ad
  • 8.077.428 stemmen

Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)

Horror | 89 minuten

Genre: Horror

Alternatieve titels: Friday the 13th Part 9: Jason Goes to Hell - The Final Friday / Friday the 13th IX

Geregisseerd door: Adam Marcus

Met onder meer: Kane Hodder, John D. LeMay en Kari Keegan

Releasedatum: 13 augustus 1993

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Jason Goes to Hell: The Final Friday

"Evil has finally found a home."

Massamoordenaar Jason Voorhees wordt in een val gelokt door de FBI en aan stukken geblazen. De lijkschouwer, die de stukken van Jason's lichaam onderzoekt, eet plotseling het hart van de moordenaar op. Op deze manier komt Jason opnieuw tot leven en begint snel weer met moorden. Ondertussen lijkt de mysterieuze Creighton Duke de enige te zijn die weet hoe Jason Voorhees voor eens en voor altijd te stoppen is.

imageimageimageimageimage

Diana Kimble

Sheriff Ed Landis

avatar van PEN15

PEN15

Jason goes to hell, als in Ernest goes to camp/school. Jason gaat naar de hel en gaat daar een enorme ravage aanrichten, dacht ik toen. Mij valt niks te verwijten als je de titel letterlijk neemt en naar de hoes kijkt!

Wat had die regisseur eigenlijk in gedachten??? Je ziet hem de grootste smoesjes vertellen in een van die dvd extra's en dan denk ik man, bespaar je al dat gelul. Je had gewoon met je tengels van de franchise af moeten blijven. (ze hadden hem ook niet moeten vragen voor een interview)

Spijtig dat de MPAA filmkeuring een verminkte film nog verder verminkte. De weggeknipte scene [hak het naakte meisje in twee helften] zou ik graag eens willen zien. Ik heb begrepen dat ze daar toen hard aan gewerkt hadden met een hoop klei en plastische effecten.

NightSpirit

Okee, ik begin na deze wel een beetje genoeg te krijgen van friday the 13th, JA, nu al! Hahaha, nee maar de serie word maar zwakker en zwakker. Dit stelt echt niks meer voor.

avatar van dr channard

dr channard

Vreemde Friday The 13th film.

Je zou het eigenlijk geen Friday The 13th film mogen noemen omdat er geen sprake meer is van de kampsfeer (maar dit had Manhattan ook niet) , maar ook omdat Jason amper meespeelt in de film

Het begint allemaal zeer belovend. De beginscène was in tegenstelling tot heel de Manhattan film wel degelijk spannend ! Het sterke begin wordt wel verzwakt door de zeer vreemde plot van deze film. Komaan ze mogen veel doen in films, maar een hart opeten van een moordenaar is toch wel wat veel. Ookal wordt die lijkschouwer erdoor gehypnotiseerd is dit nog steeds een brolplot. Het plot wordt hierdoor wat "verdiept" door het feit dat Jason nu familie heeft. Lekker dat iedereen dat na al die jaren geheim heeft kunnen houden.

Afgetakeld of niet , van de scènes dat we Jason tezien krijgen vind ik hem er zeer smerig uitzien. Er wordt wel niet verteld hoe hij de chemische stoffen in het voorgaande deel heeft overleefd, maar aan zijn uiterlijk kan je al heel wat zeggen. Maar er is een ander probleem, waar is zijn bruutheid gebleven ? Het laatste gevecht met die hoofdrolspeler gooit Jason hem telkens weg, in plaats van hem gewoon een stoot in de buik te geven ofzo ? Wat is er met hem gebeurd ? Ook is de 'echte' vorm van Jason, een nutteloze worm wel héél overdreven. Dit kan gewoon niet..

De muziek is (sinds Manhattan) ongepast. Doet me een beetje denken aan de eerste Terminator, maar daar pastte het wel bij.

Qua gore en kills zeker geen gebrek en dat is een positief punt. Dit deel is enorm smerig en ziet er nog goed uit ook. De moorden komen zonder pardon in beeld (is dit nu omdat het 93 is ?) en het heeft een aantal zeer leuke scènes De moordscène in de tent is goed opgezet en de overname naar het lichaam van die nieuwslezer was ronduit smerig

Ach ik geef het een 1,5* omdat dit totaal geen Friday The 13th film is, maar moest het een film op zich zijn zou ik het zeker een 2.5* geven. Ik heb me minder verveeld dan Jason Takes Manhattan. Deze film had meer tempo en meer gore. Ik kan begrijpen dat Jasonfans dit regelrecht naar de hel sturen, maar omdat ik Jason in Manhattan niet meer zo interessant vond, heb ik hem eigenlijk nooit gemist. Maar goed op de kaft staat Friday The 13th en dit is helemaal GEEN Friday The 13th film. Laar je niet misleiden of je gaat rechtstreeks naar de hel.

Dit weekend heb ik een date met de laatste film , Jason X , maar ik kan nu eigenlijk al concluderen dat al de films samen de helft niet halen. De Halloweenserie en de Hellraiserserie kon dit wel (net boven de helft). Maar de Friday The 13th serie heeft toch wel veel onvoldoende films op zijn naam staan.

Mynami

Ik vond deze film een beetje leuk. Maar er wordt hier niet echt gekilld zoals de andere delen met de normale jason. Deze film is echt heel anders. Maar als je eenmaal kijkt wil ik heb wel afkijken.

avatar van Nigelwestland

Nigelwestland

Het is wel een leuke film maar dit is niet friday the 13th eigenlijk vind ik. Dit heeft niet echt een gevoel van dit is friday the 13th. Maar de film viel wel mee.

avatar van Horrorchild

Horrorchild

Dit is de enige friday the 13th film die ik niet gezien heb (Jason Goes To Hell).Dus ik weet ook niet of deze film echt goed is.Kan iemand me vertellen of deze film goed is?

avatar van Phantasm

Phantasm

Horrorchild schreef:

Het was inderdaad geen geweldige film, maar dat is mijn mening, als je deze niet wil zien, dan mis je eigenlijk ook niets.

SlasherMovieMan

de eerste friday the 13th was mijn eerste horrorfilm en is altijd een favoriet geweest. Ik vond 2,3 en 4 ook subliem maar 5,6 en 7 vond ik erg bagger. Deel 8 vond ik wel weer vet, maar dit deel is gewoon erg slecht. De remake trouwens ook hoor!

avatar van Spetie

Spetie

Eindelijk deze dan ook gezien.

Ik kon dit deel niet direct vinden, waardoor het uiteindelijk even duurde voordat ik de gehele reeks afgerond had. De hele reeks is niet geweldig, verre van zelfs, maar dit deel is wel een van de betere in de reeks en dat had ik na de vorige drie delen niet meer verwacht.

Het vermaak ligt in dit gewoon veel hoger. De personages zijn grappiger en onnozeler, er zitten een paar erg goede kills in de film en daarnaast zelfs een aantal leuke verwijzingen naar andere films uit het genre. Het is zeker niet allemaal goed, maar sommige zaken hier zijn zo slecht en onnozel, dat het daardoor soms gewoon leuk wordt.

En eindelijk snap ik, dankzij de laatste scene, waarom er een Freddy vs. Jason is gemaakt.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Spetie schreef:

Die scène is niet de reden geweest, als je dat bedoelt. Het idee voor die film was er al in de jaren 80.

avatar van Spetie

Spetie

Chainsaw schreef:

Dat bedoelde ik inderdaad ja. Ik wist ook niet dat het idee al zo oud was. Bedankt voor de info.

avatar van superhenkie

superhenkie

The final friday...

Dit deel verkracht het hele Jason concept. Het lijkt erop dat de makers de vorige delen niet hebben gezien of zich totaal niet voor continuiteit interesseren. Bij de titel gaat het al mis. Het is helemaal niet de laatste Jason film, laat staan dat er iemand naar de hel gaat. Dat eerste konden de makers wellicht niet weten dus dat zij ze vergeven.

Het begint in camp crystal met Jason die in de val wordt gelokt door een undercover agente en wordt opgeblazen door een commandoteam. (huh?) Dat is op zichzelf al belachelijk maar los daarvan hij was toch dood en bovendien in New York? Daarna eet een dokter zijn hart op en word zo Jason. Ik bedoel wat de fuck? Dat kan ik echt niet serious nemen.

Toch zijn er wel een paar pluspuntjes. Welgeteld 1 brute kill en een toffe smeltscene. De muziek en camerawerk zijn ook wel ok. Maar verder ziet Jason eruit als een debiel en al die andere nep-Jasons komen me de keel uit. Ze hadden beter Jason niet in de film verwerkt maar dan hadden ze waarschijnlijk niet zoveel geld verdiend. Als losstaande film werkt het wel maar als een friday the 13th deel kan het mij niet bekoren.

2 sterren. (naar boven afgerond)

avatar van dylan D.

dylan D.

slechte film

was gewoon bagger en saai

en hoe kan jason hier dood gaan en in jason x en freddy vs jason terug komen

paar goede moorden maar niet leuk

avatar van BryanV050

BryanV050

Ik snap de vele negatieve reacties niet helemaal. Zal vast een kwestie van smaak zijn, maar ik heb me goed vermaakt tijdens het kijken van dit deel. Het is dan persoonlijk ook een van mijn favorieten uit de reeks.

Het concept is totaal anders dan in de vorige delen, ze zijn met dit deel een totaal andere weg in geslagen. Zo is sinds de introductie van part 6, Jason door de delen heen tot een bovennatuurlijk wezen ontwikkeld. In dit deel leggen ze de nadruk nog eens op het feit dat Jason bijna onverslaanbaar en bovennatuurlijk is. De introductie van de film vond ik wat slap. De reden van de gebeurtenissen in dit stuk snap ik niet, misschien dat ik iets gemist heb.

Voor de rest vind ik het verhaal erg gaaf uitgewerkt, met leuke nieuwe personages die deze keer niet de stereotype-personages zijn (een stel tieners), zoals we die zagen in de vorige delen. Bijvoorbeeld het personage van Creighton Duke is naar mijn mening erg interessant.

Het verhaal word daarom in dit deel een stuk uitgebreider, iets wat ik als positief opvat.

We kunnen met gemak zeggen dat dit niet een standaard Friday the 13th film is.

De kills en gore valt in deze film jammer genoeg mee. Er zitten niet echt creatieve death scenes tussen, daar is dan weer een puntje van kritiek. Jason ziet er naar mijn mening erg geslaagd uit, qua masker en outfit. De spanning is soms wat ver te zoeken, maar het fijne tempo van de film, en het mooi uitgewerkte verhaallijn maakt dit weer goed.

Mijn beoordeling: 3,5 * sterren.

Oh, en voor de mensen die denken dat Jason is gestorven in deel 8, dat is nooit bewezen in de film. Hij was verslagen, ja, maar Friday the 13th kenners weten dat Jason op verbazende wijze toch altijd weer weer terug te keren.

avatar van tattoobob

tattoobob

Eens met me bovenbuurman!!

avatar van psycholamp

psycholamp

• 1959 berichten

En deze film is een voorbeeld, dat ik (vaak) liever een totaal absurd zoveelste deel in een reeks zie, dan een suffige remake.

avatar van tattoobob

tattoobob

Yep..

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Funny Friday.

Wie op de DVD de Unrated versie selecteert, krijgt best wat smerigheid voor de kiezen. En zo hoort het in een Vrijdag de 13e. Het verhaal komt het best tot zijn recht wanneer men niets van de synopsis afweet. Dan wacht de kijker een aangename opening plus bizarre wending. Eentje die de serie allesbehalve kan redden, maar die wel meer fun biedt dan menig ander deel.

Redelijk.

avatar van jipt

jipt

Was misschien leuk geweest als stand alone film maar het sloeg nu nergens op. De verwijzingen naar Evil Dead en Nightmare on Elm Street ten spijt. 0,5*

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Bij herziening nog een stukje slechter bevonden. De stijlbreuk met de rest van de serie zou je kunnen waarderen, maar ik vond het helemaal niks. Deze 'inventieve draai' aan de legende van Jason haalde voor mij elk beetje plezier wat ik normaal beleef bij een Friday the 13th film weg. Maar ook los hiervan rammelt Friday 9 aan alle kanten. Harry Manfredini is voor dit deel weer teruggekeerd en dat had hij beter niet kunnen doen. Hij levert hier verreweg zijn slechtste prestatie voor een Friday-film af. De personages zijn verder verre van memorabel en ook de gore is nergens denderend, maar dat zou je de hele serie wel aan kunnen rekenen. Het grootste probleem is hier gewoon de plot die te belachelijk voor woorden is en elk beetje 'Friday-plezier' om zeep helpt.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Niet beter dan de vorige delen, wel mooi is dat Jason dit keer verschillende gezichten heeft.

Maar het komt vrij traag op gang, einde was wel weer goed.

Ben benieuwd naar het volgende deel

avatar van PEN15

PEN15

Met de vele vrijdag de 13den dit jaar ben ik gaan terugblikken naar de Fridayfilms. Ik heb er na al die tijd nooit bij stil gestaan dat het opgezwollen hoofd van Jason een gevolg was van de emmer met het nuclaire afval van part 8. Eigenlijk maakt dat het plot van deze film nog bezopener dan dat het al was. Was Jason niet ineens weer een kind geworden aan het einde van part 8 of was dat maar een deel van Renny's bizarre halucinaties? Ach wat maakt het uit, er zit net zoveel samenhang in als in de sleepaway camp reeks.

Maak dit deel kennis met de premiejager Creighton Duke, de familie Voorhees en poochie the dog aka Earthworm Jason. De premiejager schijnt al jaren achter Jason aan te zitten, maar we hebben hem nog nooit gezien. Vervolgens de onthulling dat Jason al die tijd een zus heeft..Zei moeder Pamela niet dat Jason haar enige kind was en dat ze daarom zo overstuur was? Ik heb er een broertje dood aan als ze dit flikken. Net zoals met aNoES6 toen Freddy Krueger ineens een dochtertje had, weet je wel. En wat anderen boven mij ook al aangaven over dat gegooi door Jason, dat is voor mij ook een constante ergernis. Wat er aan het einde gebeurde van Terminator Salvation dat verziekte ook bijna de grote trilogie volledig.

Je kunt deze film als volgt samenvatten:

Jason Voorhees? That makes me think of a little girl in a pink dress, sticking a hot dog through a doughnut

avatar van Daan258

Daan258

En dit was dan het laatste deel voor mij uit de Friday The 13th reeks, maar helaas wel het slechtste deel. Vind dit filmpje helemaal niet tussen de reeks passen, het was gewoon geen Friday the 13th film voor mijn gevoel.

Vreselijk saai en dom verhaal, slecht acteerwerk, geen leuke kills en je krijgt Jason zowat heel de film niet in beeld te zien, jammer.

Binnenkort nog wel even Jason X (2001) herkijken, maar ook dat deel vind ik niet echt tussen de Friday The 13th films passen.

1,0* voor het laatste en ook gelijk het slechtste deel.

avatar van dr channard

dr channard

Man man man wat een vermakelijk deel is dit toch. Helaas niet veel Jason, maar ik vond het allemaal wel zeer fris en anders. Geen seconde verveelt, lekker bloederig. De film is een soort van Friday The 13th meets Evil Dead meets Hellraiser

avatar van namingway24

namingway24

Jason Goes to Hell: eigenlijk is de titel de grootste spoiler.

Als je weet wat je kunt verwachten is dit helemaal geen onaardige film. Als je verwacht dat Jason er lustig op los moord kom je bedrogen uit, maar anders is dit een lekker gewelddadige, originele take op de mythologie van Jason Voorhees.

Het begint als een lekker vertrouwde Friday-film met een op het oog onschuldig meisje dat voor de goede orde helemaal uit de kleren gaat en plots door Jason achterna wordt gezeten. In een leuke wending wordt Jason aan stukken geblazen en springen we de rest van de film van lichaam naar lichaam. We krijgen gelukkig nog meer klassieke Friday als onze Jason stand-in een drietal kampeerders afslacht, waarvan één in één van de beste kills uit de serie, die in de unrated versie die ik gezien heb nog redelijk expliciet (hoewel kort) in beeld komt. En gelukkig zijn de dames ook niet te beroerd om zich uit te kleden voor de camera. Kortom, qua boobs en bloed zit het wel snor.

De film kakt in het midden een tikkeltje in, omdat de film veel achtergrond heeft die uitgelegd moet worden, maar gelukkig wordt dit gedaan door een lekker bad-ass personage in de gedaante van Duke, die de boel wat opleukt. Dat levert een geweldige scène op waarin Duke in ruil voor informatie de vingers van de hoofdrolspeler breekt. Verder is de cast uitgebreid met een aantal memorabele personages zoals de eigenaresse van de diner, die een lekkere over de top dood sterft, en de presentator van een misdaadprogramma die nergens voor terugdeinst om een sappig verhaal te krijgen.

Het bloed vloeit in deze film af en toe best rijkelijk, waarbij vooral de net genoemde presentator het zwaar te verduren krijgt als hij aan de beurt is om Jason's ziel te dragen. Ook de neveneffecten van het afkicken van de Jason bug waren lekker plakkerig. Verder zijn de moorden niet altijd erg expliciet, maar worden mensen wel lekker bruut in elkaar gebeukt, en is af en toe slechts een krakend geluid genoeg om je te laten huiveren.

Het laatste half uur wordt de film pas echt leuk, en de laatste confrontatie met Jason loopt inderdaad af met Voorhees die naar de hel gaat, maar de manier waarop is gelukkig wel apart, en gaat vergezeld met wat aardige optische effecten. En de laatste punchline is een opzet voor een film die uiteindelijk tien jaar op zich zou laten wachten.

Ik wilde ook nog even zeggen dat de muziek weer lekker Friday the 13th is; Manfredini is één van de vaste waarden van de Friday-serie, en ook met deze score zit het wel snor. Speciaal compliment voor de scène in het Voorhees-huis, waar we in plaats van het welbekende ki-ki-ki-ma-ma-ma de klanken van een baby en moeder horen. Dat vond ik een erg leuk detail. En ja, volgens mij was dat echt de Necronomicon die daar lag

Al met al vind ik dit helemaal niet zo'n slechte film; oké, het is misschien wat onconventioneel, maar het is weer eens iets anders. Vergelijk het voor mijn part met de derde Halloween film die het eens over een andere boeg probeerde te gooien; het getuigde ten minste van lef om voor de negende film in en franchise eens wat anders te proberen.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Erg leuke Friday-film waarvan ik oprecht de slechte reacties niet begrijp. Met het verhaal had ik een 'het zal allemaal wel'-gevoel, maar sfeer en de inventiviteit van een aantal moorden: prima. Een paar aparte scenes - Camp Crystal Lake, het scheren - verhoogden voor mij de lol, én de cameo van Kane Hodder.

avatar van Miszmi

Miszmi

• 1987 berichten

Jason Goes to Hell.... Tja, wat valt er eigenlijk nog meer over te vertellen? Door het slechte gemiddelde cijfer op MM was ik als enigszins voorbereid op een zeer slecht deel, helaas blijkt dat cijfer meer dan terecht of zelfs aan de hoge kant te zijn.. Ik begrijp daadwerkelijk niet dat ik nog positieve recensies lees, al begrijpen zij alle negatieve recensies niet. De slotscène is ook bagger. Dacht eerst nog dat het misschien met Feddy vs. Jason te maken zou hadden, maar die film kwam pas tien jaar later uit. Lijkt mij dus gek dat dat het geval is. Acteerprestaties zijn ondermaats, het verhaal is drie keer niks. Ik begrijp niet eens waarom het eigenlijk nog 1* geef, voor de moeite zullen we maar zeggen. Over de kills nog maar te zwijgen. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ze niet meer zo goed zijn als ze zijn geweest, maar dit sloeg werkelijk alles!

avatar van Supernatural

Supernatural

wel een aardig vervolg in de reeks.iets minder dan de voorgangers.maar nog steeds vermakelijk.

avatar van pdonidvie

pdonidvie

Na acht films heb je het wel gezien. En dat vind ik fantastisch aan deze film. Paramount spuugt misselijk hun meest lelijke kind, hun droogst gemelkte koe, na VIII: Jason Takes Manhatten (de titel alleen), uit en New Line omarmt het gedrocht met enorme trots en slaagt er een volledig andere weg mee in. Ze maken er, in deze van niveau zelf beseffende filmserie, een volledig over-the-top nonsense horror/slasher van, ééntje waar je best niet te veel bij nadenkt, met lekker absurde bloederige moorden en valse tetten.

Qua verhaal, om zich toch echt te distancieren van zijn voorgangers, negeert de film uiteraard alle regels die reeds in het verleden opgesteld zijn, om, zoals dat dan ook in het echt gaat, een écht feest op je los te laten. Geen vieze blikken naar de zatte nonkel, want het is hier zijn thuis en zijn drank die we benuttigen.

Daarbovenop krijg je als genrefan een hoop knipoogjes naar andere klassiekers, zo krijgen zowel Kandarion dagger als de Necronomicon, aka the Book Of The Dad, uit Evil Dead een rol en verrast niemand minder dan Freddy Krueger als scenesteler in de klimax. Een cameo die de voorbode zou zijn voor een gevecht vanuit de dieptes van hel, verfilmd in Freddy vs. Jason.

En als laatste is ook de poster een vreemde eend in de bijt. Hij verschilt zo hard van wat men bij Paramount gebruikte. Ik herinner me nog goed dat ik, toen ik als klein manneke stond te staren naar de VHS-cover van deze film in de videotheek, zó hard uitkeek naar dit deel omwille van de volledig van de pot gerukte hoes. Zo vet, want ja, Jason kreeg blijkbaar een metalen masker.

Fantastisch beest. Ik ben fan. Meer van deze rommel.

avatar van killer13

killer13

Iemand een idee waar ik deze kan vinden met Nederlandse ondertitels? Liefst in België, dit is de enigste die ik nog mis in mijn collectie 2dehands mag ook!