The Devil's Rejects (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Actie

geregisseerd door Rob Zombie
met William Forsythe, Sheri Moon Zombie en Sid Haig

Na een spectaculaire schietpartij met de politie gaan een paar leden van de gestoorde en moordzuchtige familie Firefly op zoek naar nieuwe slachtoffers. Ondertussen is de broer van sheriff Wydell, een eerder slachtoffer van de familie, razend over de dood van zijn broer. Hij wil niets liever dan wraak nemen op het groepje psychopaten...

avatar van Left4Dead
Hollywood007 schreef:

Ik vraag me wel af hoe het verhaal verder moet na het einde in the devil's rejects.

Waarschijnlijk naar het begin wanneer de familie begint met hun praktijken. En prequel zeg maar.

avatar van Hollywood007
Left4Dead schreef:

Had ik nog niet aan gedacht eigenlijk. Zou best leuk zijn.

avatar van tattoobob
Hollywood007 schreef:

Nee het verhaal gaat verder waar Rejects stopte...ze leven alle drie nog en onsnappen uit een inrichting.

avatar van Hollywood007
Ook een leuk gegeven. Het maakt me eigenlijk niet uit wat het verhaal is. Zolang er maar lekker veel bloed en gore in zit op de typische Rob Zombie manier.

avatar van Psycho-M
Mijn favoriete Rob Zombie film (tot nu toe).
Na House of 1000 corpses volgde al snel dit vervolg over de Firefly familie.
Captain Spaulding, Otis en Baby zijn toch wel een sadistisch trio die je nog lang zal bijblijven.
House of 1000 corpses was een wel erg chaotische film en met The Devil's Rejects merk je ook dat Rob Zombie als filmmaker gegroeid is. De heerlijke exploitation korrel zit nog wel in het beeld en het ziet er allemaal veel professioneler en strakker uit. Een goede horror met memorabele karakters.

En terwijl deze Devil's Rejects al zo'n 2 jaar na House of 1000 corpses uitkwam, hebben we nu al heel lang moeten wachten op het vervolg.
Maar het opnemen van 3 from Hell is inmiddels afgerond en ze zitten in de post-production fase.
Ergens volgend jaar zal hij uitkomen.
Can't wait.
3 from hell teaser

avatar van Collins
Over de familie Firefly die een groot plezier beleeft aan het vermoorden van onschuldige burgers en er daarna een even groot behagen in schept om met de lijken in bed te gaan liggen. Gestoord? Absoluut.
In deze film wordt de familie opgejaagd door een hele boze sheriff die wraak zoekt voor het doden van zijn broer. De jacht voert door een hels Californië dat in geen enkel opzicht doet denken aan het vrolijke en mondaine Californië dat vaak in films wordt getoond. Het Californië in deze film bestaat uit stoffige wegen en kale landschappen. De zon schijnt onbarmhartig. De bewoners zijn zonder uitzondering ongewassen en hebben een schimmige inborst. Het is een afgrijselijke, maar sfeervolle setting die goed past bij de smerige praktijken die de familie tijdens de vlucht blijft verrichten.
Regisseur Rob Zombie houdt zichtbaar van smerig. Hij doet erg zijn best om in elk shot iets smerigs te laten zien. In die zin vallen vooral de vele zooms op de gezichten van de personages op. In die gezichten is veel viezigheid te ontdekken. Ook de rest van het lichaam wordt niet geschuwd, evenals de gewone dingetjes langs de weg die door de lens van Zombie meteen een vunzige lading krijgen.
De personages die de familieleden vertolken zijn uiteraard lelijk, onverzorgd en zichtbaar gedegenereerd. Ook weer smerig dus. Heel opvallend dat familielid Sheri Moon er nooit smerig uitziet. Goed verzorgd en overdreven zinnenprikkelend haalt zij de slachtoffers binnen waarop een ander familielid zich heerlijk uitleeft.
De film kijk je echt niet om je esthetische kaders naar een hoger plan te duwen. Dat bereikt de onaantrekkelijke Sheri Moon met al haar erotische gedweep trouwens ook niet. Dat mens heeft iets vileins en aanstellerigs over zich waar ik niet goed tegen kan. Mooning door Sheri Moon is niet prettig en draagt voor mij bij aan de smerigheid.
De ononderbroken reeks aan sadistische wreedheden vermoeit snel. Als de vermoeidheid intreedt vallen andere zaken negatief op. Het acteerwerk gebeurt erg overdreven. De dialogen klinken hol en niet spontaan. De belangrijkste personages zijn allemaal kankerlijers (en ook die vermoeien). Sheri Moon is wel erg veel in beeld. De meeste personages dienen enkel als slachtvee en doen er niet toe. De enkelingen met potentie tot karaktervorming zien we niet weer terug. Daar zit vast die narcistische Moon achter.
Conclusie: de film is veel slachting en verminking. Dat is een tijdje leuk.

avatar van IH88
“I am the devil, and I am here to do the devil's work.”

Absurd, expliciet en soms ongemakkelijk, maar ook zeer vermakelijk. Regisseur Rob Zombie zet vanaf de eerste seconde al de toon met een belachelijke schietpartij waarbij alle personages worden geïntroduceerd. Het is belangrijk dat je het allemaal niet al te serieus neemt, en de grootste kracht van de film is dan ook dat de makers en acteurs precies de juiste toon weten aan te slaan.

Vooral Moseley heeft zichtbaar de tijd van zijn leven, en ook Haig, Sheri Moon Zombie en Forsythe (die zo serieus is dat het weer komisch wordt) doen het goed. Het geweld is compromisloos en Zombie doet ook niet moeilijk over het veelvoudig gebruik van expliciet geweld en naakte vrouwen. Het einde is de kers op de taart.