Psycho II (1983)

Alternatieve titel: Psycho 2

Horror / Mystery

geregisseerd door Richard Franklin
met Anthony Perkins, Vera Miles en Meg Tilly

De rechtbank heeft Norman Bates, de moordenaar van zijn moeder en twee andere personen uit het eerste deel, officiëel genezen verklaard. Na 22 jaar in een psychiatrische inrichting, keert Norman terug naar het oude familiemotel. Al snel wordt het motel wederom het decor van een aantal onverklaarbare moorden.

neo (crew)
dit vervolg bleek dus echt niet slecht te zijn.het is weer een beetje hetzelfde als in deel 1.perkins is errug cool.ik denk dat de film nog iets beter had kunnen zijn ,als hitchcock de regie zou hebben gedaan.maar een vervolg maken is iets waar hitchcock niks van wou weten.
wat de film ook goed maakt is dat de film zo'n beetje dezelfde sfeer als deel 1 heeft.4 sterren

Het is al erg lang geleden, maar volgens mij vond ik deze wel minder dan 1.

erg goede sequal (wat niet vaak voorkomt) lekker vaag, goed verhaal, en je zit je de hele film af te vragen wie mother nou is! goed gedaan.
alleen soms een beetje sullige texten en niet zulke goed geacteerde stukjes waar iets meer aandacht aan besteed had gemogen.
toch een dikke 4*

Prachtige screenshots en verbluffende acteerprestaties van Anthony Perkins, en we zien Vera miles weer terug, het verhaal begint waar deel 1 eindigde, het verhaal is niet gemaakt met de gedachte van het originele boek van Robert Bloch, wat wel in de originele versie werd gedaan maar dat geeft niks want Richard Franklin heeft er een meesterwerk van gemaakt met net zo veel suspense en mysterie als zijn voorganger.

sebas83
anthony perkins is geweldig, misschien nog wel beter dan het origineel

avatar van Quentin
Veel beter vervolg dan verwacht! Erg complex en toch meer dan aardig verhaal maar waarom pleegt Norman nou uiteindelijk toch zijn enige moord van de film op het laatste? uit verdriet voor Mary of gewoon als "trekje"? iig Perkins acteert erg goed, rest van de cast is ook erg goed alleen zonde van het tv-film achtige uiterlijk van de film (alhoewel het camerawerk erg sterk is!). 3,5 *

Opnieuw een huiveringwekkende editie van het originele Psycho gegeven uit de jaren 60.
Anthont Perkins komt goed uit de verf.
Geen zwart wit maar kleur dit keer.
Zinvolle aanvulling op het eerste deel.

Raar maar waar, ik vond deze mooier dan het eerste deel.
En blijkbaar omdat ik geen neus heb voor zwart witte films.
Een goeie 3,5 sterren!

Erg goede film met inderdaad nog meer mysterie dan de eerste. Het einde van de vorige film vond ik wel beter, ook het gebrek aan een een finale schrik-sene zoals in de eerste (wanneer het lijk van de moeder op de stoel zit en zich langzaam omdraaid) maken dat deze film bij mij iets lager scoort dan I. Maar voor mij blijft toch een van de sterkste vervolgfilms ooit.

avatar van mikey
Whodunnit/slaher (?) met flink wat spanning(opbouw). Aanrader 4

avatar van Ravenstein
Een erg sterk vervolg dat ik net als oa finalman verkies boven het eerste deel.

Spannend en met een goed en creepy einde!

Een dikke 4!

avatar van uberjason
toen ik de dvd-box van psycho 1-4 kocht, was ik bij deze echt aangeslagen. Anthony Perkins is toch wel de beste en minst kwaadaardigste killer van de horror iconen. klinkt misschien raar, maar ik kreeg een emotionele bui toen hij met zn handen in zn haar erachter kwam dat hij toch weer ziek was. Psycho 2 is in mijn ogen het sterkste deel van de hele reeks, en dat komt gewoon omdat Perkins na het eerste deel echt dacht dat hij Norman was, en ook psychiatrische hulp heeft gekregen. dat gevoel heeft hij perfect gebruikt voor Psycho 2. jammer dat hij er niet meer is, super acteur!

uberjason schreef:

Ik ben het absoluut met je eens dat Perkins een (zeer ondergewaardeerde) superacteur is maar Psycho II is toch echt niet beter dan de versie van Alfred Hitchcock, toch?
Ik zie hem net als jij niet als een standaard horror icoon als Mike Meyers, Leatherface, etc omdat Norman Bates nog echt iets menselijks heeft en een voortdurende strijd voert (innerlijk) tussen goed en kwaad.

Hoe dan ook, Psycho II is zeker een verrassend goede film.

avatar van niethie
Verrasend en jammer genoeg erg onderschat vervolg op de succesfilm van Hitchcock, waar de meeste (horror) vervolgen op de automatische piloot een beetje de eerste film imiteren is dat bij deze film toch echt anders, het zit allemaal lekker mysterieus in elkaar (heerlijk hoe je ondanks de eerste film helemaal niet weet wat er aan de hand is ), bevat de film genoeg spanning en zet Perkins opnieuw een goede rol neer.

3,5 sterren

avatar van katteke
Ik heb Psycho 2 gelezen, en deze film klopt absoluut niet met deze film. Het is een totaal ander verhaal Behoorlijk raar vond ik.. Verder was het wel leuk om naar te kijken, maar vond deze film vooral erg grappig..

straks opnieuw kijken naar dit deel, met een zakje chips
Is lang geleden dat ik deze nog zag.

Meestal zijn vervolg films een stuk slechter dan het eerste deel maar dit vervolg vond ik eigenlijk best goed. Het verhaal is weer spannend en boeiend en zowel Anthony Perkins en Meg Tilly (zag er ook nog eens lekker uit) deden het prima.

avatar van Goodfella_90
Grappig hoe je jaren lang zonder succes achter een film aan kan zitten, en hem vervolgens geheel toevallig 's nachts tijdens het zappen tegenkomt op een of andere vage tv-zender (13th Street). Dit was vannacht het geval bij Psycho II.

Alhoewel het (bijna vanzelfsprekend) niet in de buurt komt van zijn voorganger, heeft Franklin hier wel degelijk een lekkere thriller afgeleverd. Perkins is weer in zijn element als de oude Norman Bates en levert een angstaanjagende prestatie. Oude Psycho-trucjes worden weer uit de kast gehaald, en werken, wat een spannende film oplevert. Ook al zal het motel er in kleur toch echt iets minder eng uitzien dan in zwart-wit. Sterke slotscène maakt het compleet.

3.5

avatar van eppy
wat goodfella_90 zei!!

avatar van deitje
steengoed vervolg op een al even goed eerste deel! lekker creepy! erg spannend! Mooi geacteerd, fantastisch gefilmtt!
Vooral de laatse shot waarin je norman bates voor het huis ziet staan en zijn moeder achter het raam ziet zitten was kippenvel!
Erg ERG ERG GOED!!!!

avatar van Friday the 13 th
Jaja, die jaren 80. Zowat alles sloeg aan in die periode op horrorvlak, dus zullen ze wel gedacht hebben, laten we ook even een vervolg maken op de hit Psycho. Zo maar eventjes 23 jaar later.

Het is inderdaad geen slechte film. Er wordt zeker geen simpel en makkelijk slasherverhaaltje neergezet. Ze proberen de spanning van de originele te creëren. Dit lukt grotendeels goed, er zitten leuke momenten in. Dat beeld met Bates buiten en zijn moeder voor het raam is inderdaad een klassieker op zijn eigen.

Wel verrassend dat we op het einde de echte moeder van Norman te zien krijgen. Best wel een leuk vervolg hoor.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gewaagd vervolg.

Het houdt niet over, maar toch.. De bedoelingen zijn goed.

Het is natuurlijk ook niet makkelijk om decennia later een vervolg te maken op dè klassieker van Hitchcock. Ookal was het niet de beste van de meester der suspense, waarschijnlijk was het wel zijn bekendste.

Gelukkig doet Perkins weer mee, en ook de mooie Miles is prettig. En verdomd, het verhaal is nog niet eens zo gek. De suspense lijkt een beetje verruilt voor sfeer en romantiek, maar ook dat doet weinig af aan het geheel. Er is zelfs wat gore toegevoegd.

Ondanks dat Perkins, dankzij het script, hier minder goed uit de verf komt dan in deel 1, draagt hij de film. En is hij bij vlagen weer griezelig disturbed, zoals alleen hij dat kan zijn.

Op naar deel 3.

Redelijk.

avatar van Drs. DAJA
Niet eens zo heel erg slecht. Leuke artdirection en licht.

avatar van Bottleneck
Zeker 20 jaar geleden dat ik Psycho II zag, en hoewel elke horror in je kinderjaren enger is, is deze film nog steeds sfeervol en bij vlagen spannend. Puik vervolg met respect voor het eerste deel door de rustige beelden. Knap ook dat het verhaal toch nog mysterieus is verder ontwikkeld. Het geweld is trouwens (uiteraard) verhard, zoals het mes door de mond.

Jammer dat de originele soundtrack ontbreekt, maar de matte kleuren zijn wel een verrijking en het acteerwerk is ook een stuk beter. Het gestotter van Perkins is soms wat overdreven, maar hij overtuigt gewoon als de twijfelende en verknipte Bates. Hoe hij ook op het eind voor het huis staat met het sillhouet achter het raam, creepy, en dan vooral die knerpende stem van "z'n moeder"

Ook nu heeft de film een aantal onvergetelijke scenes. Zoals je in deel I al een mooi camerastandpunt boven de overloop had toen ma uit d'r kamer stormde, zo is in deel II de camera van bovenaf gericht op de keuken bij het neermeppen van z'n echte moeder. Best leuk gedaan.

Na driekwart van de film begint het gedoe om de moeder, het gebel en het verkleedpartijtje wel erg vervelend te worden, maar je blijft nieuwsgierig naar het einde. Voor het mooie had het wel iets korter gemogen, en een ander minpunt is dat het verhaal lang niet zo geloofwaardig is als deel I (maar vooruit). Al met al een onderschatte en onbekende film aan de stemmen te zien.

avatar van krosnicky
heb net deel 1 gezien en vond hem zo goed dat ik er nog wel een paar wil zien maar ik denk dat deze niet zo makelijk te vinden is

Herzien. Leuke film, hoor.

avatar van mrwhite
een sterk vervolg op de brilljante hitchcock klasieker.

anthony perkins speeld zijn rol zeer sterk mss nog net iets beter dan in het eerste deel.maar de film opzich miste toch wat van de kracht die hitchcock er zo mooi inplaatste,zoals bvb de echte spanning van begin tot einde.
en zoals bootleneck hier boven al zij jammer dat de originele soundtrack er niet meer bij is, je mist dat wel in bepaalde scene's.
maar al bij al is dit een zeer goed vervolg.

ik ga wel geen moeite doen om deel 3 en 4 te bekijken want die zien er echt niet goed uit en uitgemolken.

het is idd wel vreemd dat er nog weinig op deze film gestemd hebben maar ik weet het ook nog niet zo lang dat er meer dan één bestond.

avatar van namingway24
Een echt goede sequel met een paar erg leuke vondsten.

De film wordt gedragen door Perkins als Norman Bates. Met zijn blik en zijn wijfelende stem weet hij je aan zich te binden en heb je daadwerkelijk medelijden met hem zolang je niet weet hoe de vork in de steel zit. Ook de rest van de cast is behoorlijk en Meg Tilly is beeldschoon.

De film zet je constant op het verkeerde been en de resolutie vond ik een leuke manier om het originele verhaal uit te breiden.

De moorden zijn ditmaal ook iets explicieter, maar niet te over de top.

Één van de betere horrorsequels!

Op naar deel 3...

zeer aangename verrassing deze film. Je denkt constant dat je weet wie het is, maar dan toch weer niet, toch weer wel en uiteindeiljk niet. Zo hoort het nu zie

Acteerprestaties wel van iets minder hoog niveau, en kleur voegt niet veel toe aan het geheel, maar zeker een goed vervolgje op Psycho.

avatar van IcU
IcU
Ik wist niet van zijn bestaan af, maar deze sequel is zeker niet verkeerd. De ' Psycho' sfeer van de grootmeester zelf, komt ook in deze film af en toe naar boven. Het verhaal is een origineel vervolg en weet met zijn insteek te boeien en af en toe te huiveren. Dit terwijl het meesterlijke origineel nooit gehaald wordt.