Friday the 13th: A New Beginning (1985)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part V: A New Beginning | Vrijdag de 13e, deel V, Een Nieuw Begin | Friday the 13th Deel 5: Een Nieuw Begin

Horror

geregisseerd door Danny Steinmann
met Melanie Kinnaman, John Shepherd en Richard Young

Na de gruwelijke gebeurtenissen van een aantal jaren geleden, waarin massamoordenaar Jason Voorhees onder andere de moeder van Tommy Jarvis om zeep bracht, zit Tommy nu in een medische kliniek. Hier wil hij proberen te genezen, maar hij hoopt in ieder geval verlost te zijn van die nare visioenen en nachtmerries met Voorhees. Maar dan blijkt dat het verleden Jarvis maar niet met rust wil laten en wordt hij opnieuw geconfronteerd met een aantal gruwelijke moordzaken.

Weet je wat me nu pas opvalt. op het einde wordt er in plaats van KI Ki Ki Ma Ma Ma , Ki Ki Ki TA Ta Ta gebruikt Dat zal waarschijnlijk slaan op ; Kill Kill Kill Tommy ipv Kill Kill Mammy had dit zelfs nog niet door

Voor de rest is deze film nog ok. De minste van de vijf dat wel en dat komt grotendeels omdat de grotendeels de moorden buiten beeld gebeuren. Hier wordt hevig gecut. 2,5

avatar van FillumGek
Wordt de dalende lijn nu dan ingezet? Na The Final Chapter kon het eigenlijk ook alleen maar tegenvallen, maar het eerste wat ik dacht was dat je niet kunt skinny dippen in een looney bin. Met andere woorden; van de campsetting is nu echt helemaal niks meer over.

We volgen in dit deel Jarvis die getraumatiseerd is door de gebeurtenissen uit het verleden. In de film zegt hij ook maar 24 woorden omdat ie nogal koekoek is. Ik lees veel over de hoeveelheid nudity, maar dat viel me toch tegen. De knapste kreeg een naaktscene, maar de rest was niet zoveel. Nu is het wel zo dat er in zestien scenes is gesneden om de film door de keuring te krijgen. Het origineel bevatte meer seks en meer geweld.

De bodycount van maar liefst twintig slachtoffers is lekker hoog. Helaas zijn veel moorden weinig creatief en wordt het soms iets te kort in beeld gebracht. Jason oogt ook weer iets fragieler waar ik geen fan van ben.

Misschien heeft het te maken dat er helemaal geen Jason in de film zit?! Einde viel niet in de smaak, al kun je voor jezelf wel simpel verklaren waarom sommige moorden tegenvielen. Hij was gewoon niet zo creatief als de echte Jason Benieuwd of het feit dat Tommy in de huid van Jason kruipt op het einde nog effect heeft op het vervolg.

avatar van dutchtuga
Friday the 13th 5 is op de eerste plek geëindigd in mijn Alternatieve Top 5 van Summer Camp Slashers.

Alternatieve Top 5 Summer Camp Slashers | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van misterdhdh
Had hem slechter verwacht. Echt verrassend is deze reeks niet meer en het grootste deel is een herhalingsoefening, maar toch blijf ik ook deze 5de film uit de serie toch nog enorm vermakelijk vinden. Verhaal op zich is standaard, maar het wordt toch leuk uitgewerkt. Jason mocht van mij gerust wel wat meer in beeld komen, want hij werd toch wat gemist. Het blijft toch een zalige figuur zo met zijn hockeymasker op, dat het Jason zelf niet was had ik wel door, alleen aan zijn manier van bewegen en zijn lichaamsbouw kon je het al zien. . Het acteerwerk was niet zo goed, maar stoorde me niet echt. Natuurlijk komt er weer genoeg bloot in, zoals in elke film van deze reeks. Moorden zelf konden iets beter in beeld gebracht worden, de moord met de hegschaar springt er toch bovenuit. Einde vond ik ook wel goed, niet zo bijzonder maar zeker niet slecht. Iets minder schrikmomentjes en spanning dan in de andere friday the 13th films, maar ben toch supererg geschrokken wanneer die opa door het raam valt.. Al bij al geen slechte jasonfilm, niet de beste, niet de slechtste. Jammer dat Jason iets minder in beeld komt, maar de ouderwetse sfeer en spannende geluidjes maakt enorm veel goed, ook de humor zit enorm goed. Blijft een leuke serie om te bekijken, op naar deel 6!
3/5
***

avatar van Miszmi
Deze film met dubbele gevoelens gekeken. De moorden waren een stuk minder dan in zijn voorgangers, de gruwelijkste moorden worden immers niet in beeld gebracht of slechts een klein stukje. Dit is toch wel een minpunt aan dit deel. Tevens weinig verrassends, ik had al vrij snel door dat Jason Jason niet was, echter dacht ik dat het om Tommy ging en niet om één of andere nietszeggende ambulancemedewerker. Het einde was zeer rommelig, niks voor mij. Twist op twist op twist... Nee, dit had echt beter afgewerkt kunnen worden. Is er dan niets positiefs te noemen? Zeker wel, over het algemeen zat het tempo er prima in en was zeker in de eerste helft een prima verhaal te vinden. Dit maakt het dat het nog krapjes een voldoende krijgt.

avatar van DVD-T
Een film die echt gered wordt door het einde en een aantal erg leuke kills.

Want verder heeft A New Beginning vrij weinig te bieden. Ten eerste mist die fantastische sfeer die in de eerste vier delen zo goed naar voren komt hier heel erg. En daar drijven de films heel erg op. Ik heb het al in mijn reviews van de vorige delen aangehaald. Dat hele kampeer sfeertje heeft het gewoon. Het vijfde deel uit deze slasher reeks heeft daar vrij weinig van. Het is al niet het sterkste punt van deze serie, maar hier krijg je wel heel erg weinig binding met de personages. En buiten het einde om, wordt er wel heel weinig moeite in het verhaal gestoken.

Wat rest zijn natuurlijk wel weer de erg leuke kills, waarvan we toch weinig te zien krijgen en vooral de momenten na de moorden te zien te krijgen. En dat einde. toch wel een gewaagde zet. Maar het werkt wel. En ik durf het zelfs een van de beste eindes uit de Friday reeks te noemen.

Ook dit vijfde deel uit deze erg steady reeks is vermakelijk.

iets minder dan de voorgangers.maar nog steeds zeer vermakeijk.toch wel een verassend einde.wel goed bedacht.al vaker gezien maar blijft goed.

avatar van rep_robert
Ook gewoon een lekker deeltje uit de reeks. Helaas geen zomerkamp, maar dit keer een gekkenhuis op een boerderij ergens midden in de rimboe werkt ook meer dan prima. Vooral met de gekke moeder en dito zoon als eigenaren van een nabijgelegen perseel stelen de show met hun gedrag.
Daarnaast bevat het begin een van de leukste momenten uit de reeks, waar de humeurige houthakkende patiënt de ander lekker in zijn rug rost met een bijl omdat ie bloedirritant bezig is met zijn chocoladehandjes. Ik heb hier toch een aantal keren teruggespoeld om nog een keer te genieten.

Verder weinig verassingen. Er volgt een hoge bodycount (na een trager begin) en ondanks dat de actuele moorden offscreen plaatsvinden, krijgen we iig nog wel leuk opgemaakte lijken te zien.

Echter, er had wel wat meer met Tommy gedaan kunnen worden en hij is inderdaad niet eens van de meest sympathieke protagonisten (is he really?) in deze reeks. Het is ook jammer dat het om een copycat bleek te gaan. Lijkt me tegen een aantal eerdere beelden in te gaan.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Terwijl de vorige film, Friday the 13th: The Final Chapter, bekend staat als één van de beste delen uit de serie, staat deze New Beginning bekend als één van de slechtste. Als ik er nu op terugkijk heeft dat volgens mij vooral te maken met het Halloween III effect: De befaamde killer uit de franchise zit hier niet in. Ook ik zag dit altijd als hét slechtste deel, maar dat valt achteraf gezien nog wel mee. Begrijp me niet verkeerd, de film is slecht. Op veel fronten. Maar dat slechte maakt de film ook meteen bijzonder vermakelijk.

Regisseur Danny Steinmann heeft een geschiedenis in de porno en dat is vrij goed te zien. De film bevat veel naakt, maar is ook opgebouwd als een pornofilm; er worden telkens losse personages geïntroduceerd, puur om afgeslacht te worden. A New Beginning zit dan ook ramvol met moordpartijen, dus wat dat betreft hebben veel horrorfans niets te klagen. De film is enorm sleazy, met de meest idiote karikaturen en kleurrijke gekke types. Sommige types schmieren wel héél erg, dus verwacht geen nuance of subtiliteit, maar een hoop domme personages die doorboort worden met een scherp voorwerp. Van die personages is hoofdpersoon Tommy wellicht nog wel het meest saai. Sterker nog, hij verdwijnt halverwege de film voor een lange tijd van het toneel en je mist hem niet eens. Enkel jammer dat Melanie Kinnaman, die Pam speelt, alles behalve een acteerwonder is, haar matige spel doet hier en daar wel wat pijn.

Over de twist kunnen we kort zijn: het is natuurlijk teleurstellend dat Jason afwezig is en dat één of andere Roy - een willekeurige ambulancebroeder, die twee keer even in beeld komt om verdacht te lijken - de moorden pleegt, maar los van dit feit valt er nog genoeg te beleven. Friday the 13th: A New Beginning is op geen enkel vlak hoogstaande cinema (dat is geen van de films uit deze franchise), maar de slechtste van de serie is het ook niet. Daarvoor is dit teveel een vermakelijk sleazefest

2,5 sterren.

avatar van xxERWINxx
Heel iets minder dan deel 2 en 3 , maar beter als deel 4 is dit 5e deel weer een herhaling van zetten, ditmaal met een groep tieners die problemen hebben, 1 voor 1 worden ze afgeslacht, het ging ook voornamelijk om Tommy van het vorige deel die hier nu 10 jaar ouder is.
De kills was niet goor, bij de meeste kills draaide de camera weg en zag je het helemaal niet, misschien dat de gore scenes eruit zijn geknipt, want het was niet schokkend.
Het einde vond ik wel weer als vanouds het beste stuk.
al met al heb ik mij wel mee vermaakt, maar tot nu toe is dit mijn top 5:

1. Friday the 13th Part 3
2. Friday the 13th Part 2
3. Friday the 13th Part 5
4. Friday the 13th Part 1
5. Friday the 13th Part 4

word vervolgd en op naar deel 6!

avatar van mikey
xxERWINxx schreef:
1. Friday the 13th Part 3
2. Friday the 13th Part 2
3. Friday the 13th Part 5
4. Friday the 13th Part 1
5. Friday the 13th Part 4

mijne zou zijn: 2,5,3,1,4
( Je Friday the 13th stemlijst )