Kurz und Schmerzlos (1998)

Duitsland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Fatih Akin
met Mehmet Kurtulus, Aleksandar Jovanovic en Adam Bousdoukos

Vroeger waren ze een bende in de wijk Hamburg-Altona: de Turk Gabriel, de Serviër Bobby en de Griek Costa - drie onlosmakelijke vrienden, die al heel wat netelige situaties samen doorgemaakt hebben. Maar als Gabriel uit de gevangenis ontslagen wordt, verandert alles. Hij is die kleine misdaad beu en wil volwassen worden. Toch moet hij snel vaststellen dat het met zijn vrienden niet zo eenvoudig is.

Deze film staat hoog genoteerd op mijn to see lijst.

avatar van 93.9
maar where to find ???

kijkert
93.9 schreef:

maar where to find ???

In november in een aantal filmhuizen in Nederland te zien.

"Dit jaar zal film|spiegel weer de titel “De ontdekking van de buren” dragen, maar nu met de subtitel “De buren op reis”. U kunt dus ook speelfilms, korte films en documentaires met dit thema verwachten op deze 6e editie. Editie 2004 zal plaats gaan vinden tussen 11 en 24 november en u kunt in de verschillende theaters een breed en variërend scala aan hoogstaande Duitse filmhuisfilms verwachten. Wij wensen u alvast veel kijkplezier!"

(zelf op de site maar even zoeken waar en wanneer, daarvoor op "enter" drukken)

Kurz und Schmerzlos is een donkere misdaad drama, in de stijl van La Haine en Mean Streets, die zich afspeelt in de onderwereld van de beruchte Hamburgse wijk Altona. Het verhaal volgt drie vrienden die hun leven niet meer zeker zijn wanneer ze ruzie krijgen met een machtige Albanese gangster.

Altona staat bekend als een mixje van alles, er wonen echt allerlei soorten mensen. Turken, Albanezen, Grieken, Serviërs, Koerden, Libanezen, Arabieren, noem maar op. In de film zie je dat goed terug. Griekse restaurants, Koerdische shoarma shops, Albanese bars en nachtclubs, Turkse supermarkten etc.

Akin neemt de relatie van Gabriël, Bobby en Costa als middelpunt en richt zich vooral op hun onderlinge verhoudingen. De hechte vriendschap van de 'jongens' wordt met gevoel in beeld gebracht. Kurz und Schmerzlos is dan ook vooral een film over vriendschap. Daarnaast bevat de film een ontroerend liefdesverhaaltje, dat ondanks het rauwe karakter van de film perfect past bij het verhaal, omdat het een andere kant laat zien van het harde leven in Altona.

Ook schetst Akin een realistisch beeld van het illegale circuit van Hamburg en het dagelijkse leven van de verschillende bevolkingsgroepen in die stad. Akin laat zien wat voor een vitale multiculturele stad Hamburg wel niet is en met wat voor soort problemen minderheden te maken krijgen. Criminaliteit op elke hoek van de wijk, drugshandel, werkloosheid en botsingen tussen culuren.

Het acteerwerk is het noemen zeker waard. Ralph Herforth is briljant als Muhamer de Albanees, vooral zijn woede uitbarstingen zijn erg sterk. De drie leads zitten ook goed in hun rol, met Adam Bousdoukos als uitschieter. Verder bevat de film mooie duistere beelden van de straten van Altona en een geweldige soundtrack.

Met zijn debuutfilm heeft Akin voor mij zijn klasse bewezen, Kurz und Schmerzlos is in mijn ogen zelfs beter dan zijn veelbesproken liefdesdrama Gegen die Wand. 4*

avatar van Knisper
Dit debuut van Akin is vannacht om 1 uur op ZDF!

Bedankt voor de tip, deze wil ik graag herzien.

Mensen opnemen zou ik adviseren.

avatar van Knisper
Goed debuut van Akin. Jochies die graag Tony Montana willen zijn, moeten maar eens naar deze film kijken. Regula Grauwiller is trouwens een hele mooie vrouw.

avatar van Knisper
Dan toch nog maar een fatsoenlijke recensie. Akin doet hier precies hetzelfde wat hij ook zo goed doet in Gegen die Wand. Het openleggen van de immigrantencultuur in Duitsland en de manier waarop deze mensen worstelen met hun identiteit. Zelden een film gezien met zoveel cultuur uit andere landen, zonder dat dit de gehele sfeer van de film gaat domineren. Akin zet de mensen centraal, met al hun problemen en dat ze moslim (of iets anders) zijn maakt ze niet beter of slechter. Jammer dat we in Nederland geen regisseur hebben die een dergelijke belevingswereld zo mooi in beeld weet te brengen.

Verder is het maffia-verhaaltje niet overtuigend, maar toch wel een fijn om te zien hoe zo'n ik-doe-stoer-gastje de volle laag krijgt. Let ook op de bijrollen van zowat de hele familie Akin. 3.5*

avatar van Leo1954
Vond het maar een flinterdun verhaal en totaal niet overtuigend. Zelfs de sfeer niet. Ook voor de immigrantencultuur in Duitsland weinig verheffend.