Videodrome (1983)

Canada
Horror / Sciencefiction
87 minuten / 89 minuten (director's cut)

geregisseerd door David Cronenberg
met James Woods, Deborah Harry en Sonja Smits

Videopiraat Max Renn runt een eigen kanaal en zoekt nieuw materiaal voor zijn show. Hij ontdekt een snuffmovie-kanaal genaamd Videodrome. Zijn vriendin doet auditie en wanneer hij haar ziet op tv krijgt hij hallucinaties. Dit heeft tevens transformaties tot gevolg.

avatar van Basto
wendyvortex schreef:
In de herziening! Fijne Cronenberg uit zijn toptijd. Bizar verhaal over TV-manager die op zoek naar nog meer smut voor z'n TV-station stuit op Videodrome. Helaas blijkt deze snuff-show vergezeld te gaan van een signaal dat een hersentumor met hallucinaties veroorzaakt. Geweldige FX en daarnaast blijkt het ook gewoon te kunnen, horrorfilms met een goed verhaal: The Brood, Scanners, The Dead Zone, Videodrome, The Fly. 5 voltreffers op rij.

Volgens mij zijn het er 7. Dead Ringers en Naked Lunch volgden nog, voordat M Butterfly de reeks doorbrak.

avatar van TornadoEF5
Begonnen met kijken, uiteindelijk niet uitgekeken omdat het me niet echt lag denk ik, en ook omdat het eigenlijk al te laat was.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mescaline schreef:
Vage bizarre film die rustig begint maar binnen het half uur de kijker zo weet te overtuigen dat je het idee krijgt er zelf in te zitten.
De film heeft jammer genoeg wel een paar punten waar hij een beetje op de achtergrond lijkt te vallen, gelukkig duurt dit nooit echt lang en wordt hij goed afgewisseld met kwaliteit scènes. 4 sterren!

Bijna 9 jaar later weer een herziening, ik ben het nog steeds wel eens met mijn review hierboven maar toch vind ik 4 sterren iets te veel van het goede.

3,5* dan maar.

avatar van mikey
Mescaline schreef:
3,5* dan maar.
daarom ben ik gestopt met het communiceren van de hoeveelheid sterren

avatar van Thomas83
Op zich is deze film vooral een verzameling ideeën, maar het zijn wel super interessante en creatieve, en Cronenberg was zijn tijd ver vooruit met de thema's in Videodrome. Soms voelt te film te overdreven grimmig en cynisch en zonder een duidelijke narratieve richting, maar eigenlijk is het wel een aangename nachtmerrietrip waarin Cronenberg je als kijker onderdompelt. Het is wel echt broeierig en sfeervol allemaal, zelfs als er regelmatig wat pulp tussendoor komt kijken. De body horror is ook gewoon lekker ranzig, en goede effecten ook. Je hebt toch wel het idee naar wat bijzonders te kijken. 3.5*.

avatar van IH88
“Death to Videodrome! Long live the new flesh!”

Verontrustende en horrorachtige nachtmerrie. Videodrome is vreemd en origineel, wat gezegd kan worden van alle films van Cronenberg. Ik ben niet altijd fan van zijn werk, maar zijn films zijn wel uniek, eigenzinnig en lekker weird. James Woods is de perfecte acteur voor dit soort rol, en de special effects zien er ook goed uit. Videodrome is een hallucinerende horrorfilm waarbij je ook als kijker op een gegeven moment niet meer weet wat echt is en wat niet. En zo zie ik het graag.

avatar van jono
De Amerikaanse science fiction- en horrorfilm Videodrome (1983) werd geregisseerd door David Cronenberg en wordt beschouwd als een van de belangrijkste cultfilms van de twintigste eeuw. De film opent met beelden van de dagelijks beslommeringen van ene Max Renn (James Woods) Hij runt het commerciële televisiestation CIVIC-TV, dat er op uit is om erotische exploitatie-televisie te maken. Wanneer hij zoekt naar nieuw materiaal voor zijn show, ontdekt hij een snuffmovie-kanaal genaamd Videodrome. Zijn vriendin, de zelfdestructieve Nicki Brand (een bloedmooie Deborah Harry, waar ik in die tijd erg verliefd op was) doet auditie en wanneer hij haar ziet op tv krijgt hij hallucinaties.

Werkelijkheid en hallucinaties lopen in de film door elkaar, en de hallucinaties zijn prachtig in beeld gebracht. Daarnaast behandelt de film onderwerpen die vandaag de dag nog steeds actueel zijn; in de film komen onderwerpen voor als reality-TV, computergebruik en hoe ons beeld van de werkelijkheid wordt bepaald door de media. In de tijd dat de film werd gemaakt waren dit nog geen gebruikelijke onderwerpen: reality-TV bestond nog niet en het internet moest nog bedacht worden. De film was in eerste instantie dan ook weinig populair onder de bioscoopgangers. Waarschijnlijk was hij te vaag voor de horrorliefhebbers, maar te bloederig voor bioscoopgangers die een serieuze film wilden zien.

Tegenwoordig heeft de film echter een cultstatus en dat is terecht, want het is een uitstekende film die gezien het thema zijn tijd ver vooruit was. 4*

Interessant dat deze film voor de dertig- tot veertigplusser een trip down memorylane betekent naar het tijdperk van videorecorders en vhs-tapes. Nostalgische retro science fiction dus maar tegelijk heeft de film - ondanks de verouderde technologie die wordt belicht - nog niets van zijn zeggingskracht ingeboet rekening gehouden met de impact van de huidige nieuwe digitale media op mens en samenleving.
Ik ben absoluut verliefd op de old school effects in deze film (geen cgi!) van de hand van topdesigner Rick Baker. Ook is er de heerlijk duistere synth soundtrack van de meester Howard Shore.
James Woods is één van mijn favoriete acteurs en hij stelt niet teleur. Fijn ook om popicoon Debby Harry aan het werk te zien in een verleidelijke rol.
Een film die zijn cultstatus verdient.

avatar van Antonin
de zoveelste mislukking van Cronenberg, hoeveel rampzalige films heeft die niet op zijn palmares!

avatar van Basto
Antonin schreef:

Volgens mij maar eentje. (Crimes of the Future) Maar daar staan 7 of 8 meesterwerken tegenover.