Grindhouse (2007)

Horror / Actie

geregisseerd door Robert Rodriguez, Quentin Tarantino, Eli Roth, Edgar Wright en Rob Zombie
met Kurt Russell, Rose McGowan en Freddy Rodríguez

De film bestaat uit twee delen. De eerste film, Planet Terror, is een horrorfilm van Robert Rodriguez. Dit gaat over Cherry (Rose McGowan) die de wereld van de zombies probeert te verlossen samen met de martialarts-specialist Wray (Freddy Rodríguez). Samen vermoorden ze elke zombie die hun pad kruist. De tweede film, Death Proof, is een thriller van Quentin Tarantino. Een moordende auto die bestuurd wordt door een geschifte psychopathische stuntman (Kurt Russell). Tussen de twee films in worden neptrailers gedraaid.

avatar van jeroentjuhhhhh
Eli is de regisseur van Thanksgiving, dat evenals enkele andere fake trailers deel uit maakt van dit project. Hij heeft verder niets te maken met de feature films wat betreft regie.

avatar van Askikker
3 * voor deathproof en 4* voor planet terror.
Maakt door de fake trailers een 3,75*

Omdat ik een rottige opname had heb ik beide films in de originele vorm gezien, en tussendoor op de slechte opname de fake trailers bekeken. Om de één of andere reden kwam die van ''Hobo'' er niet op voor, zit die wel in deze film? Alsnog op youtube gezien.

avatar van Naomi Watts
Eindelijk ervaren hoe het de bedoeling was.

Blijft een aangename ervaring. Al blijft het segment van Rodriguez zoveel beter als die van Tarantino en blijft de tweede helft van Death Proof lastig door te komen. Ook vrij spijtig dat wat aangename sleutelscenes de Grindhouse cut niet overleven. De fake trailers zijn van onschatbare waarde voor de ervaring. Al verkies ik toch Planet Terror de full feature.

avatar van Starmaster501
Geef eens voorbeelden van dingen die niet in de Grindhouse zitten maar wel in de full feature van Planet Terror?

avatar van Zandadder
Waarom staat dit eigenlijk op de site als deze films hier afzonderlijk al op staan?

avatar van Naomi Watts
@ Starmaster:

D.m.v. een gesimuleerd probleem met de spoelen wordt er een klein segment geskipt. Geen probleem verder, voor de rest ook allemaal niet zulke essentiele scenes. Vond het wel erg jammerlijk dat de striptease scene er bij DP uitgeknipt was.

Meneer Bungel
@ Zandadder: blader eens terug door de berichten hier, wordt uitgebreid uit de doeken gedaan!

avatar van Starmaster501
Al word ik er niet wijzer van, hier staan de verschillen tussen Grindhouse en de full features Grindhouse (Comparison: Single Movies - Grindhouse Edition) - Movie-Censorship.com

Grindhouse.

Ik ben een grote Tarantino-liefhebber en Robert Rodriguez is ook helemaal geen verkeerde filmmaker. Toch had ik deze Grindhouse nog nooit gezien, hoewel ik wel bekend ben met de twee films Death Proof en Planet Terror. Daarom heb ik de prachtige 2-disc collectors edition op blu-ray uit de UK besteld en ben er daarom deze week voor gaan zitten.

De film begint met een knaller: de trailer van Machete is zeer vermakelijk en daardoor zit je ook direct in de film. Daarna begint de eerste speelfilm: Planet Terror. Dit is een heerlijke zombiefilm met bloederige gore, cheesy one-liners en leuke personages. Het plezier spat helemaal van het scherm. Ook de missing reel die in de film voorkomt is echt briljant, dit in combinatie met de krassen zorgen voor sfeer.

Wanneer dit heerlijk filmpje afgelopen is, volgen er weer een aantal faux trailers. Thanksgivin', Werewolf Women of the SS en Don't zijn leuke trailers van regisseurs Rob Zombie, Eli Roth en Edgar Wright. Hierna volgt nog een grappige commercial van Mexicaans eten. Briljant gegeven!

Dan volgt Quentin Tarantino's Death Proof: een geniale ode aan de carsexploitation vol met ruige actie, mooie vrouwen en gaafe auto's. Kurt Russell bewijst dat hij nog steeds de Bmovie-held in zich heeft uit de 80s. Helaas zijn de dialogen in de 2de helft erg saai. Wilde Tarantino zich overtreffen als scriptschrijver? Toch vond ik dit erg gaaf in haar geniale lompheid!

Grindhouse is uw ticket naar de B-film cinema.
4.0 sterren!

avatar van Fikret8
Planet Terror en Death Proof staan al als aparte films op MovieMeter
Waarom krijgt Grindhouse hier ook een aparte beoordeling?

Fikret8 schreef:
Planet Terror en Death Proof staan al als aparte films op MovieMeter
Waarom krijgt Grindhouse hier ook een aparte beoordeling?

Omdat Grindhouse een totaal andere film is dan de losse films Planet Terror en Death Proof. De film was oorspronkelijk bedoeld om te dienen als een soort double bill feature net zoals dat in de beruchte Amerikaanse grindhouse-bioscopen werd gedaan. Er zitten in deze film ook faux trailers (geregisseerd door horror regisseurs zoals Eli Roth).

Dus als je de films DEATH PROOF en PLANET TERROR hebt gezien; heb je de film Grindhouse echt nog niet gezien. Ik vind de twee films los namelijk gewoon een beetje mislukt: de scatches om de grindhouse-sfeer te krijgen voelen niet op zijn plaats.

Dus aan iedere horrorliefhebber is het verstandig om deze film te kijken en niet de losse films.

avatar van Starmaster501
Plus dat de versies apart langer zijn dan hier deze bij elkaar. Plus de trailers missen ja. Toch blijft het een beetje een moeilijk geval, maarja, zo laten..

Dh PING
Dat klopt. Hoewel ik die lap-dance wel een beetje miste

Dra. Pouke
Trailer lijkt bijna op From Dusk Till Dawn.

Dra. Pouke schreef:
Trailer lijkt bijna op From Dusk Till Dawn.

Heeft toch echt helemaal niks met die film te maken op uitzondering van het genre dan.

Dra. Pouke
Nou, de trailer deed mij er toch wel heel erg veel aan denken, de halve cast van From Dusk Till Dawn doet er in mee, heeft het zelfde soort horror sfeertje en sowieso zijn Tarantino en Rodriguez erbij betrokken. Maar waar hebben de kijkers van Grindhouse hem eigenlijk gezien? Hij is in ieder geval niet in Nederland uitgebracht. Hebben jullie 'em gedownload of zo? Ik zal de film namelijk graag een keer willen zien. Lijkt me erg gaaf.

avatar van tattoobob
Heerlijk filmpje kijkt lekker weg...zeker niet de beste van Tarantino..een goede middenmoot!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Leuk concept, zo'n throwback naar de Grindhouse films in de jaren '70. Vooral de fake trailers zijn erg amusant om te zien, met name die van Edgar Wright. Lekker simpel en goed sfeertje. Maar ondanks het uiteindelijke idee en leuke vondsten, gaat het toch vooral om de twee feature films van Tarantino en Rodriquez. Die van Tarantino was op een paar aardige visuals en een geinig idee niet al te best. Saai, irritante karakters en al met al veel te uitgerekt. Had wellicht ook als fake-trailer beter gewerkt. De film van Rodriquez was duidelijk heel wat beter. Nergens meesterlijk of iets dergelijks, maar hij ging duidelijk lekker los en zijn segment is lekker over-the-top en plat, met een stuk betere humor en karakters. Alsnog is het idee van deze Grinhouse beter dan de uiteindelijke uitwerking.

3 sterren.

Grindhouse.

Eindelijk heb ik Grindhouse gezien! Eindelijk na zo lang wachten heb ik eindelijk de kans gehad om de film te kijken en de manier zoals het oorspronkelijk bedoeld was!

De film begint meteen heerlijk. De trailer van Machete is echt briljant: de heerlijke scratches, het geweldige slechte beeld met strepen en het krakende geluid: het is helemaal hakken en tjakken! Dan komt de eerste film: Planet Terror, dit had echt een bijzonder effect op me. Een ode aan de exploitation en tevens ook een geweldige film. Bloed en Gore, foute en komische dialogen en one-liners en heerlijke eigentijdse soundtracks. Het is echt een rollercoaster-rit: echt waar! Soms is het op een klassieke manier creepy, maar ook weer op diezelfde manier fout en echt hilarisch. Ik vind dat Rodriguez van Planet Terror toch een geweldige exploitationfilm heeft gemaakt. Echt heerlijk om Naar te kijken. Echt genieten!

En de tweede film die draait is Death Proof. Dit is toch wel het deel van de film wat me teleurstelde. Het is een B-film op een bepaalde manier, maar volgens mij wil Tarantino er zijn eigen film weer van maken! Hij steld de dialogen voorop en de actie is af en toe aanwezig, waardoor je een saaie boel krijgt met af en toe wat humor. Hoewel de actie wel leuk was voor wat het was, maar Tarantino heeft volgens mij echt het idee dat hij Reservoir Dogs of Pulp fiction aan 't maken was, en dat is niet de bedoeling. Kurt Russel was dan wel weer leuk, maar hij had nog zoveel meer kunnen zijn als Tarantino hier beter werk van had gemaakt. Maar toch de auto-actie scènes die er waren waren best wel gaaf!

Jammer dat Tarantino de rit voor een deel verpest, maar het was zekers een leuke film.

avatar van marviimm
Hebben de mensen die Grindhouse hebben gezien ook gelijk gestemd op Death Proof en Planet Terror? Of hebben jullie daarna nog de langere versies van de 2 films gekeken en gestemd?

avatar van Captain Pervert
Ik ken deze versie niet, maar heb wel Death Proof gezien en daarna Planet Terror.
Die laatste had ik bijna nooit gezien omdat Death Proof werkelijk slaapverwekkend is en ik dacht dat Planet Terror net zo'n shitfilm zou zijn (boy was I wrong, hij staat nu in mijn top10 )

Wat dat betreft is de volgorde in Grind House verkeerd, want als PT is geweest, moet je het DP stuk nog doorworstelen. Hadden ze beter omgekeerd kunnen doen, want dan heb je bij het knikkebollen tijdens DP nog wat om naar uit te kijken.

avatar van Basto
Kende beide films al afzonderlijk in hun langere versies. Ik moet zeggen dit werkt en geeft wat extra's. Films worden er ook niet minder om, wanneer een 'reel' ontbreekt. Vond het juist wel leuk dat je als kijker zelf een deel van het verhaal moest invullen. Bovendien draait het in beide films niet om het drama, maar om de actie. En die is uitzinnig! Ook de fake trailers en niet te vergeten de geweldige reclame voor het restaurant naast de bios zijn leuk.

Al met al top avondje pulp cinema vol gore zombi shit en adrenaline pompende autostunts.

avatar van Ajax&Litmanen1
Uiteraard had ik Planet Terror en Death Proof als eens gezien, maar nooit als het samengesmolten geheel Grindhouse. Nou is deze film na het kijken volgens mij niet veel meer dan twee weinig aangepaste versies met fake trailers ertussen, dus het was ook geen gemis, maar het ergerde me wel als ik op de naam Tarantino hier klikte dat ik deze titel nog zonder stem had staan. Ondanks dat ik Death Proof destijds waardeloos vond toch maar weer een dikke 3 uur erin gestopt. Mijn mening is ook niet erg veranderd.

Planet Terror is nog steeds fijne, zwaar over de top gaande gore pulp en Death Proof blijft een bijzonder ergerniswekkende film met opvallend matige dialogen, iets wat je van Tarantino niet gewend bent, in combinatie met een irritante cast waar ik alleen Kurt Russell interessant vond. Die vrouwen waren gewoon storend met hun getier en hun powerwoman gedoe. Dan houden we nog de fake trailers over, waar ik wel weer van heb genoten. Het leverde ons onder andere nog 2 losse Machete films op.

Planet Terror vind ik nog steeds 4 sterren waard, Death Proof krijgt er weer 2. Bij elkaar levert dit Grindhouse 3* op.