Ginger Snaps (2000)

Canada / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door John Fawcett
met Katharine Isabelle, Emily Perkins en Mimi Rogers

De zussen Ginger en Brigitte zijn geobsedeerd met elkaar en de dood. Als Ginger op een avond door een mysterieus beest wordt aangevallen, helpt haar zus om de wonden te verbergen. Tot hun verrassing genezen de wonden erg snel, waarna Ginger steeds vreemder gedrag begint te vertonen.

avatar van FillumGek
Negen jaar geleden al weer schreef ik een nietszeggend zinnetje bij deze film, bijgestaan door vier dikke sterren. Het was één van de eerste films die ik huurde en toen op een schijfje brandde. Toen de piraat in mij gestorven was en besloot een originele horrorfilm collectie te beginnen kwam deze er ook tussen te staan. Eens kijken of Ginger Snaps nog net zoveel indruk weet te maken als toen.

En eigenlijk staat de film nog steeds fier overeind. De zusjes Fitzgerald zijn interessant omdat ze geschift zijn. Door deze film kreeg ik een zwak voor Katherine Isabelle en dat gevoel kwam weer terug. Goed geacteerd en een sexy girl, zonder make-up dan. De weerwolf make-up is geslaagd, maar ik ben nog meer te spreken over de weerwolf. Een goede keus van Fawcett of de CGI achterwege te laten. Er gaat niets boven prosthetics en het komt de geloofwaardigheid zeker ten goede. Tof design en werkelijk beangstigend. Ook aan smerigheid geen gebrek.

De finale duurde wel wat lang, mocht van mij ook in anderhalf uur. Weerwolffilms zijn nog steeds geen favoriet, maar deze mag er zeker zijn.

ipman-99
"Suicide is like... the ultimate fuck you.." ... " !!!

Heerlijke genre film (Heropfrissing) !!! 'Ginger Snaps 1' is uiteraard een
heropfrissing ... zij het wel al van even geleden.
Fantastisch opbouwend verhaal met schitterende opvallende
performances van Emily Perkins en Katharine Isabelle.
De effecten mogen er nog steeds zeker zijn ... net zoals de
op tijd en stond heerlijke 'uitspattingen' !
De zwarte humor is heerlijk op zijn plaats net zoals de soundtrack, en
dat zijn toch ook altijd zaken waar ik als algemene filmliefhebber/verzamelaar
naar kijk.

avatar van RuudC
Na een film als The Lost Boys niet echt origineel meer. Nu vind ik het niet erg dat een fijn genre als horror met andere gemixt wordt, maar met tienerdrama's wil het niet echt werken. Zeker niet met twee zulke onsympathieke dames als in deze prent. Er is niks mis met alternatief zijn (was dat vroeger ook en ben dat eigenlijk nog steeds), maar kan me niet heugen ooit soortgelijke figuren ontmoet te hebben. De typetjes spreken me niet aan en zijn niet bepaald geloofwaardig. Dat Ginger Snaps veel meer om dit tweetal draait dan de weerwolven, pakt voor mij dan ook slecht uit. Als klap op de vuurpijl draait de film om de heel lange, trage opbouw naar de finale die weinig opzienbarend is.

Wat wel aanspreekt, is de sfeer. Het oogt als een goedkope film uit de late jaren negentig en dat is het eigenlijk ook gewoon. Het geheel is ergens in een gehucht geschoten en dat maakt het ergens wel fris. Je kijkt voortdurend met de verwachting iets speciaals te gaan zien. Dat dit uitblijft, is een domper. Dat de transformatie heel langzaam is, zal een aantal liefhebbers terecht aanspreken. Ik vond het allemaal wat magertjes. Het heeft te weinig om het lijf om interessant te zijn, maar het had veel slechter kunnen zijn. Je kunt in elk geval zien dat de makers aardig wat moeite in het plot hebben gestoken en dat is natuurlijk ook wel wat waard.

avatar van Mr-Mcmovie
FillumGek schreef:

Voilà je haalt de woorden uit mijn mond fillumgek. Volledig mee eens.

avatar van Proeneke
B-filmpje, niks byzonders, beetje saai zelfs.
Steeds zeiken dat ze dood willen, gaan ze der aan ist weer nie goed.
En die weerwolf op t laatst lijkt meer op een vette zeug.
Superflut einde ook.

avatar van arno74
Best een aardige teenhorror uit de weerwolf-subgenre. Vreemd dat ik deze niet eerder gezien heb. Vooral Emily Perkins speelt sterk als de zus van de doorgedraaide Ginger. Eng wordt het nergens, maar de twee creepy gothic zussen houden de film lekker gaande. Vooral die twee personages en hun lugubere leefomgeving zijn behoorlijk goed uitgewerkt. De regie doet ook z'n best om de film niet al te voorspelbaar te maken. 3 a 3,5*

avatar van maxo922
''Stay in your own little world Henry, this one just confuses you.''

:""""")

avatar van thoyouknow1980
Leuke high school horror film
Het eerste deel van de serie vind ik persoonlijk ook de minste van de drie.
Toch blijft dit een vermakelijke film dankzij de sfeer en het interessante verhaal.
Op een of andere manier ben ik na 3 delen toch gehecht geraakt aan de twee zusjes

avatar van Daan258
Toch een keer opnieuw gewaagd en ik moet zeggen dat dit keer de film mij beter heeft kunnen vermaken.
Nog steeds zijn weerwolfen niet echt mijn ding, maar toch had ik hem nog is een kans gegeven.
Het acteerwerk is eigenlijk best prima en de chemie tussen de 2 zussen worden erg leuk neergezet.
Qua special effects, spanning en verhaal viel het een klein beetje tegen maar ik moet zeggen dat ik me aardig vermaakt heb met de 2e kijkbeurt.
Ik zal het 2e deel toch ook maar is een kans geven.

Ga de film van een 1,5* naar een hele hele kleine 2,5* verhogen.

Behoorlijk vermakelijke highschool horror. En knap hoe de transformatie naar een weerwolf wordt verweven met de veranderingen die elk meisje doormaakt op de weg naar het vrouw zijn. Al ken ik vrouwen voor wie de tijd van de maand meer gedragsveranderingen met zich meebrengt dan voor Ginger in deze zeer aardige film.

avatar van Woland
Een herziening van de high-school-weerwolvenfilm Ginger Snaps die me een paar jaar terug uitstekend bevallen was, en hoewel ik een halve ster naar beneden ga, staat de film grotendeels nog steeds terecht overeind. De voornaamste attractie zijn de morbide gothic zusjes Brigitte en Ginger, wiens zwarte humor en algemeen dedain voor hun schoolgenoten ik erg kon waarderen. Maar het is natuurlijk niet alleen maar high school wat de klok slaat voor Brigitte en Ginger; er is een weerwolf los in de buurt en nadat Ginger gebeten wordt, verandert ook zij langzaam in een weerwolf die terreur gaat zaaien. De overduidelijke links die gelegd worden tussen weerwolverij, menstruatie en seks zijn wel aardig gedaan, al voegt het wat mij betreft niet heel veel toe. Als horrorfilm werkt Ginger Snaps ook goed: best wel wat gore, leuke twists en doses humor, en de weerwolf ziet er prima uit. Het blijft een erg vermakelijke film: 3.5*

avatar van Jeilloc
Redelijke film.

Hoewel ik verre van een weerwolf fan ben kan ik deze wel waarderen. Het heeft een vrij aardig sfeertje en wat grappige donkere humor elementen.

Helaas duurt de film wel erg lang word hij bijzonder lang uitgerekt tot het echte einde die ik redelijk matig vond.

avatar van HK Senator
Inmiddels kijk ik deze film eens in de paar jaar.

Prachtig coming of age drama. Overgoten met een stevige horror saus.

avatar van alexspyforever
Eigenlijk beter dan verwacht want ik heb het eigenlijk niet zo op die tienerhorrors.Een maat zei dat ie beter was dan Company of Wolves, maar ik vind de 2 films toch niet zo erg vergelijkbaar. COW ging duidelijk voor surrealisme en een fantasy setting met veel symboliek. Dit is eerder een coming of age drama met wat horrorelementen. Op een of andere manier worden weerwolven vaak in verband gebracht met puberteit en menstruatie. Best wel spannend bij momenten die ook met nogal wat saaie stukken wordt afgewisseld. Goed acteren van de zussen, de rest vond ik niet echt geweldig. Het einde tja beetje te blatant de deur open zetten naar een sequel. Brigitte had nochtans kansen genoeg gehad om haar zus dat serum toe te dienen en waarom ze het uiteindelijk niet bij zichzelf doet, is mij een raadsel.

avatar van Collins
Een fijne combinatie van horror en drama. In de film staat het weerwolf-thema absoluut centraal, maar behalve de weerwolf behandelt de film ook allerhande andere thematiek die minstens zo'n belangrijk plek in de film inneemt.
De twee vrouwelijke hoofdpersonages zijn van de tienerleeftijd. Coming of age is dan aan de hand. Voor dingen als sociaal isolement, rebels gedrag en verliefdheid is ruimte gemaakt. De verkenning van deze periode van verandering gebeurt grondig. Zelfs menstruatie komt uitgebreid aan de orde. De film behandelt al deze thema's afwisselend serieus of met een knipoog. Zo ontstaat een mooie mix van de dramatische lusten en de lasten van de coming of age met de gewelddadige horror van de weerwolf. Er wordt steeds heel subtiel tussen de thema's geschakeld zodat de onderlinge verbondenheid duidelijk wordt. Zeer geslaagd.
De film is zodoende meer dan een simpel tiener weerwolf filmpje met banaliteiten en grote effecten. Die dingen zitten er in, maar daarnaast is er In deze film is ook prettige aandacht voor het subtielere werk.
Dat de beide dames Emily Perkins en Katharine Isabelle hele geloofwaardige einzelgängers met merkwaardige interesses neerzetten is dan natuurlijk mooi meegenomen. Hun aanwezigheid en gedrag bepaalt per slot van rekening de emotionele lading van de film. Zij zetten de toon. Het lukt hun goed. De sfeer in de film heeft meteen al iets sinisters vanwege het indrukwekkende morbide gedrag van de beide dames. Die toon suddert onderhuids in alle verdere scènes door. Knap acteerwerk, een intelligent verhaal en een fijn uiterlijk doen een hoop.
Zoals gezegd wordt in al dit vrouwelijke hormonale geweld de brute horror niet vergeten. Er is bloed, er zijn transformaties en er zijn knap gemaakte weerwolven. Er is naast het onderhuidse sudderen zeker genoeg te genieten op het gebied van de harde horror
Genoten! Nu snel op naar de sequels! Hopelijk zijn die even goed.