Leatherface (2017)

2,83

Horror / Thriller

geregisseerd door Alexandre Bustillo en Julien Maury
met Sam Strike, Vanessa Grasse en Stephen Dorff

De film volgt een gewelddadige tiener die op een dag Leatherface zal worden. Hij ontsnapt uit een psychiatrisch ziekenhuis met drie andere gevangenen. Hij ontvoert tevens een jonge verpleegster (Vanessa Grasse) die hij meeneemt op een helse reis. Onderweg worden ze achtervolgd door een eveneens gestoorde agent (Stephen Dorff) die uit is op wraak.

• Vanaf 2 november in de bioscoop
  • vanaf 9 maart 2018 te koop op dvd en blu-ray
75 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van Left4Dead
Nou nee...... beetje van de hak op de tak met de personages. Daarom vond ik de opbouw niet erg sterk.
Ted werd "meegesleurd", net als de zuster en de dikke, alsof er geen momenten waren voor betere keuze c.q. opties. Dat was een grote spelbreker voor mij. Dorff deed het nog aardig de rest matig tot ondermaats. Ach voor een keer.....

avatar van mrklm
Matige start, ijzersterk midden, redelijk einde. Dat ligt zeker niet aan het sterke script van Seth M. Sherwood en naar ik mag aannemen ook niet aan de bijdrage van Kim Henkel en Tobe Hooper, de zieke geesten achter de oorspronkelijke Texas Chainsaw Massacre. In 1955 ontsnappen vier tieners op gewelddadige wijze uit het psychiatrisch ziekenhuis met behulp van verpleegster Lizzy [Vanessa Grasse]. Stephen Dorff is de waanzinnige sheriff die over lijken gaat om deze tieners terug te vinden, temeer daar één van hen direct betrokken zou zijn geweest bij de gruwelijke dood van zijn dochter.
Het begin is rommelig, met slecht camerawerk en een veel te dominante score. Opeens verdwijnt de muziek en ontstaat er een sfeer die veel meer doet denken aan de klassieker uit 1974, waarbij de verrassende wendingen in het script gecombineerd met werkelijk (aangenaam) gruwelijk bloedvergieten zorgt voor een bijzonder prettige gore-belevenis die je maar zelden ziet in één van de grotere bioscopen. Het is dan werkelijk genieten en ik sloeg met mijn hand op de stoel voor me toen die irritante score de boel weer enigszins begon te verpesten. Onevenwichtig geregisseerd dus, maar het verrassende scenario, de creatieve bloederigheid en energieke vertolkingen maken dit tot één van de betere horrorfilms die ik in de afgelopen jaren in de bioscoop heb gezien.

THP

Aha ok als hij bud als familie beschouwde dan snap ik het ook wel inderdaad.
Bedankt, dat had ik niet helemaal mee gekregen.

avatar van comely
Gelijk de prullenbak in gooien en nooit meer er aan denken. Nooit meer.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
We kregen al eerder een film in de franchise die Leatherface heette. En ook een prequel is niet nieuw voor de Texas Chainsaw Massacre filmserie. Maar in tegenstelling tot die eerdere films zou de prequel Leatherface écht over Leatherface zou gaan. Want Leatherface mag dan wel het aan elkaar genaaide gezicht van de franchise zijn, hij speelt telkens tweede viool als kleurrijke familieleden als Chop Top, Sherrif Hoyt en zelfs Matthew McConaughey als Vilmer op het toneel verschijnt. De franchise telt in totaal zeven films, maar we hebben Leatherface nooit echt leren kennen, hij is vooral die zwakbegaafde, zwaarlijvige en mompelende kannibaal met kettingzaag.

Leatherface opent als een echte TCM; een stel smerige heikneuters zit aan de eettafel in hun boerderij met een zwetend, vastgebonden slachtoffer aan het hoofdeinde. Maar na de openingsscène gaat de film alle kanten op. Eerst verblijven we in een psychiatrische kliniek met een cartooneske kwaadaardige dokter. Vervolgens krijgen we een portie Natural Born Killers - met een stel dat graag sekst met rottende lijken - en ondertussen wordt (net als in Texas Chainsaw 3D) The Devil's Rejects gerecycled met ditmaal Stephen Dorff als redneckjager. En Leatherface? Die mag weer genoegen nemen met een bijrolletje. Dit komt vooral omdat Bustillo en Maurey ons koste wat kost willen verrassen en toegegeven: ze hebben zowaar een vrij effectieve twist in petto. Maar een geinige wending levert nog geen sterke horror op.

Leatherface is in de meeste facetten simpelweg matig. Het script hopt – zowel qua locaties als qua toon - heen en weer en lijkt niet goed te weten wat het nu wil zijn, maar een Texas Chainsaw Massacre is het niet. In het rommelige script is geen solide spanningsboog te vinden en ook de personages zijn allesbehalve memorabel, laat staan dat er een Chop Top of Sheriff Hoyt tussen zit. Desondanks is deze prequel niet zo frustrerend en knullig als voorganger Texas Chainsaw 3D, maar waar men het origineel van Tobe Hooper over vijftig jaar nog zal herinneren, daar is iedereen deze over een paar maanden al wel vergeten. En dan is het wachten op de volgende reboot, die deze film weer compleet negeert.

2 sterren

Volledige recensie: Leatherface - schokkendnieuws.nl

avatar van Shinobi
"You know you're my special boy."

Alexandre Bustillo en Julien Maury hebben met 'À l'Intérieur' één van mijn favoriete horrorfilms ooit gemaakt, dus een project rondom deze icoon is wel aan hen toe te vertrouwen dacht ik. Helaas heeft het anders uitgepakt dan ik had verwacht.

In deze prequel op het - inmiddels legendarische - 'The Texas Chain Saw Massacre' zie je hoe een onzeker jochie opgroeit tussen wat hillbilly's. Het is een ongeregeld stelletje inteelt gebroed bij elkaar die hem klaarstomen voor het echte werk. Op zich een aardig begin zou je zeggen, maar al gauw springt de film van hot naar her qua toon en ontwikkelingen.

'Leatherface' is namelijk niets meer dan een simpele road movie, zonder ook maar een greintje spanning te kunnen creëren. Men tracht hopeloos de psyche te ontleden of iemand van nature goed of kwaad is, terwijl er een goedkope bait and switch wordt uitgehaald. Het slaat werkelijk als een tang op een varken.

Hier en daar zie je als kijker sporadisch nog de handelsmerken van Bustillo en Maury langskomen; expliciet bloederige scènes die een tikkeltje morbide overkomen. Maar het blijkt slechts een druppel op een gloeiende plaat te zijn. Daarvoor is het narratief over het geheel vrij rommelig en saai te noemen. Het knappe is dan nog dat Bulgarije prima fungeert als surrogaat voor Texas.

Al met al een onnodige prequel die je snel weer vergeten bent. Hopelijk geraken Bustillo en Maury ooit weer terug in hun vertrouwde vorm.

Dikke 1,5 sterren.

avatar van huiguh
Heb me best vermaakt, je krijgt wat je verwacht.
Natuurlijk geen hoogvlieger, maar dun verhaaltje, redelijk acteerwerk en veel gore.

3 sterren

Hillbilly horror.
Eigenlijk was ik nieuwsgierig ivm de nostalgie die rondom deze klassieker hangt.
Maar daar blijft weinig van over.
"Leatherface" is een beetje rommelig. Een aaneenschakeling van brute moordscenes.
En die zien er ieder geval lekker ranzig uit zoals je zou verwachten in dit genre.
Goor is het allemaal zeker. Zelfs gevalletje necrofilie wordt niet geschuwd.
Verder is de film nauwelijks interessant.
2* voor de film en een half sterretje erbij voor het gore.

Nee, dit was werkelijk bagger van de bovenste plank.
Verschrikkelijk slecht opgezet, en ook nog eens zeer slecht geacteerd.
Het enige wat redelijk goed in beeld werdt gebracht was de gore.
Het is dat ik een movie pass heb anders was dit zonde van het geld geweest.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Van de, meen ik, vijf films uit de TCM reeks die ik heb gezien is dit toch wel de minst indrukwekkende. Mager verhaal, waarbij je pas een minuut of vijftien voor tijd daadwerkelijk het idee krijgt na een nieuw deel uit deze te veel uitgemolken serie te kijken. De liefhebbers van de meer heftige gore horror, komen vooral bij de beginscènes en aan het slot helemaal aan hun trekken, maar daartussenin is het een gezapige bedoeling. Storend ook het overdreven, te dik aangezette acteerwerk, waardoor je nauwelijks enige affiniteit krijgt met ook maar één van de personages. De agent die in het begin zijn dochter verliest had bijvoorbeeld een mooie tragische held kunnen zijn, maar word door Dorff zo als een hopeloos irritante schreeuwlelijk neergezet dat het je volkomen koud laat als hij aan het einde het onderspit delft. Alleen Lili Taylor, als de gestoorde maar liefhebbende moeder van de familie, kon me enigszins overtuigen. Een film die me qua overtrokken stijl wat deed denken aan het werk van Rob Zombie, en dat is niet als een compliment bedoeld. Kijk liever nog maar een keer naar het origineel uit 1974 of desnoods de remake uit 2003, dat was toch meer het echte werk.

avatar van joolstein
Regisseurs Alexandre Bustillo en Julien Maury (À l'intérieur) leveren voor hun Engelstalige speelfilmdebuut een tweede ontstaansgeschiedenis van de iconische moordenaar Leatherface af. En wat voor één? Direct met de openingsscène is het raak; tijdens een gezellig verjaardagsfeestje met de gehele verknipte familie Sawyer en de kettingzaag, buitenstaanders mores leren. YES! Deze proloog-film laat overigens de recentere remakes links liggen en is daarmee wel een beetje een vreemde eend in de franchise. De film draait vooral een groepje kinderen en om de heerlijke en vele smerigheden; die de kettingzaag en andere hulpstukken weten te veroorzaken. Toch wel een slimme zet om tieners te tonen maar dan zonder die moderne technologische snufjes. Voor een allround-filmfan bekoort deze film misschien minder, maar voor de horror-fan is het puur genieten! Bustillo&Maury weten dus van Leatherface een prima horrorfilm te maken.

avatar van Alathir
Eigenlijk ben ik nog niet bekend met de originele film(s) of oorsprong van Leatherface, want blijkbaar is er toch in een aantal films een andere wending gegeven aan waarom hij Leatherface wordt.

Toch vond ik dit een vrij vermakelijke film. De gore is best genieten en de acteerprestaties zijn nog niet eens zo slecht. Het ziet er ook allemaal gewoon goed uit. Het plot is misschien wat simpel en de personages niet super uitgewerkt maar wel voldoende. Eigenlijk is er in de hele film maar 1 iemand die mentaal gezond is (de knappe verzorgster), alleen is ze wat naief. Je hebt natuurlijk geen goede horrorfilm zonder iemand die domme beslissingen neemt. Deze is zeker de moeite om eens te kijken en een aanrader voor gorehounds.

avatar van Noodless
Om te beginnen wist me de film te boeien van begin tot het eind wat al een groot pluspunt is.
De insteek vond ik wel origineel en de twist halverwege is toch verrassend. Ik zat toch op het verkeerde spoor. De cast is aardig en er zitten een paar toffe gore scènes in de film. De klassieker staat natuurlijk buiten kijf, maar deze mag er toch zijn. Op een bepaald moment waande ik me even in Natural Born Killers. Bud, Bud...my friend 7,5/10

avatar van jeroentjuhhhhh
Rommelig filmpje geworden, maar Bustillo en Maury weten er nog nét genoeg van zichzelf in te brengen om er in ieder geval een vermakelijk rommeltje van te maken. Grootste 'mankement' is dat het té veel wilt doen en daarmee uiteindelijk zeer weinig aandacht is voor de juiste karakters. Hoog Bonny & Clyde gehalte, maar tegen de broeierige Texaanse achtergrond werkt het traditionele crazies on the run principe nog best prettig. Je merkt aan alles dat het duo niet genoeg vrijheid heeft genoten, dan had er absoluut nog meer in gezeten. Het is in ieder geval verre van de slechtste in de inmiddels zeer uitgebreide reeks aan Texas Chainsaw films. Je moet ook wel heel erg de plank misslaan wil je Texas Chainsaw 3D (2013) van die weinig eervolle troon stoten...

avatar van tattoobob
Toch wel de minste uit de reeks van Bustillo en Maury,echt slecht word het nergens maar erg sterk ook niet.
De film blijft te veel binnen de lijntjes in mijn ogen en het laatste half uur trekt dat ook niet recht.
Ik had hier eigenlijk veel meer van verwacht...ik had op zo'n 4 sterren gehoopt eigenlijk.
Kwa gore viel hij ook erg tegen....hier en daar kwamen de brute kwaliteiten van het regisseurs duo om de hoek kijken maar het zette helaas niet door.
Acteerwerk was best oke.