• 8.489.130 stemmen

Genre: Horror

Geregisseerd door: Scott Derrickson

Met onder meer: Craig Sheffer, Doug Bradley en Nicholas Turturro

Plot Hellraiser: Inferno

"The Terrifying New Chapter In The "Hellraiser" Legacy!"

Een detective (Sheffer) is op jacht naar een seriemoordenaar die bij elke moord een kindervinger van een nog levend kind achterlaat. Hoe dichter hij bij de de moordenaar komt des te beter leert hij zichzelf kennen.

imageimageimage

avatar van shrink

shrink

• 2025 stemmen

Vond het een goed verhaal, die binnen de Hellraiser serie wel een beetje bekend voorkwam. De horror was matig, maar de sfeer, acteurs en, zoals reeds gezegd, het verhaal waren OK.

avatar van Daan258

Daan258

Het heeft echt totaal niks met de vorige delen te maken, daarom vond ik hem wel stukken minder als de vorige delen.

Toch redelijk mee vermaakt.

avatar van mark25

mark25

shrink schreef:

Je bedoelt uiteraard dat JIJ het verhaal het goed vond die binnen de Hellraiser serie totaal NIET bekend voorkwam!!! Deze past totaal niet tussen zijn voorgangers!!!

avatar van tattoobob

tattoobob

mark25 schreef:

Een echte fan...???

Dat ben je niet, want anders had je na deel 4 wel afgehaakt!

Dat bepaal ik zelf wel bijdehand!!

avatar van Metalfist

Metalfist

But who is the king in this game?

Ergens in 2009 was ik eens begonnen met de Hellraiser franchise. Niet meteen één van mijn favoriete horroriconen, maar de reeks bleef met de eerste 2 delen nog wel een goed niveau houden en begon met deel 3 en 4 wat in te zakken. Om een reden die ik ondertussen al lang ben vergeten, ben ik toen gestopt met kijken naar de reeks, maar gisteren dan toch de avonturen van Pinhead terug opgepikt.

De voorgaande delen stonden dus helemaal niet meer vers in de herinnering, maar ik betwijfelde of dat eerlijk gezegd nodig ging zijn. Nu het kan zijn dat ik een paar details heb gemist, maar in mijn ogen is Inferno een volledig op zichzelf staand verhaal. Een verhaal dat zelfs eigenlijk amper iets met heel de Hellraiser cyclus heeft te maken, want Pinhead komt er amper aan te pas. Dat hoeft niet te betekenen dat het geen interessant deel kan zijn, maar Thorne is gewoon een vreselijk irritant personage. Wat volgt is een soort van Groundhog Day-achtige toestand waar een poging wordt gedaan om de hel waar de slachtoffers van de Cenobites in terecht komen in beeld te brengen. Geen slecht idee, maar de film blijft te lang trappelen als een soort van bovennatuurlijke detectivefilm.

Wel tof om James Remar nog eens te zien. Vanwege zijn rol van Ajax in The Warriors zal ik altijd wel fan zijn van de man, maar hij heeft in zijn carrière gewoon al een handvol leuke dingen gemaakt. Hier heeft hij een beperkte bijrol en het gaat hem redelijk goed af, al had ik op een grotere rol gehoopt. Hetzelfde kan gezegd worden van Doug Bradley die al sinds het eerste deel de rol van Pinhead op zich neemt. Zeker wanneer het echte hoofdpersonage, hier gespeeld door Craig Sheffer, een verschrikkelijke acteur is.

Het verval lijkt nu helemaal te zijn ingezet. Inferno is een wat vreemde eend in de Hellraiser cyclus, maar het is gewoon ook een saaie film. Het uitgangspunt kan er op zich nog wel mee door, maar de aanwezigheid van Schiffer nekt de film in zijn geheel.

avatar van RuudC

RuudC

Bloodline had nog z'n momenten, maar Inferno gaat echt over het randje en mag afgeschreven worden. Als psychologische thriller slaagt de film ook al niet, maar je gaat je toch wel voortdurend afvragen wat dit nog met Hellraiser te maken heeft. Pinhead heeft uiteindelijk maar een kleine rol en de cenobites zijn stuk voor stuk vervangen door typische 00's horrorfiguurtjes. De typerende sfeer is weg en je zit ruim negentig minuten met een ongelooflijk vervelende vent opgescheept. Het lijkt me toch niet juist wanneer je hoopt dat de demonen snel een einde aan deze film maken. Goedkoop en ongeïnspireerd.

avatar van Phantasm

Phantasm

Verschrikkelijk, wat slecht, het gaat steeds verder bergafwaarts, heb me de hele tijd behoorlijk zitten vervelen.

avatar van bart007bond

bart007bond

Niks van verwacht.

Beter dan verwacht.

Lekker creepy met de kinky cenobites?

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Slecht. Hoofdrolspeler zonder charisma en lelijk gefilmd. Hellraiser films na deel 4 lijken meer tv serie afleveringen zonder sfeer , slechte muziek, stom verhaal. Hoofdrolspeler zat ook in NIGHTBREED en was daar ook niet fantastisch.

avatar van Supernatural

Supernatural

minder dan de vorige delen maar nog steeds te doen.heb me weer prima vermaakt.

avatar van joolstein

joolstein

Het vijfde deel in de ‘Hellraiser’ reeks lijkt nog maar weinig op waarmee het allemaal begon. Horroricoon Pinhead komt maar enkele keren in beeld. Maar zelfs wanneer je de film als losstaande horrorfilm beschouwt blijft er maar weinig over om de film aan te raden. Het te verwaarlozen plot gaat eigenlijk nergens over. Liefhebbers van gore komen met deze film al helemaal niet aan hun trekken. Eigenlijk is het gewoon een bovennatuurlijke misdaadfilm en met cenobites heeft deze B-film maar weinig meer van doen. Laten we het er maar ophouden dat regisseur Scott Derrickson (The Exorcism of Emily Rose, Sinister en Doctor Strange) die de film heeft geschreven en geregisseerd ergens moest beginnen.

avatar van FlorisV

FlorisV

Die wire twins waren fantastisch ontworpen en lekker kinky...daar net wat meer nadruk op het pleasure gedeelte (waar die indivisible is van pain volgens Pinhead). Voor de rest snap ik eigenlijk van geen enkele van de vervolgen vanaf deel 5 waarom ze zo weinig van Pinhead laten zien. Elke keer als die in beeld komt, dan is je aandacht er weer bij.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

De eerste van de vele 'straight to video' vervolgen van Hellraiser. De eerste vier Hellraiser films sloten qua verhaallijn nog enigszins bij elkaar aan en het rommelige Bloodline was de conclusie. In de bioscoop was de film geen succes, maar op video deed ie het vrij goed. En geld betekent uiteraard nog een vervolg, dus werd Hellraiser: Infero gemaakt. Het verhaal gaat dat deze Inferno - net als de vervolgen die hierna kwamen - begon als een script voor een andere film. Toch meent de regisseur dat dit script wel als een Hellraiser film is opgezet en verwijst naar de eerste film, waar de Cenobites ook maar een kleine rol aan het eind spelen. Schijnbaar ontstond zo deze Inferno, een detective thriller met hier en daar een cameo van een Cenobite.

Je zou de film op twee manieren kunnen beoordelen; als Hellraiser sequel of als losstaande film. Als losstaande film heb je hier niet veel bijzonders aan; we volgen een onsympathiek hoofdpersonage, dat à la Jacobs Ladder allerlei vreemde dingen meemaakt. Visueel is de film niet heel onaantrekkelijk, maar qua inhoud is het allemaal enorm suf en verre van memorabel; regisseur Derrickson trekt overal inspiratie vandaan; want beter slecht jatten dan slecht zelf bedenken, schijnbaar. Maar de film is niet een simpel detective verhaaltje, het draagt de titel Hellraiser en de kop van Pinhead staat gigantisch op de poster. Voelt een beetje als voor een Star Wars film enkel het hoofd van piloot nummer 14 op de poster te zetten. Maar los van misleidende reclame is de rol van Pinhead ook volledig omgegooid; schijnbaar is hij nu een straffer van mensen die slechte dingen doen. Vreemd, nooit gedacht dat de kwaadaardige Pinhead nu ineens een moraalridder is geworden. Dan vraag je je echt af of dit script wel is geschreven als een Hellraiser film.

1,5 sterren.

avatar van Woland

Woland

Met de eerdere Hellraisers heeft dit toch weinig te maken. Deze Hellraiser: Inferno heeft vrijwel geen Pinhead, sowieso niet al te veel cenobites, en het grootste deel van de film is een vrij saaie bovennatuurlijke crime-thriller. Je weet wel, seriemoordenaar, vastbijtende agent met persoonlijke problemen, onderzoek, onverklaarbare zaken, en het zal niet verbazen dat uiteindelijk die cenobites achter al die ellende in het leven van die detective zitten. Het lijkt er een beetje op alsof Derrickson eigenlijk meer zin had om een misdaadthriller te maken, maar zich toen besefte dat hij ingehuurd was voor de Hellraiser-franchise en dus toch iets met cenobites, bovennatuurlijke effecten en gore moest doen. Maar veel meer dan ongeïnspireerd jatwerk is dit niet.

avatar van 606

Ik blijf dit toch een gaaf deel vinden, zelfs na meerdere kijk beurten. Redelijk creepy ook ?

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

Bwa, ik zag deze met een ander deel van de hellraiser samen voor 5 euro in de mediamarkt staan en dacht waarom niet. Ben wel niet bekend met de hellraiser delen.

Het veel me allemaal wat tegen eigenllijk

Ik vond de detective bloed irrirtant.

Voor de rest kon ie er wel mee door