Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part 9: Jason Goes to Hell - The Final Friday | Friday the 13th IX

Horror

geregisseerd door Adam Marcus
met John D. LeMay, Kari Keegan en Kane Hodder

Massamoordenaar Jason Voorhees wordt in een val gelokt door de FBI en aan stukken geblazen. De lijkschouwer, die de stukken van Jason's lichaam onderzoekt, eet plotseling het hart van de moordenaar op. Op deze manier komt Jason opnieuw tot leven en begint snel weer met moorden. Ondertussen lijkt de mysterieuze Creighton Duke de enige te zijn die weet hoe Jason Voorhees voor eens en voor altijd te stoppen is.

avatar van rep_robert
Ik heb destijds toen ik in Amerika was de film daar op dvd moeten kopen om de Friday the 13th collectie compleet te maken, omdat voor zover ik weet er geen (fatsoenlijke) Nederlandse/Europese versie in omloop is. Ik kon hem destijds nergens (NL versie) vinden en ik heb het net even gecheckt, het is nog steeds nergens te vinden.
In goede hoop heb ik de regio 1 versie in de Blu-ray speler gedrukt en hij deed het zowaar. De Blu-ray speler is dus regiovrij. Echt ideaal, aangezien het destijds een koopje bij Veronica Magazine was voor 40 euro.

Niet dat het de kwaliteit van deze Final Friday goed maakt, want wat moest ik me hier doorheen worstelen.
De film begon nog erg hoopvol en startte zowaar met een spannende openingsscène, waar deze bijna in alle voorgaande delen ontbreken of een brakke recap van de voorgaande films bevatten. Ik dacht, dit gaat nog de goede kant op.

Helaas was dit een valse hoop. Vanaf het moment dat de lijkschouwer om wat voor reden dan ook besluit om het hart van Jason op te eten , gaat de film compleet de verkeerde kant op.
Als het nou komisch bedoeld was (zoals de regisseur en schrijver wel doen voorkomen op de commentary track die ik op de achtergrond aan heb staan) had ik het nog wel kunnen waarderen, maar de film is op bijna alle vlakken zo ontzettend serieus. De pogingen die worden gedaan met de merchandise en het restaurantmenu voelen te fragmentarisch aan.
Het wordt daarna helaas met de minuut onzinniger. Het hele occulte idee dat Jasons` geest overgaat door het oraal overbrengen van het hart is echt tenenkrommend slecht. Het heeft niets meer met Friday the 13th te maken. Met een veel luchtigere toon had ik dit wellicht kunnen verkroppen. Maar dat er ook een hele mythologie gecreëerd wordt met familieleden van Voorhees en dat zij de enigen zijn die hem kunnen verslaan , trekt ook op niets. Vooral omdat die Duke gozer hier blijkbaar alles over weet, waar was hij de vorige delen dan? Waar is deze informatie op gebaseerd? Later komt er nog een soort van throatburster monsterje uit de keel van een van Jasons slachtoffers, waar halen ze dit vandaan?

Ik kon er maar weinig mee. Waar ik me wel over verbaasde was de gore in deze film. De kills op zichzelf zijn niet zo origineel als veel leuke kills uit de eerdere delen, maar alles wordt wel veel explicieter in beeld gebracht. Het meisje dat in de tent gespleten werd is hier een goed voorbeeld van. Tegelijkertijd is het ook een voorbeeld van slechte pacing, want het duurde en duurde maar voort.

Ik kan het waarderen dat ze iets nieuws proberen te doen, maar het valt gewoon veel te veel uit de toon met de essentie van deze reeks.
De makers hebben hier bij mij op de achtergrond heel veel lol met de crappyness van alle scènes die nu voorbij komen. Maar ik denk dat enkel zij de humor van de film inzien. Nu moet ik wel zeggen dat de film als een Friday the 13th film enorm faalt, maar dat de film als horrorfilm uiteindelijk geen gigantisch drama is. Daarvoor is de gore veel beter dan in de voorgangers en voelt de film iets minder goedkoop aan als enkele voorgangers.

nb. Dat Freddy Krueger's hand na jarenlange smeekbedes hier uit de grond komt lijkt me buiten het feit om dat de fans gepleased moesten worden, ook simpelweg een marketingtrucje, omdat na 8 Paramount films de reeks vanaf dit punt ondergebracht werd bij New Line Cinema. Toevalligerwijs werden de Nightmare on Elm Street films ook door New Line Cinema geproduceerd, dus dat het een rechtenkwestie was lijkt me het meest voor de hand liggend. Wellicht dat ze Friday the 13th ook vanwege deze reden hebben aangekocht destijds? Om een Freddy v.s. Jason reeks te creëren?

killer13 schreef:
Iemand een idee waar ik deze kan vinden met Nederlandse ondertitels? Liefst in België, dit is de enigste die ik nog mis in mijn collectie 2dehands mag ook!

Geef je weinig kans hiervoor. Geef in mijn review hierboven ook aan dat ik hem ook in het buitenland heb moeten halen.

Ik kom dit wel tegen op Amazon.de

BR Jason Goes to Hell & Jason X - Limited Edition: Amazon.de: Elektronik

Een double pack met Jason X. Enkel Engelse ondertiteling voor slechthorenden.

Bonusmaterial: ♦ Alternative Szenen ♦ Audiokommentar ♦ Making Of Tonformat: Dolby Digital 5.1 in Deutsch, DTS HD Master Audio 5.1 in Englisch, Dolby Digital 2.0 in Spanisch Untertitel: Spanisch, Deutsch für Hörgeschädigte, Englisch für Hörgeschädigte Bildformat: Widescreen (1.78:1) Bildnorm: HD 1080p Medientyp: BD 50 Inhalt: Doppelpack mit den Horror-Schockern "Jason Goes to Hell" und "Jason X" - Freigegebene JK-Freigabe (180 Minuten)

Of gewoon de US versie op de US Amazon site of Ebay, heb je geen verneukt Duits hoesje. Maar wel enkel Amerikaanse versies. Dus dan zou je een regiovrije dvd/bluray speler moeten hebben ergens.

avatar van killer13
Bedankt voor de info rep_robert! Hier baal ik wel enorm van zeg
Dit is toch gewoon absurd, elke film uit de reeks is uitgebracht met nl subs op 1 na...
Ach ja, zal me er gewoon bij moeten neerleggen dan. Dan wordt het een regiovrije blu-rayspeler. Kan ik mijn collectie aandikken met wat zeldzamere horrorfilms die bij ons niet uitgebracht zijn

avatar van Valak
killer13 Een regiovrije DVD- en/of bluray-speler aankopen raad ik je zeker aan! Want er zijn vele honderden Engels- of anderstalige horrorfilms die niet in Nederland op DVD zijn verschenen.

Ook @rep_robert ; ik heb de DVD van Jason Goes to Hell in een Nederlandse uitgave met het Pathé label, de tekst op de hoes is wel in Engels volgens mij. Ik zal 'm morgen even zoeken en 'n foto maken. Het is geen kopie in ieder geval.

avatar van rep_robert
Heb je geluk gehad. Neem maar een kijkje online, er is niets te vinden. Het zal dan een beperkte oplage zijn geweest denk ik?

avatar van killer13
Valak schreef:

Ik weet het, België en Nederland doen echt onder qua uitgaves van horrorfilms in vergelijking met Amerika... Een regiovrije dvd/blurayspeler is voor een echte horrorliefhebber zoals ikzelf al bijna een echt must. Je kan natuurlijk ook pindakazen maar dat heeft niet dezelfde charmes als een zeldzaam exemplaar in je kast hebben staan

avatar van Valak
rep_robert Klopt inderdaad, ik kijk ook regelmatig op internet of ik 'm nog een keer tegenkom, maar nope. Ik heb hem toen op Marktplaats gevonden samen met de andere Friday the 13th delen.
Het is zeer waarschijnlijk dan inderdaad een beperkte oplage geweest.

Hier foto's van mijn exemplaar:
IMG 20171020 155248 — imgbb.com - ibb.co
IMG 20171020 155259 — imgbb.com - ibb.co
IMG 20171020 155308 — imgbb.com - ibb.co

killer13 Heb je helemaal gelijk in!

avatar van rep_robert
Cool. Ik zie ook dat het geen Nederlandse editie is. Maar dat er NL subs bijzitten is uiteraard mooi meegenomen. Hij is wel compleet anders dan de reguliere USA versie die ik heb. Dat maakt hem wel iets specialer imo. Ook al straalt ie iets meer "b" film uit.

avatar van Valak
Er zitten geen NL-subs bij, maar die heb ik toch niet persé nodig. Wel Engelse subs voor slechthorenden.

Maar ik zie nu inderdaad dat het geen Nederlandse editie is, ik had de DVD al 'n tijdje niet gezien namelijk. Maar omdat ik wist dat het Pathé label eraan zat, dacht ik dat het wel Nederlands was. (Is Pathé internationaal dan?)

Ja, die oorspronkelijke versie zou ik ook wel liever willen hebben. Maar ik snap wat je bedoeld; die cover met dat vuur en die soort slang door het masker ziet er inderdaad 'n beetje simpel uit.
De mijne is PAL2 dus dan zal dat wel een UK-uitgave zijn.

avatar van Valak
Vergat ik nog; waar heb jij jouw versie gekocht?

Ja, internationaal.

Pathé Nederland - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org

Mijn filmcollectie is ooit begonnen (videobanden) met de Friday the 13th reeks. Heb deze 10 jaar geleden gekocht toen ik in Fort Lauderdale, Florida was. Was echt een hemel om daar in zo'n winkel te lopen. En ik had de hele serie ook compleet met deze film.
Alleen al van de Friday the 13th reeks lagen er van elke deel in de reeks zoveel kopietjes in de winkel. Dat was ook nog in een tijd dat online shoppen nog niet op het huidige niveau lag. Ik denk serieus dat er geen Nederlandse versie van deze film is. Ben benieuwd of degene die er wel 1 heeft een foto kan posten hier.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De eerste Friday film van New Line Cinema, nadat Paramount de serie verkocht zodat New Line Freddy vs Jason kon gaan maken. Het uitstapje van Jason naar New York viel toch enorm tegen voor iedereen, dus dan maar het personage afstaan aan die andere studio. Om die reden is dit de eerste Friday the 13th zónder de titel Friday the 13th, want daar had New Line geen recht op. En dus ontstond de film Jason Goes to Hell.

En waren de meeste Friday the 13th nog simpele verhalen van een heikneuter die tieners afslacht; in Jason Goes to Hell gaat het script iets anders. In Jason Goes to Hell springt Jason Voorhees van lichaam naar lichaam door mensen zijn hart te laten eten en daarna politiemannen te ontvoeren, helemaal uit te kleden, op een tafel vast te binden en hun snor te scheren. Zijn uiteindelijke doel: Hij heeft een Voorhees familielid nodig om herboren te worden, zo vertelt cowboy Duke ons, nadat hij Jason vergelijkt met een meisje in een roze jurk dat een hotdog door een donut steekt. Gelukkig weet Duke van een bovennatuurlijke dolk die nodig is om Jason te verslaan.

Het moge duidelijk zijn; het script van Jason Goes to Hell is vermoeiende onzin. Het is een rotzooi en had zoveel eenvoudiger gekund. Maar door dit stupide script zien we Jason enkel in een vermakelijke openingssequentie en tijdens een vrij stupide finale. Voor de rest zien we andere lui moorden plegen. De moordpartijen daarentegen zijn niet teleurstellend. Met name de moord op het stel in de tent is één van de meest memorabele uit de hele serie. Gelukkig neemt de film zichzelf ook niet te serieus, het script bevat naast een hoop geforceerd gedoe ook een paar sympathieke personage-momenten, zoals de vriendschap tussen het mannelijke hoofdpersonage en die politieagent. Dit soort momenten, de kills en een paar bijrolfiguren zijn enigszins memorabel, waardoor de film misschien net iets beter is dan de slechtste van de reeks. Maar daar is het positieve betreft Jason Goes to Hell wel mee besproken.

2 sterren.