The Texas Chainsaw Massacre 2 (1986)

Alternatieve titels: The Texas Chainsaw Massacre Part 2 | Texas Chainsaw 2

Horror / Komedie

geregisseerd door Tobe Hooper
met Dennis Hopper, Caroline Williams en Jim Siedow

Lefty Enright is een Texas Ranger, die niets liever wil dan wraak nemen op de leden van de familie Sawyer, die verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn neef en nicht. Als de jonge radio- DJ Vantia Block dan tijdens haar uitzending wordt gebeld door twee relschoppers, die plotseling worden aangevallen door Bubba Sawyer en zijn moordlustige familieleden, ziet Lefty zijn kans schoon. Hij besluit om Vantia als aas te gebruiken om zo de schuilplaats van de gestoorde Sawyer familie te ontdekken.

avatar van Gang_Star
Heb me hier een stuk meer mee vermaakt dan de klassieke voorganger. De film opent al een stuk vlotter en kent met de eerste kill een degelijke opening. Daarna bouwt het de spanning redelijk op naar uiteindelijk een tof slotstuk waar vooral de toffe setting opvalt. Dit tweede deel bevat een behoorlijke dosis gore wat er sterk uitziet, niet gek aangezien Tom Savini aan deze film meewerkte. Moseley steelt vooral met zijn humor de show als Chop-Top. Behoorlijk sfeervol, toffe gore en een dosis humor zorgen voor behoorlijk stukje entertainment, wat ik echter bij The Texas Chainsaw Massacre miste.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Er zijn veel horrorseries die gedurende de films van toon wisselen. Maar zelden zie je zo'n verandering als tussen de eerste en tweede Texas Chainsaw Massacre. Toegegeven, Tobe Hooper heeft altijd gezegd dat hij de eerste Texas Chain Saw Massacre een komedie vindt, maar daar zijn de meningen flink over verdeeld. De eerste film is rauw, grimmig, naar en eng, dus weinig mensen die de film zien als een komedie, hooguit als een inktzwarte satire. Voor het vervolg besloot Tobe daarom om maar de andere kant op te gaan. De studio wilde graag een letterlijke herhaling van de eerste film, maar Tobe besloot van deel 2 een overduidelijke parodie/satire/komedie te maken. Te beginnen met een poster die The Breakfast Club nadoet. Dat zou je al niet verwachten als je net de eerste Texas Chainsaw uit 1974 zag.

De toon mag dan anders zijn, toch neemt Tobe Hooper veel elementen van de eerste film mee. Zo is Bill Moseley een variant (tweelingbroer) van de lifter uit de eerste film en doet een goede imitatie, met een one-liner per minuut. Daarnaast is Jim Siedow - als enige acteur uit het origineel - terug als de kok en zijn ook opa en Leatherface weer van de partij. Sterker nog, zelfs het lijk van de lifter duikt op. Maar het huis op het platteland in Texas is ingewisseld voor een groot ondergronds pretpark. En dat past uitstekend bij de film; was de eerste film nog subtiel en realistisch, daar is The Texas Chainsaw Massacre 2 één grote hysterische kermis - met de gekste kleurrijke types en uiterst memorabele sequenties. Het gekibbel tussen Drayton en zijn broers uit de eerste film gaat door en levert ook hier weer leuke momenten op.

Maar het wordt allemaal nog leuker als je als held ook een volslagen idioot krijgt. Dennis Hopper gaat - gewapend met drie kettingzagen - de strijd aan. Want als iemand die gestoorde familie aan zou kunnen, dan is dat Hopper anno 1986 (een goed jaar voor Hopper). Caroline Williams speelt een prima rol als radio-DJ in haar spijkerkloffie, alleen haar geschreeuw wordt op den duur wel wat vervelend. Het hoort echter bij de franchise, het geluid van schreeuwende vrouwen, ronkende kettingzagen en hysterisch gelach van kannibalistische heikneuters. Texas Chainsaw 2 is nergens zo sterk als de eerste film, maar is wel een enorm groot plezier om naar te kijken. Vooral door types als Siedow, Moseley en Hopper is de film een heerlijk gestoorde achtbaanrit.

4 sterren.

avatar van alexspyforever
Ik ben gewoon lui en sluit me aan bij de recensie en het cijfer van joolstein. Niet dat ik het origineel zo een meesterwerk vond maar qua sfeer vond ik die toch een stuk beter. Er gebeurt veel maar eigenlijk gebeurt op vlak van verhaal heel weinig. Het veelvuldige geschreeuw en gekakel begon na een tijd toch wel vervelend te worden. Nu goed het is uiteindelijk toch beter dan het saaie broddelwerk van Rob Zombie.

avatar van VanRippestein
Een erg pijnlijke film om naar te kijken. Het is zowel niet spannend als niet grappig. Vooral de 'humor' maakte het genant om naar te kijken. Heel erg puberaal allemaal. Daar komt bij dat het einde zo ontzettend traag is en dat elke grap nog een paar keer herhaald wordt dat de film compleet tot stilstand komt: haha opa laat een hamer vallen. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. En ondertussen alleen maar gekrijs. Ook ondertussen: dansende idiots die woordspelingen en oneliners schreeuwen. Je verwacht allang niet meer dat die hamer nog wat voorstelt. Hopper maakt eigenlijk ook maar 1 goede grap, daarna herhaalt hij die grap alleen maar. Niemand houdt ook maar eventjes zijn mond: er MOET overal een oneliner of tussengepropt grapje inzitten. Heel geforceeerd en ADHD allemaal. Des te vreemder dat opeens de aftiteling begint zonder dat ik het idee had dat ik naar een einde keek, volgens mij waren er nog mensen in gevecht en stond er een ontploffing op scherp. whatever, ik was blij dat de film af was...