Hellraiser (1987)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Fantasy

geregisseerd door Clive Barker
met Andrew Robinson, Ashley Laurence en Clare Higgins

In Hellraiser koopt Frank Cotton een bizarre puzzelbox. Degene die de puzzel oplost krijgt onbegrensd genot... maar ook onbegrensd leed. Van Frank werd niets meer vernomen. Jaren later gaan Franks broer Larry en diens vrouw Julia in het oude familiehuis wonen. Niet veel later weet Frank uit de hel te ontsnappen en komt terug tot leven in het oude huis, maar heeft mensenbloed nodig om weer volledig mens te kunnen worden. Dan weet hij Julia te overtuigen om hem te helpen.

avatar van Maarten0402
Heb de Hellraiser box 1 t/m 7 (dvd) al heel lang. Maar ook alweer jaren geleden dat ik deze films gezien heb.
Sinds kort na lang niet meer gezien te hebben weer zin in gehad. Deze en vooral Hellbound vind ik geniaal. Visueel hoe het overkomt, maar ook de lines van Pinhead vind ik veel sterker als in de nakomende films (Hell on Earth etc.) Hell On Earth nog wel aardig, maar daarna is elke vervolg film eigenlijk overbodig.

Hellbound vind ik een fractie beter dan deze, maar dat is echt nipt. Wel raar aan Hellbound dat Chatterer Cenobite opeens anders eruit ziet halverwege de film... Originele is wel bruter.

avatar van Kondoro0614
Och, wat heb ik deze film toch al erg lang in mijn achterhoofd zitten en zeker na alle positieve verhalen is mijn interesse naar deze horror toch erg omhoog geschoten. Toen ik dan ook nog een Funko! poppetje kreeg in een maandelijkse horror doos wist ik het zeker: deze film moet ik zien en dat kwam natuurlijk het mooiste uit op een horror challenge hier binnen MovieMeter. Gisteren heb ik mijn kans gegrepen en deze, toch knap uitziende horror op de tv geflikkerd en lekker gekeken.

Wat mij opviel bij deze horror, en wat ik vaak wel bij horrors uit de jaren ’80 heb is dat ze een slechte sfeer overbrengen die me na loop van tijd uit mijn concentratie haalt en dat ik de films vaak oninteressant begint te vinden. Gelukkig is dit al niet bij andere horror klassiekers gebeurt (als een ‘Halloween’ of ‘A Nightmare on Elm Street’) en ook bij Hellraiser is dit niet het geval maar, wat ik wel bij me dacht en dat miste ik oprecht veel in deze film: waar bleef Pinhead met zijn aanhang? Dat duurde voor mij toch wel even net iets te lang en ook wist Clive Barker mij niet te overtuigen met een andere blik of scéne want de film raast maar door, geen Pinhead te bekennen.

Toch tegen het einde aan kwam er eindelijk eens een blik van Pinhead, hij begon zich eindelijk met de film te bemoeien en de film leefde weer, je wist gewoon dat hij gemist werd of beter gezegd: de film mistte iets. Wanneer Pinhead eindelijk een beetje actief begon te werden werd de film ook langzamerhand wat spannender en interessanter maar, niet weggenomen dat we dan nog maar twintig minuten te gaan hadden, we waren al bijna klaar met de film als voor mij het echte pit in de film kwam en er een schot in de zaak werd gestoken.

Clive Barker, een niet al te bekende regisseur weet hier met een ontzettend krap budget ($1.000.000) weet hier toch een erg fijne horror cult klassiek personage maar ook film neer te zetten die nog aardig levendig was en wat mij vooral opviel en ik ook erg aangenaam vond is dat de special effecten in deze film ontzettend fris eruit zagen. Waar Carpenter met (ook een knallende film) ‘ The Thing (1982) ‘ liet zien dat niet altijd de jaren ’80 special effecten er geweldig uit kunnen zien liet Barker hier het tegenovergestelde zien. Ja, toen Frank net uit de grond kwam zetten zag het er een beetje nep uit maar eenmaal gegroeid en in dat donkere hoekje zag de bloederige Frank er ontzettend goed uit en je kon merken dat daar ook wel erg veel tijd in gezeten heeft.

Het verhaal was erg leuk. We volgen in het begin Frank, die op een nogal spirituele wijze een doos weet te verkrijgen en deze later met een ritueel opent. Pinhead met zijn achterban kwam tevoorschijn en wouden Frank mee nemen naar de hell maar Frank wist te ontsnappen en bleef in het huis leven. Wanneer Julia met Larry besluiten om terug te gaan naar het ouderlijk huis voelt Julie zich niet fijn worden, ze krijgt flashbacks met Frank en je moet er maar langzaam achter komen dat Kirsty misschien hun dochter is of niet, want dat weet ik nu ook nog steeds niet zeker. Larry komt bebloed op zolder aan en Frank komt weer tot leven, hij moet bloed krijgen om zichzelf weer helemaal te genezen en een echte mens te worden. Hij laat Julia wat slachtoffers maken zodat hij hun leeg kan zuigen. Wanneer ze dan ook Larry vermoorden en Kristy komt er achter laat ze Pinhead, Frank weer afmaken (want Kristy heeft Pinhead opgeroepen dankzij de doos). Ze leid Frank terug naar Pinhead die hem ditmaal wel meeneemt naar de hel.

Allemaal best simpel maar stiekem erg leuk, toch niet mijn favoriete horror klassieker al blijft het gewoon een kick-ass film die veel leuke en nieuwe dingen weet te brengen wat mij ook echt wel aanstond. Ik ben klaar voor de volgende delen want, ik heb me niet verveeld met Hellraiser!

avatar van FlorisV
Toch ongeloofelijk dat die voor 1 miljoen gemaakt is destijds. Nu wordt er weer een Hellraiser film gemaakt en dan wel voor de helft: Hellraiser: Judgment (Video 2017) - IMDb

Nu was 1 miljoen in 1987 echt meer geld dan nu dus je kunt wel nagaan dat dit echt een veel te laag budget is en Doug Bradley is er niet meer bij...ik vrees het ergste. Vind het wel jammer, zoveel Hellraiser filmvervolgen maar zo slecht, zeker na deel 4...

Wel komt er een nieuwe Hellraiser - IMDb (geen remake) met budget van 14 miljoen, dat lijkt al een klein beetje ergens op.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
1987 was een goed jaar voor horror. Jason en Leatherface hadden het jaar ervoor net nieuw leven ingeblazen gekregen en Freddy en Ash zaten op hun hoogtepunt. En toen was er ineens Hellraiser, het regiedebuut van schrijver Clive Barker, wiens carrière als een speer ging nadat Stephen King iets positiefs over hem zei. Ditmaal geen Amerikaanse boemannen met bijlen en messen, maar Britse horror met rondvliegende kettingen met weerhaken en - natuurlijk - de Cenobites.

Groot op de poster werd het personage van Doug Bradley (in de film heet hij simpelweg Lead Cenobite) afgebeeld, omdat de mensen van de marketing dachten dat hij het meest zou aanspreken. In de film zelf spelen de Cenobites maar een kleine bijrol, destijds tot groot ongenoegen van een jonge Chainsaw. In die tijd wilde ik gewoon 90 minuten lang Pinhead en zijn vrienden aan het werk zien. Hellraiser gaat echter om de driehoeksverhouding van Julia en de broers Frank en Larry. Larry is een saaie, burgerlijke oetlul en Frank is sexy, spannend en zoekt voortdurend de grenzen op. Zelfs zo ver dat hij in de hel belandt dankzij het mysterieuze puzzeldoosje - het échte gezicht van de Hellraiser franchise. Als Frank terugkeert moet blijken hoeveel Julia voor hun liefde over heeft.

Ondanks de weinig Cenobites; op het gebied van gore en smerigheid stelt Hellraiser niet teleur. Naast de gore, met haken die in vlees snijden, is de film ook op andere vlakken onsmakelijk; overal zien we maden, ongedierte en Britse mannen van middelbare leeftijd in hun tidy whities. De film is voor een laag budget gemaakt, maar sommige effecten zijn uitstekend gedaan. De wederopstanding van Frank is bijvoorbeeld een sterke sequentie en de make-up effecten - en het design - van de vier Cenobites is even tof als iconisch. Vooral Chatterer is een prachtige creatie, als je het mij vraagt. Maar daar tegenover staat de Engineer, een knullig monster, waarvan je letterlijk het karretje ziet waar hij mee naar voren wordt gereden. Sowieso is de Engineer een beetje een overbodig en suffe aanwezigheid, maar nog niet zo overbodig als Steve, het vriendje van Kirsty. Zelfs Kirsty is niet eens echt nodig voor het verhaal, laat staan haar droomsequenties en bijbaantje in een dierenwinkel.

Ondanks dat veel zaken de tand des tijds niet helemaal hebben doorstaan en zaken als het acteerwerk hier en daar vrij ondermaats zijn, Hellraiser heeft gelukkig een enorme charme. De sequenties met de vier Cenobites en alle one-liners die de twee sprekende Cenobites uitkramen zijn memorabel. Het script is daarnaast nog relatief simpel en rechtlijnig, zeker vergeleken met de overige films in de franchise. Geen van de vervolgen wist tot dusver de eerste Hellraiser te evenaren. Maar tegelijkertijd is zou de juiste persoon hier een prima remake van kunnen maken. Er valt immers ook genoeg te verbeteren.

Vooruit, 4 sterren.