Psycho IV: The Beginning (1990)

Alternatieve titel: Psycho 4

Horror / Mystery

geregisseerd door Mick Garris
met Anthony Perkins, Henry Thomas en Olivia Hussey

Fran Ambrose besluit om een radioshow te doen over moedermoorden. En wie anders dan de beruchte Norman Bates zou een betere gast zijn? Tijdens het programma gaat Ambrose in op het verleden van Norman, die in geuren en kleuren vertelt over zijn jeugd, zijn moeder en de opgelopen traumas.

best intresante film als je meer over de achtergrond van norman bates wil weten. je ziet heel veel over zijn jeugd en over zijn moeder.
alleen flauw hoe ze toch weer een moord in de film willen werken.
goed geacteerd door mr. perkins.
de oude beelden waren heel dubbel de moeder speelde namelijk ontzettend goed, alleen de jonge norman vond ik maar nix! soms speelde die wel goed, bv toen hij moest glimlachen om iets wat niet mocht en het half tegenhoude dat je zon schuddende lipje krijgt, dat was echt goed maar veder...
en de man van zijn moeder is veel te modern voor zijn tijd! het moet ergens in de jaren 40 zijn ofzo en die man loopt met een attitude van een jaren 90 en horloges die toen echt nog niet bestonden, beetje jammer.
als je norman bates intresant vind is dit een film voor jou!

Nou ik vind hem heel interessant maar deze deel bakt er niets van(hetzelfde als deel 3) Heel jammer. wisten jullie eigenlijk dat de regiiseur van psycho 4 (Mick garris) de remake heeft gemaakt van The shining.

deze?

begin en midden beter dan 3 maar het is einde is weer slechter dan 3

sebas83
ik raad iedereen aan the psycho collection te kopen deze rules over algemeen voor hele set 5 punten

avatar van mikey
Het werd 1990 en vervolgens is horror niet meer zoals het geweest was. Semi psychologisch gedoe met Bates in een totaal ongeloofwaardige telefoongesprek. Saai camerawerk. De jonge Bates kon me ook totaal niet boeien. 1.5.

Dick2008
Heb ik weer, deel 1 geweldig, deel 2 stuk minder, deel 3 niet eens gezien en deel 4 ... was nog goed ook.

avatar van niethie
Alhoewel ze van mij na deel twee al hadden mogen stoppen vond ik dit toch best een aardige afsluiter van de reeks. Best een interessant kijkje in Norman's jeugd en leuk om te zien hoe hij zo geworden is al lag het er af en toe wel een beetje dik bovenop allemaal. Desondanks prima kijkvoer maar daar is alles dan ook wel mee gezecht.

2,5 sterren

avatar van uberjason
Ik vind het een waardige afsluiter van Norman Bates' levensloop.
Leuk dat Henry Thomas (uit E.T.) opeens de psycho mag spelen en Olivia Hussey (uit Stephen King's IT) de claimerige moeder.
De film was stukken beter dan deel 3 maar ik vind zelf de hele reeks toppie, puur en alleen al vanwege Perkins.
Jammer dat er nog een remake en een spin-off kwamen.
Psycho 1998 was absoluut niet een geslaagde remake omdat ik Vince Vaugn niet als een psycho zie, en de film Bates Motel, was alleen maar een tussendoortje om de psycho naam door te kunnen laten gaan. (wat laat zien dat het geen succes was om een andere psycho in het hotel te laten wonen) Gelukkig kwam Perkins opdraven met Psycho IV en maakte zo een einde aan de reeks (en het motel)

uberjason schreef:
Ik vind het een waardige afsluiter van Norman Bates' levensloop.
Jammer dat er nog een remake en een spin-off kwamen.

ben het helemaal met je eens.

avatar van Friday the 13 th
Slechtste deel uit de reeks. Bevat totaal geen spanning of suspense. Beetje slaapverwekkend bij momenten. Het was wel een goed idee om de fans wat meer achtergrond te geven over de jeugd van Norman Bates. Hoe hij zo geworden is, wat er allemaal gebeurt is...Maar dit was waarschijnlijk niet de enige reden om een prequel te maken. Anthony Perkins was zéér zwak en zwaar ziek, hij kon dus zelf niet meer echte zware scènes spelen. Vandaar de prequel en de jongere acteur.

Leuk om eens gezien te hebben, maar het is niet meer dan een opeenstapeling van feiten die we eigenlijk al allemaal weten. Flauwe kills ook, weinig originaliteit en zo goed als geen spanning.

Maar wel goed om de reeks af te sluiten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Over en uit.

Laten we het hopen, want het origineel heeft nu wel genoeg nakomelingen gehad. En ze waren allemaal minder..

Het dieptepunt was overduidelijk deel 3, maar ook dit deel is niet al te best. Toch is het idee van de radiouitzending en de flashbacks an sich best okee.

Het eindresultaat is ook hier twijfelachtig. Perkins lijkt in deze setting een beetje verloren en de goedkope TV-uitstraling helpt ook niet mee. Wat de film vooral nekt is het ontbreken van spanning en goede kills. Ook het acteerwerk is niet overal even sterk.

Thomas maakt dit deel net ietsje minder slecht dan het voorgaande, al houdt het weinig over.

Doorsnee.

avatar van namingway24
Hoewel niet geweldig, is dit een waardig afscheid van Norman Bates.

De flashbacks allemaal zijn een beetje dik aangezet, vooral hoe Norman met zijn moeder omgaat, en dat doet toch wel enigszins afbreuk aan de geloofwaardigheid. Wel weet Perkins nog éénmaal sterk uit de hoek te komen met zijn rustige stem en uistraling. Je ziet zijn hard gewonnen verstand gaandeweg afbreken, en dat doet hij geloofwaardig. Een geweldig acteur.

De laatste scène in het huis is een goede symbolische afsluiting van de sage.

avatar van TomaskeX
Ik vond deel 3 iets, minder. Moet deze nog zien.

avatar van uberjason
Psycho IV heeft binnenkort een nieuwe concurent in de aankomende t.v. serie Bates Motel.
Er word hard gewerkt aan een mini-serie over de jonge Norman en zijn dominante moeder Norma Bates. De serie speelt zich deze keer niet alleen af in en bij het motel, maar laat ook het fictieve stadje Fairvale zien. Voor zover mijn informatie klopt, begint de serie begin 2013 op de amerikaanse t.v...laten we hopen dat ook in Nederland de serie zal verschijnen, desnoods alleen op DVD.

Psycho krijgt in ieder geval weer meer aandacht, getuige de net in premiere gegane film Hitchcock, waarin Anthony Hopkins de rol van Alfred Hitchcock op zich neemt, samen met Helen Mirren als zijn vrouw Alma, terwijl ze bezig zijn met de productie van Psycho en alle ellende die daarom heen los barstte. Wat zou het cool zijn geweest als Anthony Perkins nog leefde en in een van deze 2 snoepjes een cameo had;-)

ipman-99
"Oh, I've killed before, and now I'm gonna have to kill again." ... " !!!

Fantastische Horrorfilm (4-de Part) !!! Ik vind het een fantastische 'afsluiter' van Norman Bates' levensloop
en van de originele "Psycho" films met Anthony Perkins als Norman Bates !
De film speelt zich af na de eerste "Psycho" film, maar bevat veel flashbacks over de gebeurtenissen uit de kinder-
en jeugdjaren van Norman Bates. Daarom is de film meteen ook een prequel van de eerste "Psycho" film.

Olivia Hussey

(Stephen King's "IT") de claimerige moeder. Heerlijk genieten van het concept en natuurlijk Norman Bates.
De woorden Prequel en Sequel werden prima in elkaar geweven en de heerlijke muziek/soundtrack
is nooit ver weg om volop te genieten !

melchior7
ipman-99 schreef:
"Oh, I've killed before, and now I'm gonna have to kill again." ... " !!!

en van de originele "Psycho" films met Anthony Perkins als Norman Bates !

Leuk dat Henry Thomas ("E.T.") opeens de Psycho mag spelen (als de jonge Norman Bates) en Olivia Hussey

Mag ik vragen waarom je bij letterlijk iedere film dezelfde 'soort' reacties plaatst (een quote van de film erboven en dan een paar regels ertussen en dan jou mening) en letterlijk bij iedere film niet minder dan 2,5 ster geeft?

ipman-99
Beetje 'herkenbare' stijl denk ik !
Als algemene filmliefhebber/verzamelaar van ieder land en ieder genre die werkelijk
voor alles is en waar het bijna zwart beeld moet zijn tegen dat ik het 'langdradig' vind ...
is het ni altijd evident om een cijfer te plakken op een film. waar ik wel achter sta ... is het feit dat als je een 4 punter geeft op 5 dat het niet noodzakelijk op dezelfde hoogte staat met bv een andere
4 punter ! Je kan niet een meesterlijk verhaal vergelijken met een Horrorfilm of wat anders ..., maar je kan het op een andere manier even bevredigend vinden

ipman-99
Is dat geen mooie uitleg (film) copain ?
En ... mag ik vragen waarom je 'New Kids Turbo" eerst een slechte score geeft ..., wat altijd kan natuurlijk ... maar waarom zie je dan nog het vervolg?! Had je nu ineens een meesterwerk verwacht mijn beste confrater ?!
Dat is gelijk bij veel mensen die bv "Wrong Turn 3" afbreken ..., maar wel nog de moeite gaan doen om dan deel 4 en 5 te bekijken ... en dan precies verrast zijn dat het niet meeviel !
Je weet wat je kan verwachten ... en wat je op voorhand ongeveer zal kijken !
Ik hou van alle films ... ook de B-films met alle respect ! Je kan veel zaken noemen om het dan
een geslaagde film te vinden ... , daar kunnen al aspecten tussen zitten van entertainment tot vermaak ! Maar iedereen bepaald zelf wat hij ervan vindt ...! En ik heb voor iedereen zijn mening respect ... !

melchior7
ipman-99 schreef:

De tijd dat ik 'New Kids' nog helemaal geweldig vond (3 jaar geleden), heb ik beide films gekeken en toen een 3 ster gegeven. Laatst heb ik ze toch nog een keer gezien en een slechtere score gegeven, omdat het nu gewoon rotfilms zijn.

ONTZETTEND van genoten. Eng zonder bloederig te zijn. Erotisch en toch subtiel. Sfeervol maar niet kazig. Als de laatste 20 minuten wat beter waren gaf ik deze film een 5, maar desondanks was het echt leuk man! Dus, dit is deel 4, he? Heb de vorige delen nog niet gezien, kom ik vast nog wel een keer tegen!

avatar van dutchtuga
Een beetje een overbodige prequel op een filmreeks die met het derde deel al duidelijk aan het einde van zijn latijn zat. Deel 4 is niet wat teveel van het goede. Typisch tv-werk ook. Het uiterlijk is goedkoop, de score goedkoop jatwerk en de spanning is zoek. Gelukkig is Perkins nog wel van de partij en is Psycho 4 nog redelijk kijkbaar.

avatar van zicht
Deel 1 top, maar vanwege zwart/wit beeld een halve punt aftrek, 3.5*
Deel 2 vond ik top en het beste deel uit de reeks 4*
Deel 3 vind ik totaal onzinnig en overbodig en voegt niets toe, toch respect dat perkins opnieuw wilde acteren in een overbodig deel, 2* voor de moeite, en voor een leuk avondje eenvoudig slasher vermaak.
Deel IV had eigenlijk na deel II uitgebracht moeten worden als afsluiter van de reeks. Beter dan deel III, maar minder dan I en II, 2.5*

Dick2008
Dick2008 schreef:

Na een wat trage start wordt er dieper en uitgebreid op het verleden van Norman Bates ingegaan. Met vele flashbacks. Het eind lijkt me wat ongeloofwaardig maar is wel een passende afsluiting van zijn verleden en deze vierdelige Psycho-films. Op bepaalde momenten wat lachwekkend. Maar gezien het al jaren geleden is dat ik deze film heb gezien is het nog allemaal behoorlijk meegevallen deze tv-film en ik vond het best wel leuk hem nog eens gezien te hebben. 3.0

(Bij IMDb lees ik trouwens
The house and motel used for the film were originally built in 1988 on the back lot of Universal Studios Florida. It remained there until 1998 when it was torn down. )

Want dat vroeg ik me tijdens de film af. Maar toch goed gelijkend met het huis/motel van de 1960-film.

Verre van goed, maar heel vervelend was hij ook niet. Vooral als afsluiter in combinatie met wat meer achtergrond / geschiedenis.

ik vind het een mooie afsluiter.vermaak me altijd wel met de psycho films.de remake vond ik ook wel goed maar anthony perkins deed het 10 malen beter dan vince vaugn.

avatar van Metalfist
All that faith and no potatoes

Met The Beginning ben ik aangekomen bij het laatste deel van de Psycho reeks. Je hebt nog wel een onofficiële tv-film (Bates Motel uit 1987, toevallig ook de titel die de serie die van 2013 tot en met 2017 heeft gelopen) maar die reken ik dus voor de gemakkelijkheid even niet mee. Een vermakelijke reeks eigenlijk met natuurlijk Hitchcock's klassieker bovenaan maar de sequels bleken ook over een zekere kwaliteit te beschikken. Van deze The Beginning had ik echt echter wat mijn twijfels. Perkins werd er niet jonger op en om dan met flashbacks te gaan werken..

Het is dan ook een mes dat op zich langs twee kanten snijdt. Je kunt moeilijk Perkins de tienerversie van Norman Bates gaan laten spelen, maar het is zo'n iconisch personage en dat kun je dan ook weer moeilijk door iemand anders laten spelen. Gelukkig maakt regisseur Mick Garris een goede keuze met het casten van Henry Thomas als de jongere versie van Norman en blijft het personage verder Perkins ook als gegoten zitten. Qua plot is het allemaal nog net wat meer vergezocht geworden dan in vergelijking met de overige sequels, Garris en scriptschrijver Joseph Stefano negeren bovendien de gebeurtenissen uit deel II en III, waardoor het naar het eind toe toch allemaal wat uit de hand begint te lopen. Het inbellen bij de radioshow is op zich nog een leuke gimmick maar die relatie met Connie en het feit dat ze zwanger is.. Het kon me in ieder geval niet zo hard boeien als de voorgaande films. Hoogstwaarschijnlijk is er ooit nog het plan geweest om nog een deel te maken, met een moordende zoon/dochter van Norman dan, maar daar is tot nu toe niets meer van gekomen.

Het hoeft voor mij nu eerlijk gezegd ook niet, het is moeilijk om een Psycho film voor te stellen zonder dat Perkins er iets mee te maken heeft en die is nu ondertussen ook alweer 26 jaar geleden overleden. Hij heeft hier iets minder screentime dan je zou verwachten, grotendeels omdat hij bij de flashbacks niet veel te zoeken heeft natuurlijk, maar bijvoorbeeld die scène met de appel bewijst dat hij het personage nog altijd in zijn vingers heeft zitten. Ook Henry Thomas doet het dus goed als de jonge Norman en we krijgen deze keer ook eens een volwaardige Norma Bates te zien. Daar is gekozen voor Olivia Hussey en hoewel die haar accent me niet echt aanstond, is het wel een waardevolle toevoeging. Verder ook de eerste Psycho sequel die het bekende deuntje opnieuw gebruikt en tegelijkertijd ook de eerste Psycho sequel die op de een of andere manier niet naar de bekende scène in de douche refereert.

De minste van alle vervolgen in ieder geval en toch nog wel eens leuk om gezien te hebben. Fijn om eens wat meer inzicht te krijgen in de Norma/Norman relatie (al is die wel redelijk standaard om eerlijk te zijn) maar Garris weet het nog boeiend te brengen. Naar het einde toe gaat hij echter wat uit de bocht en dan kan zelfs Perkins het niet meer redden. Toffe franchise wel, heel wat beter dan ik in eerste instantie had verwacht toen ik een kleine maand aan een herziening van Psycho begon.