Videodrome (1983)

Canada
Horror / Sciencefiction
87 minuten / 89 minuten (director's cut)

geregisseerd door David Cronenberg
met James Woods, Deborah Harry en Sonja Smits

Videopiraat Max Renn runt een eigen kanaal en zoekt nieuw materiaal voor zijn show. Hij ontdekt een snuffmovie-kanaal genaamd Videodrome. Zijn vriendin doet auditie en wanneer hij haar ziet op tv krijgt hij hallucinaties. Dit heeft tevens transformaties tot gevolg.

nee, niet mijn ding, verhaal gaat helemaal over de top, jammer 2,5 ster voor het verhaal waar ze naar mijn inziens meer uit hadden kunnen halen

avatar van Hansjepansje
Derde Cronenberg, derde keer dat ik op drie sterren blijf steken.

Toch blijft het een interessante regisseur, ook hier weer. Cool uitgangspunt, en zeker in het begin weet Cronenberg wel een mysterieus en dreigend sfeertje neer te zetten. Die lijn kan echter niet aangehouden worden en ergens halverwege de film is het interessantste er wel af. Erg zonde, want er worden erg interessante maatschappijkritische thema's aangesneden en de opgeroepen vraagstukken over de impact van de televisie is zijn tijd ver vooruit.

Net als in The Fly zijn het ook hier vooral de make-up en speciale effecten die veel lof verdienen. Op sommige punten nog steeds indrukwekkend, en dat voor een film van bijna 30 jaar oud. Acteerprestaties zijn erg wisselvallig: James Woods en Deborah Harry kunnen overtuigen, maar in de secundaire kast ligt de kwaliteit soms erg dicht bij het niveau van een B-film.

Interessant concept, slordig uitgewerkt. Zoals gezegd kom ik weer uit op 3*.

Redelijke film waarin een tv-programmeur op zoek is naar een nieuw stukje televisie. Typisch een Cronenberg-film waarin technologie en het menselijk lichaam letterlijk met elkaar samensmelten. Een bizarre film over de invloed van tv met een aantal originele ideeën, maar als film zelf niet geheel geslaagd. De groteske make-up effecten zijn wel mooi om te zien. Een nipte 3.0 sterren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Erg interessante film, maar er mist ook voor mij net iets.Ik kan er mijn vinger niet opleggen, maar ik denk dat het vaak over de top schietende verhaal en acteren niet helemaal aansluit op de sfeer van de film. Dat zat me in de weg.

Verder een prikkelende en boeiende film. Een die ik vaker moet zien om ‘m wellicht meer te waarderen, want dit heeft meerdere manieren om ‘m te bekijken.

Maar voorlopig is dit niet mijn favoriete Cronenberg en dat had ik wel een beetje gehoopt.

avatar van Vinokourov
Met al die lompe videocassettes is Videodrome nu nogal achterhaalde SF, maar voor een jaren tachtig-film was dit best geslaagd. Een kerel checkt videos met expliciete stuff en vanaf daar gaat het eigenlijk mis met hem. Cronenberg gaat helemaal los met gruwelijke, verwarring zaaiende hallucinaies. Dat verveelde geen moment! Wel jammer was de indringende orgel-soundtrack, daar werd ik ietwat gestoord van.

avatar van Owen
Geweldig om dit eindelijk op het grote scherm te zien in EYE

avatar van FillumGek
Toen ik Videodrome een aantal jaar geleden slechts een mager sterretje gaf heb ik waarschijnlijk, misschien wel letterlijk, liggen slapen. En laat er nou één ding zijn wat je je niet kunt veroorloven tijdens deze film. Een moment van onoplettendheid en je kunt niks meer van deze hallucinante prent volgen.

Cronenberg's aanklacht tegen televisie komt nu een stuk duidelijker naar voren. Het wordt zelfs letterlijk gezegd; Videodrome plant een tumor in je hersens. Hierdoor belandt de fantastische acterende Woods van de ene hallucinatie in de andere en ben je het als kijker soms ook even kwijt. Ik vind het gebruiken van waanbeelden nog altijd een beetje makkelijk scoren. Een beetje een vrijbrief om lekker veel onzin in je film te proppen zonder het te hoeven verantwoorden. Al valt het gebrek aan logica in Videodrome gelukkig nog wel mee. Het helpt ook dat we juist in die waanbeelden verschrikkelijk goede bodyhorror te zien krijgen.

Cronenberg's trademark is hier, samen met The Fly, op zijn best. De scenes waarin Woods als een levensechte VHS-speler functioneert zijn geniaal. Zeker wanneer hij daarmee zijn pistool verliest is een angstige gedachte. De pistoolhand waarmee hij Convex doodschiet ziet er erg indrukwekkend uit, maar de dood van Convex waarbij zijn tumoren uit zijn lichaam klappen spant absoluut de kroon. Op dat gebied is Cronenberg echt heer en meester.

Op gebied van verhaalvertelling en sfeer vind ik hem nog steeds niet top. Na een uurtje verslapt de aandacht toch weer een beetje, ook omdat het merendeel van de kast weinig boeiend is. Maar dat ik de film met twee en halve ster kan ophogen maakt de missie meer als geslaagd.

avatar van John Milton
FillumGek schreef:

Ik moet zeggen dat ik me er een beetje schuldig aan heb gemaakt gisteren, ik dutte even in, gewoon door pure vermoeidheid. Zal een minuut of tien gemist hebben. Daarna was ik echter weer compleet wakker door weer een bizarre scène en heb ik de rest van de film alert afgekeken. In hoeverre dit mijn uiteindelijke cijfer beïnvloed heeft zal lat moeten blijken, dus laten we mijn 3,5 ster als een voorlopige beschouwen.

Scorsese zei ooit dat er geen enkele filmmaker is die films maakt als Cronenberg. Het lijkt een schot voor open doel, maar het kan natuurlijk een enorm compliment zijn. De fantasie, onwerkelijkheid en fusie van allerlei thema's en werelden is bij geen enkele filmmaker zo aanwezig als bij Cronenberg.

Ik was eerlijk onder de indruk van de special effects en nare sfeer van de film. Toch eens wat meer Cronenberg kijken (deze lag eigenlijk al te lang op stapel), en deze zal zeker een herkansing krijgen.

avatar van baspls
"Death to Videodrome! Long live the new flesh!"

Alweer mijn vierde film van David Cronenberg. Ik geloof dat ik de Director's Cut heb gezien, gezien de speelduur van 89 minuten.

Videodrome deed me erg denken aan Cronenberg's eerdere film Scanners, alleen dan met veel meer van Cronenberg's gebruikelijke body-horror en seks. De film heeft een duistere sfeer met een aantal freaky scènes.

Videodrome gaat over Max Renn, die een controversiële televisiezender runt en op zoek is naar nieuw materiaal. Als zijn videopiraat-vriend een snuff-movie kanaal ontdekt uit Maleisië waar lugubere martelingen worden vertoond raakt hij geïnteresseerd in Videodrome. Na beelden van dit kanaal te hebben opgenomen krijgt Max last van vreemde hallucinaties. De piraat komt tot de vreemde ontdekking dat het kanaal niet uit Maleisië maar gewoon uit Amerika komt. Tegen zijn zin in besluit zijn vriendin audities te doen bij Videodrome. Langzaam ontdekt Max het duistere geheim rondom dit lugubere kanaal...

Aan het einde van de film moet de hoofdpersoon, net als in Scanners, het opnemen tegen de duistere macht. Het laatste shot waarin hij zichzelf van het leven berooft om "The New Flesh" te laten ontstaan vond ik een erg sterk einde. De film heeft blijkbaar een aantal alternatieve eindes en deze was het idee van James Woods.

De special effects zijn erg sterk. Er zaten een aantal behoorlijk freaky scènes in die erg goed zijn gelukt. De gore, de tv's en de tapes zagen er allemaal gaaf uit. Een aantal scènes zijn geschrapt omdat het special effects-team het niet kon realiseren, zo was er een scène waar er een tv vanuit een badkuip omhoog zou komen, maar de crew ontdekte dat een tv die waterdicht is gemaakt niet kan zinken.

Al met al vond ik Videodrome een sterke film, maar wel behoorlijk freaky. Als een horror-film geslaagd, de sfeer en spanning zitten er goed in. Het acteerwerk is goed en James Woods doet het prima als hoofdpersoon. De muziek van Howard Shore was erg sfeervol en paste goed bij de film. Dan ook nog erg goede effecten en een aantal gave scènes. Goede film van Cronenberg.

avatar van de grunt
Wat een prachtige uitgave van Videodrome heeft Arrow verzorgd. Hard board sleeve, nieuwe commentary's (o.a. Tim Lucas) en al het oude werk (Cronenberg's college periode) van de maestro. Transfer bijna identiek aan Criterion. Arrow iets scherper.

Videodrome blu ray | Limited Edition | Arrow Video

avatar van John Milton
de grunt schreef:
Wat een prachtige uitgave van Videodrome heeft Arrow verzorgd.
Echt he, prachtig. Zit met 35 euro net boven mijn comfortzone als impulsaankoop, maar oh wat mooi. De prijs is wel gerechtvaardigd

avatar van de grunt
John Milton schreef:

Redelijk prijzig, maar dit exemplaar siert je kast . Een Criterion (import) kost dertig, maar deze uitgave is zó veel mooier en robuuster. Haal die trekker over John..

avatar van Filmkriebel
Ik vond er niet zoveel aan. Is dit abstract Cronenberg werk een film over een schizofreen die geplaagd wordt door waanideeën? Of is het een kritiek op de grip van de media en de TV, zodat we niet meer weten wat echt is of niet (het versmelten van technologie en vlees) ? Of beiden? Het wordt tegen het einde allemaal ondoorgrondelijk zodat het er nog weinig toe doet waar de film naartoe wil. De special effects waren indrukwekkend goed voor die tijd en een sterk staaltje vakmanschap... maar verder zat Cronenberg schijnbaar sterk aan de paddo's bij het maken van Videodrome.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een beetje tegengevallen deze videodrome van Cronenberg. De effecten en gore zien er allemaal zeer goed uit, zeker voor de tijd knap gedaan. Alleen al voor de hallucinaties te zien is het wel eens de moeite om te zien.Maar verhaal en zo slaat eigenlijk op niet veel wat wil Cronenberg hiermee vertellen dat tv ons hersenspoelt en we allemaal een beetje verslaafd enzo zijn aan tv en we zo soms niet meer weten wat echt is. Dat ze op tv ons vanalles kunnen wijsmaken of het nu echt is of niet. Om daar nu een film over te maken tja ik weet het niet er zijn toch betere dingen om een film over te maken. Muziek was wel heel goed en bracht extra sfeer in de film. Woods draagt zoiezo deze film en speelt zeer goed als max. Film heeft pluspunten maar ook vele minpunten. Wist me ondanks de korte speelduur toch niet gans de film te boeien. Vooral naar het einde toe vond ik. Al bij al matige Cronenberg geef mij maar het geweldige The fly, eastern promises, a history of violence die ik alle 3 wel zeer goed vond. 5/10

avatar van DwarreI
Hahaha fantastisch de commentaren van die test screening

avatar van macrobody
Deze film valt bij mij in de categorie f*cking weird. De film brengt wel bepaalde gevoelens van interesse en walging op dus de film is geslaagd in dat opzicht. Verder ook leuk om weer eens een jaren tachtig film te zien. Blondie had ik nog nooit gezien in een filmrol en speelt niet onverdienstelijk als kinky chick. James Woods is gewoon goed. Die poster ook van Hitler in een danspakje, subtiel detail.
Goed gemaakt maar zou 'm niet aanraden voor de tere zieltjes.

avatar van umbra
Kan me niet echt herinneren dat ik deze al eerder gezien heb, wat wel bizar is, net als de film zelf. Maar soit, nu op Netflix gezien en viel toch van de ene verbazing in de andere, op de positieve manier welteverstaan. Dit is allesbehalve mainstream horror, ik had het zelfs met momenten even moeilijk om 100% te volgen, maar deze film geeft je een lekker wtf gevoel. De karakters zijn echt wel goed neergezet en naargelang de film vordert, heb ik echt het gevoel naar een levend horror kunstwerkje te kijken. Het feit dat deze uit '83 dateert doet deze film niks af van zijn kwaliteiten. Ik twijfel tussen een 3.5 en 4*, misschien dat ie, als ik hem later nog eens bekijk met dat tikkeltje meer aandacht, er wel 0.5 puntje bijkomt.

avatar van mikey
Inmiddels hoeven we ons geen zorgen meer te maken over analoge videostraling aangezien we nu digitaal muteren. Dus verouderd is dit wel. toch die heimwee naar videotheken, die analoge tv boven je VHS set. En ubercoole films zoals deze. Hele bizarre flick over een coole Channel 83 ceo dude Woods die te maken krijgt met complotgroepen als Videodrome en The New Flesh die een video-oorlog beginnen met Woods als als inzet. Ik denk dat ik de film niet helemaal goed begrepen heb maar omdat hij nu op nutfliks staat zal ik hem later nog eens herzien. Deze film is namelijk liefde en verrukking!!!!

Long live Videodrome!

avatar van jippie2010
Daar sluit ik me helemaal bij aan

avatar van Vidi well
Zojuist op Netflix gezien, bijzondere film. De boodschap over de negatieve invloed van TV is weliswaar een cliché, maar mooi uitgewerkt in de laatste scéne: Max ziet op TV zich zelf neerschieten, wat hij later exact herhaalt.

avatar van horizons
Nadat ik twee weken voor het eerst een Occulus Rift op heb gehad drie dagen later deze film gekeken.

Film was een stuk vlotter dan ik in herinnering had maar ook een stuk minder ranzig dan ik dacht. Twee meevallers.

Blijft fijne Cronenberg.

Aardige film in een tijd dat geluiden nog (overdreven) werden toegevoegd uit een apart studiootje. We een zien jonge James Woods die in de ban raakt van een video snuff filmkanaal en organisatie Videodrome die deze lijkt te maken.

Hoewel film leuk begint qua opbouw verliest hij naar het einde toe wat aan geloofwaardigheid, ondanks de leuke grimage effecten zoals de open buik van Woods. En de bijrol van Debby Harry, ofwel Blondy.

Geen topfilm, zelfs niet voor die tijd

avatar van Number23
Wanhopige poging om het weekend nog wat te rekken met een klassieker die ik nog nooit had gezien. Lekker om indie 80's scifihorror vibe te zitten. Vieze dingen die gewoon met de hand zijn gemaakt, geen cheap ass special effects.

avatar van joolstein
“The television screen is the retina of the mind’s eye.
Deze klassieker van David Cronenberg herzien,en als geen ander weet de film nog steeds een huiveringwekkende sfeer neer te zetten. In 1983 kon men het Internet nog niet voorzien maar deze visie is nog steeds actueel zowel op de huidige on-line wereld dan ook op steeds meer afstompende formats van de TV-wereld. Het is een heerlijk bizar vertelsel, waarin flashbacks razendsnel worden afgewisseld met hallucinaties en surreële scènes. Gedurende de hele film hangt er een claustrofobische sfeer rond de bizarre wereld van ‘Videodrome’. Vlees en metaal smelten samen en dit wordt je getoond ook! Hoewel de film dus weerzinwekkend grof, lomp en bij vlagen ongemakkelijk is, is ie ook gruwelijk interessant en kun je ‘m niet afzetten. Welkom in de chaotische, futuristische wereld van de ‘meester van de body-horror’ David Cronenberg.

avatar van alexspyforever
Ik denk wel dat in deze film een soort maatschappij kritische boodschap alsook een soort van vroege virtual reality thema al zou die pas een 10-tal jaar later zijn echte intrede maken. Het is Cronenberg dus zoals verwacht is het een bizar werkje geworden waar de lijn tussen werkelijkheid en hallucinaties vaag blijft. Het begint allemaal nog wel mysterieus met het concept van snuff movies (nog zoiets waar veel heisa rond werd gemaakt zijn ze echt of niet) maar gaandeweg draait het dus meer om het visuele met een aantal WTF momenten die wel eigen zijn aan deze regisseur. James Woods zet een goede rol neer al krijgt hij niet veel om mee te werken en ook zijn karakter blijft vrij oppervlakkig. Het is goed voor wat het is alleen kan ik hier niet zo veel mee.

avatar van Basto
Dit weekend herzien. Visionaire film, waarmee Cronenberg de online afhankelijkheid en de negatieve effecten enigzins voorspelde. Er is nog niet direct een echte Videodrome, maar tijdens de film moet je toch vaak aan de invloed van internet en de de tech reuzen denken en hoe ze ons in hun macht proberen te krijgen/houden. Het is enkel nog wachten op de eerste mainstream virtual reality gigant en we zijn definitief verloren...

5 meesterwerk!

avatar van VanRippestein
Erg warrige film die rechtlijnig begint, maar doorloopt in fantasie, droom en daardoor wat moeilijk te volgen is. Het dwaalt allemaal erg af naarmate de film vordert. Opzich vind ik dat juist een sterk punt: de film krijgt er een wat koortsige feel van. De thematiek vind ik erg sterk en -op een bepaalde manier- nog steeds actueel. Daarnaast is het gebruik van video's juist erg gedateerd. Dat is huist weer lekker gedaan: de paupere beeldkwaliteit van de tv's maken het wat grauwer en mystieker. De FX zijn amazing en het tempo aangenaam langzaam.

avatar van wendyvortex
In de herziening! Fijne Cronenberg uit zijn toptijd. Bizar verhaal over TV-manager die op zoek naar nog meer smut voor z'n TV-station stuit op Videodrome. Helaas blijkt deze snuff-show vergezeld te gaan van een signaal dat een hersentumor met hallucinaties veroorzaakt. Geweldige FX en daarnaast blijkt het ook gewoon te kunnen, horrorfilms met een goed verhaal: The Brood, Scanners, The Dead Zone, Videodrome, The Fly. 5 voltreffers op rij.

avatar van Basto
wendyvortex schreef:

Volgens mij zijn het er 7. Dead Ringers en Naked Lunch volgden nog, voordat M Butterfly de reeks doorbrak.

avatar van TornadoEF5
Begonnen met kijken, uiteindelijk niet uitgekeken omdat het me niet echt lag denk ik, en ook omdat het eigenlijk al te laat was.