The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Alternatieve titels: The Texas Chainsaw Massacre | Slachting met de Kettingzaag | De Kettingzaag

Horror / Thriller

geregisseerd door Tobe Hooper
met Marilyn Burns, Allen Danziger en Gunnar Hansen

18 augustus 1973. Als Sally Hardesty hoort dat het graf van haar grootvader door vandalen werd geschonden, trommelt ze haar vriend Jerry, haar gehandicapte broer Franklin en haar vrienden Pam en Kirk op om te onderzoeken wat er precies gebeurd is. Onderweg nemen ze een vreemde lifter mee, die zichzelf tot hun grote ontzetting in zijn hand snijdt. De tieners dumpen de man langs de kant van de weg en rijden snel verder. Helaas krijgen ze een tijdje later autopech en moeten ze noodgedwongen aanbellen bij een luguber uitziend huis.

nee, deze film kon me niet bekoren,allemaal wat aan de flauwe kant,die van 2003 vind ik beter

avatar van Hendrick99
Ik gooi maar even de knuppel in het hoenderhok: Zou het niet beter zijn om films die ouder zijn dan (bijvoorbeeld) 20 jaar niet meer te bespreken? Daardoor vermijd je bizarre reacties dat de ene (jeugdige) filmliefhebber het helemaal niks vindt, terwijl de wat oudere liefhebber er moeiteloos een '5' voor geeft.
Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn/haar mening, maar het helpt wel als je een film in het juiste tijdsbeeld weet te plaatsen. Dat lukt lang niet iedereen.

avatar van danuz
Tobe Hooper's klassieker.

Rauw, droogkloterig en macaber. Jammer dat Hooper soms qua sound design wat overboard gaat, want juist op de momenten dat er op dat vlak weinig te beleven valt is dit een heel sterke film! Deze ziekelijke personages hebben weinig nodig, de setting en het tijdsbeeld doen al meer dan genoeg om een oprecht gestoorde sfeer neer te zetten. De film vliegt als je het mij vraagt tijdens de dinerscene danig uit de bocht. Zonde, want zo'n lang aanhoudende achtervolging door het donker is fenomenaal. Net als de aantiteling trouwens, met die macabere radioberichten, gevolgd door de geniale hitchhikerscene!

avatar van Maarten0402
Aantal weken geleden had ik weer eens zin in deze cult classic, maar de dvd die ik in lange tijd niet meer op had gezet vind ik niet om aan te zien zo slecht van kwaliteit.

Heb de 40th anniversary blu-ray maar besteld en een wereld van verschil.

Film zelf blijft een geweldige rauwe en grimmige horror. Die psychische familie is echt eng. Het begint al met die verknipte hitchhiker...

avatar van baspls
Hendrick99 schreef:
Enfin, ik hoor het wel...

Ik ben 17 en geef een 4 Alle films in mijn top 10 zijn 20 jaar oud.

avatar van Basto
Ik ga deze zo in de grote zaal van Kino kijken. Echt een beangstigend idee....

avatar van Basto
Wat een waanzinnige ervaring was dit. Er rest niks anders dan het enorme cliché, maar tegenwoordig maken ze m niet meer als dit. Een van de meest intense filmervaringen van de afgelopen 25 jaar. Kino bedankt!

avatar van dutchtuga
In 4k toch?

dutchtuga schreef:
In 4k toch?

Het was wel de 4K restauratie maar weet niet of hij ook in 4K werd vertoond.

avatar van Arri
Hendrick99 schreef:
Enfin, ik hoor het wel...

En wat doe je dan met de oudjes die de 'films gemaakt voor de jeugd' helemaal niks vinden en het met een 0,5 of 1 waarderen, mogen die mensen dan niet op nieuwe films stemmen?

Basto schreef:

Het was wel de 4K restauratie maar weet niet of hij ook in 4K werd vertoond.

In Eye in ieder geval wel. Was top.

avatar van Maarten0402
Kan niet anders dan dat ze de laatst gerestaureerde versie tonen natuurlijk. Wel tof trouwens.

avatar van Kondoro0614
Hoewel ik zelf dus erg benieuwd was naar het begin van ‘The Texas Chain Saw Massacre’ films (ik ken alleen de nieuwere versies) heb ik besloten om het échte begin te zien en dat is deze film van Tobe Hooper die helaas pas geleden (26 augustus) is overleden en dat is weer een cultlegende minder want ‘The Texas Chain Saw Massacre’ is met ‘Leatherface’ voor mij de oudste cultheld die ik ken. Ik moet zeggen dat dit eerste deel me niet echt tegenviel maar het viel me ook niet mee, sommige scenes waren nogal langdradig en saai maar de film is na ongeveer 20/30 minuten leuker geworden als we de eerste ontmoeting met ‘Leatherface’ mee krijgen. Je kunt zien dat Tobe er gewoon een leuke slasher van wou maken die niet al te ingewikkeld was want, ingewikkeld is ‘The Texas Chain Saw Massacre’ totaal niet en soms misschien iets te simpel.

Ik ben het eigenlijk oneens dat de film echt ‘amateuristisch’ acteerwerk bevat. Het acteerwerk kan altijd beter en dat is een feit maar na mate de film door dendert vond ik het allemaal nog wel mee vallen. Wat mij vooral opviel en waar ik een pesthekel aan begon te krijgen was het eind waar Sally ontvoerd werd door de pomphouder en non-stop aan het gillen, krijsen en janken was wat erg op je zenuwen begon te drukken: het word gewoonweg zwaar irritant. Deze irritatie kan ik niet uit me krijgen want dat geschreeuw kwam ik ook al tegen toen Pam samen met Kirk naar een onbekende woning gingen en hier dan de eerste ontmoeting met ‘Leatherface’ kregen. Wanneer Kirk toen mee genomen werd door Leatherface en Pam het wachten nogal zat was ging ze naar binnen waarna ze ook mee genomen werd door Leatherface die haar vervolgens aan een pin vast hing met haar rug, erg pijnlijk maar ook met erg veel geschreeuw (wat ik aan de ene kant wel kan bedenken door de pijn) dat soms wel erg irritant werd.

De setting van de film ligt leuk, een dorpje dat een aantal gekken kent waarmee de groep vrienden in aanmerking zijn gekomen. We beginnen in het begin met een lifter die graag een stuk mee wou liften met het busje. Wanneer ze eenmaal met hem in de auto zitten blijkt de man gek te zijn en snijd zich eerst in zijn eigen hand waar de vrienden natuurlijk een beetje raar van op kijken. Vervolgens snijd hij in de arm van Frank en besluiten de vrienden hem eruit te gooien waarna hij dus bebloed weer langs de weg staat. Daarna komen we al gauw de pomphouder en zijn knecht tegen wanneer de vrienden wat benzine nodig hebben, wanneer ze horen dat de pomphouder dit niet heeft rijden ze maar snel door tot dat ze bij een bepaald huis aan komen, niet veel later besluiten Pam en Kirk om naar een bepaald zwembad te gaan (meende ik) en komen bij een huis aan waar een generator staat en wanneer ze het huis onderzoeken zien ze op eens een muur met verschillende dierenkoppen aan de muur gehangen en als Kirk vervolgens naar binnen wandelt word hij vermoord door Leatherface en even later Pam ook, dit is dus het moment wanneer ze Leatherface ontmoeten.

De film raast prima door en ondanks dat het einde misschien soms wat langdradig kon zijn, de moorden werden vrij snel gepleegd toen het gebeurden niemand had een schijn van kans tegen leatherface. Op zich allemaal wel leuk gedaan maar je kunt gewoon zien dat het allemaal nep is, hoe Leatherface aan de gang ging met de kettingzaag: het lag er dik boven op. Daarbij vond ik maar één moment in de film waar de film een gedeelte wat speciale effecten moest gebruiken en dit was wanneer Sally met een vrachtwagen chauffeur weten te ontsnappen en Leatherface zich zelf vervolgens verwond door met de kettingzaak zijn been te raken, wanneer dit gebeurde duurde de film nog maar twee minuten dus Tobe had geen zin om er nog een al te lange ontknoping aan te maken behalve een erg leuke en mooie scene waar leatherface met zijn kettingzaag rond staat te zwaaien bij een ondergaande zon.

Het verhaal was aardig simpele en zo zat het ook in elkaar. We volgen een paar vrienden die naar een graf toe gaan omdat dit vernield zou zijn. Eenmaal bij een huis aangekomen zijn er twee mensen (Pam en Kirk) die graag even wouden genieten en werden later vermoord door Leatherface. Op de zoektocht nam Leatherface, Jerry ook nog even mee en zo zijn we snel klaar. Als Franklin en Sally het niet vertrouwen en naar de vrienden opzoek gaan word Franklin nogal bruut maar erg leuk vermoord en weet Sally even te ontkomen. Na een lange scene met een confrontatie van de familie (waar de pomphouder, de lifter en Leahterface bij horen) weet Sally te ontsnappen.

Dus een niet al te slechte film, gewoon prima vermaakt maar ik heb af en toe wel zitten spoelen omdat de film dan echt wel in zat te kakken. Op naar deel twee om zo het verhaal door te volgen alleen ik denk dat, dat nog wel even op zich laat wachten want ik moet nog aardig veel films kijken die ik nu graag liever wil zien dan de rest van ‘The Texas Chain Saw Massacre’.

avatar van mrmojorisin123
The Texas Chainssaw Massacre is geconstrueerd rond de klassieke drie eenheden. Alles speelt zich af binnen 24 uur, op één plaats - in en om het gruwelhuis, de locus classicus van het genre - en rond éé actie: de slachtpartij. Je krijgt geen psychologische karaktertekening, geen motivatie voor de moordpartij. Er wordt noch een sympathie voor de slachtoffers noch antipathie voor de killers opgewekt. Je krijgt enkel de horror an sich! In het begin van de film zijn er de voortekenen van de dood: het dode dier op de rijbaan, de overdreven belangstelling voor het slachthuis en de masochistische spelletjes van de lifter die later tot de familie blijkt te behoren. De spanning ligt verder niet in de afloop van de gebeurtenissen want die is voorspelbaar. Ze ligt veeleer in het onafwendbaar fatalisme. Zo stijgt er een zucht van verlichting op wanneer Sally, achtervolgd door de boomzaagmaniak, het voor de toeschouwer veilige benzinestation bereikt en gered wordt door een typische vaderfiguur. Wanneer dan blijkt dat de man de vader is van de psychopaten, filmisch weergegeven door een onheilspellend veranderende belichting, begint het tweede gedeelte van Sally's nachtmerrie die eindigt met haar ontsnapping de volgende ochtend. Het hele nachtelijke gebeuren speelde zich af op enkele meters van een drukke autobaan, symbool van onze moderne samenleving.

Je identificeert je met niemand in de film en op een totaal gevoelloze manier wordt elke vorm van menselijkheid verkracht. Tobe Hooper situeert en herkent het kwade in de kern van onze samenleving: de familie. Het hoogtepunt van film, het familiefeestje met Sally als hoofdschotel, is dan ook een aanfluiting van alle familiale waarden en een totale verguizing van de American Dream. Het is de familie die leeft op de kap van de anderen: een consequent doorgedreven vorm van kapitalisme.

Een uiterst suggestieve montage, een sfeervolle soundtrack, bestaande uit een mengeling van angstkreten en elektronische muziek, een een verbazend originele keuze van camerastandpunten zonder één enkel goedkoop horrorshot, maken van The Texas Chainssaw Massacre een fascinerende brok Gothische horror.

avatar van Gang_Star
Herziening voor deze klassieker gegund. Was er ooit niet echt onder de indruk van toen ik deze als tiener eens voorbij zag komen op tv, en nu hedendaags blijf ik diezelfde mening houden. Leatherface is een sterk karakter, maar in deze film vond hem gewoon een stuk minder dan de Leatherface van de remake uit 2003. Vond zelfs die remake ook sterker dan deze versie uit 1974. De hele opbouw duurde me veel te lang en dat personage in de rolstoel vond ik maar flink irritant met die hele scene waarin hij boos telkens zijn tong aan het uitsteken is. The Texas Chainsaw Massacre heeft wel een prima sfeer, maar het is de factor gore en spanning waar ik deze film nogal vond haperen. Teveel offscreen situaties en eigenlijk valt er tot de entree van Leatherface weinig te genieten.

3 gestoorde broers, en dat is nog raadselachtig ook. De kracht van de film ligt daarin verbonden. Je tast in het duister. Hier in deze film zie je de enige echte Leatherface, waar die ook maar vandaan komt. Dit is de beste uit de hele reeks. De remake uit 2003 is een slap aftreksel van het origineel. Waar komen die Sherrif en Oma plotseling vandaan? Er wordt door die 3 gestoorde maniaken maar 1 keer een naam gezegt, dat is op het moment dat de lifter opa van boven gaat halen: He leatherface come help with grandpa..... De rest behalve Hooper's deel 2 heeft niets meer met het origineel te maken. En mislukken dan ook allemaal wat de mystiek aangaat van het drietal.

avatar van Dievegge
Slashers moeten zowat het meest banale genre zijn: geweld om het geweld, en je kunt na vijf minuten al voorspellen in welke volgorde ze ongeveer afgeslacht zullen worden. In het begin lijkt het even interessant te worden, met die eerste snijwonden als aankondiging van meer, en een discussie over het slachten van dieren. Daarna vervalt het algauw tot het patroontje "Toen waren ze nog met..." De personages hebben totaal geen diepgang. Tijdens de nachtelijke scènes was het veel te donker. In een nacht met volle maan kan het nooit zo donker zijn. Toch kan niemand nog een kettingzaag vastnemen zonder aan deze titel te denken.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De horrorfilm veranderde. Films als Psycho en Night of the Living Dead toonden dat de boeman niet meer uit een oud verleden of een Oost-Europees kasteel kwam, maar gewoon naast je kon wonen. Een film als Last House on the Left had daarbij ook nog eens iets realistisch, met zijn lage budget en grimmige look leek het soms meer een documentaire. Hetzelfde geldt voor The Texas Chain Saw Massacre, één van de meest invloedrijke horrorfilms aller tijden. De film opent met een tekst - met de stem van John Larroquette - en zet daarmee meteen de toon. Het verhaal - en de promotie - doen vermoeden dat de film gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Ikzelf dacht vroeger ook dat er echt een kannibalistische familie met een echte Leatherface bestond, ergens in het buitengebied van Texas. Ik had toen nog niet gehoord van Ed Gein.

The Texas Chain Saw Massacre heeft veel te danken aan die groezelige look. De film oogt niet te gelikt, het voelt alsof je met de tieners in het busje zit. En je voelt nog het meest die hete zomer. De zomer waarin de film is opgenomen was enorm heet en dat zie je in de film terug, de film is enorm broeierig. Als ze in het busje een slachthuis ruiken, kun je 'm zelf ook bijna ruiken. Wat ook perfect bij deze film past is de score en de sound effects. Alleen al het geluid dat de camera maakt aan het begin van de film, als we flitsen van lijken zien is uiterst memorabel. De soundtrack lijkt geen instrument te bevatten, maar vooral een verzameling rammelende blikken en potten. Op een gegeven moment hoor je vooral geschreeuw en het geluid van een ronkende kettingzaag. Het moge duidelijk zijn; The Texas Chain Saw Massacre is geen pretje om naar te kijken. Geen vermakelijke slasher met innovatieve kills, maar een angstaanjagende nachtmerrie, waarbij je als slachtoffer weet wat je staat te wachten en je kunt niet anders dan afwachten. Dat is vele malen enger dan een Jason of Michael achter je aan krijgen. Tobe Hooper gebruikt weinig tot geen bloed, hij was zo naïef om te denken dat hij met deze film wel een PG rating kon krijgen. Maar juist dat is de kracht van TCM, je ziet bijna niets, maar je voelt en ervaart het wel. Tegenwoordig zie je zonder moeite vleeshaken die volledig in mensen verdwijnen, maar de suggestie blijkt hier veel sterker.

Ondanks het lage budget ziet The Texas Chain Saw Massacre er trouwens prachtig uit, met een paar enorm mooie shots. Vooral het shot waarin Pam van de schommelstoel richting het huis loopt of waarin Jerry naar het huis loopt terwijl de horizon oranje kleurt zijn prachtig! Maar ondanks deze mooie shots voelt de film overal rauw en grimmig, zeker als het nacht wordt. De achtervolgingen tussen Sally en Leatherface duren weliswaar iets te lang, maar de befaamde laatste 20 minuten zijn weer meesterlijk, tot de laatste prachtige shots aan toe. De vijf hoofdpersonages zijn niet heel boeiend, maar het acteerwerk valt voor een productie als dit nog best mee. Franklin is weliswaar een overdreven vervelend figuur, maar hij past er wel tussen. Nog meer overdreven zijn de lifter (Nubbins) en de kok (Drayton), die met hun over de top spel heerlijke figuren spelen. Want Leatherface mag dan weliswaar de meerdere gezichten van de franchise zijn, hij is echt onderdeel van een familie en dat maakt het uniek. Het maakt The Texas Chain Saw Massacre uniek. De film is niet een film die je snel voor je plezier opzet. Maar het is wel een film om elke keer weer van te genieten!

4,5 sterren.