Shimotsuma Monogatari (2004)

Japan
Fantasy / Komedie

geregisseerd door Tetsuya Nakashima
met Kyôko Fukada, Anna Tsuchiya en Hiroyuki Miyasako

Momoko is een meisje dat in haar eigen wereld leeft. Verslaafd aan de Franse Rococo, stort ze zich in het Lolitawereldje en zondert zich af van de rest. Wanneer ze Ichigo ontmoet begint ze echter stilaan in te zien dat er meer is dan haar levensstijl alleen. Beetje bij beetje raakt Momoko gefascineerd door Ichigo en de legendes die in haar motorclub circuleren. Samen gaan ze op zoek naar de waarheid achter deze legendes.

avatar van maxcomthrilla
Het Japanse, brutalere, grofgebekte, charmante zusje van Mah Nakorn!

Zoveel malen leuker dan de gemiddelde chick flick! De film barst van de energie, druipt over van enthousiaste ideeën en draait bovendien niet alleen maar om getut, verliefdheden en een hoop gezwijmel, zoals vaak gebruikelijk is in dat genre.

Het hoofdpersonage heeft wèl een leuke, creatief vormgegeven tick wat betreft kleren èn de film beschikt tevens over stoere motorchick Anna Tsuchiya die de boel vlot en recht voor haar raap rechttrekt als de boel dreigt te verzanden in teveel kledinggeneuzel.

De stijl van filmen past ook helemaal bij de film. Ik hou sowieso wel van overbelichte shots en werd dan ook op mijn wenken bediend, zeker in combinatie met alle zoete, kleurenpracht die voorbij trok. Een heerlijke wereld om voor even in te vertoeven!

Ik krijg op het moment van schrijven alweer zin om de film weer in de dvd speler te mikken. Wellicht kans op meer, voor nu een dikke 4* Graag meer van dit soort films!

avatar van jeroentjuhhhhh
Kamikaze Girls werd mijn reddende engel voor de eigenwereld review
Zelden werkte een film zo verblijdend als deze lolly waarvan je drollen met een strik gaat leggen.

Ik heb echt met immens veel plezier naar dit gedoe gekeken. Met een rot humeur aan begonnen maar dat verdween als sneeuw voor de zon. Fantastische cinematografie (hoe afwisselend!) en geweldige happy muziek. Met ongekende idioterie en fabelachtige kleuren.. ik ben om, Nakashima is één van de beste Japanse regisseurs. Met 2x 5* en nog een aantal aantrekkelijke titels op de must-see lijst, kan het niet meer stuk.

En hier kun je nog meer van mijn gekwijl over dit meesterwerk lezen.

avatar van Inland Rabbit
oeh nice. Ik weet van mezelf dat ik het ook zou kunnen, zo'n review site, maar vormgeving, (betalen voor) domein en professionaliteit interesseren me geen hol, dus ik begin er maar niet aan.

Jij doet t mooi though, leuke stills, mooie review en een waardige conclusie.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ik heb gelukkig geen hol te maken met de site behalve dan dat ik de film reviews mag doen . Kan inderdaad best een gedoe zijn. Eigenwereld heeft zelf voor het technische gedeelte iemand, voor de nieuwtjes en gamereviews weer iemand, voor de comics is alwéér iemand anders..

Als je zoiets voor jezelf wilt doen moet je gewoon een blog maken (blogger.com). Wat ik trouwens ook doe.. Out of the ordinary - tonypulp.blogspot.com Schaamteloze promotie.

avatar van Leo1954
Magisch, deze film. Uiterst charmante en leuke vriendschap tussen twee compleet gestoorde meisjes. Fabelachtig gefilmd, fabelachtig gespeeld ook door deze meisjes. Heb Tetsuya Nakashima leren kennen door een veel recentere film, Confessions. Die films vond ik in alle opzichten zo geweldig, dat ik een tweede film van dezelfde maker met een beetje reserve tegemoet trad. Ten onrechte, deze film heeft hetzelfde in zich. Het is een visueel avontuur, weliswaar van een hele andere orde, maar dit is film. Veel meer krijg je niet uit het medium.

avatar van FillumGek
Eindelijk toch maar gezien. Mijn verwachtingen waren aardig hoog, ondanks dat ik Memories of Matsuko lang niet geslaagd vond. Confessions daarentegen wel. Uiteindelijk vind ik deze misschien nog wel iets beter als Confessions. Visueel verbluffend, veel geinige scenes, maar vooral het goede samenspel van Fukada en Tsuchiya springt in het oog.

Visueel is de film een meesterwerk. Er is gebruik gemaakt van veel overbelichte shots die de kleurrijke beelden tot een sprookjesachtige wereld maken. De kostuums van Momoko vallen altijd en overal op en haar woonomgeving geeft je het gevoel naar de binnenkant van een poppenhuis te kijken, vol kleurtjes en tierelantijntjes. Dit alles geeft een erg meisjesachtige feeling, maar toch is het geen standaard chickflick. Daarbij denk ik vooral aan dramatische gebeurtenissen vanuit vrouwelijk oogpunt, maar daarvoor is hier niet al teveel ruimte gelaten. Het is allemaal veel luchtiger gelukkig. Er is zelfs wat komische animé te bespeuren.

De voice-over van Momoko brengt je samen met de strakke editing in een sneltreinvaart door haar jeugd heen, waardoor het meteen boeiend wordt. De film heeft sowieso veel vaart doordat je van de ene bizarre situatie in de andere valt. De humor verschilt, de ene keer wat slapstick, de andere keer volledig over de top. Ik heb in elk geval een paar keer goed gelachen. De muziek is wisselvallig, maar altijd goed. Van klassieke muziek bij rustige scenes tot J-pop bij drukke beelden, en soms een combinatie van beide.

Een van de grote pluspunten is het samenspel tussen Tsuchiya en Fukada, waar die laatste mijn favoriet was. De vuilbekkende, slecht geklede Ichigo en het nette poppetje Momoko zijn elkaars tegenpolen maar bouwen toch een sterke vriendschap op. Ik kan me geen betere actrice als Fukada voorstellen voor de rol van Momoko. Übercute, onschuldig, lief, een beetje gestoord, maar ook heldhaftig en stoer. Enorm leuk geacteerd.

De confrontatie is ook erg goed gekozen waarmee de film memorabel afsluit. Ik kan me zo even geen minpuntjes voor de geest halen, Kamikaze Girls laat je dik anderhalf uur met een hele dikke glimlach toekijken!

laundromat
それは私があなたに借りが仲間入り!(that's one more I owe you (lang leve google vertaling))

Mijn 1e film in dit genre. Geweldig genoten! En gelachen. Ja en zoals iedereen zegt: de twee dames spelen goed op elkaar in. Ze spatten van het scherm. Je gaat er helemaal in mee.

Bedankt voor het lenen Observator! Ik wil meer!

avatar van MatthijsGr00t
De tweede film die ik zie van Nakashima na het geweldige Kokuhaku. Kamikaze Girls vind ik toch wel een stuk minder dan Kokuhaku wat komt door voornamelijk het verhaal wat mij veel minder kon boeien. Momoko en Ichigo zijn twee bijzondere personages en beide weten ze een leuke rol neer te zetten. Vrij idioot maar wel erg leuk. Helaas sprak het verhaal me uiteindelijk niet genoeg aan om Momoko en Ichigo 100 minuten interessant te laten zijn. Visueel is Kamikaze Girls erg sterk waardoor dit een bijzondere kijkervaring is geworden. 3,5* voor dit authentieke werkje van Nakashima.

avatar van Cellulord
Tijd voor een herziening!
Een heerlijk fris, lekker over de top, vrolijk en vermakelijk geflipt filmpje met alle kleuren van de regenboog, bizarre

kostuums en leuke overdreven/gestoorde personages in rare situaties.
Het uiterst simpele verhaal met de alom bekende thema's, vriendschap, opgroeien en het vinden van geluk, maakt het stukken gemakkelijker om van het visuele en de humor te genieten.
Prachtige vertolking van beide hoofdfiguren. Vooral Momoko!!! Wat zag ze er toch gelijkertijd schattig en bizar uit in haar kanten Rococo jurkjes.

De film tovert een (blijvende) glimlach op mijn gezicht en laat me vrolijk en warm achter.
hier kan gerust een halfje bij.

avatar van cucciolo
Ik snap echt niet wat hier nou zo lollig aan is. Ik deed me best om te lachen maar dit is me niet 1 keer gelukt. Deze humor zal wel niet aan mij besteed zijn. Het komt over alsof zelfs een 7jarige dit soort vermaak ontgroeid zou zijn. Kan haast niet geloven dat deze film van de zelfde hand is als van Confessions die me zo wist te bekoren.

avatar van Badalamenti
Laatste tijd een aantal erg fijne films gezien van Japanse makelij, maar dit was er duidelijk één te veel.

Ben afgegaan op de visuele kwaliteiten van de film, maar jammer genoeg is dat ook het enige positieve wat ik erover kan zeggen. Begint al snel te vervelen.... na Kokuhaku tweede tegenvaller van Nakashima. En zoals hierboven al aangehaald, heb ook ik helemaal niks met dit soort van humor.

avatar van Black Math
Dat ik deze film niet eerder gezien heb, zeker met in het achterhoofd dat op het moment van schrijven Confessions in mijn top tien staat, komt voor het grootste gedeelte door Paco and the Magical Picture Book. Visueel ook zeer de moeite waard, maar voor mijn gevoel behoorlijk incoherent, waardoor mijn lust naar ouder werk van Nahashima flink verminderde. Na in het weekend The World of Kanako vijf sterren uitgedeeld te hebben, was het toch wel tijd om ook deze te kijken.

Duidelijk is dat deze film een totaal ander karakter heeft, wat overigens geen waardeoordeel is. Veel luchtiger, en sprookjesachtiger, waarbij inderdaad gedachte naar Citizen Dog en ook Amélie gaan, al is het maar vanwege de voice-over, de aparte personages (dat haar van die gast!!), het breken van de vierde wand, en de felle kleuren die van het scherm spatten.

Visueel minder gedetailleerd dan z'n latere films, maar toch nog steeds erg mooi gestileerd. Bijzonder zijn ook hier de animatiefragmenten. Lijkt ook erg op werk van Studio 4°C, wat bevestigd wordt na een kleine zoektocht op internet met Onderhonds opmerking bij The World of Kanako in het achterhoofd dat de animatiefragmenten aldaar ook geproduceerd zijn door Studio 4°C. De muziek is ook aardig, leuk dat Strauss vaak voorbijkomt, ook al stamt hij niet uit de Rococotijd, het past prima bij alle frivoliteiten van lolita-stijl.

Het verhaal is ook hier niet helemaal rechtlijnig, maar voelt veel coherenter aan dan bij Paco and the Magical Picture Book, zonder aan speelsheid in te boeten. De kracht zit hem voornamelijk in de twee hoofdpersonen, die uit compleet tegenovergestelde subculturen komen, maar die toch steeds meer op elkaar gesteld raken. En los van alle ongein, weet dat toch een beetje te ontroeren.

Uiteindelijk zit het tussen de 4* en 4,5* in, waarbij het vanwege alle speelsheid toch het voordeel van de twijfel krijgt. 4,5* dus.

avatar van maxo922
De humor is leuk, de hoofdpersonages een pak minder en wat het meest stoort is de doelloze sfeer. De opmaak is prachtig, maar het verhaal mist broodnodige dynamiek en tempo en vervalt in irritant gelanterfant. Helaas, het begon zo pakkend en energiek.

Style over substance, daar ben ik doorgaans niet zo van. Het is weliswaar een prachtig vormgegeven, kleurrijke fantasie over twee halfgare meiden, maar bij gebrek aan een boeiend verhaaltje is het op d’n duur met mijn interesse droevig gesteld bij dit soort films. Van regisseur Tetsuya Nakashima zijn Memories of Matsuko (2006) en Kokuhaku (2010) mij een stuk beter bevallen.