The Wiz (1978)

Muziek / Familie

geregisseerd door Sidney Lumet
met Diana Ross, Richard Pryor en Michael Jackson

De verlegen kleuterleidster Dorothy (Diana Ross) uit Harlem komt terecht in een droomwereld waar ze de gele stenen weg moet volgen. Ze wordt vergezeld door een vogelverschrikker op zoek naar een brein, een tinnen man die ook een hart wil en een laffe leeuw die zo graag moedig wil zijn. De film is een afro-amerikaanse versie van The Wizard of Oz.

avatar van tommykonijn
Vandaag sinds lange tijd weer eens herbekeken. Ik ken het verhaal van de originele film niet, al lijkt me die, afgaande op beelden en foto's, wel iets beter te zijn. Deze versie vind ik zeker vermakelijk. Van de acteurs in de film is het merendeel niet eens een acteur dus dan vind ik dat zij het best goed deden. Michael Jackson zet zijn personage als Scarecrow leuk neer, en ook Diana Ross doet het best leuk. De decors en de sfeer zijn grimmig, en verrassend goed voor de tijd waarin de film is gemaakt. De muziek vond ik ook wel aardig, maar lang niet alle liedjes sloegen aan bij mij. ''Brand New Day'' schiet hier absoluut bovenuit. Een lekker swingend nummer is dat. En de film brengt dan een fantastische sfeer met zich mee. Enkel is het jammer dat na dit stuk de film een beetje inzakt en het erg langdradig wordt. Ook een beetje tegenvallend dat The Wiz zelf niet zo blijkt te zijn, als je in eerste instantie denkt. Het échte einde had dan weer ietsje uitgebreider gemogen. Al met al kan ik het niet een goede film noemen, maar het is wel vermakelijk. De film heeft een mooi sfeertje en bevat enkele leuke scenes.

avatar van K. V.
Van deze film had 'k al eens een paar stukjes gezien, toen 'k nog klein was, dus tijd om deze nog eens van onder het stof te halen.
De film is qua verhaal wel gelijklopend aan The Wizard of Oz, maar dan eerder in een andere setting (een soort van New York).
Deze film bevat ook heel wat liedjes, de ene al wat geslaagder dan de andere. Vooral "Ease on Down the Road" & "Brand New Day" springer er uit.
De cast vond 'k iets minder. Dorothy (Diana Ross) was me toch iets te oud (al kan ze natuurlijk wel geweldig zingen). Michael Jackson vond 'k wel goed gecast.
Wel een erg lange film (zeker voor een familiefilm), maar echt storend was het wel niet.
The Wizard of Oz vind 'k toch wel beter, maar deze vond 'k zeker ook niet slecht.

avatar van Daenelia
Alle liedjes luid meezingen: hartstikke fijn. Hoewel het verhaal gebaseerd is op The Wizard of Oz, heeft The Wiz er een eigen draai aan gegeven. Het gaat niet om een jong meisje, maar om een (jong)volwassen kleuterlerares die de mogelijkheid krijgt om promotie te maken en eindelijk genoeg inkomen te vergaren om op zichzelf te gaan wonen. Want nu woont ze nog bij haar om en tante. Maar deze Dorothy is niet klaar voor volwassenheid. Ze voelt zich veilig en fijn waar ze is, bij de kleuters, in de buurt waar ze bekend is. De stap naar een nieuwe baan, een nieuwe buurt en een eigen huis is nog te groot, ook al is Dorothy volwassen.

(Okay; Diana Ross was meer dan volwassen.... Maar ze speelde best overtuigend dat ze onzeker was, en niet gediend van verandering. En best vooruitziend: kinderen gaan nu ook steeds later en ouder het huis uit. Maar dat heeft een andere reden...)

De reis naar Oz laat haar zien dat ze misschien wel klaar is voor verandering en 'moving on'. 'Ease on Down the Road', Dorothy, ga verder in je leven en je zal zien dat je klaar bent voor wat er op je weg komt.

Maar goed. Het is ook gewoon een fijne vrolijke film, kleurrijk, swingend, feel-good.

avatar van john mcclane 2
Lage score weer hiero ,,,
Misschien is mijne wat hoger omdat het jeugd sentiment is,,en hem niet oneens ga kijken om het als fijne memory te laten..
Het kind in mij gaf dit een 3,5*

avatar van 93.9
Typisch zo'n film met bijna perfecte scenes (schitterende kleurrijke decors, leuke vondsten, heerlijke muziek etc), maar even later weer hele knullige momenten. Het is zo'n film waar ik aan zie dat ie niet lekker loopt. Zo een waarbij je weet dat ze het anders op het witte doek hadden willen hebben.
Laatste half uur (met brand new day) was bijvoorbeeld helemaal okee.
Bijna 3,5 ster