Hellbound: Hellraiser II (1988)

Alternatieve titel: Hellraiser II

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror
97 minuten / 99 minuten (ongecensureerd, VS)

geregisseerd door Tony Randel
met Ashley Laurence, Clare Higgins en Doug Bradley

Kirsty Cotton komt, na haar overwinning op de demonen uit de hel, terecht in een psychisch instituut. Deze wordt geleid door doktor Philip Channard; hij is zelf erg geinteresseerd in The Lament Configuration. Met deze puzzelbox kan je de poorten naar de hel openen. Zijn hebzucht, en Kirsty haar zoektocht naar haar vader, brengt beide in de hel. En terwijl Channard te zien krijgt waar hij al jaren naar heeft gezocht, wordt Kirsty geconfronteerd met een groepje oude bekenden.

avatar van RuudC
Er was me al eerder gewezen op deze toffe sequel, maar ik plaats deze met gemak naast de toch al fantastische eerste film. Doorgaans hoeft de samenvatting van wat vooraf gebeurde niet, maar het zal zeker vier jaar geleden zijn dat ik Hellraiser voor het laatst zag. Geen onwelkome opfrisser dus. Hellbound valt op veel momenten even stil, maar wat is het verder genieten zeg! De weergave van de hel is ronduit fantastisch. Echt bizar dat Hollywood dit soort surrealistische elementen nooit echt uitgebuit heeft. Dit is vele malen overtuigender dan wat tegenwoordig voor naargeestig moet overkomen. Hellbound valt iets teveel terug op oude elementen voor mijn smaak, maar overtuigd met frisse, nieuwe dingen. De gore en sfeer van Hellraiser zijn tamelijk onovertroffen. De doktor is stiekem een stuk gaver dan Pinhead. Hellbound is een fijne reis door de hel en moedigt dan ook aan om snel wat meer films van deze serie te kijken.

Goeie film dat een geslaagd vervolg is waarin zowel het verhaal verder gaat, als dat er meer achtergrond wordt gecreëerd voor de demonen. Het duurt even voordat de film op gang komt, maar hierna wordt dezelfde donkere toon als het origineel gehandhaafd. De make-up effecten zijn opnieuw erg goed.

avatar van j0enne
Devoo schreef:
Ik weet niet of dit trouwens een bekend probleem is, maar bij de matrasscène, viel bij mijn dvd plots het geluid weg voor een drietal seconden. Dit was natuurlijk jammer, omdat het net om een schrikmoment ging. Zijn er nog mensen die dit hadden? Verder geen schrammen op de dvd.
Dit gebeurde bij die van mij ook.

avatar van tattoobob
j0enne schreef:
Dit gebeurde bij die van mij ook.

Op de BR geen last van

avatar van Phantasm
Prima vervolg dat lekker wegkijkt.

avatar van comely
Eerste gedeelte fascinerend. Tweede gedeelte harry potterachtig-iets.

Get them off meeeeeee! man man wat een scene. Blijft gruwelijk. Voor de rest een toffe film, beter dan deel 1 in mijn opinie. De demonen waren weer top, vooral dr Channard steelt de show.Een minpunt vond ik wel die Leviathan, daar hadden ze wel wat origineler in kunnen zijn dan zo'n nikszeggende pyramide geval. De hel had ook wel wat helser gemogen qua omgeving. Maar ondanks die minpunten toch nog een vette film die blijft boeien.

avatar van Daan258
Ook dit deel na wat jaartjes weer is opnieuw bekeken en blijft nog steeds vermakelijk om naar te kijken.
Helaas voor mij niet zo goed als het eerste deel maar absoluut niet slecht.
Een paar heerlijke scene's, lekker wat gore en de cenobites zagen er als gewoonlijks weer erg tof uit.
Ik wist me niet veel meer te herinneren van het verhaal maar dat vond ik toch een klein minpuntje. Vond het allemaal maar een beetje TE.
Al met al blijft m'n stem gewoon staan en ga ik binnenkort weer is deeltje 3 opzetten, heb er al zin in.

avatar van alexspyforever
Hier kan ik kort over zijn. Deze sequel weet het niveau van het origineel zeker op het visuele vlak te overstijgen. Het helpt natuurlijk wel dat het grootste deel van de film zich afspeelt in die duistere dimensie. Leuk om ook wat meer achtergrondinformatie te krijgen bij de Cenobites (en dan vooral van Pinhead) al komen ze hier wel beduidend minder in beeld. Bijna alle bekende figuren uit de eerste film komen terug. De toevoegingen van karakters zoals de gestoorde psychiater en het getraumatiseerde meisje Tiffany waren goed in alweer een luguber en bijzonder atmosferisch sterke film.

avatar van alexspyforever
comely schreef:
Eerste gedeelte fascinerend. Tweede gedeelte harry potterachtig-iets.

Je vergelijkt dit met een film en verhaal dat veel later is gekomen? Eerder omgekeerd dan.

Indiana007
Bij mij viel het geluid ook weg bij de matrasscene. Uitgave van rcv.

zeker een goed vervolg.heb me net zo vermaakt als bij het eerste deel.

avatar van joolstein
Prachtig vervolg van het eerste deel. Waarbij het verhaal direct verder gaat, waar de eerste film ophield: Kirsty is in een psychiatrische inrichting terecht gekomen en niemand gelooft haar verhalen over Pinhead en de andere cenobytes. De foute dokter Channard brengt Kirsty’s stiefmoeder Julia weer tot leven en er wordt misbruik gemaakt van patiënte Tiffany, die een kei is in het oplossen van puzzels. Het enige minpuntje van deze film is als de dames dan uiteindelijk in de op Escher geïnspireerde hel belanden. Dit eindeloze gangenstelsel is nep en overtuigt nergens echt goed. Gelukkig wordt dit goed gemaakt met veel meer bloederige scènes en excessief geweld. Het knappe is dat deze qua niveau nauwelijks voor zijn voorganger onder doet. Tuurlijk, de verrassing is er wel een beetje van af en echt vernieuwende elementen worden niet meer toegevoegd. Maar Hellraiser II doet gewoon wat er van een sequel wordt gevraagd!

avatar van LOTR-lover
Dit vervolg op het uitstekende 1e deel weet de fans prima te bekoren. De tand des tijds heeft Hellraiser II niet helemaal weten te doorstaan, maar daar moet je gewoon doorheen kijken. De spanning en creepy vibe zijn nog zeker aanwezig en de weergave van de hel is prima. De paar nieuwe personages zijn een aanvulling op de al bestaande cast. Ik had alleen een wat toffere Leviathan verwacht maar het is men vergeven.

7/10 (IMDB)

avatar van Kondoro0614
Mij werd voor af verteld dat dit tweede deel beter zou zijn dan het eerste. Gister avond dan toch besloten om de film aan te zetten en hij is me helaas tegen gevallen en ik vond hem bij lange na niet beter dan deel één. Toch heeft de film wel een paar punten wat beter is dan zijn voorganger en dat is voornamelijk de gore in deze film, de film gebruikt genoeg bloed en heel veel doden maar daar blijft het wel bij omdat ik ‘Hellbound: Hellraiser II’ soms iets te warrig vond met het verhaal en tijdens het kijken toch wel echt gebleken is dat ‘Hellbound: Hellraiser II’ niet bepaald mijn film is. Toch heb ik met vlagen weten te genieten van deze film en dan vooral het feit hoe de film er visueel aan toe is, is ontzettend gaaf: visueel is de hell echt super gaaf gemaakt voor dat jaartal.

Zoals eerder gezegd vond ik de film er visueel prachtig uit zien, toch zeker om te bedenken dat de film uit een jaartal dateert waar de speciale effecten er vaak nog niet zo goed uit zien. De lijken en het opstaan van Julia ziet er net zoals in deel één super fris uit. Ook de loop en de looks van de hel ziet er goed uit, fris en mooi strak waarvan je niet al te veel over te klagen kunt hebben. De acteerprestaties in ‘Hellbound: Hellraiser II’ is prima, Doug Bradley speelt een prima rol weer als Pinhead en ook Ashley Laurence deed het weer leuk.

Het verhaal vond ik (zoals ik al zei) een beetje lastig te volgen. Het moraal snapte ik wel: Kirsty word in de psychiatrie gegooid omdat men denkt dat ze gek geworden is door het verhaal over de hel. Helaas is haar helpende dokter ‘Dr. Philip Channard’ blijkt gefascineerd te zijn door deze schepsels en hun puzzels en hij heeft in zijn huis een hele verzameling. Wanneer hij er achter komt dat er waarschijnlijk iemand vanuit het matras weer tot leven kan komen neemt hij een zieke patiënt mee en zet deze vervolgens op het matras neer en geeft hem een mes zodat hij het wezen kan voeden. Eenmaal mee bezig komt er ook daadwerkelijk een wezen tot leven dat Julia blijkt te zijn die nu in de hel opgenomen is. Samen gaan ze er tegen aan om Julia weer een volledig geheeld lichaam te geven en dan krijgen we weer de nodige slachtoffers. Maar, wanneer de poorten naar de hel weer open gaan werd het verhaal voor mij aardig onduidelijk, de film bleef leuk om te kijken maar voor het verhaal hoef je niet bij mij aan te kloppen want ik was aardig ongeconcentreerd hierdoor.

Toch heb ik me redelijk weten te vermaken op de zondag avond, visueel maakt heel veel goed en daar ben ik toch wel blij om. Al om al, redelijk geslaagde film maar helaas niet geworden zoals ik het verwacht had, beter als deel één maar: daar leek het in het begin toch wel erg veel op alsof deze film beter begon te worden.

avatar van FlorisV
Beste en goorste Hellraiser met de beste Pinhead quotes:

"Your suffering will be legendary…even in hell."

"It's not hands that call us...it's DESIRE."

"Kirsty...no more deals."

"So eager to play, so reluctant to admit it."

Sommige stop motion effecten zijn gedateerd maar het blijft knap gedaan en is een fantasievolle verfilming van de rijke verbeelding van Barker. Briljante toevoegingen door de karakters van Dr Channard en het doofstomme meisje. Uberbitch from hell Julia is ook weer van de partij. Ietwat overdadig en rommelig misschien, maar absoluut een horror feestje.

avatar van FlorisV
Lennert schreef:
de aan Craven's origineel denkende regie en cinematografie!

Het origineel is geregisseerd door Clive Barker zelf, die aan dit deel ook heeft meegewerkt als schrijver en producent.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Terwijl de eerste Hellraiser nog niet eens uit was, werd al groen licht gegeven voor een vervolg. Praktisch hetzelfde team doet mee, alleen ditmaal geen Clive Barker op de regiestoel (en zijn nicht vond al die make-up ook wel mooi geweest en dus kwam er een andere actrice voor de vrouwelijke Cenobite). Hellbound voelt daardoor als een trouw vervolg, niet in de laatste plaats omdat de film ook meteen verder gaat waar de eerste ophield. De film valt daarbij - zoals zoveel snel gemaakte sequels - geregeld in herhaling, alleen ditmaal met een iets andere rolverdeling; ditmaal heeft Julia de rol van Frank. Het was dan ook de bedoeling dat Julia de grote schurk van de franchise zou worden, in tegenstelling tot Pinhead.

Pinhead is uiteraard wel van de partij en wederom minder dan de posters van de film doen vermoeden. Opnieuw krijgen zij de beste scènes en one-liners toebedeeld. Verder is er vooral een podium voor een hele lading gore en smerigheid, ditmaal met als ‘hoogtepunt’ de patiënt met zijn scheermes op het matras. Vrij akelige sequentie, daar kunnen de vleeshaken door rubber niet tegenop. Hellbound is op dat vlak een echte sequel; veel herhaling, met hier en daar steeds dat schepje er bovenop. Soms pakt dat positief uit, maar tegen het einde vliegt de film wel een paar keer uit de bocht. De hoofdpersonen rennen van ruimte naar ruimte, het lijkt af en toe alsof men het slot van de film met kettingen met weerhaken heeft gemonteerd.

En met name de finale van de personages stelt teleur. De vier Cenobites worden vrij makkelijk verslagen en Julia verliest haar huid door een flinke lading wind en weg is ze. De grote slechterik Channard lijkt vervolgens verslagen omdat hij zelf een dom foutje maakt en daardoor per ongeluk wordt onthoofd? Ik weet niet eens zeker wat daar nu gebeurde, maar knullig was het wel. En dat is Hellbound in een notendop; soms erg tof en soms erg knullig. Het is desondanks wel één van de betere sequels uit de franchise. Dat zegt zowel iets over de kwaliteit van deze film als over de rest van de franchise.

3,5 sterren.

avatar van Woland
Tijd voor een herkijking, en hoewel ook Hellbound: Hellraiser II net als het eerste deel nog steeds een puike horrorfilm is, ga ik hier niet voor de verhoging en blijf ik op 3.5* staan. Het begint nog vrij goed, als een vrij direct vervolg op het eerste deel. Kirsty zit in een psychiatrisch ziekenhuis, wordt niet geloofd, maar uiteraard steken de Cenobites de kop weer op en ook blijkt de dokter een interesse te hebben in Lament Configurations, duiveloproepingen, en marteling. En ook als we halverwege naar de hel gaan, zoals de titel al zegt, is het nog steeds een fijne, af en toe best gore horrorfilm met ook nog eens een best tof weergegeven hel waar de Cenobites vandaan komen.

Maar dan komt toch een beetje de klad erin. De irritaties komen een beetje naar boven zodra dokter Channard Cenobite wordt. Die tentakels zijn knullig en kitschy, ik werd al snel flauw van z'n ontzettend slechte woordgrapjes, en misschien heb ik iets gemist, maar ik vond het heel vreemd hoe makkelijk en zonder veel verdere uitleg hij de andere Cenobites afmaakt, waaronder ook Pinhead zelf. Om vervolgens ook nog eens zelf vrijwel uit het niets het loodje te leggen. Dat ging toch allemaal wel heel erg makkelijk, en deed toch wel af aan de ervaring. Alsnog zeker de moeite waard, en misschien zal ik ook de vervolgen nog wel uit de kast trekken - maar nu nog even niet.

avatar van Curriculum
Woland schreef:

Wat ik ervan begreep was dat Kirsty de menselijkheid van Pinhead en de rest naar boven haalde. Ze waren niet op hun hoede en daarom werden ze verrast door Dr. Channard, denk ik. Waarom Dr. Channard plots onthoofd werd, is mij ook een raadsel eigenlijk. Waarschijnlijk omdat hij alle andere Cenobites heeft uitgemoord?

avatar van Black Math
Tja, toch een stuk minder met name door alle onzin die erbij gehaald wordt. Dit soort films moeten het hebben van de suspense en die werkt beter naar mate er zaken mysterieus blijven en je niet teveel over de onderliggende wereld te weten krijgt. Hier gaat dat dus mis en de verdere uitleg over de wereld achter de doos voelt vooral onzinnig aan, dus dat werkt dubbel niet. Met name hoe de cenobites aan hun einde komen is toch wel jammer

Verder zien de effecten er niet uit. Ook eigenlijk al een probleem bij het eerste deel, maar met de eerdere kritiekpunten doet dat extra zeer. Wel is de muziek net als het vorige deel erg fijn en sfeervol en zijn er een aantal coole quotes zoals "Trick us again child, and your suffering will be legendary even in Hell!" Ondanks dat blijft de film steken op de helft van het aantal sterren voor het eerste deel. 1,5* dus.