The Texas Chainsaw Massacre 2 (1986)

Alternatieve titels: The Texas Chainsaw Massacre Part 2 | Texas Chainsaw 2

Horror / Komedie

geregisseerd door Tobe Hooper
met Dennis Hopper, Caroline Williams en Jim Siedow

Lefty Enright is een Texas Ranger, die niets liever wil dan wraak nemen op de leden van de familie Sawyer, die verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn neef en nicht. Als de jonge radio- DJ Vanita 'Stretch' Brock dan tijdens haar uitzending wordt gebeld door twee relschoppers, die plotseling worden aangevallen door Bubba Sawyer en zijn moordlustige familieleden, ziet Lefty zijn kans schoon. Hij besluit om Vanita als aas te gebruiken om zo de schuilplaats van de gestoorde Sawyer familie te ontdekken.

avatar van Gang_Star
Heb me hier een stuk meer mee vermaakt dan de klassieke voorganger. De film opent al een stuk vlotter en kent met de eerste kill een degelijke opening. Daarna bouwt het de spanning redelijk op naar uiteindelijk een tof slotstuk waar vooral de toffe setting opvalt. Dit tweede deel bevat een behoorlijke dosis gore wat er sterk uitziet, niet gek aangezien Tom Savini aan deze film meewerkte. Moseley steelt vooral met zijn humor de show als Chop-Top. Behoorlijk sfeervol, toffe gore en een dosis humor zorgen voor behoorlijk stukje entertainment, wat ik echter bij The Texas Chainsaw Massacre miste.

avatar van Chainsaw
Er zijn veel horrorseries die gedurende de films van toon wisselen. Maar zelden zie je zo'n verandering als tussen de eerste en tweede Texas Chainsaw Massacre. Toegegeven, Tobe Hooper heeft altijd gezegd dat hij de eerste Texas Chain Saw Massacre een komedie vindt, maar daar zijn de meningen flink over verdeeld. De eerste film is rauw, grimmig, naar en eng, dus weinig mensen die de film zien als een komedie, hooguit als een inktzwarte satire. Voor het vervolg besloot Tobe daarom om maar de andere kant op te gaan. De studio wilde graag een letterlijke herhaling van de eerste film, maar Tobe besloot van deel 2 een overduidelijke parodie/satire/komedie te maken. Te beginnen met een poster die The Breakfast Club nadoet. Dat zou je al niet verwachten als je net de eerste Texas Chainsaw uit 1974 zag.

De toon mag dan anders zijn, toch neemt Tobe Hooper veel elementen van de eerste film mee. Zo is Bill Moseley een variant (tweelingbroer) van de lifter uit de eerste film en doet een goede imitatie, met een one-liner per minuut. Daarnaast is Jim Siedow - als enige acteur uit het origineel - terug als de kok en zijn ook opa en Leatherface weer van de partij. Sterker nog, zelfs het lijk van de lifter duikt op. Maar het huis op het platteland in Texas is ingewisseld voor een groot ondergronds pretpark. En dat past uitstekend bij de film; was de eerste film nog subtiel en realistisch, daar is The Texas Chainsaw Massacre 2 één grote hysterische kermis - met de gekste kleurrijke types en uiterst memorabele sequenties. Het gekibbel tussen Drayton en zijn broers uit de eerste film gaat door en levert ook hier weer leuke momenten op.

Maar het wordt allemaal nog leuker als je als held ook een volslagen idioot krijgt. Dennis Hopper gaat - gewapend met drie kettingzagen - de strijd aan. Want als iemand die gestoorde familie aan zou kunnen, dan is dat Hopper anno 1986 (een goed jaar voor Hopper). Caroline Williams speelt een prima rol als radio-DJ in haar spijkerkloffie, alleen haar geschreeuw wordt op den duur wel wat vervelend. Het hoort echter bij de franchise, het geluid van schreeuwende vrouwen, ronkende kettingzagen en hysterisch gelach van kannibalistische heikneuters. Texas Chainsaw 2 is nergens zo sterk als de eerste film, maar is wel een enorm groot plezier om naar te kijken. Vooral door types als Siedow, Moseley en Hopper is de film een heerlijk gestoorde achtbaanrit.

4 sterren.

avatar van alexspyforever
Ik ben gewoon lui en sluit me aan bij de recensie en het cijfer van joolstein. Niet dat ik het origineel zo een meesterwerk vond maar qua sfeer vond ik die toch een stuk beter. Er gebeurt veel maar eigenlijk gebeurt op vlak van verhaal heel weinig. Het veelvuldige geschreeuw en gekakel begon na een tijd toch wel vervelend te worden. Nu goed het is uiteindelijk toch beter dan het saaie broddelwerk van Rob Zombie.

avatar van VanRippestein
Een erg pijnlijke film om naar te kijken. Het is zowel niet spannend als niet grappig. Vooral de 'humor' maakte het genant om naar te kijken. Heel erg puberaal allemaal. Daar komt bij dat het einde zo ontzettend traag is en dat elke grap nog een paar keer herhaald wordt dat de film compleet tot stilstand komt: haha opa laat een hamer vallen. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. En ondertussen alleen maar gekrijs. Ook ondertussen: dansende idiots die woordspelingen en oneliners schreeuwen. Je verwacht allang niet meer dat die hamer nog wat voorstelt. Hopper maakt eigenlijk ook maar 1 goede grap, daarna herhaalt hij die grap alleen maar. Niemand houdt ook maar eventjes zijn mond: er MOET overal een oneliner of tussengepropt grapje inzitten. Heel geforceeerd en ADHD allemaal. Des te vreemder dat opeens de aftiteling begint zonder dat ik het idee had dat ik naar een einde keek, volgens mij waren er nog mensen in gevecht en stond er een ontploffing op scherp. whatever, ik was blij dat de film af was...

Een zeer leuke, geflipte horror/komedie film met een ultra gekke, op wraakbeluste Texas Ranger Lefty(Dennis Hopper) die met een reeks kettingzagen het moordenaarsnest, de pyshopatenfamilie Saywer wil uitroeien. En Caroline Williams mag er ook best zijn! Niet zo sterk als het origineel uit 74', omdat hier ook wat zwarte humor bij zit, maar zeker de moeite waard!

avatar van krosnicky
Had bij deze echt niet het gevoel dat ik naar een Texas Chainsaw zat te kijken de verschillen van toon zijn veel te groot deze is meer een 80’s horror die lijkt alsof hij door Sam Remi gemaakt is terwijl deel 1 heel hard zijn best doet om als serieuze horror film over te komen
Deel 1 is met moment nogal klungelig dat hij al Comedy overkomt maar ik denk niet dat dat de bedoeling was
Terwijl deze echt een Comedy probeert te zijn.
In ieder geval blijft Texas Chainsaw 3D mijn deel 2

avatar van BlueJudaskiss
Ontzettend leuke film - ik zat op het randje van 4,5* maar omdat een en ander iets te veel in herhaling valt blijven hangen op evengoed een prima 4,0*.

Ik was ook nooit zo'n fan van het origineel uit 1974, behalve de desolate sfeer is er niets van die film bijgebleven. Dit was kleurrijk, dit was feest, dit was losgaan met die boute uitspraken en dat geschmier! Heerlijk om naar te kijken. Moddervet aangezet door een paar heeeeele goeie acteurs - ik was nooit zo bekend met de reputatie van Bill Moseley maar ondertussen begin ik het te begrijpen, en Dennis Hopper gaat weer heerlijk tekeer . Hier en daar ook lekker ouderwets smerig, en fijn muzikaal ondersteund en belicht.

avatar van Corcicus
Ludiek is de sfeer wel, maar echt grappig wordt deze film nooit. Veeleer is dit een luchtige klucht waar de horror niet al te serieus is (hier en daar wel wat gore). Leatherface is in deze sequel een soort misbegrepen, brave loebas met special needs. Nu zie ik waar Rob Zombie de mosterd haalde voor zijn sheriff personage in the Devil's Rejects, bij Lefty, de mallotige Texas Ranger die hier volledig op eigen houtje en enkel gewapend met kettingzaag, een invasie houdt op het onderkomen van de bekende psycho familie. Die zijn nu underground gegaan en verblijven in een soort cave die er best goed uit ziet, beetje spookhuisachtig. soms is het wel wat te donker geschoten. Deze sheriff werkt ook niet echt efficiënt. Hij begint meteen als een malle steunpilaren open te zagen waardoor de boel instort en de meid gevangen komt te zitten en hijzelf bijna levend begraven wordt. Slaat gewoon nergens op dit.

De muziek, die door Tobe Hooper zelf gekozen werd, is zeker van toegevoegde waarde. Slotsom: een beetje te onnozel om horror te zijn en niet leutig genoeg om als komedie door te gaan. Gewoon middelmaat zoals we van Tobe Hooper gewend zijn.

avatar van Ducoz
Het zal mijn eigen tekortkoming zijn, maar met dit deel van TCM kan ik niks. Wat mij betreft slaat Hooper de plank een beetje mis door inplaats van een horror/thriller een comedy te willen maken.

De insteek is een vervolg op zijn eerste -dé klassieker- film van TCM. Het start ook goed én spannend, maar stort na de scènes in het radiostation als een kaartenhuis in elkaar en ontaard in een onnavolgbare wirwar van onduidelijkheden. Ook ben ik het eveneens eens met een aantal bovenstaande commentaren dat de tijd die de film telt terwijl de actie in de grot plaats vind nogal lang is. Waar komt die grot uberhaupt ineens vandaan?

Er is geen logica in dit deel. Ook de rol va Dennis Hopper is vaag en is er ook niet per sé noodzaak voor zijn personage. Ik snap er niks van. Het slot van de film is er ook ineens, zonder dat er iets afgesloten wordt. Heel raar.

avatar van jipt
Hilarische film. Ik snap wel dat je dit niks vindt als je een herhaling van deel 1 verwacht. Maar als je open staat voor een zwarte komedie valt er een hoop te lachen. 4*

avatar van Rancid
Cooler dan deze film kom je het niet snel tegen. Nog nooit zo vaak de term rock ‘n roll gehoord en cowboyhoeden gezien, zonder dat het om een western of muziekdocu ging. Helaas is deze komedie zelden tot nooit grappig, wat mij betreft gaat Hooper vooral daar de fout in. Het acteerwerk is verder continu slecht en compleet over the top, inclusief legende Hopper, en elke (fraaie) oneliner voelt belachelijk gekunsteld aan. Maar misschien was dat allemaal ook wel precies de bedoeling.
Verder is het w.... en hoppaaa, toen was daar de aftiteling al.
Bijzónder amusante pulp, maar heel erg goed, nee, dat niet.
Als pulp van de bovenste plank ultiem negatief betekent, dan is dit pulp van de onderste plank.

avatar van umbra
Wat een zwakke film, het was dus terecht, dat ik deze tot nu links liet liggen. Slechte comedy, irritant en slecht acteerwerk, wat een spanningsloze film oplevert. Troep.

avatar van jeroentjuhhhhh
Iconisch.