Leatherface (2017)

Horror / Thriller

geregisseerd door Alexandre Bustillo en Julien Maury
met Sam Strike, Vanessa Grasse en Stephen Dorff

De film volgt een gewelddadige tiener die op een dag Leatherface zal worden. Hij ontsnapt uit een psychiatrisch ziekenhuis met drie andere gevangenen. Hij ontvoert tevens een jonge verpleegster (Vanessa Grasse) die hij meeneemt op een helse reis. Onderweg worden ze achtervolgd door een eveneens gestoorde agent (Stephen Dorff) die uit is op wraak.

avatar van Boeikens
De stemmen lopen nogal uiteen, voor de "filmverhaal fan" is het misschien wat minder maar voor de gore "visual" horror fan is dit toch een aanradertje.
Vanaf het begin lekker gore kills, een hoge score en een vlot lopend verhaal met wat goede plotwendingen. Mij hoor je hier niet echt klagen, leuke slasher

avatar van Basto
Vergeet de Texas Chainsaw Massacre. Dit is veel meer een vervolg op
L’interieur. Een duistere sombere misdaad film over een aantal jeugdige deliquenten. De horror is duister en hard. Sterke film, die vooral op zichzelf kan staan.

avatar van AmazingPP
Zeer rommelige film waar veel meer in had gezeten. Je wordt geslingerd van de ene naar de andere personage en wanneer je even met je ogen knippert is het niet meer duidelijk. Vond hem vies tegenvallen eerlijk gezegd. Zeker wanneer je dan weet dat de regisseur van het origineel heeft mee gewerkt. Ik lees hierboven me over de "gore". Ook die vond ik zeer minimaal in beeld gebracht. Al me al geen toppertje.

avatar van Shadowed
Mwa.

Toch wel een beetje een tegenvaller van de regisseurs van het lekker over the top À l'Intérieur . Wel tof dat ze zich aan een film zoals dit gewaagd hadden, jammer dat ze er dan weer niet zo top mee uit de hoek kunnen komen. Maar ja.

Qua acteerwerk is het allemaal in orde. Niet iedereen acteert even goed, maar het is voldoende om er 90 minuten tegenaan te kijken. Erg spannend is het nergens, en het had ook wel wat grover gemogen, wat Bustillo en Maury gewoon prima kunnen doen.

Een film waar de elementen gewoon een beetje missen. Je hebt een goede locatie, leuke scenes en veelbelovende regisseurs, maar dan moet het ook wel wat spannender en uitdagender zijn dan het uiteindelijke resultaat.

avatar van Patsknal
Wat een bout film.

avatar van jippie2010
Toegegeven, het begin is zwak en haast amateuristisch te noemen.
Maar gaandeweg groeit de film in kwaliteit, en ontpopt het zich tot een klassieke slasher. Dan nog moet je natuurlijk van dat soort films houden, maar de horror-liefhebber komt zeker het tweede deel niet bedrogen uit. Al met al een voorzichtige voldoende: *3.0

avatar van bjerik76
wat een overbodige ( geschiedenis van ) Leatherface.
Het maakt zijn karakter alleen maar dommer eigenlijk.

of ik heb al teveel gore gezien, of het is mn leeftijd, maar het deed/doet me allemaal niet meer zoveel.
Ik kan me steeds minder inleven in de spanning/ gore, en zie/ zag in deze film teveel gemaakte mis stapjes en valpartijtjes met een draai dat uiteraard precies het gezicht op een lijk terecht komt.
ook een lekkere vrijpartij met (hoe onrealistisch een ) 3e persoon erbij ... komop ...
hou het nog een beetje spannend met echte spannende scenes.

enigste pluspunt was de sfeer uit de jaren dat het zich afspeelde.

ik vond de 2e remake met Jessica Biel de allerbeste leatherface films.

avatar van mikey
pfffffff. wat een blamage, deze stamppot van afgeserveerde ingrediënten. Misschien leuk voor Rob Zombie fans. Want zijn supersterke personages zijn gewoon gekopieerd, helaas. Anderen zullen zeer teleurgesteld zijn wanneer ze voor de miljoenste keer iemand in de beartrap zien stappen. veel gore en verwoede pogingen om schokkend te zijn zoals seks met lijk en shock therapy. Wel leuk: tribute to Susperia. Maar ook Pulp Fiction . En Hannibal? . F13th p2

avatar van Elchapo
Geweldige prequel op de Texas chainsaw reeks,harde rauwe film met overtuigend acteerwerk.nix mis mee....3.5 stars.

avatar van VanRippestein
Met de gore zit het wel goed en de vaart zit er enorm in. Zoveel zelfs dat je al snel iets mist als je effe weg bent. Dat vond ik een beetje gek, gekeken naar de materie en het genre. Wat de film nekt is de overkill aan referenties/jatwerk van andere films. Een stukje rob zombie, een stukje natural born killers een stukje bonnie and clyde, een stukje van alles, maar dan met minder stijl.

avatar van leatherhead
Vermakelijk rommeltje wel. Wat begint als een soort prison break achtig gebeuren, verwordt daarna tot een gijzelaarsfilm á la Bonnie & Clyde, om aan het einde pas aan te komen bij de daadwerkelijke kern van de film. Beetje vreemd allemaal maar toch houdt het de film enigszins fris. De hand van Bustillo & Maury valt eigenlijk enkel te herkennen aan de gore en enkele harde scenes, al is het ook wat dat betreft nergens zo sterk als een A L'Interieur. Aardige film, maar zie Bustillo & Maury toch liever weer teruggaan naar Frankrijk. 3*.

avatar van BlueJudaskiss
Prettige meevaller die me in elk geval anderhalf uur wist te boeien - gebeurt tegenwoordig niet vaak meer. Ik vond het met TCM weinig te maken hebben - hoeft ook niet, ik heb toch weinig met de franchise - maar als Bonnie & Clyde Gone Wild-verhaal vond ik het lollig en soms zelfs redelijk spannend. Lekker om een film te zien die weer vol op het orgel durft te gaan: die seksscene met het lijk vond ik een geinige vondst, en de gore was ook in orde. Stephen Dorff blijf ik nog steeds voor me zien in Somewhere en ik gun hem toch wat meer en betere rollen.

Zwolle84
Gaaf hoor. Ik had niet verwacht dat er ruim 40 jaar na het origineel zo'n sterke prequel zou worden gemaakt. Eentje die aan dat origineel ook recht doet door zelf eveneens vrij choquerend te zijn, in dit geval op het gebied van expliciete gore. Het camerawerk is daarnaast vaak om je vingers bij af te likken, wat erg sfeerverhogend werkt.

Enorme meevaller.

avatar van Woland
Het begon vond ik niet zo heel geweldig, maar gelukkig werd het gedurende de film wel wat beter. Niet omdat er nou zo'n boeiend of interessant origin-verhaal verteld werd, en ook niet omdat de film nou zulke overtuigende bad guys heeft of sterk in elkaar zit. Maar er zit een goeie pot gore in, en ondanks dat de ontwikkelingen soms als een tang op een varken sloegen zat er een lekker tempo in waardoor het toch wel aardig wegkeek.

avatar van maxcomthrilla
Lekker bruut!

Ben niet zo`n Texas Chainsaw Massacre fan, maar de totstandkoming van zo`n schurk wordt hier toch aardig amusant, zij het een beetje ongeloofwaardig uit de doeken gedaan. Alles wat je verwacht van zo`n film is in ieder geval voorhanden: totaal geflipte familieleden, een episode in een vaag ziekenhuis voor mentaal gestoorden, actie en een paar smerige moordpartijen. Je zou van deze regisseurs alleen hopen dat ze nog eens zo`n spannende nagelbijter als Inside maken. 3,5*

avatar van remorz
Vreemde telg.

Zowel binnen het oeuvre van Bustillo & Maury als in de Texas-reeks, een beetje een vreemde uitkomst.

Natuurlijk, de heren regisseurs lijken een unieke kleurcode voor hun bloed te hebben; de macabere momenten zijn er genoeg en stilistisch valt hun hand wel te herkennen, maar de sfeer wil er niet echt in komen. Bovendien: je verwacht ze niet zo snel als gun-for-hire, in de stoel voor een origin-story. Al dachten we natuurlijk hetzelfde van Aja, die een vergelijkbaar bruggetje naar Hollywood nam.

Nu ben ik niet zo thuis ik de TCM-reeks, maar deze lijkt eerder een spin-off dan een echte origin-story. We spenderen lange tijd aan een handvol jongeren die op de vlucht slaan, met weinig anders dan de openingsscene die het verband legt. De naamsverandering van Jed dient om het spannend te houden wie nou uiteindelijk overblijft om Leatherface te worden: de ogenschijnlijk rechtschapen Jackson; de onberekenbare dommekracht Bud; of toch de sadistische Ike? De uitkomst voelt niet helemaal logisch, maar op zich werkt het script er aardig naartoe.

Toch geeft het de film niet de spanningsboog die je wilt en hoewel er aardig wat bloed en ingewanden voorbijkomen, leidt het verhaal ook teveel af om het puur een gorefest te maken. Bovendien vind ik het redneck-wereldje misschien nog wel meer uitgekauwd dan het zombiewereldje.

Vreemd script, weinig pakkende personages maar met een herkenbare handtekening van Bustillo en Maury. Hopelijk hebben ze er genoeg kudos mee verdiend om van Under the Ice weer een echte auteursfilm te maken. 3*

avatar van wendyvortex
Jaren 50 juvenile prisoners on the run-story, maar dan met bloederig geweld zoals we dat ooit zagen in de originele Texas Chainsaw Massacre. Verantwoordelijken voor die film Tobe Hooper en Kim Henkel, zijn er bij als executive producers. Helemaal niet onaardige film over de wording van Leatherface, maar zo mythisch evil als in het origineel komt de familie hier nog niet over.

avatar van IH88
“You messed with the wrong family.”

Aardige origin story rond Leatherface. Gruwelijk en soms best vermakelijk, maar het mist de magie van sommige Texas Chainsaw Massacre films. De acteurs doen het goed en er zitten wat gewelddadige en harde scenes in, en wat dat betreft doet Leatherface wat het moet doen. Vooral wanneer de vier personages uit de psychiatrische inrichting ontsnappen wordt het wat beter, en de vreemde chemie tussen de castleden onderling werkt op één of andere manier. Tegen het einde zien we eindelijk Leatherface met zijn kettingzaag, en het voelt als thuiskomen.

avatar van krosnicky
Leuke origin story die mooi aanleunt bij de stijl van het origineel uit 74 en vormd samen met 3D dan een hele mooie New timeline Trilogy voor zij die het niet snappen hier zijn de time lines

Original Timeline

Remake/Reboot timeline

The Texas Chainsaw Massacre 2003
The Texas Chainsaw Massacre The Beginning 2006

avatar van Creative-lady
Wat ik van de film vind, weet ik niet goed.
In het begin vond ik het wel leuk, maar ...
Jed is na de moord van dat arme meisje in de schuur, opgesloten geweest in een psychiatrische instelling ...
Maar zijn moeder heeft die eerste meneer in hun huis laten vermoorden ...
En die moeder? Zat 10 jaar later nog steeds niet in de gevangenis.

En die eerste politieagent? Vond ik wel goed toen hij bud, ike en die vrouw vermoorde...
MAAR!!! Elizabeth was zelf gekidnapt en die politieagent ging haar ook vermoorden???
Dat vond ik zo dom.
Ze heeft zich dan daaruit kunnen helpen door hem vast te binden, maar ze is dan ook zo dom geweest die slechte politieagent die haar eerst wou vermoorden, weer los te maken

En dan ... ik had zoveel problemen met die moeder van Jed. Echt een slechte moeder die zelf mensen vermoord en het haar zoon ook leert.
Wat voor klootzakkin was die moeder?

En uiteindelijk, de 2 jammere scènes:
Elizabeth vermoord
en zo dom: dat gezin is nooit gevangen genomen geweest, niet in de gevangenis terechtgekomen en geen pijn gehad...

avatar van Ducoz
Ik moet zeggen dat dit wél de eerste horror/thriller sinds tijden was waar ik echt geboeid naar heb zitten kijken.

De spanning is goed voelbaar. Het geen waar ik meer problemen mee heb is dat het een 'prequel' voor de Texas Chainsaw moet vormen. Ik vind veel te 'netjes' om vervolgens -er van uitgaande dat ze 2003 als main film nemen- over te gaan in het vuige, ruige en mysterieuze Texas Chainsaw Massacre. In zekere zin (net als wat ze in 2013 probeerden) zit ik niet per sé te wachten op een motief en de psychologische problemen van de villain.

Maar goed. Dt zijn kanttekeningen.