Friday the 13th Part III (1982)

Alternatieve titels: Vrijdag de 13e Deel 3 | Vrijdag de Dertiende - Deel 3 | Friday the 13th Part 3: 3D

Horror

geregisseerd door Steve Miner
met Dana Kimmell, Paul Kratka en Richard Brooker

Een groep tieners heeft zin in een weekend in een boerderij. Wat ze niet weten is dat de nacht ervoor een seriemoordenaar veel slachtoffers heeft gemaakt. En wat ze ook niet weten is dat de seriemoordenaar nog vrij rondloopt.

avatar van Franza
op zich wel een leuk deel...

Met hockeymasker ziet Jason er toch op zijn best eruit!
maar goed, de film was vlot, had leuke kills.
Hij had alweer2x gekillt kunnen zijn als het niet meer is maar goed dat terzijde.

Maar al met al blijft het niet meer dan leuk om een keer gezien te hebben en op naar deel 4...

Slechte film over een groep vrienden die gaan kamperen op een boerderij aan het meer. Pas in het derde deel van deze slasher-reeks verschijnt de moordenaar met het iconische masker waarmee de serie bekend door is. Als film ronduit langdradig en saai. Waar de vorige twee delen nog enigszins te pruimen waren, is dit hier dus niet het geval.

avatar van Daan258
Toch niet zo slecht dan wat ik me ervan herinnerde.
De film komt wel behoorlijk traag opgang, en het acteren vond ik ook niet al te best.
Maar naarmate die ff bezig is word het toch nog best leuk. Er zaten een paar geinige kills in, en natuurlijk tof dat je Jason eindelijk is goed te zien krijgt.
Ik had deel 1 t/m 3 al is eerder gezien, dus ik ben erg benieuwd naar de volgende delen.

Net aan een 3,0*
Op naar deeltje 4

avatar van xxERWINxx
Beter dan deel 1 en 2! In deze film zit wat meer actie en net wat meer spanning! Beste deel tot nu toe, maar nu kijken wat deel 4 gaat doen.

avatar van VforVictor
slechtste van de eerste 3.

avatar van DVD-T
Misschien wel het meest cheesy deel uit de serie.

Mede dankzij de score. Heerlijk fout. Na en korte recap uit het vorige deel krijgen we toch een van de leukere opening scenes uit de hele serie. Het valt vooral op dat het tempo een stuk hoger ligt dan de twee voorgangers. Toch wel een goede vooruitgang.

Verhaal is wel erg ondergeschikt aan de vele leuke kills al worden er wel er wel wat karige pogingen gedaan om er iets in te brengen, de flashback scene van het hoofdpersonage, subplot met de foute motorbende. Al ben je eerstgenoemde scene na een paar tellen echter alweer vergeten en kun je je weer richten op het vermaak wat dit deel bied.

Sfeer is helaas een beetje minder. Ik miste hier wat het kamperen sfeertje. Daar tegenover staat natuurlijk wel dat Jason in dit deel echt het uiterlijk krijgt wat iedereen van deze serie kent.

Part III is misschien een beetje een raar deel binnen de serie, maar mede dankzij het hoge camp gehalte, het begin, de vele leuke kills, het masker en toch ook wel het sterke einde een erg degelijk deel.

Dit was zoals de titel het ook al aangeeft natuurlijk alweer de derde film in de populaire jaren 80 slasher reeks "Friday the 13th". Er kwam in dat decennia ook vrijwel ieder jaar een film van uit, met uitzondering van het jaar 1987. Als kind en tiener zijnde keek ik deze films destijds graag (mede ook omdat ze regelmatig wat bloot bevatten ). Vernieuwend is het allemaal niet (wel dit keer op een boerderij) en net zoals de vorige film draait deze film ook om de bekende psychopaat Jason Voorhees (in dit deel vindt hij trouwens zijn bekende ijshockeymasker waarmee hij mede een populaire horroricoon is geworden) die aardig werd gespeeld door Richard Brooker. De film kijkt zich nog wel lekker weg en de kills mochten er ook wezen. Hetzelfde geldt voor het einde welke niet onaardig was.

P.S. deze films werden overigens regelmatig door omroep "Veronica" uitgezonden in de jaren 80 (meestal in de "Meimaand Filmmaand").

avatar van PEN15
Deze in meimaand? Dat kan ik me niet meer herinneren. Zelfs een onbekende horror als Mutant* werd tot twee keer toe uitgezonden, die ik destijds ook best wel eng vond.

Part 3..3D..heb ik als een van de laatste Fridays van de eerste negen gezien, met Manhattan als dé laatste...maar dat is een ander verhaal en teleurstelling die ik nog steeds niet kan vergeten.

Toen ik Part 3 eindelijk voor de eerste keer zag, wat nog steeds een ontieglijk lange tijd geleden was, was ik toch flink onder de indruk. De moorden waren best cool, en vooruit ja, natuurlijk ziet dat hoofd er fake uit. Het sfeertje was erg luguber, zelfs de soundtrack van Manfredini was erg catchy ik luister er nog steeds naar welke het nog opvallend goed doet op halloweenfeesten en wat helemaal een hoogtepunt is: Jason is tenmenste nog normaal mens...op zijn misvormde gezicht en lage iq na dan.

Ik was zo onder de indruk, dat ik part three als enige op dvd wilde kopen destijds bij Rodisc, wie het nog kent. Dan kwam je af op aanbieding uit de geforceerde nieuwsbrief en dan stond je bij de kassa met je winkelmandje in de verwachting dat het totaal 80 euro zou kosten en hoor je ineens, dat is dan 120 euro! hoe zit het dan met die aanbieding, tja maar dat is dit en dat kijkt u eens in de koopjeshoek (tweedehands) net alsof hij daar dan zal liggen!

Onlangs hoorde ik nog dat ze hiermee Jason echt dood hadden verklaard, maar dankzij ongekend financieel succes en honger naar nieuwe vervolgdelen bleven ze Jason maar tot leven wekken.

*Kennelijk beter bekend als Night Shadows, ook op Moviemeter.

avatar van Vinokourov
Wederom zo'n hap-slik-weg-slasher die gemakkelijk wegkijkt. Het is weer dus veel van hetzelfde: een groep er op los foolende tieners gaan op kamp, krijgen onder andere bezoek van een stel punkers en natuurlijk... van Jason Voorhees! Dat wordt natuurlijk weer een bloederig festijn. Destijds werd deze film in 3D gebracht en dat is ook te merken aan de opzichtige camerashots waarvan alles richting de kijker moet wijzen: hooivorken, de credits en zelfs popcorn! Nogal opzichtig allemaal, maar dat terzijde. Het derde Friday the 13th-deel was goed te doen.

Vond dit jaren de minste uit de Friday quadtrilogy met de menselijke Jason. Na herzien gisterenavond is dit eigenlijk de leukste. Mede door volgende dingen;

- Voorgaand deel was iets te braaf in de moorden. Hier zijn de moorden weer lekker bloederig en origineel.
- Het hockeymasker uiteraard.
- Zeer goede Jason in dit deel. Menselijk maar toch dreigend.

avatar van FillumGek
Miner weet in elk geval hoe je moet uitmelken, en geef hem eens ongelijk. Met weer hetzelfde trucje wist hij een enorm kassucces te boeken. Dit keer in 3D, erg spannend, al neem ik aan dat de bioscoopervaring destijds anders was. Niet alleen maakte het rood-blauwe brilletje wat bij de dvd zat me misselijk, maar je voelt je ook ontzettend lullig. Snel de 2D versie dus op, maar die hoeveelheid voorwerpen die op je afvliegen verdwijnen daarmee helaas niet.

Wat wel is verdwenen is Camp Crystal Lake. Het derde deel speelt zich af bij een boerderij, een dag na het tweede deel. Niet alleen is Jason die nacht naar de kapper geweest, hij vergaart hier ook het iconische hockeymaster. Zoals we hem kennen en ook willen zien, als een imposante, dreigende reus. De kills zijn weer lekker, met meerdere hoogtepunten zoals de harpoen en het platgedrukte hoofd. Hoe Andy aan het plafond was opgeborgen was ook creatief.

De cast bevat weer een paar mooie dames, maar helaas ook een irritant ventje die constant pranks uithaalt. De motorbende met hun stoere buttons was ook een lachertje, maar die werden gelukkig snel uit hun lijden verlost. Negers hebben het altijd lastig in horrorfilms, maar Ali bereikt hier het toppunt waar hij zelfs twee keer wordt afgeslacht. Hilarisch.

Het einde is enorm cheesy wat gewoon een combinatie is van de eerste twee delen. We kennen het intussen wel, maar toch is een kleine glimlach niet te onderdrukken.

avatar van Miszmi
Eindelijk lijkt er wat meer verhaal in te komen, kijkt een stuk fijner. Tevens de verschijning van Jason zoals ik hem ken, is erg prettig. Hier heb ik toch eigenlijk vanaf deel 1 op gewacht. Wederom begrijp ik niet zo goed waarom het begin wordt getoond, dit is slechts het einde van deel 2 en totaal niet relevant voor het huidige deel. Voor mij is dit tot nog toe het beste deel, er komt steeds meer vooruitgang in. Aangezien ik alle delen wil gaan kijken, verwacht ik ook een terugslag mettertijd. Grootste minpunt aan deze film was het einde, absoluut niet uniek, het was al een eerder te zien. Er zijn in dit soort films voldoende eindes te bedenken, jammer dat er voor dit einde is gekozen. Tevens geen antwoorden gekregen op mijn vragen van deel twee, blijft dus onduidelijk. Dit deel rondt wel duidelijk af, blijf niet met vragen zitten. Wat deze film tevens sterker maakt dan de voorgaande twee delen is het stuk na de terugblik op het tweede deel. Ondanks dat het weinig met de rest van de film te maken had, behalve dan dat Jason aan het moorden sloeg, vond ik het een mooi begin om gelijk lekker in de film te komen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Dit is zoals ik ze wil zien. Cheesy, gruwelijke bodycount en.... Shelly is nog steeds een rare jongensnaam. Wel een erg leuk personage, staat toch voor alles wat Friday the 13th is. Samen met de über gimmicky 3D effecten en het ten tonelen verschijnen van de Jason zoals iedereen hem kent... is dit toch wel dé film die de toon weet te zetten voor de delen die nog zouden volgen. Herziening die alles weer nét dat beetje beter maakt. Dat is wel de magie van deze reeks. Steve Miner is ook één van de weinige F13 regisseurs die daarna nog leuke horrorfilms heeft afgeleverd, al zijn de meningen daar over verdeeld

avatar van mikey
Tof long/openingsshot!

Grappig maar de 3d effecten zijn zo overduidelijk fake, maakt het onbedoeld komisch.
Jason word jason zoals we hem kennen.
Goed dat ie het masker heeft, want wat is ie lelijk.
Op naar deel 4 enz.
Fox was een strakke verschijning.

avatar van BlueJudaskiss
bart007bond schreef:
J

Hoe bedoel je fake? Het zijn toch wel echt effecten die 'in de camera' werden gedaan, naar de vele informatie die ik hier over heb gelezen. En Steve Miner kennende zal het opzettelijk wel een mate van luchtigheid gehad hebben...

Zoals het er nu uitziet, de jojo, de popcorn etc.
Ziet er gewoon nep uit, maar dat heeft ook wel zijn charme.

weer lekker een spannend deel in de reeks.ben toch wel fan.ik vind alle delen wel leuk de ene net wat beter dan de andere maar vermaak me altijd prima.

avatar van Boneka
Toen ik deze film lang lang geleden voor de eerste keer zag vond ik 'm best wel eng. Maar door de jaren heen anno 2017 is het natuurlijk maar een mager filmpje met een goedkoop budget en slechte special effects die toentertijd vooral het werk waren van poppen en andere attributen. Moet zeggen dat een aantal er nog steeds goed uitzien, Wat dan wel weer mooi is gedaan is de hakbijl en onthoofding op de mannelijke handen na, maar het snijden in de keel zet er nep uit. Je ziet een duidelijke tintverschil in de nek met het hoofd na.Ook de eind scene in de boot vond ik prima gemaakt en tevens beste scene van de hele film.

De blu ray versie met vele extra's ziet er niet best uit helaas. Heel veel ruis in deze vrij donkere film. Overdag gaat het wel maar de nachtelijke scenes zijn voorzien van veel ruis. Vooral de linkerkant is niet netjes weggepoetst met DNR. Jammer je mist toch zo een stukje filmbeleving. Het had zo meer weg van een DVD. Het geluid daarin tegen is goed zeker voor die tijd.

Het verhaal begint best goed en heeft een mooie opbouw. Daarna zeker richting het eind wordt het allemaal wat minder. De muziekkeuze was ook niet mijn ding.

Okay het is zeker een klassieker, maar zeker niet de beste, maar in 1980 zeker te behappen.

avatar van rep_robert
Het deel waar Jason zich begint te vormen tot de bad ass icoon die hij uiteindelijk is geworden.

De film begint net zoals deel 2 met het einde van het voorgaande deel. Dit kan fijn zijn als je het voorgaande deel al een tijdje niet gezien hebt, maar wanneer je aan het bingen bent voelt dit wel nutteloos aan.

De film is meer komisch van aard, mede dankzij grappenmaker Shelly en de vele geinige 3d elementen die er lekker belachelijk uitzien. Je merkt dat dit in de periode van de rare 3d hype in de vroeg jaren 80 id uitgebracht. Maar ze hebben zich in ieder geval uitgeleefd met de kills. Die worden creatiever per deel. En tuurlijk ziet alles er cheesy uit en acteert iedereen beroerd. Maar ik zou niet anders willen bij deze films. De makers nemen zichzelf niet heel serieus en dat is net wat je deze films ook niet moet doen; serieus nemen.

Jason moet nog wat gepolijst worden, maar hij heeft gelukkig zijn bekende masker te pakken. Hij kreunt en zucht er nog wel wat teveel op los en komt ook nog iets teveel over als de gehandicapte killer in dit deel. Dat mag nog wel wat verder bijgeschaafd worden in de komende delen.
Ze mogen trouwens wel kappen met die repetitieve eindes in het bootje. Dat kennen we inmiddels wel.

Gek genoeg had ik hier niet eens een stem bij staan.

3 0*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Voor een lange tijd was ik van mening dat de eerste drie Friday the 13ths één pot nat was. Maar bij nader inzien is wel duidelijk dat Friday the 13th Part III een heel stuk knulliger en dommer is dan zijn twee voorgangers, ook als is de blauwdruk praktisch hetzelfde. Dit komt vooral voort uit het feit dat de film in 3D is opgenomen en de makers drukker waren met personages die iets richting het scherm moesten houden of gooien dan met de personages zelf. Ergens maakt dat de film erg knullig en dus enorm vermakelijk, als je mensen compleet willekeurig met een jojo ziet spelen, popcorn ziet maken of ziet jongleren. De film begint - na een volledige herhaling van het einde van deel 2 - met een vent die iets te lang een waslijnpaal richting de camera houdt. Het maakt de makers niet uit hoe, wie, wat of waarom.

Doordat Steve Minder en consorten zo druk waren met de 3D lijkt er weinig tijd te zijn voor iets anders. Het script en acteerwerk is dan ook zeer ondermaats, zelfs voor een gemiddelde Friday the 13th film. Tot tweemaal toe drupt er iets vanaf het plafond op een personage, die dan hardop vraagt 'where is that coming from?'. Het spel is beroerd en de personages erg vlak en saai of compleet domme karikaturen (de stoners en de motorbende). Maar vooral de final girl, met een soort slecht uitgewerkt trauma, is vervelend en totaal oninteressant. Ook qua pacing stapt de film weer af van de vorige - enigszins strakke - film en laat elk personage minutenlang in een ruimte rondlopen in een slakkentempo. Als personages op normale snelheid zouden bewegen in deze film, zou Friday the 13th Part III slechts 30 minuten duren, verwacht ik.

Ondanks dit alles schrijf ik Friday the 13th Part III nog niet helemaal af. Ja, het is één van de mindere delen uit de serie, maar die extreem knullige 3D effecten maken het stiekem nu wel geestig. Zonder dat soort hilarische momenten was de film helemaal niet door te komen. Verder uiteraard leuk dat Jason Voorhees ditmaal zijn befaamde hockeymasker krijgt en zich al iets meer gedraagt als de Jason die we later zijn gaan kennen. Maar goed, dat is meer een statistiek dan een reden om deze film echt te waarderen.

2 sterren.

avatar van Elchapo
Na jaren nog eens bekeken,vroeger zat ik wel eens met de handjes voor de ogen nu ook maar dan met een heel andere reden....deel 1 blijft het beste in deze reeks.2stars.

avatar van wendyvortex
In de herziening. En dit is toch wel één van de betere delen. Oorspronkelijk in 3D uitgebracht, maar ik zag hem destijds ook gewoon op de VHS van één van de lokale videotheken. Na deel 6 nooit meer verdergegaan, het ging toen ook wel erg op formule door. Hier nog lekker tempo, iets minder irritant tiener-slachtvee dan wat hierna de standaard zou worden (wat doet die overjarige hippie er trouwens bij?) en fijne kills. Jason komt in dit deel aan z'n hockeymasker, we doen zelfs een driedubbele scare-jump ergens en het Friday the 13th-muziekje doet de rest.