Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017)

Alternatieve titels: Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge | Pirates of the Caribbean 5

Actie / Avontuur

geregisseerd door Joachim Rønning en Espen Sandberg
met Johnny Depp, Javier Bardem en Brenton Thwaites

De ongelukkige Jack Sparrow ziet het somber in, wanneer de geestpiraten onder leiding van zijn oude aartsvijand, de angstaanjagende kapitein Salazar, ontsnappen aan de Devil's Triangle. Salazar en zijn crew zijn vastbesloten om elke piraat op zee, met inbegrip van Jack, te doden. Jack zijn enige hoop op overleving ligt in het zoeken naar de legendarische Trident of Poseidon, een krachtig artefact dat zijn bezitter de totale controle over de zee geeft.

horizons schreef:
Keira Knightley duikt dus ook weer op in dit deel. Da's wel leuk.
(Japanse spot)

Leuk inderdaad! Ik neem aan dat het een klein gastrolletje zal zijn, maar toch.

Moet ik waarschijnlijk wel weer m'n collectie gaan uitbreiden voor een paar seconden.

Zwolle84
Nu al een stem. Da's net iets te vroeg, of niet?

avatar van mcdaktari
Ach ja, er zal wel weer iemand op de trailer gestemd hebben.

avatar van Alexander1900
Je kunt zien wie er heeft gestemd, namelijk bij 'Stemoverzicht'.
Zie: Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017)

De trailer ziet er overigens goed uit. Ben benieuwd naar de film.

avatar van Arri
Aan de stemgeschiedenis van The Prodigy te zien is hij of zij geen filmjournalist. Lijkt mij dus niet dat de stem op een early screening gebaseerd is. Snap niet waarom MM niet gewoon de stemmogelijkheid uitzet tot de dag van de premiere.

avatar van tbouwh
Arri schreef:
Lijkt mij dus niet dat de stem op een early screening gebaseerd is.

Die is ook nog niet geweest. Ik woon soms wel (vroege) screenings bij en vind het erg prettig als ik mijn stem wel gewoon direct kan invoeren. Anders moet ik telkens in retrospectief weer gaan bekijken waar ik nog niet op gestemd heb. Overigens worden 'neppe stemmen' naar mijn weten wel gewoon verwijderd door de mods en je kunt er altijd melding van maken.

avatar van Arri
Zelfde als met Orange Is the New Black, begint een serieus probleem te worden inmiddels.

avatar van Kondoro0614
Arri schreef:

Het is al jaren een groot probleem. Wat dacht je destijds van de inbraak bij Sony waar o.a. The Interview (2014) op straat kwam te liggen, en zo gebeurt dat wel het hele jaar door. Nu gebeurt het alleen snel achter elkaar met grote namen dus dan valt het meer op .

avatar van Chilli
Ik zie de film vanavond in avant-première. Heel benieuwd. Hoop dat dit het niveau van de eerste film benadert. De vierde film vond ik niet goed, dus kan alleen maar beter worden.

avatar van Chilli
Ben ik nu de eerste die de film gezien heeft? Zaten nochtans veel mensen in de zaal.
De film is zeker beter dan de vorige. En gelukkig ook minder donker en dan de derde. Ook de humor was leuk. Heb wel sommige dingen niet goed begrepen en zou de film nog eens willen herbekijken.

avatar van Arri
Geen hele positieve recensies van Chris Stuckmann en Jeremy Jahns. Jammer, heb van de eerste 3 delen toch wel ontzettend genoten. 4 was slecht helaas en deze lijkt daarop aan te sluiten.

avatar van horizons
Wat blijft youtube toch een vreselijk platform voor recensies.

avatar van tattoobob
Toch wel weer een leuke Pirates film.
Depp laat weer zien dat deze rol hem als gegoten zit,maar speelt niet alleen de hoofdtoon al was dat was in de vorige delen ook wel een beetje zo.
Eigenlijk komt alles een beetje samen in dit deel heb ik het idee......misschien de laatste Pirates?

Bardem speelt een heerlijke rol en het is een genot om naar hem te kijken....evenals het visuele spektakel met name bij de spaanse piraten.

Ik heb er van genoten en vind deze film toch wel 4 sterren waard.....beter dat deel drie overigens.

avatar van elayz
Super film! Gisterenavond in de bioscoop in 3D gezien, aanrader! Wederom een leuke vermakelijke film, met de nodige actie en humor natuurlijk!

Oja!, blijf aan het eind nog even zitten, want ook bij deze Pirates film komt er na de gehele aftiteling een nog erg verrassend stukje. blijven kijken dus! (Want of dit nu echt het einde is....)

Gisteravond om 20:00 gezien (premiere). Een aardige Pirates film met veel actie en een rap tempo. Helaas is het verhaal flinterdun en dat is dan weer jammer. Ik mis gewoon die spanning en mysterie dat deeltje 1 had. De humor is daarentegen wel weer erg leuk. Een degelijke film: 3.5/5.

avatar van tbouwh
Een Pirates-film is geen Pirates-film zonder een ontsnappingsscène. Salazar’s Revenge vormt geen uitzondering op die regel: als captain Jack Sparrow (Johnny Depp) ontwaakt in de kluis van de plaatselijke ‘bank’, herinnert hij zich wat zijn intentie was voor de rum het allemaal overnam. Wie Fast Five (2011) zag, kent al een variatie op wat dan komen gaat…

Gehele recensie

avatar van Shinobi
"What a horrible way to live."

Met 'On Stranger Tides' dacht ik dat het niet slechter kon, maar dit vehikel doet er nog eens een schepje bovenop.

Het is duidelijk te merken dat deze franchise op zijn laatste benen loopt; als je moet aankomen met uitgekauwde plotpunten, dan weet je wel hoe laat het is. Ditmaal wordt Jack gekoppeld aan twee nieuwelingen die allebei op zoek zijn naar hetzelfde artefact. Ondertussen is er nog iets aan de hand met een oude aartsvijand van Sparrow.

Qua narratief springt het werkelijk van de hak op de tak. Dit komt met name omdat de focus nooit op één bepaald personage ligt, waardoor je de aandacht er maar moeilijk bij kan houden. De langdradigheid komt dan ook al gauw om de hoek kijken, vooral als de nood ver te zoeken is. Het ironische is nog dat 'Dead Men Tell No Tales' de kortste speelduur in de reeks heeft, maar toch zo uitgerekt aanvoelt.

Johnny Depp kan het geheel gewoonweg niet redden. Weliswaar zie je zijn karakteristieke portrettering van Jack Sparrow weer terug, maar het blijkt slechts een schim van zichzelf te zijn. Waar de oude Sparrow nog vernuftige ideeën had, is hij hier enkel een dronkenlap die bij toeval geluk heeft. Wat dat betreft is de humor halfslachtig en bieden de actiescènes niets nieuws onder de zon.

Al met al een vrij matig vervolg dat deze reeks geen eer aandoet. Mocht je nog geïnteresseerd zijn, na de eindcredits volgt er nog een extra scène. Dit wijst erop dat het uitmelken helaas nog niet is afgelopen.

Kleine 2,0 sterren.

avatar van Apieknar
Gisteren in de bioscoop gezien. Wederom een leuke combinatie van actie en humor. De ondode schurken zagen er erg goed uit. Deze filmserie houdt zich met dit vijfde deel naar mijn mening prima staande!

Vanmiddag gezien in IMAX 3D. Erg gaaf, de visuele effecten zijn echt ontzettend goed. Het verhaal is een beetje dun maar de humor en actie maakt het allemaal goed. Ik heb met veel plezier in de bios gezeten en daar gaat het natuurlijk allemaal om Jammer dat ik niet ben blijven zitten want ik had het laatste stukje toch wel willen zien. Ach ja, komt vast op YouTube. Aanrader!

Zeer aangenaam verrast door deze.
Johnny depp is mijn favo acteur en hij zet Sparrow weer geweldig neer.
Je ziet gewoon dat hij enorm veel plezier heeft met het spelen van deze rol.
Maar de beste rol zet deze keer Javier Bardem neer als de beruchte Salazar.
De special effects zijn om van te smullen, vooral die scene met de zombiehaaien is geweldig.
Verder gaat deze terug naar de roots van de eerste en nog altijd beste pirates film.
Deze film is dan ook met recht beter te noemen dan alle andere vervolgen.

avatar van Starscream
Deze flick gaf mij meer het pirates gevoel dan deel 4. Johnny Depp is natuurlijk weer op dreef als de ultieme piraat Jack sparrow. Hij lijkt er nog steeds plezier in te hebben. Ik vind bardem als salazar een uitstekende slechterik (vooral hoe hij spreekt, genieten) verhaal technies stelt het natuurlijk niet super veel voor. Maar dat geeft ook niet de humor en het pirates gevoel maken eigenlijk gewoon alles, wat negatief is aan deze prent goed.

avatar van predator
Ik vraag me altijd af wat voor 'n verhaal mensen verwachten. Het blijft toch een piratenfilm.

Ik vond het prima vermaak.

avatar van Starscream
predator schreef:

Ik vond het prima vermaak.

Ook piraten films zouden een uitstekend verhaal kunnen hebben toch ??

avatar van XavierAndriesse
ben naar trailer geweest leuke film dacht dat sparrow stranger tide kut had maar hiet wow

spoiler
waarom moest die smyth nou weer de zoon zijn van die lelijkerd

avatar van Donucius
Aardige film, maar nergens iets wat je niet eerder hebt gezien. Als je voorgaande delen hebt gezien zie je weer (meer of minder) de bekende gezichten erin terugkomen. Verhaal vond ik niet bijster interessant, maar wat anderen al zeggen, het is een piratenfilm; heel veel gekker kunnen ze het niet maken.

Bij dit deel merk ik (net als bij FAST8) dat de ideeën een beetje op beginnen te raken. Nergens meer heel verrassend of vernieuwend, maar dat is op zich bij deze filmreeks ook niet echt heel belangrijk meer.

Ik vergeet vaak hoe goed de CGI en de uitvoering van de actiescenes eigenlijk zijn, omdat we nu eenmaal teveel verwend zijn door Hollywood. De effecten zijn dan ook overtuigend en tip top in orde. Zoals gezegd, verhaal is niet zo heel interessant vond ik, maar dat verwacht je ook niet meer bij het 5de deel.
3D vond ik niet zo heel veel toevoegen, maar ik geef het de voordeel van de twijfel ivm de waterscenes.
Over het geheel te oordelen is het dus een visuele pracht en effectenspectakel met een ietswat dun verhaal, maar in de lijn van deze reeks. Humor niet overal even sterk, maar wel gepast.

Ik heb niet zo uitgekeken naar deze film als ik een paar jaar terug deed naar het vierde deel, maar gisteravond toch wel gelijk gaan kijken. Nadat het eerste half uur ontzettend flauw was met slapstick die ik niet echt bij de reeks vond passen, werd het verhaal mijns inziens naarmate de film vorderde wat interessanter. De romance tussen Turner en Smyth deed me niet zoveel, het leek te gemaakt. Allebei het type dat gelijk wil krijgen wat zorgde voor langdradige scenes die me verveelden.

Ik vind het jammer dat het personage Jack Sparrow ontzettend weinig nuttigs deed in deze film. Hij was overal toevallig bij omdat iedereen hem ergens voor nodig had, maar waar hij in eerdere films al die partijen tegen elkaar uit wist te spelen, kwamen er nu wat one-liners uit die maar zelden echt grappig waren.

Bardem viel me wel mee als bad guy, zeker nadat Blackbeard in deel vier niet een ultieme vijand bleek. Geoffrey Rush is mijn favoriet in de reeks, dus over hem zal ik sowieso niet heel negatief zijn, maar hij nam eigenlijk een beetje de rol over die in eerdere films dus bij Sparrow lag m.b.t. mensen gebruiken. Het feit dat hij zich opofferde voor zijn dochter was een pijnpuntje voor me, maar wie weet... Hij is eerder al terug gekomen uit de dood

Het schijnt dat er al plannen zijn voor een zesde deel wat ik nog wel altijd toejuich, zeker na het einde van deze film. Maar uiteindelijk komt dit deel niet in de buurt van de trilogie. Ik wilde eigenlijk 2,5 sterren geven, maar omdat ik McCartneys cameo hilarisch vond krijgt deze film een extra half puntje.

avatar van Arri
Voor mensen die de film nog gaan kijken, na de aftiteling valt er nog wat te zien.

Zwolle84
Hoe groot is Keira's rol uiteindelijk geworden? Gastrolletje?

avatar van Shinobi
Ze komt alleen in het slot en de scène na de eindcredits nog even opdraven voor een kleine vijf minuten Zwolle84.