Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011)

3,14

Actie / Avontuur

geregisseerd door Rob Marshall
met Johnny Depp, Penélope Cruz en Ian McShane

Kapitein Jack Sparrow (Johnny Depp) kruist wegen met een mysterieuze vrouw (Penélope Cruz) die hij ooit eerder heeft ontmoet. Hij valt als een blok voor haar, maar al snel blijkt dat haar bedoelingen niet zuiver zijn. Ze dwingt Jack aan boord te gaan van het schip van piraat Blackbeard (Ian McShane) om de geheimzinnige 'Fontein van de Eeuwige Jeugd' te vinden. Een onverwacht avontuur begint waarvan Jack er niet over uit is welke hoofdrolspeler daarin hij meer moet vrezen: Blackbeard of de mysterieuze vrouw van het verleden.

1274 BERICHTEN 88 MENINGEN
avatar van Silboo
Ik vond deze film een stuk minder dan de vorige films het pakte me minder helaas

avatar van frodok
Oef... Slaapverwekkend is voor mij de enige manier om deze film te omschrijven. Het boeit allemaal niet meer, voel geen noodzaak, geen betrokkenheid; alles gebeurt maar gewoon. Jammer. Deel 1 was hartstikke leuk, maar daarna werd het alleen maar veel en veel minder...

+mooie schepen,
+special fx

- zwartbaard.......
- geen schip gevecht.
- herhalingsoefening, saai
- 3d die niet werkt op opening en zwaart van zwartbaard na.

nee doe mij maar de vorige delen dan, beetje jammer dit.

avatar van Rico120
ik vond dit deel minder goed dan deel 1 2 en 3 bij elkaar

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Iets beter dan het derde deel, vooral door de kortere lengte waardoor de film beter te bekijken is. Maar op veel andere punten scoort deze film minder.

Het valt te pleiten dat er een volledig nieuw verhaal wordt verteld en ook de locaties anders zijn. Geen Engelse koloniën meer, maar onontgonnen terrein. Anderzijds raakte de sfeer uit de eerste drie delen (die er wel een beetje was, eerlijk is eerlijk) daarmee weg en dat weet deze film nooit helemaal goed te maken. Dan had ik echt wel meer Spaanse invloeden in dat gebied willen zien, meer stadjes et cetera. Het is nu gewoon een vrij simpele film (gelukkig, na het volstrekt onbegrijpelijke derde deel) die ergens wel iets doet weg hebben van enkele films met Indiana Jones. Alleen, dat niveau wordt nergens gehaald doordat de film te vaak nog stilvalt. Dan mag de film net iets meer dan twee uur duren, het voelt allemaal toch te lang aan. Gevechten duren te lang en hoewel overzichtelijk geschoten zijn ze allemaal vrij mat en sof van aard, er zitten een stuk of twee vijanden te veel in en eigenlijk is alles en iedereen volstrekt inwisselbaar. Zo krijg je als kijker nooit binding en zie je alles maar wat passief aan.

Zo blijven dan een aantal scènes over die de film moeten dragen. Zo is het leuk om Londen weer te zien, is die aanval van zeemeerminnen best fraai en die eerste zwaardvechtscène is ook prima. Maar uiteindelijk is het allemaal te veel van hetzelfde. Voordeel van dat alles is wel dat je rustig de spruitjes kan schoonmaken ondertussen. 2,0*.

Wel weer een leuk spektakel, maar iets minder dan de vorige films. Dat komt vooral door het einde en die zeer irritante verliefde priester.

avatar van tbouwh
Herziening legt de zwakke punten echt wel bloot - het verhaal is matig, Marshall rekt de boel tot in het oneindige - maar overall is dit me toch net allemaal even leuk genoeg. De personages, de karakteristieke humor, de muziek, de locaties. Een leuke toevoeging daarnaast in de vorm van de mermaids. Net als in eerdere delen valt op dat historische en religieuze (dat laatste hier nog veel meer) motieven op de achtergrond een bescheiden rol spelen.

+-6,5 minimaal.

Dat dit hier een voldoende heeft verbaast me echt.

avatar van jippie2010
Oei... eigenlijk helemaal niet zo goed. Eigenlijk maar een slap aftreksel.
Sommige scenes zagen er wel prachtig uit, alleen sommige vechtscènes waren om te janken. Het moet ook speels en grappig zijn, dat snap ik, maar toch. Ik kan er geen voldoende voor geven.

avatar van martijn011
Ook dit vierde deel herzien, wat achteraf toch het minste deel blijkt te zijn. Deze film alleen in de bioscoop gezien dus ik was wel benieuwd wat ik er van zou vinden als ik het op een gewoon scherm te zien kreeg.
De film heeft een matig verhaal over een fontein van de eeuwige jeugd, maar is eigenlijk niet meer dan een ouderwetse schattenjacht tussen verschillende partijen.

Bloom en Knightley worden totaal niet gemist, al is Penelope Cruz af en toe een leuke toevoeging. Dat laatste is Blackbeard sowieso niet, hij haalt in geen honderd jaar het niveau van schurken als Davy Jones en Barbossa. Laatstgenoemde komt hier ook weer om de hoek zeilen, al is het met een been minder en in functie bij de Engelse marine.

Depp zelf komt er van alle vier de delen het meest bekaaid af. Hij mist een tegenspeler/tegenspeelster die het beste (of eigenlijk slechtste) in hem naar boven haalt. Nu staat hij vaak aan de zijlijn te turen, wachtend op screentime waarin hij kan shinen.
Hopelijk is dat in deel vijf anders.
Wat me trouwens enorm stoorde was de romance tussen een zeemeermin en priester. Totaal onnodig, niet grappig en storend voor het toch al niet geweldige verhaal.

Ik verlaag m'n score met een halfje, nog wel een voldoende waard dankzij Depp, Rush en het visuele genot.

avatar van Kondoro0614
Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

Na de aanleiding van de bioscoop bezoek van gisteren heb ik alle Pirates of the Caribbean nog maar weer eens bekeken en zo heb ik (woensdag al afgemaakt) ook Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides nog eens herkeken om zo weer lekker in het verhaal te zitten.

Omdat ik nu eigenlijk een mening wil schrijven over de nieuwe houd ik deze mooi kort, want echt speciaal was Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides niet en ik vind dit persoonlijk de slechtste film uit de reeks.

We volgen Jack Sparrow in een kruistocht samen met de kapitein BlackBeard en zijn dochter opzoek naar de fontein van de jeugd. Tijdens de kruistocht komen ze hun vijanden tegen en staan er weer heel wat gevaren in de weg, zoals bijtende zeemeerminnen en ik vond die wezens wel erg gaaf.

Echt een hele korte want dan heb ik alles weer up-to-date. Dit was zeker de slechtste uit de reeks (na het zien van de nieuwe gisteren) maar, saai was hij niet! De rol van Depp als wederom Jack Sparrow is goud, en het is echt de beste acteur voor deze karakter!

avatar van Confusie

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Penelope is superskattig in deze film.

Helemaal als ze dat hoedje opzet.

Overigens fan van McShane.

Kan altijd erg genieten van de groeven in zijn machtige tronie.

Toch heb ik niet helemaal het gevoel dat hij hier echt op zijn plek is.

Ster van de reeks blijft voor mij Rush.

avatar van El ralpho
Piraterij is een misdrijf

''Je steelt geen auto, je steelt geen tasjes, je steelt geen tv, je steelt geen film. Films uitwisselen is ook stelen!'' Bij de meeste lezers staat de opdringerige boodschap ongetwijfeld nog op het netvlies gebrand. Met torrentsites die uit de grond schoten trokken de meeste mensen zich hier niks van aan en gingen ze gewoon door met downloaden.

In het geval van deze vierde Pirates had na deze boodschap ook wel de tekst ''je verspild niet iemand zijn vrije tijd, maar dat doen de makers hier wel, be warned!'' toegevoegd mogen worden. Een soort bad movie alert als extra service naar de kijkers toe, die wordt afgespeeld bij de films die over het algemeen slecht bevonden worden. Best een goed idee toch? Ach ja, dromen kan altijd Gelukkig hebben we Moviemeter nog!

Het moge duidelijk zijn dat ik dit vierde deel als behoorlijk zonde van mijn tijd ervoer. Her en der had ik opgevangen dat deze na het slaapverwekkende derde deel weer meer recht toe recht aan zou moeten zijn, maar voor mij was in dit vierde deel de magie nog steeds uitgewerkt. Het personage Jack Sparrow is wat mij betreft veel te eentonig en eendimensionaal aan het worden, en dit deel is opnieuw ook weer veel, en veel te langdradig.

Alles voelde daarnaast ook als een ordinaire cash in want ik kreeg ook het idee dat er lang niet altijd voldoende energie in de sets gestoken werd om het verhaal levendig te houden. Met name een kleine veldslag aan het einde maakte dit erg duidelijk. Ook Cruz viel me tegen en leek alleen maar mee te doen om zo ook te kunnen zeggen dat ze een keer in een Pirates film heeft meegespeeld.

Dit vierde deel van Pirates doet voor de fans dan wel precies wat ze verwachten, maar gaat volledig op de automatische piloot en lijkt ook weinig moeite te willen steken in echt een goede spanning en verhaal neerzetten. Als je niet helemaal idolaat van het personage Jack Sparrow bent of dit niet de eerste Pirates film is die je ziet, dan heb je hier dus weinig te zoeken. Dan kun je beter vanuit pure nostalgie het eerste deel nog maar een keer opzetten. Uit de tijd dat Pirates nog wel leuk was en niet zo langdradig..

avatar van IH88
“The crime in which you have been found guilty of, is being innocent of being Jack Sparrow.”

Ook een iets mindere Pirates film staat garant voor een vermakelijk spektakel. De chemie tussen de acteurs, de avontuurlijke sfeer, de nieuwe werelden en personages (de zeemeerminnen zijn sterk) en uiteraard Johnny Depp, na vier films voelt het als een warm bad.

Het sterkste punt van dit vierde avontuur is het samenspel tussen Depp en Cruz, en de weer heerlijk schmierende Rush als Captain Barbossa. Van beide had de film wel wat meer gebruik mogen maken, en vooral de rol van Cruz wordt jammer genoeg steeds kleiner. Minpunten heeft On Stranger Tides ook genoeg. De rol van McShane komt niet uit de verf (te serieus), er is opvallend weinig humor en het script laat behoorlijk wat steken vallen. Op sommige momenten is het gewoon saai. En dat kan bij een Pirates film natuurlijk niet. Gelukkig zijn Depp, Cruz, Rush en Bergés-Frisbey (als zeemeermin) wel op dreef.