Psycho II (1983)

Alternatieve titel: Psycho 2

Horror / Mystery

geregisseerd door Richard Franklin
met Anthony Perkins, Vera Miles en Meg Tilly

De rechtbank heeft Norman Bates, de moordenaar van zijn moeder en twee andere personen uit het eerste deel, officiëel genezen verklaard. Na 22 jaar in een psychiatrische inrichting, keert Norman terug naar het oude familiemotel. Al snel wordt het motel wederom het decor van een aantal onverklaarbare moorden.

avatar van Thorak
Qua acteerprestaties is dit deel opzich niet heel bijzonder, er word degelijk in geacteerd maar niet beter dan normaal. Wat deze film erg sterk maakt is de spanning. Anders dan het eerste deel van Hitchcock, zit er hier meer dreiging in. Ik heb echt de volle speelduur op het puntje van mijn stoel gezeten! Ook het plot mag er zijn. Redelijk snel word al duidelijk hoe een en ander in elkaar steekt, maar toch blijf tot het eind gissen wie nu de daadwerkelijke moordenaar is! Zodra je weet dat Mary en haar moeder er op uit zijn om Norman weer opgesloten te krijgen denk je te weten dat zij de moorden plegen, dan blijkt Norman toch weer de stem van zijn moeder te horen... Als je dan beelden ziet waardoor alle 3 niet de moordenaar kunnen zijn word de spanning nog sterker, er is dus nog iemand in het spel!!
Dit zijn fllms zoals ze helaas niet meer gemaakt worden en zeker als opvolger van een Hitchcock klassieker waardig. Zeker net zo goed als het originele eerste deel.

Dit vind ik een schitterende film.

Glansprestatie van Anthony Perkins. Mooie Meg Tilly en Vera Miles spelen zeer overtuigend.

Prachtige shots van het (geïsoleerde) huis en hotel.

Vele geslaagde horror-momenten (telefoon, badkamer...), gesteund door uitstekende muziekscore.

Zoals bepaalde mensen ook al zeiden, vind ik deze film van Franklin nog beter dan het baanbrekende Hitchcock-origineel.

Al een tiental keer gezien en je raadt het al: een dikke vijf...

avatar van K. V.
'k vond het een goeie sequel. Het verhaal richt zich dit keer meer op het personage Norman. Het eerste uur is het vooral spanningsopbouw/drama, het tweede deel worden er meer moorden gepleegd (maar door wie is een verrassing).
De cast deed het goed (leuk dat de originele cast weer meedoet) en dit keer was de film in kleur.
Echt memorabele scènes zitten er niet in, maar de film bracht toch een interessant verhaal die toch ook de menselijke kant laat zien van Norman. Het einde vond 'k iets minder, maar paste wel bij de film.
Het origineel is natuurlijk beter, maar toch is deze de moeite om te bekijken.

avatar van Masterbrain
Wist niet dat deze bestond ...mmm de origineel zal het niet treffen , maar de sfeer is wel nog altijd blijven hangen , mischien toch maar eens een kansje geven.

avatar van Thorak
Masterbrain schreef:
Het is een typische 80's film en geen film uit de 60's, maar toch bijna net zo goed als deel 1.
Voor Psycho III kun je dat helaas niet zeggen, dat lijkt bijna wel een parodie!

avatar van sinterklaas

brujeria
sinterklaas schreef:
Ook weer nergens te krijgen?

wat is dat toch voor een ouderwets geklaag altijd hier op deze site?

anno 2012 vind je toch alles, en zo niet heb je hem toch in 15 minuten gedownload?

ik snap dat nooit hoor....

EDIT:
voila; heeft met letterlijk nog GEEN 1 minuut googlen gekost.
Amazon.com: Psycho 2: Anthony Perkins, Vera Miles, Meg Tilly, Robert Loggia, Dennis Franz, Hugh Gillin, Claudia Bryar, Robert Alan Browne, Ben Hartigan, Lee Garlington, Tim Maier, Jill Carroll, Dean Cundey, Richard Franklin, Andrew London, Bernard Schwartz, Hilton A. Green, Robert Bloch, Tom Holland: Movies & TV

avatar van erik1677
Persoonlijk vind ik dit het minste deel in de psycho serie.
Alleen het laatste kwartier is wel fabuleus, maar daar trek je natuurlijk niet een hele film op.
Nee deel 3 is voor mij de beste psycho.

avatar van Moviestar1979
sinterklaas schreef:
Ook weer nergens te krijgen?

Klopt. Ik heb me ook een ongeluk gezocht, maar nog niets gevonden.
Ik wil deel 2 t/m 4 gewoon origineel kopen, en niet via Amazon.com.

avatar van StevenMighty
De film had beter gekund als Bates veel eerder in de film de rol had die hij tegen het einde aan speelt. Nu krijgen we niet veel meer dan een schuchtere, wat vreemde kerel te zien anderhalf uur lang.

Het verhaal en complot was wel origineel bedacht, maar zorgde onvoldoende voor spannende thriller en horror momenten.

De cast was wel aardig.
Vreselijk waren de decors.. Zo is de achtergrond van het motel duidelijk een schilderij

Zoals hier eerder geschreven staat: de film wordt het best na het eerste uur en dan vooral in het laatste kwartier. Verder niet veel bijzonders.

2,5 sterren

ipman-99
"I saw her in the window and just look in her room, it's all been fixed up, with her stuff inside. And there was a note too." ... " !!!

Fantastische Horrorfilm (Sequel) !!! Prachtige Sequel op het origineel van 1960.
De dreiging is constant aanwezig en vond het een originele aanpak hoe het script in elkaar stak !
De spanning is geweldig net zoals de sfeer en de dreigende soundtrack !
Anthony Perkins is echt geniaal als Norman Bates en dit is beslist één van mijn favoriete Horror-film reeksen.
Vera Miles en Meg Tilly waren echt geweldig in hun rollen, puur genieten !

avatar van FillumGek
Nu ik de prequel, Bates Motel, in serie-vorm aan het volgen ben toch maar besloten om deze even te kijken. Dit vervolg heeft vermoedelijk weinig te maken met wat er in de serie behandeld gaat worden, maar een week op de volgende aflevering wachten duurt echt te lang. Twijfelde al of deze het origineel kon evenaren, maar dat is helaas niet gelukt. Toch is het voor een sequel ijzersterk te noemen.

Het is vooral een feest om de originele setting weer terug te zien. Het oude huis is zelfs herbruikt, terwijl het motel gereconstrueerd was. De sfeer is meteen weer voelbaar, zeker wanneer de eerste sporen van Norma boven water drijven. Het is even wennen om Bates ruim twintig jaar ouder te zien, maar een psychopaat acteren kan hij nog steeds. Extra vermelding waard is Vera Miles en vooral de mooie Meg Tilly die erg sympathiek is.

De film kent geen uitschieters wat betreft scenes, maar is wel bijna constant spannend. Doordat Norman en Mary veel in elkaars buurt zijn voel je continue die dreiging. Qua special effects en smerigheid hoef je nog steeds niet veel te verwachten. Sterke soundtrack en een zuur einde, maar precies goed.

Deze film heb ik vele jaren geleden een eerste maal op televisie gezien, een horrorfilm op TV, dus ik was tevreden. Er niet over nagedacht dat dit Psycho II, een sequel was, gewoon horrorfilm dus kijken. Ik vond het een geweldige ervaring! Constante spanning, prachtige shots van het huis van Norman Bates, vele geweldige horrormomenten, een verrassend en bloedstollend einde... Ik denk dat ik hem gezien heb voor het origineel. Ik heb de films altijd als geheel onderscheiden gezien, Psycho II als een op zich staande film en dus niet als vervolgfilm. Ik was blij dat iemand op IMDB die film ook als dusdanig beschouwde. Ik zou het een beetje kunnen vergelijken met From Russia With Love en Licence To Kill, die beide Bondfilms zijn maar buiten de reeks ook staande blijven.

Ik heb het gevoel dat als sommige mensen deze film zouden zien, zonder de titel te weten en dus er niet van op de hoogte zijn dat dit een sequel is, ze hem nog beter zouden waarderen.

Voor mij één van de allerbeste horrorfilms en als je het als vervolg beschouwt, één van de beste sequels,(en die zijn er niet dik veel) zoals Saw II, The Godfather II en The Thing.

Ik heb zowel Psycho als Psycho II met 5 sterren bedacht.

En ik voelde mee met Norman Bates, die bij zijn reclassering het goede scheen voor te hebben en pas na het gepest van de moeder van Mary en Mary zelf, zijn beheersing lijkt te verliezen en opnieuw moordt, waarbij je de vraag stelt dat, als dit niet was gebeurd, hij nog misschien in de broodjeszaak zou werken... Als horroricoon lijkt Norman Bates "één van de meest menselijke".

avatar van Boeikens
Goed vervolg met weer een sterke Anthony Perkins.
Enkele plotwendingen waarvan het mysterieuze echter wat te snel wordt kenbaar gemaakt.

avatar van Richard_Voorhees
Een zeer degelijke sequel! Norman Bates zet zijn rol uitstekend neer. Door dit sterke spel, de muziek en het verhaal is het nog een behoorlijk spannende film. Ook de moorden waren verrassend bloederig en de gore effecten zagen er goed uit. Maar vooral het camerawerk was echt opvallend sterk. Een aanrader voor de liefhebbers van het origineel.

avatar van dutchtuga
Meer dan aardig vervolg dat de gebeurtenissen uit het origineel moeiteloos naar de jaren '80 brengt. Psycho II weet zeer degelijk spanning op te bouwen en Perkins lijkt nooit weggeweest van zijn rol als Norman Bates. Het laatste shot is om te watertanden, zo sterk.

avatar van Onslaught
Aardige film, maar net wat te lang. De film weet de spanning goed op te bouwen, en de hele film wordt je weer aan het denken gezet over wie de eventuele dader kan zijn. Helaas gebeurt dit te vaak, waardoor je op een gegevenen moment denk nu mag het wel komen en dan is het zover en valt komt het niet echt meer aan.

deel 2 is een goed vervolg maar zeker niet zo goed als deel 1.
jamie lee curtis de dochter van janet leigh moest eigelijk de rol die Meg Tilly speelt spelen maar die had andere verplichtingen.
zeer degelijke film.

avatar van dirk-dv
Geweldig vervolg! Spanning zit er toch veel meer in als het 1e deel maar dat ligt ook aan het zwart wit

avatar van notsub
Psycho II bracht meer dan ik ervan had verwacht. Qua stijl en sfeer zit je zo weer in die typerende Psycho setting en er is creatief over het vervolgverhaal nagedacht. Dat pakt allemaal erg goed uit. Sommige effecten komen helaas wat amateursistisch over, maar die Norman Bates is toch echt een zoon van zijn moeder, geweldig goed neergezet.

avatar van Ted Kerkjes
Is dit echt een verfilming van het boek Psycho II? Het verhaal is erg anders, namelijk.

avatar van Richard_Voorhees
Ted Kerkjes schreef:

Als ik het plot van het boek zo lees zou ik zeggen dat de film en het boek los van elkaar gemaakt zijn.

avatar van baspls
"I don't kill people anymore."

Hoewel ik niet verwachte dat het veel soeps zou zijn kon ik een 80s vervolg op Psycho toch echt niet zomaar aan me voorbij laten gaan. Maar de film was vele malen beter dan had verwacht, hoewel minder iconisch is de film op veel punten even sterk of beter als Alfred Hitchcock's klassieker.

Na 22 jaar lang te zijn opgenomen in een psychiatrische inrichting word Norman Bates genezen verklaard door de rechtbank. Hij is vrij en keert weer terug naar zijn oude huis en motel. De huidige manager van het motel runt het op een manier waar Bates niet van gediend is en hij ontslaat hem. De voormalige motelmanager laat het daar echter niet bij zitten en valt Bates lastig bij zijn nieuwe baan bij een eethuis. Bates raakt bevriend met een jonge vrouwelijke collega die bij hem in gaat wonen. Maar dan gebeuren er weer onverklaarbare dingen...

Het verhaal is niet gebaseerd op Psycho II van Robert Bloch, en dat is maar goed ook. Als je de omslag en flaptekst van dat boek hebt bekeken merk je dat Bloch waarschijnlijk een klap van de molenwiek heeft gehad toen hij het boek schreef. In dat boek verkleed Bates zich namelijk als een Non en gaat naar Hollywood om te voorkomen dat er een film over zijn leven word gemaakt... Ik vond het erg sterk om een keer vanuit de ogen van Bates het hele gebeuren mee te maken. Uiteindelijk komt er ook weer aardig wat spanning in het verhaal. Het einde vond ik ergens misschien een beetje ver gezocht, maar het werkte wel. Heeft Tom Holland toch erg goed geschreven.

Anthony Perkins en Vera Miles keren weer terug in hun rol. Vooral Perkins vond ik erg sterk acteren, zoveel jaar later en hij zit er nog steeds helemaal in. Meg Tilly vond ik het ook zeker niet onaardig doen.

Bernard Herrmann's beroemde soundtrack voor het origineel (die trouwens ook nog een keer is te horen in het begin van deze film, als we de beroemde douche-scène nogmaals mogen aanschouwen) is natuurlijk ijzersterk en iconisch. Maar toch vind ik dat Jerry Goldsmith het hier ook erg goed heeft gedaan. De muziek werkt heel sterk in de emotionele scènes en helpt de drama enorm (bij Anthony Perkins schoten de tranen en de ogen toen hij de muziek voor het eerst hoorde) maar is tegelijk ook erg suspenseful.

We krijgen uiteraard een stuk betere kills als in 1960, vooral op het gebied van gore. Maar toch moet ik zeggen dat het allemaal nog steeds niet bijzonder veel voorstelt, het is namelijk allemaal erg kort en we krijgen het niet goed te zien. De film was wel erg goed geschoten. Er zaten af en toe een hoop knipoogjes naar de oude film in, zo zijn heel veel camerahoeken identiek. Het laatste shot is misschien een van de allermeeste shots die ik ooit op film heb gezien (gelukkig staat het ook op de poster).

Al met al dus toch echt een vervolg dat je gezien moet hebben. (Horror)vervolgen zijn vaak puur exploitatie van een geslaagd concept en in dit geval ook gewoon van de enorme status van het origineel, maar ik vind toch dat de filmmakers hier zijn geslaagd in het brengen van Psycho naar de 80s.

baspls schreef:
Allermooiste shots, bedoel je. Inderdaad een mooie shot. Beter dan de filmposter van de eerste Psycho. Maar de poster van Psycho III is toch wel het allermooist...

Trouwens: hier Perkins op zijn engst...

Ted Kerkjes schreef:

Trouwens: hier Perkins op zijn engst...

Uiteraard mooist ja, wat een domme type-o weer...

Weet niet of die deel 3 de moeite waard is. Misschien binnenkort ook een keer kijken.

Jezus, is dat familie van Anthony Perkins?

baspls schreef:
Uiteraard mooist ja, wat een domme type-o weer...
Ach, ik vergeet soms hele woorden.

Als ik de reacties op deze site lees, is het niet veel.
Jezus, is dat familie van Anthony Perkins?
Nee, dat is Anthony Perkins. Op deze albumhoes, herken je 'm nog beter.

Ted Kerkjes schreef:
Nee, dat is Anthony Perkins. Op deze albumhoes, herken je 'm nog beter.

Mijn god, je hebt gelijk.

avatar van GrobbekuikenXL
Verrassend goed vervolg. Deel 3 is dom hakwerk( maar wel leuk ) en deel 4 is gewoon dom ( en niet leuk )

avatar van mrklm
Een film die past in het rijtje 'meest waanzinnige sequels ooit'. Want je moet toch wel enigszins waanzinnig zijn om de blauwdruk voor de moderne horrorfilm, tevens de meest populaire film van de bekendste regisseur aller tijden [zeker begin jaren '80] een vervolg te geven.
Maar Richard Franklin weet een sequel te maken die zowel liefhebbers van het origineel als moderne horrorfans tevreden stelt. Dat zowel Anthony Perkins als Vera Miles gestrikt werden voor dit vervolg is een wel een geweldige coup: een vervolg met iemand anders dan Perkins is ondenkbaar en Vera Miles [als de zus van één van Bates' slachtoffers] is de sleutel tot het verhaal. Bates' is na een lange gevangenisstraf weer genezen verklaard, tot woede van Lila Crane die dit weigert te accepteren. Door hier nadrukkelijk het perspectief van Norman Bates te kiezen, voelen we zijn verwarring en zijn angst wanneer hij door verschillende incidenten begint te vermoeden dat zijn moeder misschien nog leeft. Als kijker krijg je een ongemakkelijke sympathie voor Bates: ongemakkelijk omdat wij ons ook realiseren dat die gedachte hem tot gruwelijke daden zou kunnen brengen. Dit zorgt voor een enorme suspense in een claustrofobische wereld waarin de spanning vrijwel constant te snijden is. Perkins is voortreffelijk en Meg Tilly is een prima tegenspeelster is deze gedenkwaardige horrorfilm.

Prima vervolg op de klassieker van Hitchcock.

een heel goed vervolg .ik vind het een geweldige film.meestal zijn vervolgen slechter dan deel 1.in dit geval zeker niet.maar weer jammer dat ze niet op dvd of bluray te krijgen zijn.hier in nederland.zoek ze al tijden.

Goeie film waarin een man, die zijn moeder heeft vermoord, na 22 jaar opsluiting vrij komt. Dit late vervolg haalt het natuurlijk niet bij de originele Hitchcock-klassieker, maar qua verhaal sluit het mooi aan. Een aantal goed opgebouwde scenes en tegen het einde een paar redelijk spannende momenten. Anthony Perkins blijft goed gecast als Norman Bates. Uiteraard ook leuk om het hotel en het huis in kleur te zien.