• 8.348.777 stemmen

Flesh+Blood (1985)

Avontuur / Actie | 126 minuten

Genre: Avontuur / Actie

Alternatieve titels: Flesh & Blood / The Rose and the Sword / Los Señores del Acero

Oorsprong: Spanje / Nederland

Geregisseerd door: Paul Verhoeven

Met onder meer: Rutger Hauer, Jennifer Jason Leigh en Tom Burlinson

Releasedatum: 12 september 1985

Plot Flesh+Blood

"Betrayed by power. Corrupted by love. Bound by honor."

Een episch avontuur waarin de Middeleeuwen worden neergezet als een tijd vol gruwelijkheden, oorlog en seks. Centraal staat de huurling Martin (Hauer), die samen met zijn mannen wraak neemt op een edelman en diens zoon Steven (Burlinson), door de jonge bruid Agnes (Leigh) te ontvoeren.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Ooit eens gezien en ik kan hem mij herinneren als een lekker sleazy werkje met hier en daar een haast grimmige uitstraling.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Flesh+Blood markeerde het internationale debuut van regisseur Paul Verhoeven. Helaas kan deze film zich niet meten met Verhoeven's eerdere werk.

Dit is met name vanwege het onevenwichtige script en de weinig sympathieke karakters. Ook het acteerwerk is niet altijd even best.

De fotografie van Jan de Bont is echter voortreffelijk, evenals de filmscore van Basil Poledouris (die eerder ook verantwoordelijk was voor de sublieme score van Conan the Barbarian).

avatar van Blur

Blur

F+B is vooral beeldtaal. In handen van Verhoeven altijd een genot, ook bij een matige inhoud.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

In mijn herinnering een erg sleazy/haast exploitation-achtig werkje met veel geweld, bloed en bloot.

Ik meen me zelfs te herinneren dat ik sommige scenes haast misselijkmakend vond.

Daarmee is dit een erg aparte kijk op dit genre.

Onderhond

Wat een zooi.

Het was alweer lang geleden dat ik een Verhoeven gezien had, deze verscheen onlangs op Netflix en hoewel ik het niet zo geweldig heb met de Middeleeuwen werd mij een rauwe, brute film beloofd. Niet echt dus.

Het kwam mij nog steeds aardig geromantiseerd over, alleen dan niet de fluffy versie. Wel de versie waarin iedereen maar constant liep te plunderen en rijk gevulde tafels met vet eten op de meest boertige manieren naar binnen zat te werken. Ten midden van dit alles: Leigh en Hauer die compleet falen in het tot leven wekken van hun personages. De derde in de driehoek is al helemaal om te huilen.

Visueel saai en oninteressant, de soundtrack voegde ook bitter weinig toe. Verhoeven laat hier ook nog niet al te veel van z'n regietalent zien, het moddert maar wat aan en ondanks verwoede pogingen om het wat interessanter te maken was het af en toe aardig vechten tegen zware oogleden.

Mnee, Verhoeven is echt hit & miss en deze is vooral veel van het laatste. En hoe die Hauer het ooit tot buiten de NL grenzen geschopt heeft is mij ook een raadsel, wat een non-acteur.

avatar van baspls

baspls

"Why are you so scared? Everything is predestined. Life runs its own course. Look at this little angel! Saint Martin has sent us a little angel to play with!"

Paul Verhoeven's internationale debuut, hoewel het nog steeds een Nederlandse film is, wel zijn eerste Engelstalige. Deze film was Verhoeven's reactie op eerdere films over de middeleeuwen die volgens hem een te romantisch beeld van de middeleeuwen schetsten.

Het jaar is 1501. We volgen een bende huurlingen onder leiding van Martin. Als ze worden verraden door hun landheer besluiten ze hun eigen weg te gaan. Als de Kardinaal onder hen een beeld van Sint-Martinus vind gelooft hij dat Martin is uitverkoren. Tijdens een hinderlaag weten ze de wagens van de heer´s zoon te stelen waarbij ze ook zijn bruid ontvoeren. Terwijl de zoon alles op alles zet zijn bruid te redden volgen Martin en zijn bende de weg van Sint-Martinus... Gerard Soeteman is een geweldige schrijver, helaas zien veel filmmakers dat niet in. Dit script bewijst maar weer hoe ondergewaardeerd hij is. De religieuze verwijzingen zou je nooit zijn tegengekomen in een Amerikaans filmscript, geweldig hoe de personages op Sint-Martinus vertrouwen.

Rutger Hauer heeft een sterke rol als Martin, is wel even wat anders dan de heldhaftige Floris maar het gaat hem goed af (dat zelfde jaar, 1985, speelde hij trouwens ook in een andere film een ridder: Ladyhawk). Het schijnt dat Verhoeven en Hauer enorme ruzie kregen tijdens de productie en na het voltooien van de film nooit meer hebben samengewerkt. Naast Rutger speelde ook Brion James (die eerder met hem in Blade Runner speelde) en Ronald Lacey (Gestappo uit Indiana Jones) goed. Jennifer Jason Leigh deed het ook aardig als Agnes.

De soundtrack van Basil Poledouris was fenomenaal. Eerder maakte de componist al de prachtige soundtrack van Conan the Barbarian en hier weet hij ook deze film een enorm epische lading te geven en later zou hij voor Verhoeven´s Robocop weer een geweldige score maken.

Voor deze film maakte Verhoeven gebruik van een revolutionaire opnametechniek. Hij besloot namelijk om geen storyboard te maken maar de opnames ter plekke te bedenken. Hetgeen in combinatie met de mooi locatieopnames erg goed werkt. Deze techniek zorgde er wel voor dat opnames extreem moeilijk waren en de film ver over budget is gegaan, Verhoeven vond de productie van de film zo zwaar dat hij toentertijd twijfelde ooit nog films te maken. Voor de liefhebbers kan ik aanraden om de film eens te bekijken met audio-commentaar van Verhoeven, geniaal. Jan de Bont heeft zichzelf weer overtroffen met zijn geweldige cinematografie. Flesh+Blood is een lust voor het oog met de prachtige locaties en mooie beelden.

Ondanks Verhoeven´s lekker brute visie met pest, seks, geweld en smerige lomperiken zit er toch nog een beetje romantiek in het avontuur. Als je het mij vraagt had het wat meer hakken-en-zagen mogen zijn en wat minder seks maar het valt best mee. Zo beestachtig als veel mensen beweren dat deze film is is het echt niet, ik heb erger gezien.

Flesh+Blood is echt mijn soort film, lekker episch. Ik ben bang dat ik een oorlog ga ontketenen maar ik moet het toch zeggen, beste film van Nederlandse bodem! Internationaal georiënteerd (Engels), visueel sterk, kwalitatief in orde en toch zit er nog wat van onze Hollandse diepgang in. En een prachtige poster.

Aanrader.

avatar van namingway24

namingway24

Verhoeven levert met Flesh+Blood een heftige filmervaring af.

Het is lastig om een personage te vinden waar je echt voor kunt juichen. Rutger Hauer heeft wel de hoofdrol, maar ook zijn personage raakt gedurende het verhaal vordert steeds verder van het rechte pad af (voor zover dat met een huurling nog kan). In het begin worden ze verraden en vind je als kijker dat ze terecht op wraak uit zijn, maar daarna staan de corrumperende effecten van geld en godsdienst hier echt centraal; de groep van Hauer laat zich door hem leiden dankzij de vondst van een idool in de modder, en vinden daardoor dat ze volledig in hun recht staan als ze hun misdaden plegen, die gaan van moord tot de absoluut brute groepsverkrachting van Leigh's personage.

En over Jennifer Jason Leigh gesproken, dit moet wel één van de meest dappere acteerprestaties zijn die ik ooit gezien heb. Ze was 21 toen ze Flesh+Blood maakte, maar ziet er echt een stuk jonger uit, en ze laat echt elke centimeter van haar lichaam zien. Dit was nou ook weer geen echte Hollywood-productie, maar ik weet niet welke mainstream actrice dit had aangedurfd. Haar scènes met Hauer hebben echt een stevige seksuele lading, en Leigh was echt verleidelijk tijdens deze momenten. De rest van de cast is ook goed, hoewel een staaltje overacteren ze allemaal niet vreemd is.

Ja, de film is één grote aaneenschakeling van wreedheden, maar ik vond het wel verademend om zo'n brute film te zien. Pas op het laatst wordt het trouwens pas echt bloederig; daarvoor was het wel bruut, maar bloed begon pas vrij laat (toen iedereen zijn verdiende loon kreeg) duidelijk te stromen. De film zit absoluut niet bomvol actie, maar op het laatst wordt het toch wel aardig spectaculair. De constructie van de prins om het kasteel binnen te komen was trouwens fraai bedacht, en de manier waarop Hauer het ding onschadelijk maakt was een leuke verrassing.

Zoals ik al zie was eigenlijk niemand in deze film echt sympathiek, en dat is misschien het enige echte probleem; het boeide me uiteindelijk weinig of überhaupt iemand het overleefde. Ik was zelfs een beetje boos dat de prins en Hauer het overleefden, want ze verdienden toch wel een brute dood. Maar het schijnt dat inmenging van de filmstudio verantwoordelijk waren voor hun overleven. Maar afgezien daarvan heb ik op een vreemde manier echt genoten van Verhoeven's epische middeleeuwse avontuur.

avatar van Thiver

Thiver

namingway24 schreef:

...de absoluut brute groepsverkrachting van Leigh's personage.

Die eigenlijk geen groepsverkrachting is. Als je erop let (ik zag het ook pas de tweede keer), zul je zien dat werkelijk iedere keer dat iemand anders dan Martin (Hauers personage) haar probeert te misbruiken, hij daar voortijdig een stokje voor steekt. De film maakt nooit helemaal duidelijk of hij dit doet uit liefde. Ik gok zelf op de combinatie van hypocrisie en egoïsme die bijna alle personages kenmerkt. Dit zou immers mooi aansluiten bij hoe het groepje huurlingen zichzelf intern vernietigt: aanvankelijk zijn ze nog van plan alles te delen (ze dragen zelfs allemaal rood, een kleur die vaak geassocieerd wordt met communisme), maar al gauw blijken ze toch allemaal hun eigen belang voorop te stellen (en aldus dost de leider zich uit in een afwijkende kleur).

namingway24 schreef:

Ze was 21 toen ze Flesh+Blood maakte, maar ziet er echt een stuk jonger uit...

Ja, volgens mij was het idee wel dat haar personage een jaar of vijftien is.

namingway24 schreef:

Zoals ik al zie was eigenlijk niemand in deze film echt sympathiek...

Ik zou zeggen dat Hawkwood wel als sympathiek kan worden beschouwd. In principe de enige die niet geheel uit eigenbelang handelt.

avatar van namingway24

namingway24

Thiver schreef:

Ja, volgens mij was het idee wel dat haar personage een jaar of vijftien is.

Natuurlijk heb je op alle punten gelijk Het was meer een groepsaanranding, want het was niet alsof men het niet probeerde, en Hawkwood was bij eliminatie inderdaad de sympathiekste.

avatar van johnhendrikos

johnhendrikos

Echt een hele toffe film gewoon! Op total recall and basic instinct na zijn beste werk denk ik.

avatar van frolunda

frolunda

Matig verhaal,slappe actie en ondermaats acteerwerk maken van Flesh & blood een mindere Paul Verhoeven film.De rauwheid van de middeleeuwen wordt dan nog wel goed getroffen,mede door de religieuze verwijzingen,en enkele (harde) scenes zijn nog best de moeite waard maar het is allemaal niet genoeg om de film naar een voldoende te tillen.

De zéér fraaie Duitse Mediabook editie nu slechts: EUR 14,34

avatar van Quentin

Quentin

De zéér fraaie Duitse Mediabook editie nu slechts: EUR 14,34

Nog maar een tientje!

avatar van Fransman

Fransman

Ik heb me wel vermaakt met dit spektakelstuk van het trio Verhoeven/Soeteman/Jan de Bont. Duurde dik twee uur, maar Verhoeven zorgt er wel voor dat zich steeds wat nieuws aandient. Niks geen jaren tachtig-traagheid, uitgesponnen dialogen of scènes die te lang duren. Oké het is meer een plaatjesboek en het verhaal is nogal mager, maar met een bijna voortdurend blote Jennifer Jason Leigh valt er toch genoeg te genieten. Geen hoogvlieger, maar wel lekker kijkvermaak.

scorsese

Goeie film waarin een roversbende tijdens de middeleeuwen plundert wat er te plunderen valt. Deze eerste buitenlandse productie van Paul Verhoeven is een avontuurlijk geheel. Lekker ruig en een paar aardige actie-scenes. Qua verhaal stelt het niet al te veel voor, maar de film heeft een prima tempo.

Basto

Erg energieke avontuurlijke film, waarin Verhoeven zijn rauwe en realistische kijk op de middeleeuwen geeft. Platvloers, sexy (Jennifer Jason Leigh is heerlijk) en grof. De film verveelt geen moment de Duitse blu ray ziet er schitterend uit. Ook prima productie value in beeld gebracht door Jan de Bont.

Erg fijne hetziening. Verhoogd met halfje naar 4*

avatar van notsub

notsub

Uiteindelijk is het best een originele film. Bij aanvang dacht ik nog naar een soort Monthy Python te kijken, maar als je eenmaal aan de setting gewend bent ontvouwt zich best een amusante film. Alles even serieus nemen is niet aan de orde. De grofheid, het geweld, de sex en alles wat erbij komt kijken, wordt in geuren en kleuren weergegeven. De soldaten en hoeren tonen een enorme lompheid. Het lijkt dus regelmatig een klucht, maar met zoveel sex, geweld, vlees en bloed, heeft Verhoeven er een eigen rauwe draai aan gegeven.

Eureka verrassend!!

Kan ik die gare Koch weer verkopen

Kan ik die gare Koch weer verkopen

Die Koch is toch een prima editie?

avatar van Quentin

Quentin

Beeld is niet top, maar betwijfel of Eureka met een nieuwe master komt. Extra's komen sowieso van de Duitse uitgave.

Basto schreef:

Die Koch is toch een prima editie?

Artwork en extra's zijn top, maar ik was niet te spreken over de transfer. Hopelijk doet Eureka hier iets aan! We'll see

avatar van Bélon

Bélon

Eureka verrassend!!

Zeker: ik zou 10 tegen 1 Arrow hebben verwacht. Wel 'n mooie reden om weer eens 'n Bluray aan te schaffen.

Nieuwe transfer dus

avatar van baspls

baspls

Vreemd dat ze het in de trailer een 'Fantasy epic' noemen, want het is gewoon een historische film. Lijkt qua stijl alleen nogal op Fantasy Barbaren films van die tijd maar dan nog.

baspls schreef:

Sint Maarten is natuurlijk wel een fantasie element. Geldt voor het hele geloof.

Eureka vs. Koch

Geen verschil. Gemiste kans!

avatar van jono

jono

Flesh+Blood is een avonturenfilm, gemaakt door Paul Verhoeven naar een scenario van Gerard Soeteman. Het was de eerste internationale (lees: Engels gesproken) film van Paul Verhoeven. De film speelt zich af in het jaar 1501, in het door de pest, hongersnood en oorlogen geteisterde Italië.

Het verhaal gaat over een groep huurlingen onder leiding van ene Martin (Rutger Hauer). In opdracht van hun heer Arnolfini veroveren zij een stad. Het plunderen loopt hierna zo uit de hand dat Arnolfini besluit om Martin en zijn bende uit de stad te verwijderen, uiteraard zonder hun beloofde buit. De huurlingen zijn hierna uit op wraak en richten hun eigen roversbende op. Vervolgens plunderen zij enkele steden en kastelen, uiteraard met het nodige geweld en verkrachtingen.

Zoals de titel al doet vermoeden bevat de film veel gewelddadige en seksueel expliciete scènes. Er gebeuren veel onaangename dingen in de film, en daar moet je wel een beetje tegen kunnen. De personages zijn volstrekt gewetenloos en zonder enige moraal, ik heb in ieder geval niet één enigszins sympathiek persoon in de film kunnen ontdekken. Maar de film is een genot om naar te kijken. Het is allemaal zo mooi in beeld gebracht dat de filmmakers er wat mij betreft ruimschoots mee wegkomen. 4*

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Eerste internationale film van Verhoeven is wat je noemt een onevenwichtige film. Korte momenten van awesomeness (het shot waarin Agnes en Steven voor twee halfvergane opgehangen lijken een stuk wortel eten is vrij briljant) worden afgewisseld met te veel niet altijd even boeiende Middeleeuwse idioterie. Historisch klopt er natuurlijk weinig van, met die jaren 80 kapsels, moderne tattoos, een Japans schaduwspel, instant death na het drinken van vervuild water, een snel in elkaar geflanste vuurpijl en wat niet, maar goed daar was het Verhoeven ook niet om te doen. Hij wilde kennelijk gewoon een volwassen versie van Floris maken, met modder, etterende pestbuilen en veel gevloek en gevreet, en natuurlijk een dosis seks.

Hoewel Flesh + Blood er visueel niet slecht uitziet was het budget kennelijk niet zo heel groot, en dat wreekt zich wel in sommige scenes. Acht soldaten die een kasteel belegeren, dat werk. De niet bijster originele muzikale ondersteuning bestaat uit de standaard 16e eeuwse fluitriedeltjes en verzonnen liederen, af en toe afgewisseld met episch bedoelde barok.

Acteurs zijn behoorlijk wisselvallig, en eigenlijk is iedereen zo irritant dat het geen zier uitmaakt als er eentje komt te overlijden. Die Celine stond wel met stip bovenaan van vervelende personages. De acteur die het best overeind blijft vond ik eigenlijk Jason Leigh, al was haar wispelturigheid op een gegeven moment wel erg bizar (als ze nog even verliefd omkijkt naar de man die haar zojuist probeerde te wurgen). Zij leek ook wel op zo'n in de Middeleeuwen geschilderd edelmeisje met die krullen en albasten huid.

Best verrast dat Spanje als eerste productieland wordt genoemd, de Spaanse inbreng leek me niet al te groot. De film is in Spanje opgenomen en ik zag wat Spaanse namen bij de cast en crew, maar het is toch vooral een Nederlandse film zou je zeggen. Het zal wellicht het financiële plaatje zijn.

Geen geweldige film van Verhoeven, maar dit was wel de opmaat naar een reeks Engelstalige successen.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Nee geen geweldige Verhoeven deze Nederlands-Amerikaanse samenwerking en eerste internationale productie van hem. Hij kon in zijn crew op enkele vertrouwelingen rekenen zoals Rutger Hauer en Jan De Bont. De echte heldin van de film is Jennifer Jason Leigh als Agnes, die listig van haar charmes gebruik maakt om haar gevangenschap te doorkomen. Haar lichaam kan ze gerust met andere mannen delen, maar haar hart is voor één enkele man.

Verhoeven gaat de romantisering van de middeleeuwen tegen. Geen heldhaftigheid, geen ridderlijke bravoure en zedige jonkvrouwen. De huurlingen geleid door Martin, zijn gewetenloze bruten en de "man van God" die met hen meezeult is geen haar beter. De vrouwen worden allen als opportunistische hoeren afgeschilderd die zich voor hun eigen instandhouding/overleving binden aan de alfamannetjes.

Verhoevens visie op de mens in deze tijdsperiode (leven is overleven) leek me belangrijker dan het karige verhaal zelf, en misschien heeft hij het wel een beetje bij het rechte eind, wie zal het zeggen? Geen film die ik wil herzien maar Verhoeven weet van aanpakken.