Psycho II (1983)

Alternatieve titel: Psycho 2

Horror / Mystery

geregisseerd door Richard Franklin
met Anthony Perkins, Vera Miles en Meg Tilly

De rechtbank heeft Norman Bates, de moordenaar van zijn moeder en twee andere personen uit het eerste deel, officiëel genezen verklaard. Na 22 jaar in een psychiatrische inrichting, keert Norman terug naar het oude familiemotel. Al snel wordt het motel wederom het decor van een aantal onverklaarbare moorden.

een heel goed vervolg .ik vind het een geweldige film.meestal zijn vervolgen slechter dan deel 1.in dit geval zeker niet.maar weer jammer dat ze niet op dvd of bluray te krijgen zijn.hier in nederland.zoek ze al tijden.

Goeie film waarin een man, die zijn moeder heeft vermoord, na 22 jaar opsluiting vrij komt. Dit late vervolg haalt het natuurlijk niet bij de originele Hitchcock-klassieker, maar qua verhaal sluit het mooi aan. Een aantal goed opgebouwde scenes en tegen het einde een paar redelijk spannende momenten. Anthony Perkins blijft goed gecast als Norman Bates. Uiteraard ook leuk om het hotel en het huis in kleur te zien.

Dat deze film niet kan tippen aan het origineel van Alfred Hitchcock zal iedereen wel begrijpen.
Maar deze film is lang niet slecht, integendeel. Anthony Perkins kruipt voor een tweede maal in de rol van Norman Bates en doet het ook hier weer voortreffelijk, net als de andere leden van de cast.
Ook het scenario is prima, bijgevolg is deze film een waardig vervolg op de Hitchcock thriller uit 1960.

Supernatural schreef:
eindelijk gevonden ook nog op bol.com een complete box 1tot 4.wel een import maar wel met nederlandse ondertitels.erg blij ben ik er mee.

avatar van Hendrick99
Supernatural

Bedankt voor de tip.
Ik ga deze box zeker bestellen. Had niet verwacht dat de vervolgfilm zo goed zou zijn.

Hendrick99 schreef:
Supernatural

Bedankt voor de tip.

En heb je de box besteld?

avatar van alexspyforever
Ik ben eigenlijk niet echt fan van de originele Psycho. De film werkt naar mijn mening maar 1 keer tenzij je de twist op een of andere manier vergeet, maar er zijn nog tal van andere punten waarop ik kritiek kan geven. Maar dat doe ik hier niet. Dit vervolg heeft een andere aanpak, met meer mysterie en deze keer met Norman Bates zelf in de hoofdrol. Hier is het meer een kwestie van whodunit en ik ben op het einde nog steeds niet zeker. Goede acteerprestaties vooral dan van Anthony Perkins als Bates en enkele duidelijke verwijzingen naar de voorganger. Ik denk dat ik deze in elk geval sneller weer opzet dan het origineel

Degelijk.

Geen Hitchcock fan, dus ook geen Psycho fan. Allerhande films van en docus over de "grootmeester" ten spijt. Ik vind Hitchcock doorgaans veel te obvious, te uitleggerig en te functioneel als regisseur. In dat opzicht van ik dit tweede deel een stuk leuker.

Het is grappig dat de enige serieuze twist die deze film kon hebben ook werkelijkheid wordt. Bates die op het einde gewoon weer de goeie ouwe is, weer een gestoorde moordenaar. Via een hoop omwegen, dat wel, en met nog een hoop stoorzenders in het verhaal, maar van de de verwachte eindtwist (ie hij was toch niet gek, het was het Mary/Lily) gelukkig geen sprake hier. Na een uurtje film wordt daar kundig komaf mee gemaakt, waardoor het tweede deel plots een stuk interessanter is.

Verder krijgt je een typisch 80s werkje voorgeschoteld. De sfeer is nog wel oké, acteerwerk af en toe op het randje. Visueel ook wat karig, al is het interieur van het huis wel sfeervol en wordt er ook kundig gebruik van gemaakt. Het is zeker geen wereldcinema, maar het is net voldoende om de spanning in het verhaaltje levend te houden.

Leuk voor een keertje, kon er meer mee dan met het origineel. Al was dat ook weer geen enorme verrassing.

avatar van Bob Gray
Aardig vervolg op de klassieker Psycho. Aardige sfeer maar verder weinig memorabel om echt beklijvend te zijn.

avatar van Ebenezer Scrooge
You're mad Norman, don't you know that? You're mad as a hatter.

Een uitstekende horror, één van de betere van de jaren tachtig durf ik wel te stellen. Kan hij tippen aan zijn voorganger? Dat beslist niet, daarvoor weten we eigenlijk al te veel over Norman Bates en zijn moeder en werkt het Freudiaanse element niet meer zo verrassend. Komt wel een andere whodunnit voor in de plaats, maar die vind ik weer nét iets minder sterk.
Hoewel er schitterende opnames tussen zitten (het wegrestaurant en de zonsondergang erachter!) heeft de film eerder de uitstraling van een doorsnee Stephen King-verfilming als Silver Bullet of Pet Sematary, dan van een briljant meesterwerk als Psycho.
De beroemde douchescène wordt nog eens dunnetjes overgedaan, maar lijkt nergens naar natuurlijk. Nu ik het daar toch over heb; die douchescène met Janet Leigh is zonder twijfel een van de engste scènes ooit in de geschiedenis van de film. Maar de scène die daarna volgt is wat mij betreft al net zo eng, als Bates zich van het lijk ontdoet en de badkamer gaat schoonmaken met een emmer en mop. Dit doet hij met zo weinig emotie, alsof het routinewerk voor hem is, een vervelend klusje dat af moet.. Heel surreëel allemaal.
In het begin is het acteerspel van Perkins even wennen, dat net iets minder subtiel is, maar gaandeweg vond ik hem toch wel weer heel goed, met zijn geniepige blikken. Als hij bijvoorbeeld op zijn werk vanuit de keuken zo heel boos naar die vervelende klant/hotelmanager staat te kijken. Of die opmerking als zijn psychiater aan hem vraagt of hij misschien niet een maatschappelijk werker nodig heeft: 'Ik heb jou toch?' Zijn tegenspeelster heeft overigens een beetje weg van Scarlett Johansson, vond ik.
Ook grappig hoe Bates aan het einde een stigmata oploopt en dan die verbandjes om zijn handen, haha! Ik heb zelf ook zo'n 'stigmata', in beide handpalmen een litteken. Dit is geen verzinsel of waanidee of iets dergelijks. Door een raam gevallen als kind, waar ik me overigens niets van kan herinneren.

Leuk weetje ivm schrijver van originele Psycho:

Writer Robert Bloch published the novel "Psycho II" in 1982. The plot of the book is very different than the feature film. It has Norman Bates escaping from the mental institution and traveling to Hollywood, California to stop the production of a film based on his life. Universal Studios was reportedly upset by Bloch's take on the horror film industry and this lead to the development of this 1983 film sequel.

Bron: Psycho II (1983) - Trivia - IMDb

avatar van Pennywise76
Wel jammer dat ze deel 1 niet hebben toegevoegd (die heb ik namelijk OOK nog niet gezien),

Maar wie weet komt die nog...

avatar van Elchapo
Was goed aan te loeren,perkins was geknipt voor de rol van norman bates....3 stars.

avatar van mjk87
Matig. De film kijkt redelijk weg maar wordt nergens duister, luguber, spannend of ook maar iets dat het kijken waard wordt; het kabbelt allemaal wat voort in een gezapig tempo. Het ligt niet aan Perkins die best mooi een gekwelde man speelt, maar al met al is het geheel wel wat houterig geacteerd. Visueel op momenten aardig, maar in de regel is het ook weinig bijzonder. Geinig eens gezien te hebben maar meer ook niet. 2,5*.

avatar van Shaky
De laatste 30+ minuten maken bijzonder veel goed want het eerste uur is tergend langzaam, braaf en simpelweg niet al te interessant. Het tempo schiet echter plotseling omhoog en dat laatste gedeelte van de film is sterk. Perkins komt ook beter tot zijn recht wanneer hij de zieke kant van zijn personage meer op de voorgrond mag laten treden.

2 sterren voor het eerste dikke uur, 4 sterren voor het laatste gedeelte van de film.

avatar van Metalfist
No, Mother. I won't do that. You can't make me kill her

Een vervolg maken op een gelauwerde film, het is toch altijd risky business. In de meer dan 20 jaar die tussen deze sequel en de originele Psycho zit was de eerste film uitgegroeid tot een ware klassieker en hoewel in 1982 schrijver Robert Bloch (die ook het boek schreef waarop Hitchcock zijn film baseerde) een vervolg maakte op het verhaal, besloot Hollywood het op een andere manier aan te pakken. Dat voorspelde niet veel goeds maar ze deden wel 1 ding alvast goed: ze wisten Anthony Perkins en Vera Miles opnieuw te strikken.

En dat is toch al een groot pluspunt aan deze film. Het is interessant om te zien hoe er met dezelfde personages toch een andere film van gemaakt kan worden. Het lukt regisseur Richard Franklin om een zekere diepgang aan Bates mee te geven die je in de vorige film een beetje mist (daar is het gewoon een kwestie van "Norman Bates is gek en vermoordt mensen" terwijl je hier toch lange tijd blijft twijfelen of hij nu effectief de moordenaar is of niet) en hij vermijdt zelfs de gebruikelijke vallen die je bij dit soort films kunt verwachten. Verder veel knipogen naar de originele film (in zowel plot met onder andere de naam Mary Samuels, dezelfde naam die Marion indertijd gebruikte om in Bates Motel in te checken, alsook in stijl met een aantal Hitchcock shots) en het was even met een bang hartje afwachten wat Franklin ineens ging doen met de twist dat Norman geadopteerd was. Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd, het kost de film zelfs een halfje als ik eerlijk ben, maar die scène waar Bates Mrs Spool de kop inslaat en terug in zijn vertrouwde schizofrenie vervalt gaf wel kippenvel.

Het is in ieder geval dus een goede zet dat Perkins terugkeert als de ondertussen beruchte Norman Bates. Hij is ouder geworden, zo'n tijdssprong van 23 jaar doet wel wat met een mens, maar hij is het personage nog niet verleerd. Ook de toevoeging van Vera Miles kan op een applausje rekenen maar het is vooral toch ook die wisselwerking met Meg Tilly die deze sequel zijn eigen smoel geeft. Naar het schijnt konden Perkins en Tilly niet goed met elkaar overweg (Tilly, die blijkbaar de impact van de originele film niet begreep, had commentaar op het feit dat alle aandacht naar Perkins ging waarop die geschoffeerd was en niet veel meer van Tilly moest weten) maar daar is gelukkig op het scherm niets van te merken. Visueel ook wel leuk trouwens. Het is niet zo'n suspensefilm als het origineel maar de opening met die iconische douchescène en de update naar kleur zet meteen de toon.

Ik krijg in ieder geval wel zin in het derde deel. Dat wordt geregisseerd door niemand minder dan Perkins zelf en hoewel ik het vermoeden heb dat met dit tweede deel wel alles is gezegd rond Norman Bates, wil ik het nog wel aanzien wat Perkins (en voor het 4e deel komt Stephen King regular Mick Garris zelfs in de regiestoel) met de reeks doet. Deze Psycho II is in ieder geval een leuke verrassing. Geen kopie van het origineel maar een film die zijn best doet om iets toe te voegen aan zijn voorganger en ondertussen ook op eigen benen probeert te staan. Iets wat verrassend genoeg lukt.