Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011)

3,14

Actie / Avontuur

geregisseerd door Rob Marshall
met Johnny Depp, Penélope Cruz en Ian McShane

Kapitein Jack Sparrow (Johnny Depp) kruist wegen met een mysterieuze vrouw (Penélope Cruz) die hij ooit eerder heeft ontmoet. Hij valt als een blok voor haar, maar al snel blijkt dat haar bedoelingen niet zuiver zijn. Ze dwingt Jack aan boord te gaan van het schip van piraat Blackbeard (Ian McShane) om de geheimzinnige 'Fontein van de Eeuwige Jeugd' te vinden. Een onverwacht avontuur begint waarvan Jack er niet over uit is welke hoofdrolspeler daarin hij meer moet vrezen: Blackbeard of de mysterieuze vrouw van het verleden.

1274 BERICHTEN 88 MENINGEN
avatar van NYSe
VincentL schreef:

Is dat niet wat het merendeel van de films inhoud? Entertainment? Is dat twee sterren waard?

De vorige drie boden entertainment; geslaagde humor, mooie actie, goeie sfeerschepping van Verbinski. Deze vond ik maar saai: voornamelijk een minder interessante herhaling van zetten.

NYSe schreef:

Wat voor herhaling van zetten heb jij dan gezien in deze film?

Juist de laatste Pirates of the Caribbean-film, deze dus, biedt geslaagde humor, mooie actie en een goede sfeerschepping. Ik vind de gehele film geweldig. De Pirates of the Caribbean-films worden steeds beter. Hopelijk wordt deze trend voortgezet en zal de vijfde film nog leuker zijn dan de vierde film van the Pirates of the Caribbean.

avatar van NYSe

Wat voor herhaling van zetten heb jij dan gezien in deze film?

Voornamelijk Johnny Depp en Geoffrey Rush die eigenlijk niks vernieuwends aan hun personages weten toe te voegen. Daarnaast een overbekend soort plot rondom een queeste dat ditmaal zelfs enkel aan elkaar hangt middels volledig random actiescènes. Dan nog de personages Philip en Syrena, die er overduidelijk alleen maar inzitten omdat Keira Knightley en Orlando Bloom niet meer mee wilden doen.

Maar goed, ieder zijn ding: ik wil je verder niet proberen te overtuigen deze film slecht te vinden als je er zoveel plezier uithaalt. Voor mij is het in ieder geval niet weggelegd.

NYSe schreef:

Ik zie Blackbeard meer als een vervanging van Davy Jones. Die Spaanse vrouw zie ik als vervanging voor die twee vrouwen die Kapitein Jack Sparrow de hele tijd tegen zijn wang sloegen. Dat Elizabeth Swann en William Turner gestopt zijn, ben ik alleen maar blij om. Ik heb hen nooit leuke personages gevonden.

Elizabeth Swann's rol in de eerste Pirates of the Caribbean-rol als zijnde onschuldige vrouw die zou gaan trouwen kan ik waarderen. Helaas is zij in de latere films piraat geworden heeft ze zelfs Kapitein Jack Sparrow vermoord in the Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest (2006).

Ik vind dat Kapitein Jack Sparrow en Hector Barbossa ook in the Pirates of the Caribbean - On Stranger Tides (2011) geweldig zijn. Er hoeft niks aan hen te worden toegevoegd: ze zijn sowieso al geweldig.

Jij bent één van de vele mensen die deze film niet zo leuk vinden. Mijn beste vriend Alwyn Spieker heeft, net als ik, alle Pirates of the Caribbean-films gezien. Hij vindt het laatste deel ook wat minder leuk. Het lijkt wel alsof ik de enige persoon ben die van mening is dat de laatste Pirates of the Caribbean-film ook de leukste is.

markwiering schreef:

In wat overtreft dit deel het eerste dan? Beter dan 2 en 3 vond ik deze zeker, omdat het meer terug naar de basis is, maar waarin is hij beter dan deel 1?

VincentL schreef:

Ik vind deze film leuker dan the Pirates of the Caribbean - The Curse of the Black Pearl (2003) om te volgende redenen:
- De spectaculaire ontsnapping van Kapitein Jack Sparrow die wij een paar films gemist hebben is eindelijk terug. Maar, eigenlijk is dit alleen een voordeel ten opzichte van deel 2 en 3, niet van deel 1.
- Het verhaallijn is hier eenvoudiger en duidelijker dan in de vorige films.
- Eindelijk zijn Elizabeth Swann en William Turner hierin verdwenen.
- De humor.

Als ik aan de films terugdenk, kan ik moeilijk beargumenteren waarom ik deze film het leukst vind. Ik kan me herinneren dat tijdens het bekijken van alle films in volgorde ik bij de laatste film het meest genoten heb.

Wat the Pirates of the Caribbean eigenlijk nog mist, is piraterij. In plaats van monsters te bestrijden en bijzondere voorwerpen te zoeken, zie ik eigenlijk nergens een piratenschip dat een ander schip leegrooft en de bemanning uitmoord.

markwiering schreef:

- Het verhaallijn is hier eenvoudiger en duidelijker dan in de vorige films.
- Eindelijk zijn Elizabeth Swann en William Turner hierin verdwenen.
- De humor.

Dat Keira en Orlando ontbreken is natuurlijk een puur persoonlijk punt. In deel 1 vond ik die twee een goede invullen geven aan het wat bombastische verhaal. Iets simpels, iets concreets waar je je mee kan identificeren wat het dichter naar je toe trekt. In deel 2 en 3 had ik ook een stuk minder affiniteit met de twee. Daar vind ik Cruz een aanwinst bij. Zij staat heel anders tegenover Depp dan de vorige 2 genoemden.

Wat de lijn in het verhaal betreft moet ik zeggen dat ik die behoorlijk veel op die uit deel 1 vond lijken. Qua kern waren ze nogal gelijk. Even terug naar de basis die er in deel 1 lag, alleen dan zonder de Britten grotendeels.

Over die piraterij moet ik je gelijk geven. Het stereotype piraat wordt hier niet echt nageleefd nee. Toch is het zo dat die aspecten die je hier mist in deel 1 iets meer terug te zien waren. Denk aan het stelen van The Interceptor en het uiteindelijk uitschakelen daarvan. In die kern waar piraterij in eerste instantie om draait vind ik deel 1 beter scoren dan dit deel.

avatar van horizons
Volgende deel moet gewoon toegeven dat the Secret of Monkey Island en Monkey Island 2 de grootste inspiratie bron waren en aldus LeChuck als grote boef opvoeren.

VincentL schreef:

In veel kinderfilms worden piraten afgebeeld als mensen met een houten been, een haak i.p.v. een hand, een ooglapje en een papegaai op de schouder, waarvan de piraat de hele tijd "Arrrr!!" roept. Het doel is dan niet om andere schepen leeg te roven, maar om op een eiland een schat te vinden.

Ik ben blij dat in the Pirates of the Caribbean de piraten niet op deze manier worden afgebeeld. Toch zie ik erg weinig piraterij. Dat vind ik jammer. Van een film dat gaat over piraten en dat zelfs de naam "Pirates" in zich heeft, zou ik toch echt verwachten dat er piraterij in voorkomt. Helaas blijkt dit niet/amper zo te zijn.

Een goed idee voor de vijfde Pirates of the Caribbean-film zou zijn: het erin voor laten komen van piraterij.

avatar van VincentL
geplaatst: je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
markwiering schreef:

Geen stereotype piraten? Die zaten er wel degelijk in! Barbosa dit deel met zijn houten poot. Cotton met zijn papegaai, Gibbs en Barbosa die genoeg "Ai" en "Ar" roepen! Het ooglapje van één van die twee kneuzen waar ik de naam even van kwijt ben. Het zit er wel degelijk in. Het is niet alleen allemaal in één piraat verwerkt.

VincentL schreef:

De piraten in the Pirates of the Caribbean bestaan uit gezonde mannen die twee benen, twee handen, twee ogen hebben en normaal praten. Hector werd gedwongen om zijn been af te snijden om te overleven wanneer de Black Pearl wordt aangevallen door Blackbeard. Ik hoor alleen "Ai" in de film, een alternatief woord voor "Yes". Die man krijgt zijn ooglapje pas als hij zijn houten oog in moet leveren, want anders zou je zijn hoofd in kunnen kijken.

Het zou deze film iets leuker hebben gemaakt als ze in het begin lieten zien hoe Blackbeard de Black Pearl aan flarden schoot, samen met de bemanning van de Hector Barbossa, waarbij Hector Barbossa zijn been af moest snijden om te kunnen ontsnappen en overleven. Dan zouden de kijkers meer actie hebben om naar te kijken en zouden ze wat meer meeleven met Hector Barbossa en meer voelen voor zijn wraak voor Blackbeard.

avatar van Hey Blondie!
Prachtige rol van Geoffrey Rush tilt deze film voor mij ruim boven de middelmaat uit.

avatar van panax
het wordt wat uitgekauwd,geen verassingen ,te veel flauwe humor
ik mis kiera,orlando en nighly wellicht
hoef hem niet weer te zien ,deze aflevering uit de reeks
de andere delen hadden veel meer body vind ik.

avatar van nadrin
De film op zich is goed en grappig. Maar hij duurt zo lang en alles word steeds herhaald, de muziek de grappen de tricks enz. Dat het na enige tijd echt gaat vervelen.

avatar van ILDIB
Meer van hetzelfde maar vermakelijk, en daar gaat het om. Cruz is heerlijk.

avatar van RuudC
Tegen alle verwachtingen nog een best leuke film. Chronologisch gezien kreeg iedere PotC een steeds lagere beoordeling. Veel slechter dan het derde deel kan haast niet, dus ik had niet verwacht dit met een halve ster te hoeven belonen. Voor het vierde deel is het roer nogal omgegooid en dat had echt eerder gedaan moeten worden. Als eerste hoeft er niet vastgehouden te worden aan een of ander muffig rotverhaal. On Stranger Tides is een op zichzelfstaande film. Wel is het handig als je de vorige films gezien hebt (tenminste de eerste).

Daarnaast zijn er genoeg hervormingen die goed uitpakken. Keira Knightley, de etterende wond van de caribbean, is eindelijk weg. Als ‘vervanger’ krijg je Penélope Cruz op het scherm. Een weinig imponerend figuur, tenzij je alleen naar haar jetsers kijkt, maar haar grote voordeel is dat ze niet vervelend is. Andere voordelen zijn dat men zich minder op (slechte) humor richt en dat de actiechoreografie niet meer door dansers geschreven wordt. Wat heerlijk om iets te zien dat tenminste lijkt op een spontaan zwaardgevecht!

On Stranger Tides voelt aan als een ‘back to the roots’film. Eindelijk gaat het weer over een stel piraten met een missie (een verloren schat) waarbij een hoop zeevaardersfolklore de revue passeert. On Strangers Tides heeft z’n zwakke punten (weinig originele opbouw onder andere), maar vermaakt over het algemeen wel door de gave decors en prima ontwikkelingen. De zeemeerminnen zijn bijna horrorfilmwaardig, al had daar, samen met vooral de voodoozombies, meer gedaan kunnen worden. Zo zijn er wel elementen waar niets mee gedaan wordt. Blackbeard is een kapitein met potentie, maar maakt het nergens echt waar, Geoffrey Rush krijgt weinig ruimte om uit te blinken en Jack Sparrow maakt stappen in de goede richting. Ondanks zijn zwaktes, heeft On Stranger Tides genoeg sterke momenten. Zo raak ik stiekem toch benieuwd in een nieuw deel.

Van Pirates of the Carribean 3: At's World End was ik nimmer onder de indruk geraakt en dus is het niet verrassend dat met Marshall een frisse wind moest gaan waaien ten koste van Verbinski. Hoewel de prent wat meer gestructureerd is en de befaamde score godzijdank terug is, weet het standaard plot weinig indruk te maken. De actie is oke, maar misschien verwacht je met dit soort producties iets meer dan 'oke'. Het acteerwerk is wel dik in orde, al ben ik nooit echt gecharmeerd van Cruz. Op de een of andere manier komt alles zo onnatuurlijk over. Cinematografisch hier en daar wat zwakke momenten, maar als geheel toch voldoende. De charme van het origineel is nog maar in beperkte mate aanwezig, al is het niet altijd even fair om die afspiegeling te maken. Daarom geef ik On Stranger Tides het voordeel van de twijfel met een hele, hele nipte voldoende.

Wil je een film verpesten dan moet je deze regisseur huren >>> Rob Marshall.

avatar van MovieMind

Minste van de reeks Pirates of the Caribbean...
Had bij deze film toch wel het gevoel...been there, done that.
Op enkele (te weinig) nieuwe ideeën na, lijkt deze film toch het meeste van de vorige films te hebben afgekeken en in een ander jasje te hebben gestoken.
Over het algemeen nergens de luchtige humor of spanning zoals in de eerdere delen.
Aardig geprobeerd, maar niet het vermaak dat ik verwachte.

avatar van horizons
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Beter dan moviemeter gemiddelde aangeeft.
Beter dan At World's End.

Mooie piraten avontuur film. Ben het er wel mee eens dat Blackbeard weinig spannend was, werd veel te weinig gedaan met zijn voodoo krachten en magische zwaard-boot. Davy Jones en Barbossa uit deel 1 waar een stuk betere 'tegenstanders'.

De zeemeerminnen aanval was zeer goede vondst.

avatar van hdehoon
Ik vond dit de eerste film uit de Pirates serie die ik leuk genoeg vond om uit te kijken. Die andere films vond ik flauw. Om een of andere reden was dit verhaal beter, een beter plot.

avatar van Metalfist
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
How is it we can never meet without you pointing something at me?

De Pirates of the Caribbean reeks heeft altijd wel voor vermaak kunnen zorgen. De eerste blijft natuurlijk weliswaar de beste maar de sequels waren stuk voor stuk degelijk maar ik stond er eerlijk gezegd niet om te springen om de reeks te zien verder gaan met enkel en alleen Johnny Depp. Het was de combinatie Depp - Bloom - Knightley die het geheel zijn charme gaf en ik kreeg het gevoel dat dat vrij moeilijk ging zijn met een nieuwe cast. Je kunt echter pas een oordeel vormen wanneer je iets effectief hebt gezien dus hoog tijd om de film eens een kans te geven.

En On Stranger Tides (waarom de film eigenlijk niet gewoon The Fountain of Youth als ondertitel heeft gekregen is me ook een raadsel) is een vermakelijke zit geworden. Het is de kortste van de reeks, weliswaar nog altijd wel een dikke twee uur aan speelduur, maar het gemis van Bloom en Knightley valt me minder hard op dan ik had verwacht. Daarbovenop heeft de reeks een ietwat frisse insteek gekregen met de wissel van Gore Verbinski door Rob Marshall. Die heeft als regisseur een streepje voor dankzij het vreselijk onderschatte Nine maar kan blijkbaar ook met piraten uit de voeten. Natuurlijk blijft het eenzelfde formule als in de eerste drie films, zeker de soundtrack zou wel eens wat vernieuwing mogen krijgen, maar scènes zoals met de zeemeerminnen zijn gewoon erg leuk. Mooi ook dat de film op zich wel een aantal zaken openhoudt voor eventuele vervolgen (de scène na de credits, Gibbs die alle boten van Blackbeard heeft gestolen, ...) maar toch ook voldoende afsluit door Blackbeard te laten doodgaan zodat je toch het gevoel krijgt dat je een omlijnd geheel hebt gezien mochten de grote Hollywoodbazen besluiten dat het genoeg is geweest met de piraten.

Depp doet ook hier weer het vertrouwde truukje maar om de één of andere reden kan ik het hier meer waarderen dan in zijn andere recentere films. Kan wel zijn omdat ik hem in andere rollen altijd veel Jack Sparrow ticks zie vertolken maar daar kun je hier natuurlijk niet over gaan klagen. Soit, Depp is lekker op dreef en wordt deze keer bijgestaan door Penelope Cruz. De voluptueuze Spaanse heeft volgens mij in het echt al van de fontein geproefd maar heeft bovenal een leuke chemie met Depp. Altijd fijn om Geoffrey Rush terug te zien keren als Barbossa maar Ian McShane stelt toch wat teleur als Blackbeard. Het lijkt me gewenst dat de piraat der piraten wat meer angst inboezemt dan wat McShane hier teweeg brengt. Voor de rest nog leuke bijrolletjes van onder andere Keith Richards als vader Sparrow en Judi Dench.

De verwachtingen waren wat laag gespannen vanwege de vele negatieve commentaren, al vond ik het derde deel ook nog wel sterk, maar On Stranger Tides is een vermakelijk filmpje in de PotC reeks geworden. Depp gaat in dezelfde lijn verder als gewoonlijk en nieuwkomer Cruz is behoorlijk. Leuk!

avatar van Bond,TeBond
Kan me sommig commentaar wel voorstellen. Over gekopieer van de eerdere 3 e.d.
Maar dit soort films moet je lekker onderuit hangen, de geweldige decors aanschouwen, de kleurrijke figuren en niettemin Penne Cruz, wat een vrouw!!! Gewoonweg een heerlijke avonturen film!

avatar van filmfan0511
Minste Pirates-film. Ik blijf erbij dat deze film niet gemaakt had moeten worden, het verhaal werd mooi afgesloten in het derde deel. Er wordt op het einde van deel 3 wel gerefereerd naar de fontein van de eeuwige jeugd, maar moest daar nu echt een film van gemaakt worden?

Ten eerste is het erg jammer dat het grootste deel van de vroegere cast hier verdwenen is. Hier heb je grotendeels totaal nieuwe karakters (op Jack, Barbossa en Gibbs na). Het verhaal stelde in vergelijking met de vorige delen niets voor. De acteerprestaties waren wel goed, maar Ian McShane irriteerde me wat. De muziek en special effects waren dan wel goed en de actie was erg vermakelijk wat het allemaal nog onderhoudend genoeg houdt, maar deze film bezorgde me niet het echte Pirates-gevoel.

Voor mij is het met deze serie nu wel goed geweest. Een vijfde film hoeft echt niet meer (al had ik ergens gelezen dat die er wel komt)

avatar van Montorsi
"Kom, we doen er nog eentje". Dit deel is vooral een verplicht nummertje. Zo kun je er nog wel 20 delen aan vast plakken. Gelukkig is er iets meer tijd genomen om het script te schrijven. Niet dat het nu allemaal zo geweldig is ofzo, maar alvast beter dan het rampzalige script in deel 3. Ook verstandig dat ze dit deel een half uur korter hebben laten duren. Ze hadden er alleen nog een halfuur vanaf mogen knippen. Wederom nodeloos lang en nodeloos 'ingewikkeld' verhaaltje waarin vrijwel niks gebeurt en waar de enige sjeu nog komt van een leuk grapje links en rechts van Depp. Maar ook daar is na deel twee weinig meer van over dan een plichtmatig typetje. Setting, humor, visueel, het is allemaal weer nagenoeg het zelfde laken een pak... 2.0*

avatar van Sarasani
Minste deel van de reeks.

avatar van Mochizuki Rokuro
Beter dan het debâcle van deel 3, maar niet heel veel. Het verhaal is wat logischer uitgewerkt, maar ook onbegrijpelijk opgerekt en hobbelt van het ene incident naar het andere. Wat vooral opviel is dat Johnny Depp personage totaal is uitgewerkt en hij de zwakke schakel wordt - vrijwel elke scène is zwak en komt routinematig over. Geoffrey Rush was eigenlijk het meest genietbaar.

avatar van rcuppen79
Vierde film uit de populaire Pirates of the Caribbean-serie. Deel 1 was één van de leukste avonturenfilms die ik ooit heb gezien, maar bij deel 2 en 3 viel ik bekant in slaap.

Hier wordt gelukkig weer teruggekeerd naar de bron en ook de speelduur is godzijdank een stuk teruggeschroefd. Het goede nieuws is dat deze film een stuk geslaagder is, dan deel 2 en 3. Het slechte nieuws is dat ze nog altijd niet in de schaduw kan staan van deel 1.

De houdbaarheidsdatum van Pirates of the Caribbean lijkt verstreken te zijn. De film heeft zo z’n momenten en best een vermakelijk script, maar wederom verzandt ze in diverse melige momenten en zit er wederom een mierzoet liefdespaar in. Ian McShane weet niet te imponeren als schurk en wordt overschaduwd door Johnny Depp en Geoffrey Rush die beiden wel goed op dreef zijn.

avatar van bass-9

Wat voor herhaling van zetten heb jij dan gezien in deze film?

Aan de rating van deze film en die van de voorgaande kan je zien dat dit de minste uit de reeks is. Een simpele conclusie getrokken uit genoeg stemmen. Dit is louter jouw mening. Duidelijk niet die van een ieder. Wanneer je deze film oprecht 5* geeft heb je echt heel, heel weinig films gezien volgens mij.

Waar ik normaal enorm om Jack Sparrow kan lachen kon er nu geen glimlachje af. Het was saai, uitgemolken en gewoon niet Pirates waardig.

2.5.

Zo, dat was alsnog weer een positieve verrassing. Ik zou de tweede en derde film nog een keer moeten herzien om te weten waarom ik ze ook alweer zo verschrikkelijk vond, maar ik herinner me vooral het gebakkelei tussen meneer Turner en mevrouw Swan me echt heel erg tegen begon te staan. Zonder de twee grootste stoorzenders is On Stranger Tides ook ineens een stuk beter te behappen. Depp heeft een aantal leuke quotes ('I can name fingers and point names!'), Rush is altijd een genot om bezig te zien en McShane is op het moment toch wel een van mijn favoriete acteurs. Spijtig dat we een oninteressant zijplot met zeemeerminnen en priesters moeten hebben en ik Penelope Cruz verschrikkelijk vind in deze rol, maar het is alsnog een verademing ten opzichte van de vorige twee delen.

De belangrijkste reden buiten de cast is het feit dat deze film een te volgen script heeft dat niet al teveel hoeft te stretchen om te volgen te blijven. Gewoon een oppervlakkige avonturenfilm met een cast die het duidelijk naar de zin heeft. De zeemeerminnen zelf zorgden voor een sterke en spannende scene, terwijl de Spanjaarden ook voor een leuke afwisseling zorgen. Nog steeds allemaal stompzinnig en formulewerk, maar het vermaakt ten minste wel.