Hellraiser: Hellworld (2005)

Horror

geregisseerd door Rick Bota
met Doug Bradley, Katheryn Winnick en Lance Henriksen

Vijf vrienden zijn fervente spelers van het Hellraiser-computerspel Hellworld. Ze worden op een dag voor een Hellraiser-party uitgenodigd die georganiseerd is door de "Hellworld.net"-website. Maar wat ze niet weten is dat ze tijdens de spelen een virtuele poort hebben geopend...

avatar van Daan258
Totaal bagger.
Heeft echt helemaal niks met de Hellraiser films te maken.

avatar van j0enne
Zo, deel 1 t/m 8 zit erop.
Helaas ging 't na de eerste 2 delen (3,5*) meteen bergafwaarts met alleen nog maar onvoldoendes.

1: Hellraiser (1987)
2: Hellbound: Hellraiser 2 (1988)
3: Hellraiser: Inferno (2000)
4: Hellraiser: Deader (2005)
5: Hellaiser: Hellseeker (2002)
6: Hellraiser 3: Hell on Earth (1992)
7: Hellraiser: Hellworld (2005)
8: Hellraiser Bloodline (1996)

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, redelijk.

avatar van GrobbekuikenXL
Wat een irritant filmpje. Alleen de stukjes met Pinhead zijn grappig al slaat het allemaal nergens op. De rest mogen ze er uit knippen.

Phantasm schreef:
Niet echt goed en niet echt slecht, redelijk.

ben het helemaal met je eens.

avatar van joolstein
De inmiddels achtste film uit de Hellraiser-franchise. Waarvoor Rick Bota voor de derde achtereenvolgende keer de regie op zich nam. Deze film wijkt behoorlijk af van de eerste paar films, maar door zijn iets andere aanpak sprak de film mij nog wel aan. Het eindproduct is een net geslaagde tienerslasherfilm. Met natuurlijk veel ontblote vrouwelijke borsten. De film begint als een groep jongeren de begrafenis bijwonen van één van hun vrienden die onder mysterieuze omstandigheden zelfmoord heeft gepleegd, nadat hij het spel Hellworld heeft gespeeld. Chelsea heeft nog altijd nachtmerries over zijn dood. Die Chelsea wordt gespeeld door Katheryn Winnick de mooie Lagertha uit de serie Vikings en ook is te bewonderen in de The Dark Tower. Als de vriendengroep een uitnodiging krijgt voor het geheime Hellraiser-feest is Chelsea aanvankelijk terughoudend, maar ze gaat toch overstag. De gastheer wordt gespeeld door de welbekende Lance Henriksen. En op het feestje zien we de natuurlijk de nodige ontblote vrouwelijke borsten. Aan dit alles is niet veel verhevens, het wordt pas interessant als er nog maar twee levenden over zijn. De uitleg die de gastheer geeft aan het gebeurde maken ineens verschillende dingen duidelijk (terwijl het ook ons laat zitten met de nodige plotgaten) en volgen er nog een aantal verrassende scènes. Door die aardige twist, de aanwezigheid van Lance Henriksen en Katheryn Winnick en (had ik ze al genoemd?) ontblote vrouwelijke borsten is het nog een leuke film geworden, al zij wel heel mager.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ik denk even terug aan 1987, toen we de eerste Hellraiser kregen. Duister, mysterieus, schokkend; een combinatie van een zwartgallig liefdesverhaal en een duistere horror. Nog geen twintig jaar later en hier is Hellraiser: Hellword, deeltje 8 - straight to DVD - met een Matrix-achtige cover met de tagline ‘Evil Goes Online’ op het voorhoofd van Pinhead, die niet eens meer boos kijkt, maar vooral verward. Je ziet hem denken: ‘Really? We’re doing this?’

Nu hoeft Pinhead zich niet heel druk te maken, want hij heeft maar weinig met dit prul te maken. De connectie tussen Hellworld en Hellraiser is namelijk wederom erg ver te zoeken. De film over een online spel, een groep vrienden, een mysterieus feest, Lance Hendriksen en een twist heeft geen hol te maken met Pinhead, de Cenobites of Hellraiser. Naar verluidt kreeg Rick Bota heel kort de tijd om - tegelijkertijd met de vorige film Deader - ook deze film uit te poepen en het is duidelijk dat hij het ook allemaal niet meer weet. Althans, de film slingert alle kanten op als een schip zonder kapitein of bemanning in een heftige storm. De film wil Hellraiser zijn, maar leent ook steevast van Scream (en loopt daarmee enorm achter de feiten aan) en voelt aan als Halloween: Resurrection (inclusief willekeurige kung-fu trappen). En dat is álles behalve een goed teken. De personages zijn oersaai en strontvervelend, het is enkel grappig om meneer Man of Steel in een vroegere rol rond te zien lopen. Verder is de film gewoon dom. Heel erg dom.

En eerlijk is eerlijk, als zelfs Lance Hendriksen je film niet iets kan opfleuren, dan doe je echt iets grandioos verkeerd. Jammerlijk afscheid voor Doug Bradley als Pinhead, je gunt zo’n man toch een iets beter slot dan dit. Dan had Robert Englund het met Freddy vs. Jason zo slecht nog niet.

1,5 sterren.