Psycho II (1983)

Alternatieve titel: Psycho 2

Horror / Mystery

geregisseerd door Richard Franklin
met Anthony Perkins, Vera Miles en Meg Tilly

De rechtbank heeft Norman Bates, de moordenaar van zijn moeder en twee andere personen uit het eerste deel, officiëel genezen verklaard. Na 22 jaar in een psychiatrische inrichting, keert Norman terug naar het oude familiemotel. Al snel wordt het motel wederom het decor van een aantal onverklaarbare moorden.

een heel goed vervolg .ik vind het een geweldige film.meestal zijn vervolgen slechter dan deel 1.in dit geval zeker niet.maar weer jammer dat ze niet op dvd of bluray te krijgen zijn.hier in nederland.zoek ze al tijden.

Goeie film waarin een man, die zijn moeder heeft vermoord, na 22 jaar opsluiting vrij komt. Dit late vervolg haalt het natuurlijk niet bij de originele Hitchcock-klassieker, maar qua verhaal sluit het mooi aan. Een aantal goed opgebouwde scenes en tegen het einde een paar redelijk spannende momenten. Anthony Perkins blijft goed gecast als Norman Bates. Uiteraard ook leuk om het hotel en het huis in kleur te zien.

Dat deze film niet kan tippen aan het origineel van Alfred Hitchcock zal iedereen wel begrijpen.
Maar deze film is lang niet slecht, integendeel. Anthony Perkins kruipt voor een tweede maal in de rol van Norman Bates en doet het ook hier weer voortreffelijk, net als de andere leden van de cast.
Ook het scenario is prima, bijgevolg is deze film een waardig vervolg op de Hitchcock thriller uit 1960.

Supernatural schreef:
eindelijk gevonden ook nog op bol.com een complete box 1tot 4.wel een import maar wel met nederlandse ondertitels.erg blij ben ik er mee.

avatar van Hendrick99
Supernatural

Bedankt voor de tip.
Ik ga deze box zeker bestellen. Had niet verwacht dat de vervolgfilm zo goed zou zijn.

Hendrick99 schreef:
Supernatural

Bedankt voor de tip.

En heb je de box besteld?

avatar van alexspyforever
Ik ben eigenlijk niet echt fan van de originele Psycho. De film werkt naar mijn mening maar 1 keer tenzij je de twist op een of andere manier vergeet, maar er zijn nog tal van andere punten waarop ik kritiek kan geven. Maar dat doe ik hier niet. Dit vervolg heeft een andere aanpak, met meer mysterie en deze keer met Norman Bates zelf in de hoofdrol. Hier is het meer een kwestie van whodunit en ik ben op het einde nog steeds niet zeker. Goede acteerprestaties vooral dan van Anthony Perkins als Bates en enkele duidelijke verwijzingen naar de voorganger. Ik denk dat ik deze in elk geval sneller weer opzet dan het origineel

Degelijk.

Geen Hitchcock fan, dus ook geen Psycho fan. Allerhande films van en docus over de "grootmeester" ten spijt. Ik vind Hitchcock doorgaans veel te obvious, te uitleggerig en te functioneel als regisseur. In dat opzicht van ik dit tweede deel een stuk leuker.

Het is grappig dat de enige serieuze twist die deze film kon hebben ook werkelijkheid wordt. Bates die op het einde gewoon weer de goeie ouwe is, weer een gestoorde moordenaar. Via een hoop omwegen, dat wel, en met nog een hoop stoorzenders in het verhaal, maar van de de verwachte eindtwist (ie hij was toch niet gek, het was het Mary/Lily) gelukkig geen sprake hier. Na een uurtje film wordt daar kundig komaf mee gemaakt, waardoor het tweede deel plots een stuk interessanter is.

Verder krijgt je een typisch 80s werkje voorgeschoteld. De sfeer is nog wel oké, acteerwerk af en toe op het randje. Visueel ook wat karig, al is het interieur van het huis wel sfeervol en wordt er ook kundig gebruik van gemaakt. Het is zeker geen wereldcinema, maar het is net voldoende om de spanning in het verhaaltje levend te houden.

Leuk voor een keertje, kon er meer mee dan met het origineel. Al was dat ook weer geen enorme verrassing.

avatar van Bob Gray
Aardig vervolg op de klassieker Psycho. Aardige sfeer maar verder weinig memorabel om echt beklijvend te zijn.

avatar van Ebenezer Scrooge
You're mad Norman, don't you know that? You're mad as a hatter.

Een uitstekende horror, één van de betere van de jaren tachtig durf ik wel te stellen. Kan hij tippen aan zijn voorganger? Dat beslist niet, daarvoor weten we eigenlijk al te veel over Norman Bates en zijn moeder en werkt het Freudiaanse element niet meer zo verrassend. Komt wel een andere whodunnit voor in de plaats, maar die vind ik weer nét iets minder sterk.
Hoewel er schitterende opnames tussen zitten (het wegrestaurant en de zonsondergang erachter!) heeft de film eerder de uitstraling van een doorsnee Stephen King-verfilming als Silver Bullet of Pet Sematary, dan van een briljant meesterwerk als Psycho.
De beroemde douchescène wordt nog eens dunnetjes overgedaan, maar lijkt nergens naar natuurlijk. Nu ik het daar toch over heb; die douchescène met Janet Leigh is zonder twijfel een van de engste scènes ooit in de geschiedenis van de film. Maar de scène die daarna volgt is wat mij betreft al net zo eng, als Bates zich van het lijk ontdoet en de badkamer gaat schoonmaken met een emmer en mop. Dit doet hij met zo weinig emotie, alsof het routinewerk voor hem is, een vervelend klusje dat af moet.. Heel surreëel allemaal.
In het begin is het acteerspel van Perkins even wennen, dat net iets minder subtiel is, maar gaandeweg vond ik hem toch wel weer heel goed, met zijn geniepige blikken. Als hij bijvoorbeeld op zijn werk vanuit de keuken zo heel boos naar die vervelende klant/hotelmanager staat te kijken. Of die opmerking als zijn psychiater aan hem vraagt of hij misschien niet een maatschappelijk werker nodig heeft: 'Ik heb jou toch?' Zijn tegenspeelster heeft overigens een beetje weg van Scarlett Johansson, vond ik.
Ook grappig hoe Bates aan het einde een stigmata oploopt en dan die verbandjes om zijn handen, haha! Ik heb zelf ook zo'n 'stigmata', in beide handpalmen een litteken. Dit is geen verzinsel of waanidee of iets dergelijks. Door een raam gevallen als kind, waar ik me overigens niets van kan herinneren.

Leuk weetje ivm schrijver van originele Psycho:

Writer Robert Bloch published the novel "Psycho II" in 1982. The plot of the book is very different than the feature film. It has Norman Bates escaping from the mental institution and traveling to Hollywood, California to stop the production of a film based on his life. Universal Studios was reportedly upset by Bloch's take on the horror film industry and this lead to the development of this 1983 film sequel.

Bron: Psycho II (1983) - Trivia - IMDb

avatar van Pennywise76
Wel jammer dat ze deel 1 niet hebben toegevoegd (die heb ik namelijk OOK nog niet gezien),

Maar wie weet komt die nog...

avatar van Elchapo
Was goed aan te loeren,perkins was geknipt voor de rol van norman bates....3 stars.

avatar van mjk87
Matig. De film kijkt redelijk weg maar wordt nergens duister, luguber, spannend of ook maar iets dat het kijken waard wordt; het kabbelt allemaal wat voort in een gezapig tempo. Het ligt niet aan Perkins die best mooi een gekwelde man speelt, maar al met al is het geheel wel wat houterig geacteerd. Visueel op momenten aardig, maar in de regel is het ook weinig bijzonder. Geinig eens gezien te hebben maar meer ook niet. 2,5*.