Sweetie (1989)

Australië
Komedie / Drama

geregisseerd door Jane Campion
met Geneviève Lemon, Karen Colston en Tom Lycos

Film over twee zeer verschillende zussen. Kay is introvert en bang voor bomen, Sweetie is bruisend en explosief. Wanneer Sweetie onaangekondigd bij Kay intrekt, leidt dit tot heftige, tragikomische botsingen.

Visueel briljant.

avatar van Koekebakker
Wat vond je hier zo mis mee, Redlop?

avatar van Redlop
Ik snap allereerst de nominatie 'visueel briljant' niet. Zelden zo'n visueel povere qua enscenering inspiratieloze film gezien. Daarnaast had ik geen emotionele binding met de disfunctionele familie, waar ik dat met de in dat opzicht vergelijkbare film 'Léolo' juist wel had.

Actrice Geneviève Lemon (ook rolletje in 'The Piano') zette weliswaar geloofwaarig een zwaar gestoorde meid neer, maar haar personage was vooral erg irritant. De film was een combi van drama en komedie maar in geen van beiden geslaagd. Bovendien verwachtte ik van Jane Campion een film waar onder het oppervlak een bepaalde passie kabbelt. Helaas was ik zelfs blij dat Sweetie aan het eind haar nek brak en er aan het hysterische gedoe een einde kwam.

avatar van Koekebakker
Hm, oke. Ik kan er helaas niet inhoudelijk op reageren, want het is te lang geleden dat ik hem gezien heb (jaar of 10), maar ik vond hem destijds erg sterk.

avatar van Redlop
Aan de andere kant...

Roger Ebert vertelt hier dat hij geen goede herinnering aan de eerste kijkbeurt overhield, maar na herziening kwam dit toch wel mooie verhaal naar boven.

Prachtig. Er zit zoveel in de film, dat een eerste en enige kijkbeurt de film waarschijnlijk geen recht zal doen. Gaat snel weer in m'n dvd speler...

Meneer Bungel
Het ziet er allemaal erg mooi* en gestileerd uit, ook de 'fantasie'-uitstapjes zijn prachtig en het verhaal heeft absoluut potentie. Helaas kwam ik slecht mee met de belevenissen van deze familie. Sweetie wordt wel briljant en indringend gespeeld, maar de rest van de familie is alleen maar hard bezig om Sweetie te accepteren/niet te accepteren, zonder echt iets voor haar te kunnen(willen?) betekenen, net zo lang tot het uit de hand loopt en ze voor ieders 'gemak' het loodje legt. Eigenlijk had je dan willen zien dat de hele familie onder haar gewicht was bezweken en Sweetie vrolijk verder liep... Misschien/hopelijk dat ik het allemaal wat beter kan nuanceren na een tweede kijkbeurt, maar tot dan...

Een hartbrekend einde tilt de score toch naar vier sterren. Vooral voor Sweetie dus.

* Hoewel 'mooi' relatief is in deze. Eerder een treffend beeld van een zekere troosteloosheid.

avatar van nightbreed
Leuke typetjes, maar ze waren veel te oppervlakkig. Normaal ben ik gek op dit soort films, maar deze wist me nauwelijks te raken, waarschijnlijk omdat ik me met geen enkel karakter kon identificeren. De regie was natuurlijk wel erg goed.

avatar van 93.9
Waar ik me nog het meest aan geergerd heb zijn ALLE typetjes in de film.
Geen diepgang, geen medeleven. Visueel oninteressant, zonde van mijn geld. Ben niet alleen teleurgesteld, maar ook ontgoocheld want An Angel At My Table vond ik uitzonderlijk goed.
Kan al die kunstzinnig bedoelde stijltrucjes niet uitstaan.

Ongebruikelijke film over een gezin waar één dochter abnormaal is. De film is niet komisch bedoeld en het is ook geen overduidelijke film over een gezin met een verstandelijk gehandicapt of psychiatrisch kind. Het is allemaal veel subtieler gebracht, maar het is wel duidelijk dat dochter "Sweetie" niet helemaal spoort. En de rest van het gezin heeft daar ook zijn littekens aan overgehouden. Ik wou dat dit soort subtiele, niet op grote kijkcijfers gerichte, films vaker gemaakt werden. Het is een knappe film over een gezin aan de rand van de samenleving.

Ik denk dat dit concreet een verhaal over de grenzen van wat acceptabel is, moest voorstellen. Een zeker originele, tragische, hilarische, kurkdroge psychologische komedie over een verstoorde, hysterische, knettergekke relatie tussen twee disfunctionerende, wereldvreemde zusters (alhoewel de hele familie gestoord gedrag vertoonde). Hoewel er ook intieme momenten tussen personages waren en het allemaal wel symbolisch bedoeld zal zijn, vond ik alle onwerkelijke vreemde gedragingen wat teveel van het goede.