The Rocky Horror Picture Show (1975)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Muziek

geregisseerd door Jim Sharman
met Tim Curry, Susan Sarandon en Barry Bostwick

Op de terugweg van een huwelijksfeestje belanden Brad en Janet in een vreemd onherbergzaam gebied. Ze komen in een vreselijke regenbui terecht, raken de weg kwijt en krijgen een lekke band. Gelukkig is er een kasteel in de buurt: het kasteel Frankenstein. Daar hebben dokter Frank-N-Furter en zijn vrienden, afkomstig van een transseksuele planeet uit het Transsylvaanse melkwegstelsel, zich geïnstalleerd.

avatar van Flat Eric
In één woord hilarisch.
Heerlijk over the top. Ben geen musicalliefhebber maar de kostuums en de aanstekelijke songs in de film maken dat ik direct de timewarp meedans. Tim Curry is geweldig als de sweet transvestite from Transylvania.
Eerste helft is geweldig maar het tweede deel is iets minder sterk.
Ik wil deze film zo graag een keer op groot scherm zien dus hoop dat ie een keer al dan niet met audience participation in een bios wordt vertoond.

Geen liefhebber.
Zowel de stijl, de camp als de glamrock is niet mijn ding.
Typisch hate it or love it dingetje.
Het begon nog wel aardig met een grappig liedje hier en daar maar op een gegeven moment heb ik de gimmick wel gezien.

avatar van j0enne
Ik heb vrij weinig met musicals, maar als 't dan zo heerlijk, absurd, over the top wordt gebracht is 't genieten.
Zoals hierboven ook werd aangegeven, sinds de komst van de professor wordt 't minder.

avatar van renzoroy
Meesterlijke film, geweldige soundtrack, mooie sets, humor, bizar verhaal en Curry op zijn best.

Dat ik deze extravagante, cult, travestietenmusical parodie ooit leuk gevonden heb! 35 Jaar na dato was daar niets meer van over: de mfilm kwam onvoorstelbaar gedateerd en flauw op me over en het oppervlakkige nonsens verhaal stelde niets meer voor. Vooral filmtechnisch werd er bijzonder weinig geboden.

avatar van HK Senator
Dit is er zo één van, je moet hem toch eens een keer gezien hebben. Het geeft ergens ook wel een leuk tijdsbeeld maar verder toch niet mijn ding. Te veel over-the-top en een hoog vergane glorie gehalte. Maar wel grappig.

avatar van mjk87
Eén lange gimmick die een klein uur lang leuk blijft, maar daarna verzandt in nikserigheid en zonder plotontwikkeling ook nergens meer weet te verrassen. De film wordt dan saai en kijk je plichtmatig uit. Maar tot die tijd erg geinig en volledig van de pot gerukt, maar nog net op het randje dat het genietbaar blijft. Scheelt ook dat de glamrock (dit is heel erg jaren 70) redelijk catchy is en dat de film überhaupt een musical is, dan slik je al die onzin een stuk makkelijker. Susan Sarandon ziet er verder leuk uit en Curry steelt de show. Maar jammer van die laatste drie kwartier. 3,0*.

avatar van soom
Here's a ring to prove that I'm no joker..

Glee. Dat is natuurlijk weer eens de reden dat ik, praktisch gezien, alle bekende liedjes hiervan ken.
Ik houd zoveel van de covers die ik hoor. Bepaalde lieduitvoeringen staan dan ook op constante herhaling. En Cory blijft zeker bijzonder leuk, hoe stom hij ook was dat hij al die dingen deed. Ik kan me ergens wel voorstellen dat Lea, in haar tranentrekker 'If you say so,' subtiel verwijst naar wat haar liefste zong tijdens de uitvoering van Dammit, Janet.

Heeerlijk. Lekkere sfeer dit alles, schitterende acteurs. Smakelijke ambiance en genieten van de theatrale gevaren en gebaren. Ja, dit is wel weer een kolfje in een richting die ik nooit en te nimmer zat word.

avatar van Grindhouse62
Net als Jesus Christ Superstar is ook Rocky Horror een mijlpaal in de filmgeschiedenis in zijn genre. De film heeft een cultstatus en heeft nog een ernorme schare fans. Rocky Horror wordt nog voortdurend sinds 1976 vertoond. Rocky Horror werd 2005 opgenomen in het National Film Registry van het amerikaanse Library of Congress. Ik heb deze klassieker gelukkig in mijn bezit. 5.0

avatar van Drulko Vlaschjan
Op Lowlands viel ik er halverwege in en snapte ik er geen bal van. Daarom nog eens gegaan, naar Lab111 in Amsterdam deze keer, en dat was zeer vermakelijk. De film op zich is denk ik vrij suf. Als ik hem thuis had gekeken was ik na een minuut of twintig waarschijnlijk afgehaakt. Maar die hele cultstatus eromheen, met een publiek dat op bepaalde momenten de karakters imiteert, fans die de hele film woordelijk mee kunnen praten, megaveel interactieve grapjes (Iemand in de zaal: Hey Brad, how do you spell urine? Brad, op het filmdoek: You are...?), acteurs die scènes live meespelen op het podium; ja, dat kon ik zeer waarderen. Meer een totaalervaring dan gewoon een filmpje pakken dus. Je moet het een keer meegemaakt hebben.

avatar van jipt
Eindelijk gezien met publiek. Erg toffe ervaring. 4,5*

geweldig absurde film

Blijf het een fantastische film vinden. Zeker extra bijzonder voor de tijd waarin hij gemaakt is. Tim Curry is zoals altijd subliem.

avatar van Niné.K
Iconische film! Ik kijk hem standaard elk jaar omdat hij nooit saai word. De liedjed zijn catchy en Tim Curry is altijd een genot om naar te kijken.

avatar van jono
Niet de allerslechtste film die ik ooit gezien heb, maar het komt wel dicht in de buurt. Het was een behoorlijke straf om hem uit te zitten, maar het is me gelukt.

Niet dat ik iets tegen camp heb, zo kan ik films als Muriel's Wedding en Priscilla, Queen of the Desert wél enorm waarderen. Maar The Rocky Horror Picture Show.... het is ruim anderhalf lang behoorlijk ranzige flauwekul met alleen maar domme, inhoudsloze personages. En de liedjes, veel te veel en veel te slecht, maken het er helaas niet beter op. 1*

avatar van Chainsaw
Als ik aan The Rocky Horror Picture Show dacht, dacht ik altijd aan die tien geweldige minuten waarin de nummers Time Warp en Sweet Transvestite elkaar opvolgen. Twee uiterst memorabele nummers. Met als eerste een lied waarbij stilzitten niet mogelijk is - zelfs onze criminoloog springt op tafel - en als tweede een nummer waarbij de legende Tim Curry het podium op komt walsen en alle aandacht naar zich toetrekt als hij zijn strot open gaat. Wat een overheerlijke vent en wat een fenomenale rol. Toch moet ik zeggen dat ik op die twee nummers na weinig van Rocky Horror kon herinneren. Viel er verder nog wel wat leuks te beleven?

Het antwoord is ja, maar het grote hoogtepunt is met Time Warp en Sweet Transvestite volgens mij wel geweest. Wat niet wil zeggen dat er geen leuke scènes meer volgen; Meat Loaf die uit het niets uit een diepvries komt gereden met z’n motor, een botergeile Tim Curry die mensen het bed in probeert te krijgen en professor Dr. Everett V. Scott (A Rival Scientist), die mee gaat dansen en zingen (“Und I did”). Een hoop erg leuke gekkigheid, hoewel ik richting de finale wel merkte dat de film wat inkakt. Mede doordat je geen idee hebt waar de film naartoe gaat en de meest willekeurige dingen kunnen gebeuren, ben je als kijker veelal zoekende wát we nu weer kunnen verwachten. Gaandeweg de climax was ik redelijk uitgeput. Uitgeput, maar voldaan. En trek in een sigaret.

4 sterren.