• 12.950 nieuwsartikelen
  • 169.125 films
  • 11.084 series
  • 31.746 seizoenen
  • 629.334 acteurs
  • 196.173 gebruikers
  • 9.175.908 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Horror / Thriller | 83 minuten
3,38 1.317 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 83 minuten

Alternatieve titels: The Texas Chainsaw Massacre / Slachting met de Kettingzaag / De Kettingzaag

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Tobe Hooper

Met onder meer: Marilyn Burns, Paul A. Partain en Gunnar Hansen

IMDb beoordeling: 7,4 (194.867)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Texas Chain Saw Massacre

"Who will survive and what will be left of them?"

18 augustus 1973. Als Sally Hardesty hoort dat het graf van haar grootvader door vandalen werd geschonden, trommelt ze haar vriend Jerry, haar gehandicapte broer Franklin en haar vrienden Pam en Kirk op om te onderzoeken wat er precies gebeurd is. Onderweg nemen ze een vreemde lifter mee, die zichzelf tot hun grote ontzetting in zijn hand snijdt. De tieners dumpen de man langs de kant van de weg en rijden snel verder. Helaas komen ze zonder benzine te zitten en moeten ze noodgedwongen aanbellen bij een luguber uitziend huis.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Sally Hardesty

Jerry Huberman

Franklin Hardesty

Kirk Waisanen

Pam Willard

The Hitchhiker

Leatherface

Window Washer

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Basto

Basto

  • 10943 berichten
  • 7104 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Toch wel teleurgesteld wederom. Ik was er al eens naar proberen gaan te kijken, maar net zoals Halloween en in tegenstelling tot andere films zoals Carrie vind ik dat de film toch wel te veel verouderd is, en vermoed ik dat ik meer deugd ga hebben van de remake. Slecht is de film niet, maar het beeld is wat te vertroebeld en het verhaal is veel te ongeloofwaardig

Wat vind je er ongeloofwaardig aan?

Ik zou juist willen stellen dat dit een van de weinige horrors is die ik wel geloofwaardig vind. Niks bovennatuurlijks in ieder geval...


avatar van rebelkush

rebelkush

  • 222 berichten
  • 379 stemmen

Ik vind dit beter dan Leatherface. Acteerprestatie van die gast in de rolstoel is om van te huilen maar die andere acteurs deden het goed.


avatar van Ilsa

Ilsa

  • 94 berichten
  • 415 stemmen

Shadowed schreef:

Ook leuk.

Vooral die maskertjes kunnen eigenlijk gewoon niet meer. Voor de rest is dit gewoon leuke horror. slot.

De film dan niet goed begrepen vrees ik.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 9993 berichten
  • 5969 stemmen

Ilsa schreef:

(quote)

De film dan niet goed begrepen vrees ik.

Beetje flauwe reactie. Ik kan je bericht ook counteren met "De review niet goed begrepen vrees ik".

Maar even serieus: ik weet prima wat het idee was (gemaakt van menselijk vlees), het gaat mij erom dat ik het totaal niet vind lijken op menselijk vlees. Je kan volgende keer ook met iets meer komen om mijn ongelijk te bewijzen ipv zo'n lullig zeikzinnetje te posten.


avatar van jipt

jipt

  • 3444 berichten
  • 3322 stemmen

Recentelijk heb ik het werk uit Hooper z'n primetime bekeken. TCM kon dus niet uitblijven. Ik vond deze voor de tweede keer nog sterker. Hele sfeervolle Grindhouse film. Je zou zo geloven dat iemand echt door deze hel is gegaan. Erg knap neergezet dankzij de rauwe cinematografie en goede editting. Daarbij vind ik de TCM familie erg komisch. Met name de verkleedpartijtjes van Leatherface. Enige minpunt is dat ik de opbouw soms wat saai vond. kleine 4,5*


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1400 berichten
  • 842 stemmen

Er zijn films die je vanaf de eerste minuut bij je nekvel grijpen en niet meer loslaten tot de eindgeneriek over het scherm rolt. Maar met fenomenale films duurt de verbijstering zelfs nog een tijdje voort. Ik heb het over het magistrale The Texas chainsaw massacre. De angst blijft zinderen, borrelen. Zelfs nu nog. Het nieuwsgierig binnendringen van een verlaten huis zal ik nooit meer als een goed idee beschouwen. Maar terug naar het begin. Wat een opening ! Donker beeld, het snerpend geluid (van een polaroid), een flits van een hand in ontbinding, van een gebit, van een schedel. Die scenes met die lifter dan. Een voorgevoel maakt zich van je meester : welke gekte en waanzin zit er hier aan te komen. Nog een hint. Wanneer het scheermes de arm van Sam, de mindervalide verwondt, hoor je subtiel het geluid van een kettingzaag. Maar niks bereid je voor op die doodsstrijd die Sally zal voeren. De lange nachtelijke achtervolging door leatherface, de ontluistering als blijkt dat het in dat benzine station ook niet pluis is. Onmiddellijk voel je dat de horror niet voorbij is. TCM zal tot het ietwat surrealistisch eindbeeld (het dansje van leatherface in een geel/rode zonsopgang) blijven je zintuigen messcherp aanspannen. We kunnen enkel maar de filmgoden dankbaar zijn dat de regisseur Tobe Hooper nooit een mainstream van TCM wou maken. Dus geen plot, geen charachter, geen drama of achtergrond maar direkt in your face. We beleven dit zoals de personages. Daarin zit de kracht van de film. Een verslag van een uitstap dat ontspoort tot een hel. Geen gebruikelijk strijd tussen goed en slecht. De horror komt niet van een monster of een misdadiger maar van een gezin op het platteland. Vijf jongeren worden belaagd door een dolgedraaide familie. Dat er geen einde aan de nachtmerrie lijkt aan te komen is net dankzij die simpele verhaalstructuur. Dan komen we op het strafste dat film te bieden heeft nl het ijzersterke beeld wanneer Sally samen aan de ontbijttafel met de familie (vooral opa is weerzinwekkend) zit. Want Hooper wou dit als zwarte humor verkopen. Een film die spottend de Amerikaanse samenleving voorspiegelt. Hooper situeert zijn plaats van onheil immers in een white trash gemeenschap van isolatie en armoede (er is 1 lijn dat kort aangeeft dat ze het slachtoffer geworden zijn van de automatisering in de vleesindustrie). Die stoffige verlaten velden, een pad in het struikgewas dat leidt naar een vervallen huis . . de onrust wordt nog meer opwekt. De score is ook geniaal en uitermate efficiënt. Geen typische orkest score of soundtrack maar een soort mix van geluiden (de kettingzaag !) dat dreiging en mysterie uitademt. Het zou zonde zijn om nu uit te weiden naar de vervolgfilms. Het zou enkel deze TCM onrecht aan doen. En ook de makers laten we met rust. We willen niet de klopgeesten worden die hun verdere werk vervloeken. TCM was nu eenmaal een film die volledig paste in de filosofie van de new seventies. Film zonder glitter en glamour maar meer in een realisme gedrenkt (daarom ook die intro van een tekst, een soort nieuwsbericht met daarna een datum. Is dit echt gebeurd ?) In de jaren '70 had je wel meer van dit soort film. Sommigen brachten maatschappij kritiek (Dawn of the day – zeer goed), een nucleaire waarschuwing (The hill have eyes - goed) of gingen voor een schokeffect (die lange, rauwe, door merg en been gaande verkrachtingsscene in I spit on your grave AKA Day of the woman - matig). Deze films hadden steeds dezelfde boodschap : het kwaad is een slachtoffer van een beleid. In jaren 80 terug mainstream met slashers met gelukkig als tegenwind Cronenberg (zie nr 64) en Carpenter (zie nr 63). Maar TCM (samen met die andere films) had een visie : we brengen angst op een geloofwaardige manier. Horror gefilmd als een docu. Nu weten waar The blair witch project de mosterd vandaan heeft gehaald. Deze jaren '70 films brachten door die independent spirit vernieuwing in cinema. Weetje : al deze films hebben in de 21 ste eeuw een Hollywood remake gekregen. Volledig tegenstrijdig met de visie maar bon het brengt geld op. Schaamte – dat weten ook de makers van Friday the 13 th part II, III, The final chapter, A new beginning, Part VI, Part VII, Part VIII, ... – kent men niet in Hollywood.

een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 59 : The Texas chainsaw massacre


avatar van Point of View

Point of View

  • 160 berichten
  • 888 stemmen

cinemanukerke schreef:

Deze jaren '70 films brachten door die independent spirit vernieuwing in cinema

Als je meer wilt weten over de achtergronden van horrorfilms uit de jaren 60 en 70, kijk dan eens naar de prima docu The American Nightmare (VS 2000, reg. Adam Simon). Hierin wordt door filmmakers en -historici dieper ingegaan op de sociale relevantie van de horrorfilms die toentertijd gemaakt werden. Alle grote titels komen voorbij: Night of the Living Dead; Last House on the Left; The Hills Have Eyes; Dawn of the Dead en uiteraard ook The Texas Chainsaw Massacre. Ook wordt er aandacht besteed aan het werk van David Cronenberg, die in de jaren 70 ook heel interessante films maakte. Verder spreken regisseurs over hun invloeden, evenals de invloed die hun films hadden op latere films. Zeer aan te bevelen


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1400 berichten
  • 842 stemmen

Point of View schreef:

(quote)

Als je meer wilt weten over de achtergronden van horrorfilms uit de jaren 60 en 70, kijk dan eens naar de prima docu The American Nightmare (VS 2000, reg. Adam Simon). Hierin wordt door filmmakers en -historici dieper ingegaan op de sociale relevantie van de horrorfilms die toentertijd gemaakt werden. Alle grote titels komen voorbij: Night of the Living Dead; Last House on the Left; The Hills Have Eyes; Dawn of the Dead en uiteraard ook The Texas Chainsaw Massacre. Ook wordt er aandacht besteed aan het werk van David Cronenberg, die in de jaren 70 ook heel interessante films maakte. Verder spreken regisseurs over hun invloeden, evenals de invloed die hun films hadden op latere films. Zeer aan te bevelen

Bedankt voor de tip. Ik probeer die docu te pakken te krijgen (maar op you tube lukt het mij alsnog niet vanwege dat 'log in' gedoe)


avatar van Point of View

Point of View

  • 160 berichten
  • 888 stemmen

cinemanukerke schreef:

(quote)

Bedankt voor de tip. Ik probeer die docu te pakken te krijgen (maar op you tube lukt het mij alsnog niet vanwege dat 'log in' gedoe)

Misschien dat het hiermee wel lukt:

The American Nightmare - Documentary (2000) - YouTube


avatar van filmfan0511

filmfan0511

  • 1028 berichten
  • 1050 stemmen

The Texas Chain Saw Massacre is simpel in opzet maar ontzettend effectief qua uitwerking, bevat sfeer in overvloed; mede door de grauwe/groezelige beelden en locaties, maar ook door het soms amateuristisch aandoende camerawerk (klinkt misschien raar om als een positief punt aan te halen, maar gevoelsmatig is het dat wel); het hele sfeertje dat hierdoor gecreëerd wordt is er eentje van 'fuck, met veel pech zou een situatie als deze je zomaar zelf kunnen overkomen'. Er komt zonder twijfel heel veel weirdness voorbij, maar ik werd daar nooit door uit de film gehaald. Een paar hoogtepuntjes zijn die momenten dat het meisje minutenlang achtervolgd wordt door Leatherface met kettingzaag; simpel maar enorm creepy , de scène aan tafel op het einde, met opa weirdo, en de slotscène met een dansende leatherface in zonsopgang. Maar ook de hele lange opbouw in de eerste helft is meer dan prima, en zeker vanaf het moment dat ze die vreemde aanvaring met de lifter meemaken blijf je tot de aftiteling met een ongemakkelijk gevoel zitten.

Ook in de positieve zin opvallend is hoe beheerst en gore-loos deze film eigenlijk is (terwijl de franchise in z'n geheel toch een bepaalde reputatie in de omgekeerde richting heeft); de beste horror is meestal onderhuids en geïmpliceerd. En dat zal waarschijnlijk wel eerder een budgettaire dan een artistieke keuze geweest zijn, maar dat maakt voor het eindresultaat verder niets uit. Een minpuntje is dat de cast toch wel echt ontzettend vervelend is grotendeels, maar echt storen doet dat zeker in het laatste halfuur niet meer. Ik ben van plan de komende tijd wat meer jaren 70-horror te gaan kijken, en dan leek deze klassieker me een mooi begin. Een ruwe parel, maar niettemin een parel. 4*.


avatar van Point of View

Point of View

  • 160 berichten
  • 888 stemmen

filmfan0511 schreef:

Ook in de positieve zin opvallend is hoe beheerst en gore-loos deze film eigenlijk is (terwijl de franchise in z'n geheel toch een bepaalde reputatie in de omgekeerde richting heeft); de beste horror is meestal onderhuids en geïmpliceerd

Hoewel ik het zeker eens ben met je positieve beoordeling van de film, evenals de trefzekerheid en beheersing van Tobe Hooper's regie, zou ik niet willen zeggen dat de film gore-loos is. Ik denk zelfs dat TCSM één van de meest brute films is die de jaren 70 hebben voortgebracht (naast The Last House on the Left (1972) en The Hills Have Eyes (1977)). Het knappe is dat veel van het geweld geïmpliceerd wordt, ipv openlijk in beeld gebracht (à la de befaamde douche-scène in Psycho (1960)). Daarnaast is TCSM ook uitermate effectief gemonteerd en van geluid voorzien, zodoende werken de kettingzaag-scènes erg goed.

Als je meer 70s horror wilt bekijken, dan zijn deze films aan te raden:

- The Baby (VS 1973, regie Ted Post)

- It's Alive (VS 1974, regie Larry Cohen)

- It Lives Again (VS 1978, regie Larry Cohen)

- God Told Me To (VS 1976, regie Larry Cohen)

- Squirm (VS 1976, regie Jeff Lieberman)

- Rabid (Can. 1977, regie David Cronenberg)

- Shivers / They Came From Within / The Parasite Murders (Can.1975, regie David Cronenberg)

- The Brood (Can. 1979, regie David Cronenberg)

- Carrie (VS 1976, regie Brian de Palma)

- Dawn of the Dead (VS 1978, George A. Romero)

- Martin (VS 1977, regie George A. Romero)

- Dead of Night / Deathdream (VS 1974, regie Bob Clark)

- Alice, Sweet Alice / Communion (VS 1976, regie Alfred Sole)

- ¿Quién puede matar a un niño? / Who Can Kill a Child? (Sp. 1976, regie Narciso Ibáñez Serrador)

- The Car (VS 1977, regie Elliot Silverstein) (OK, dit is soms pure schlock, maar erg vermakelijk )


avatar van filmfan0511

filmfan0511

  • 1028 berichten
  • 1050 stemmen

Point of View schreef:

(quote)

Hoewel ik het zeker eens ben met je positieve beoordeling van de film, evenals de trefzekerheid en beheersing van Tobe Hooper's regie, zou ik niet willen zeggen dat de film gore-loos is. Ik denk zelfs dat TCSM één van de meest brute films is die de jaren 70 hebben voortgebracht (naast The Last House on the Left (1972) en The Hills Have Eyes (1977)). Het knappe is dat veel van het geweld geïmpliceerd wordt, ipv openlijk in beeld gebracht (à la de befaamde douche-scène in Psycho (1960)). Daarnaast is TCSM ook uitermate effectief gemonteerd en van geluid voorzien, zodoende werken de kettingzaag-scènes erg goed.

Als je meer 70s horror wilt bekijken, dan zijn deze films aan te raden:

- The Baby (VS 1973, regie Ted Post)

- It's Alive (VS 1974, regie Larry Cohen)

- It Lives Again (VS 1978, regie Larry Cohen)

- God Told Me To (VS 1976, regie Larry Cohen)

- Squirm (VS 1976, regie Jeff Lieberman)

- Rabid (Can. 1977, regie David Cronenberg)

- Shivers / They Came From Within / The Parasite Murders (Can.1975, regie David Cronenberg)

- The Brood (Can. 1979, regie David Cronenberg)

- Carrie (VS 1976, regie Brian de Palma)

- Dawn of the Dead (VS 1978, George A. Romero)

- Martin (VS 1977, regie George A. Romero)

- Dead of Night / Deathdream (VS 1974, regie Bob Clark)

- Alice, Sweet Alice / Communion (VS 1976, regie Alfred Sole)

- ¿Quién puede matar a un niño? / Who Can Kill a Child? (Sp. 1976, regie Narciso Ibáñez Serrador)

- The Car (VS 1977, regie Elliot Silverstein) (OK, dit is soms pure schlock, maar erg vermakelijk )

Gore-loos is inderdaad een wat ongelukkige verwoording. Dat het voor mij vrij beheerst/'mild' overkwam had vooral ook met verwachtingen te maken; ik had de veronderstelling dat de Chain Saw Massacre films erg veel inzetten op een expliciet gore-aspect, en dat valt hier dan gewoon best mee. En dat impliciete maakt het alleen maar gruwelijker wmb. Eens over het sound design, dat zit fantastisch in elkaar. Vooral het geluid van de kettingzaag dat doorheen de film subtiel hoorbaar is.

Bedankt voor de interessante suggesties! Enkelen stonden al op m'n lijstje, maar de meeste nog niet


avatar van Point of View

Point of View

  • 160 berichten
  • 888 stemmen

Graag gedaan! Altijd leuk om een mede horror-aficionado aan nieuwe films te helpen


avatar van Alathir

Alathir

  • 2105 berichten
  • 1619 stemmen

Wat mij betreft een overgewaardeerde film. Nogal hysterisch en marginaal gedoe. Ligt me toch wat minder zulke drukdoenerij. Ook echt geen niveau in de dialogen. De personages zijn abnormaal achterlijk. 1 voor 1 lopen ze letterlijk in de handen van Leatherface. Die moet ze gewoon de kop in slaan met een hamer. Ik heb nu de 3 oudste films gezien van de reeks en qua verhaal is deze echt de slechtste imo en de personages het domste. Soms lijkt het bijna een parodie te worden bv. wanneer Leatherface minutenlang achter dat blondje aanloopt.


avatar van jordandejong

jordandejong

  • 4717 berichten
  • 1402 stemmen

Hoe smaken kunnen verschillen! Die achtervolgigsscene blijf ik een ongelofelijk goed gefilmde nagelbijter van een scene vinden, juist ook omdat het zo lang uitgerekt wordt


avatar van Basto

Basto

  • 10943 berichten
  • 7104 stemmen

Alathir schreef:
Wat mij betreft een overgewaardeerde film. Nogal hysterisch en marginaal gedoe. Ligt me toch wat minder zulke drukdoenerij. Ook echt geen niveau in de dialogen. De personages zijn abnormaal achterlijk. 1 voor 1 lopen ze letterlijk in de handen van Leatherface. Die moet ze gewoon de kop in slaan met een hamer. Ik heb nu de 3 oudste films gezien van de reeks en qua verhaal is deze echt de slechtste imo en de personages het domste. Soms lijkt het bijna een parodie te worden bv. wanneer Leatherface minutenlang achter dat blondje aanloopt.


Ik ben het volledig met je eens. De dialogen zijn weinig literair en de personages zijn inderdaad achterlijk.

Maar in mijn perceptie is dat juist een pré. Het is het realisme dat deze film de beste horrorfilms ooit maakt. De meeste mensen zijn immers zo. Maar los daarvan is het helemaal niet raar dat ze een voor een dat huis binnen gaan.


avatar van Tanguy

Tanguy

  • 443 berichten
  • 1981 stemmen

Wat mij betreft een film die zijn status als horrorklassieker helemaal waarmaakt. Beangstigend en bovenal bizar gecombineerd met soms prachtige shots. Alleen het onophoudelijke gekrijs het laatste halfuur ging mij wel erg tegenstaan.


De Horror Flick met in mijn ogen de beste sfeer!

Voor mij is The Texas Chain Saw Massacre de meest classic Horror film out there! De smerige duistere sfeer die gecomplimenteerd word door het bijna snuff achtige camerawerk is ongekend!

Het beste stuk van de film is het einde wanneer de familie samen komt en er constant extreem bizarre dingen gebeuren. Het is in principe maar een klein deel van de film maar het is voldoende om te laten zien hoe de rollen zijn verdeeld en hoe de dingen gaan binnen the Sawyer residence maar het is ook kort genoeg om de mysterieuze vibe te behouden.

Perfect einde wat gecomplimenteerd word met Bubba/Leatherface zijn kettingzaag dansje!

☆5,0


avatar van mikey

mikey

  • 28863 berichten
  • 5088 stemmen

cinemanukerke schreef:

Schaamte – dat weten ook de makers van Friday the 13 th part II, III, The final chapter, A new beginning, Part VI, Part VII, Part VIII, ... – kent men niet in Hollywood.

Die films zijn vast een weerspiegeling qua politiek en maatschappij van toen, en dat is ook top...

maar in de eerste plaats wil ik horror en vertier, plus: ik vind de 80's Jason franchise gewoon helemaal te gek! M.n. deel 2,3&5



avatar van de grunt

de grunt

  • 4318 berichten
  • 1572 stemmen

Dat wordt versie 5 die we gaan kopen.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3453 berichten
  • 2551 stemmen

Na vrijdagavond drama avond en zondagavond klassiekeravond heb ik een nieuwe gewoonte, de zaterdagavond/nacht griezelfilm. En dat bracht me de afgelopen zaterdagen best al leuke films met The Dead Zone, Darkman hoewel dat niet echt een griezel is, en Carpenter's The Fog. Deze avond was de beurt aan deze Texas Chainsaw Massacre die ik afgelopen zaterdag tot mijn grote vreugde bij de kringloop vond. De kringloopvijver is wat de grote massa betreft al behoorlijk leeg gevist, maar nu zijn toch de specialere films aan de beurt, de films die je eigenlijk zelden tegenkomt, en die zijn wel zo leuk om tegen te komen moet ik zeggen.

Afijn, The Texas Chainsaw Massacre. Een uitermate bekende titel en jaren terug zag ik de versie uit 2003 al eens met Jessica Biel in die godzalige spijkerbroek van haar. Veel wist ik er overigens niet meer van, behalve die goed gevulde broek uiteraard, maar verder ken ik het verhaal en achtergrond van het hele gedoe in Texas niet. Maar dan moet ik ook zeggen dat al dat horror/stabber/slasher/griezel/seriemoordenaar gedoe, hoewel erg vermakelijk, wel een beetje het zelfde voor mij is en ik met moeite Michael Myers, Jason Voorhees en Leatherface uit elkaar kan houden of aan de goede filmreeks kan koppelen, maar niet gevreesd want het gaat al een stukje beter. Met Leatherface hebben we in dit geval van doen en de film gaat toch wel meteen opmerkelijk van start qua montage, beelden, muziek en de voice over die rept over gedoe op een begraafplaats. Het voelt meteen sinister, bevreemdend en verontrustend aan. Lekker! Doch is het vervolg niet heel sterk met de hoofdkarakters in het busje. Partain is toch wel een vreselijke slechte cast al de gehandicapte Franklin, zo ook het domme gebeuren in de berm waar hij uit zijn stoel valt, en Edwin Neal is als Nubbins toch vooral een overdreven karakter en ergernis tijdens het busritje, in zijn geval valt zijn rol richting het einde beter op zijn plek, iets dat over Partain niet gezegd kan worden die tot aan zijn dood een irritatie blijft. De aankomst bij het ouderlijk huis en het stomzinnige gegiechel en de mokkende Franklin maken het er niet beter op, en even lijkt het erop dat deze TCM toch behoorlijk tegen gaat vallen.

Wanneer Kirk en Pam het het Sawyerhuis benaderen slaat de sfeer en kwaliteit toch subiet om met als bijzonder sterke scene Pam die in de kamer vol met botten terecht komt en de slachting die daarna volgt waarna de rest één voor één prooi en slachtoffer worden. En phoa...dat wordt toch wel goed opgebouwd en gebracht. De vriezer, de vleeshaak, de kettingzaag...het heeft allemaal een uitstekende prikkel en wordt spot on gebracht. De ren je rot show met Sally is weer dan een beetje matig maar valt wellicht op zijn plek betreffende de psychologie van het opgejaagd zijn en de daar bij gepaarde paniek. Het hele gedoe met opa is wel weer bijzonder, sterk de laatste ontsnapping, raar hoe Leatherface stomzinnig met zijn kettingzaag op het vrachtwagen portier staat om te krassen. En zo blijkt deze TTCM een film die twee kanten op gaat, namelijk een aantal net zo debiele als briljante momenten, en gelukkig winnen de briljante momenten het in deze film die uiteindelijk toch een beste indruk achter laat.

Hulde aan de keuze voor het goed gevormde vrouwelijk schoon in de vorm van Burns en McGinn, mooi shot ook zo laag bij de grond als de laatst genoemde in haar rode hot pants naar de voordeur van het huis toe loopt, ziet het er allemaal bij tijd en wijlen overtuigend uit en is hier gemakkelijk de inspiratie in te zien voor films als The Hills Have Eyes en House of 1000 corpses. Uitermate sterk blijft het onprettig sfeertje door alle smerigheid, de grauwe kleuren, de montage en muziek. Ja, dit was een fijne griezelaar voorop de zaterdagavond, nu al zin in volgende week.


avatar van Han Solo 420

Han Solo 420

  • 206 berichten
  • 1436 stemmen

Ik heb echt genoten van deze film. De sfeer zat er lekker in. Hoewel de personages niet al te rationeel handelden, stoorde ik me er helemaal niet aan. De trage opbouw helpt om bepaalde momenten intenser te laten lijken. Leatherface en de kettingzaag zijn vrij iconisch en maken het makkelijk om scènes bij te laten blijven. Alleen het einde van het einde (vanaf het moment dat zij door het raam valt) was ik niet zo kapot van. Dat voelde vrij overhaast aan. Dit kan natuurlijk ook het gevoel van de personages verstrekken. Echter werkte dat voor mij niet zo goed. Kortom dikke film, een aanrader. 4*


avatar van Basto

Basto

  • 10943 berichten
  • 7104 stemmen

Texas Chain Saw Massacre Redux

Ja Redux, want de 4k transfer van Second Sight is echt van een totaal nieuw level! De film heeftcer nog nooit zo goed uitgezien (of geklonken).

Natuurlijk is de techniek er de afgelopen jaren erg op vooruit gegaan (niet te vergelijken met 50 jaar geleden). Bovendien was dan ook een low budget productie, maar bovenal zijn de mensen bij Second Sight de beste in hun vak. Wow, echt wow!

Nu vond ik het sowieso al de beste horrorfilm ooit. Zelfs 50 jaar later nog steeds onovertroffen

Hooper bouwt zijn film heel effectief op rond machteloosheid en vooraankondiging. De machteloosheid verbeeld door Franklin in zijn rolstoel, De vooraankondiging. Voor zover de titel niet duidelijk genoeg was, wordt ingegeven door de onheilspellende introductie. Dit alles wordt versterkt door de gebeurtenissen. Eerst passeren we een kerkhof, gevolgd door een slachthuis en psychopathische lifter. Alles wijst op verdoemenis.

Waar andere horror klassiekers die hier overduidelijk leentjebuur hebben gespeeld (Hills have eyes, Evil Dead, Friday the 13th) nog enigzins hoop geven op een leuk weekend, is dat bij de Texas Chain Saw Massacre nooit het geval. Alles zit tegen. Bovendien zijn hier geen bovennatuurlijke krachten in het spel, wat het enkel enger maakt.

In 83 minuten wordt de kijker getrakteerd op een aaneenschakeling van tegenslag en pure horror.

Maar zoals aangegeven zag het er nooit zo overtuigend uit. Ik heb de film al vele malen gezien. Op vhs, dvd, blu ray, 4k en dcp op het grote scherm. Maar dit keer vielen mij toch meer dan een handvol nieuwe details op en bleek de Atmos track reuze effectief.

Deze film heeft bij mij 50 jaar na dato echt een gat geslagen met de concurrentie en verdient eigenlijk een plaats tussen mijn tien beste films ooit gemaakt.

Wat een prachtige nachtmerrie.

10/10

En de 4k van Second Sight is echt een must have voor liefhebbers van deze film.


avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

  • 748 berichten
  • 353 stemmen

Ik raak er niet op uitgekeken.en x op x vind ik dit na the exorcist de beste horror film aller tijden.ook vooral door het humor element.dat is iets wat in de moderne horror nog wel eens vergeten word.

een dikke 5 ster


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2072 berichten
  • 1953 stemmen

In de herziening blijft dit een masterpiece. Het verhaal is simpel maar pionierend voor die tijd. En het is nadien nog 10.000 keer gekopieerd. Maar zelfs ondanks 50 jaar gewenning blijft het toch een briljant werk dat de navolgers doet verbleken. Het verhaal is dan wel simpel maar past volledig in de post-hippie, post-Manson sfeer en het trauma van Vietnam. En daarin verschilt het sowieso al met al die navolgers die een bepaald stukje van de sfeer in deze TCM nooit weten te capteren. Zeitgeist kan namelijk nooit gedupliceerd worden.

De white suburban kids moeten het loodje leggen in een fatalistische omgeving. De sterren staan slecht, blijkt al tijdens de trip in de auto wanneer de horoscoop wordt getrokken. En dan is er nog de inbreng van de madman/sjamaan die met bloed het lot bezegeld van het vijftal. Door middel van wat achteraf gezien een soort ritueel/vervloeking lijkt. Magie vs. beschaving. Het vijftal bevindt zich als het ware op een magisch landgoed, met voodoo-achtige stuff ook. Hun beschaving kan hier niet tegenop, en ook niet tegen de gekte van de uitwassen van diezelfde beschaving. Uitstekend verbeeld door Leatherface en zijn gedegenereerde familie.

Regie en fotografie zijn uitstekend. De settings zijn top. Acteurs zijn prima. Een low buget productie maar perfect voor wat het zijn moet. Verder wordt ook een versnelling hoger geschakeld dankzij de briljante editing. En dan heb ik het over enkele passages in het huis van Leatherface en de scène met het meisje aan tafel. Het lijkt wel Eisenstein. Dit in combinatie met de post-industriële dissonante soundtrack zijn we getuige van een staaltje pure nightmarish cinema.


avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

  • 1613 berichten
  • 1876 stemmen

Ik heb onlangs het spel The Texas Chain Saw Massacre gekocht en ga dus binnenkort de film eens herzien. Hopelijk zie ik veel gelijkenissen, zoals bij het spel Friday the 13th! Heeft iemand trouwens een idee waarom in de eerste film Chain Saw met een spatie wordt gespeld, terwijl in de vervolgdelen Chainsaw gewoon als één woord gespeld wordt?


avatar van MisterPink

MisterPink

  • 1077 berichten
  • 6009 stemmen

Duke Nukem schreef:

Heeft iemand trouwens een idee waarom in de eerste film Chain Saw met een spatie wordt gespeld, terwijl in de vervolgdelen Chainsaw gewoon als één woord gespeld wordt?

Iets met copyright. Maar Tobe Hooper was ook verantwoordelijk voor het vervolg. Dus waarschijnlijk een typo in de orginele productie die niet gecorrigeerd werd.



avatar van Q Jones

Q Jones

  • 3481 berichten
  • 2800 stemmen

Shit man wat een film. Dat ik als filmliefhebber, (zo mag ik mezelf wel noemen toch met meer dan 2000 stemmen) deze klassieker nog nooit heb gezien zeg. Ik schaam me eigenlijk diep. Maar beter laat dan nooit. Deze film is zo ontzettend goed, en heeft de tand des tijd zo goed doorstaan. Wat een goed geregisseerde spannende spetterende film. Ik had de remake met Jessica Biel al wel gezien. Die vond ik heel erg goed, maar deze doet echt niet onder. Ik heb genoten.