel 3).

3,5 sterren.

geplaatst: 8 juli, 01:03 uur [permalink]
Spectaculaire film, maar Johnny Depp heeft hét niet meer. Hij is te oud geworden om een charmante piratenkaptein te spelen. Keira en Orlanda waren beiden maar heel even in beeld. Wel een verrassende (heel kleine rol) voor Paul McCartney als Oom Jack. Heel leuk na Keith Richard.

avatar van Tapa
geplaatst: 10 juli, 19:30 uur [permalink]
Leuk popcorn vermaak, met weinig verrassingen. Sparrow vond ik niet erg irritant, viel wel mee. Ben benieuwd of er nog een 6de deel komt. Na de aftiteling lijken ze de deur op een kier te zetten.

geplaatst: 11 juli, 12:05 uur [permalink]
Pollypeachum1 schreef:
Ach schei uit, hij ziet er nog precies hetzelfde uit. Is ook niet zo moeilijk met al die make-up. (Alsof ze bij deel 1 al rekening hielden met kraaienpootjes over 14 jaar )

geplaatst: 13 juli, 23:28 uur [permalink]
Captain Pervert schreef:

Helemaal niet met je eens. Ik was een beetje verliefd op Jack Sparrow, maar dat is nu helemaal over.

geplaatst: 14 juli, 17:20 uur [permalink]
Pollypeachum1 schreef:

Ligt misschien aan jou in plaats van hem Smaken veranderen...

geplaatst: 16 juli, 12:43 uur [permalink]
Captain Pervert schreef:

Ligt misschien aan jou in plaats van hem Smaken veranderen...

Nee, want als ik naar 10 jaar oude foto's van hem kijk, is die smaak nog precies hetzelfde.

avatar van jippie2010
geplaatst: 18 juli, 23:29 uur [permalink]
Verhaal is prima! En het ziet er allemaal gelikt uit! De eerste helft is veelbelovend maar helaas kakt het daarna toch een klein beetje in. Toch een dikke 3.5 sterren wat mij betreft. TIP: blijf zitten tot de hele aftiteling is afgelopen...

geplaatst: 24 juli, 12:07 uur [permalink]
Het blijven leuke films, vind ik. En Johnny Depp blijft heerlijk als Jack Sparrow. Heerlijk onderhoudende film met de gebruikelijke humor. Van mij mogen er ze er nog wel een paar maken.

avatar van soom
geplaatst: 3 augustus, 20:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Haha, wat lachen. Dat Johnny naar zijn Franse ex verwees. Het korte dialoogstuk met de guillotine en zo, vond ik echt briljant. Het was verder een veredelde soap aflevering, met wat actie en een of andere dode Spanjaard. Toegegeven, dat heb je op zich niet in een soap...
Mnee.
Het was zo onnodig. Hoe het ook genieten was van Jack. Het voelde aan als een derderangs Pirates, want alles was al eens voorbij gekomen.
Geen nieuwe ontwikkelingen, alleen een nieuwe, jongere Elizabeth Swann en Will Turner.

Nee. Geef mij maar de eerdere films, die waren tenminste nog leuk.

avatar van fcdenhaag
geplaatst: 4 augustus, 11:56 uur [permalink]
Vermakelijke film, niet meer dan dat. Het is dat mijn vriendin er graag naartoe wilde, anders had ik er geen moment om gerouwd als ik deze film gemist zou hebben. Flinterdun verhaal, dat enigszins wordt gecompenseerd met visueel spektakel. Persoonlijk vond ik de formule na 2 films wel uitgemolken. Ook deze film duurt weer minimaal een half uur te lang.

geplaatst: afgelopen zaterdag om 08:59 uur [permalink]
Aardig nieuw deel in de piratenreeks, al is de frisheid er na vijf delen inmiddels wel vanaf. Maar de film biedt nog steeds dezelfde mix van flauwekul en actie die ook de andere delen zo leuk maakte. Met name de grote actiescene in het begin mag er zijn, maar ook later in de film is er wat dit aspect betreft genoeg lol te beleven.

Qua verhaal en karakters kun je zeggen dat het allemaal goed genoeg is, maar echt hoge ogen worden er niet gegooid. Johnny Depp is echt bij lange na niet meer zo grappig als in de eerdere delen en maakt een ongeïnteresseerde indruk. Ook Javier Bardem slaat wat mij betreft de plank nogal mis met zijn overdreven gespeelde en niet enge bad guy.

Gelukkig is er her en der nog wat humor om de boel een beetje te redden - nogmaals, het is allemaal niet op het niveau van de eerdere delen maar het is ook geen enkel moment vervelend om naar te kijken, het tempo ligt hoogt en de film (die volgens mij ook flink korter is dan eerdere delen) vliegt voorbij.

Al met al een aardige film die biedt wat te verwachten viel, zei het in een wat verdunde vorm - het is allemaal al eerder en beter gedaan maar het is goed genoeg voor een avondje hersenloos vermaak.