The Texas Chainsaw Massacre 2 (1986)

Alternatieve titels: The Texas Chainsaw Massacre Part 2 | Texas Chainsaw 2

Horror / Komedie

geregisseerd door Tobe Hooper
met Dennis Hopper, Caroline Williams en Jim Siedow

Lefty Enright is een Texas Ranger, die niets liever wil dan wraak nemen op de leden van de familie Sawyer, die verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn neef en nicht. Als de jonge radio- DJ Vantia Block dan tijdens haar uitzending wordt gebeld door twee relschoppers, die plotseling worden aangevallen door Bubba Sawyer en zijn moordlustige familieleden, ziet Lefty zijn kans schoon. Hij besluit om Vantia als aas te gebruiken om zo de schuilplaats van de gestoorde Sawyer familie te ontdekken.

avatar van FillumGek
yorgos.dalman schreef:

'wederom'?
Ja, meer een verwijzing naar House of 1000 Corpses eerder genoemd in mijn tekst, waar die ook al een apart over de top typetje speelde. Al is die film natuurlijk van veel later

avatar van voomzap
Wow. na het eerste deel van Texas Chainsaw uit 1974 herzien te hebben, nu maar eens dit deel 2 op de kop getikt. En wat een geflipte bende. Een waaier aan maffe personages, gestoorde dialogen en het filmplezier straalt er af. Zoals altijd met dit soort films even in de context van de tijdsgeest plaatsen en dan kom je al snel uit op een zeer hoge score. Vond dit vele malen beter dan deel 1.

yorgos.dalman
Vond dit vele malen beter dan deel 1.

Oei!

avatar van ASman
Hooper werd gevraagd om een vervolg te maken op zijn briljante klassieker. In plaats van het eerder bewandelde pad opnieuw te betreden, kiest hij er toch voor om een nieuwe weg uit te proberen. Hij geraakt op dezelfde plek, de manier waarop verschilt.
Gewoonweg een geweldige film. De opgefokte, cartooneske, zwart komische horror is een waar genot. Je kunt het allemaal niet serieus nemen, maar de disturbing randjes blijven aanwezig. Wat mij betreft de ultieme geslaagde 'grand guignol'.
Nog steeds dezelfde twijfel tussen 4,5 en 5*. Net iets minder dan deel I, maar het verschil is echt wel miniem.

Reinbo
Kijk daar zijn we het dan weer wel eens.

avatar van ASman
Reinbo schreef:
Kijk daar zijn we het dan weer wel eens.

avatar van RuudC
Nogal ontgoocheld eigenlijk. Ik sta altijd wel open voor experimenten, maar ik had het idee dat ik naar een parodie a la Meet The Spartans zat te kijken. The Texas Chainsaw Massacre moet het niet van de humor hebben, maar ze proberen het hier dus wel. Leatherface die een vriendinnetje zoekt blijkt ineens een zielige clown te zijn die toevallig een kettingzaag heeft. Nergens komt die kenmerkende smerigheid in die zinderende hitte van de eerste deel naar voren, maar in plaats daarvan krijgen we een fantasieloze circusgrot te zien. Ik vraag me echt af waarom Tobe Hooper zijn eigen fantastische creatie zo om zeep wil helpen. Snel vergeten.

Reinbo
Gewoon een keer herzien met de juiste mindset. Het is compleet anders dan deel 1, maar bruist van de energie en bizarre situaties. Juist goed dat Hooper hiermee een hele andere kant op gaat ipv 'minder van hetzelfde' te bieden.

avatar van RuudC
Misschien, maar daar heb ik voorlopig sowieso geen zin in. De gedachte die bij mij overheerst is de vraag of een sequel eigenlijk wel een goed idee was. Jij zal daar anders op antwoorden en daar heb ik alle respect voor, maar voor mij is TTCM een film die volledig op zichzelf staat.

yorgos.dalman
maar voor mij is TTCM een film die volledig op zichzelf staat.

Helemaal mee eens. Geen een sequel deugt echt, ook niet Hoopers eigen vervolg. Ook de remakes en prequels zijn uitsluitend gemaakt door financiële opportunisten en creatief vroegtijdig doodgebloed kantoormanagment.
Dat Hooper bij deel 2 iets 'anders' heeft geprobeerd te doen mag in theorie misschien geprezen worden, maar het zet allemaal geen echte zoden aan de dijk.
Terug maar weer naar deel 1: ooit door een recensent omschreven als een meesterlijk en meeslepend stuk grande guignol - en zo is het.

avatar van GrobbekuikenXL
Toch maar de gruesome edition gekocht vanwege de extra's. Jammer van lelijke hoes, originele filmposter was veel beter geweest maar mischien mag dat niet omdat het een parodie op Breakfast club poster was. Maar de video die ik vroeger huurde had wel die poster op de cover. Eerste keer dat ik hem zag vond ik het afgrijselijk. Later juist weer erg leuk. Heeft deze in Nederlandse bios gedraaid? Staat niet in filmjaarboeken. Dennis Hopper is waanzinnig in deze film en Leatherface ook zoals hij hoort te zijn, een achterlijk,dik kettingzaagmaniakje. In andere films is hij een soort bodybuilder of incredible Hulk wat postuur betreft. Erg krankzinnig filmpje. Erg leuk.

avatar van Naomi Watts
Lastig te vergelijken met zijn voorganger omdat de toon een volledige tegenpool is maar qua film toch veel minder vervelend dan zijn voorganger. Sfeer is top, wel wat aardige zwarte humor maar hicks en horror gaan voor mij nog steeds bijzonder lastig samen. Het groteske wordt alleen op momenten veel te ver doorgevoerd waardoor de film begint te slepen. Gelukkig is er Hopper die weinig steken laat vallen.

avatar van 6-6-6
Nou het 2e deel van TCM zit erop. Wederom van regisseur Tobe Hooper en deze was net zo briljant en zelfs nog gekker dan het eerste deel. Maar wederom heb ik genoten van deze redneck inbreed hillbily Sawyer familie die het nu dus in de chilli catering heeft gezocht en natuurlijk de beste chilli van Texas heeft, met als beste hoofd ingredient mensenvlees. De gestoorde neef met zijn stalen plaat in zijn schedel en bubba (Thomas??) de meesterlijke kettingzaag moordenaar ,en natuurlijk Opa met zijn slacht hamer. Wederom 4,5 sterren nog 1 deel te gaan.

avatar van Richard_Voorhees
Na herziening doe ik er nog een ster bij. Toch wel een zeer ondergewaardeerde film. Het origineel is naar mijn mening altijd een beetje overgewaardeerd geweest.
Knotsgekke scenes en personages volgen elkaar in en rap tempo op in deze nogal aparte 'sequel' die qua stijl eigenlijk totaal niet op het origineel lijkt.
De over the top effecten van Savini doen het ook weer goed en de film kijkt gewoon heerlijk weg.
Er zit een lekker vlot tempo in en de humor kon ik ook wel waarderen.

avatar van Phantasm
Vind deze net zo goed als zijn voorganger, alleen dit deel is het allemaal wat bloediger

Jaren geleden gezien en blijkbaar tot conclusie gekomen dat dit een verschrikkelijk en inferieur vervolg was op een geweldige film. Oordeel 1,5 sterren. Deel 2 is vooral een heel andere film geworden. Initiële teleurstelling is niet zo vreemd, maar kijk de film zonder deel 1 in het hoofd en het wordt al wat gemakkelijker een leuke avond.

Het is een vrij bizar vervolg geworden. Campy en met humor. Bizar niet zozeer in wat het is, maar bizar om te zien hoe verschillend deze film is ten opzichte van het origineel. Hoogtepunten zijn het begin met de onthoofde jongen (irritante gasten waarvan je hoopt dat ze zo bloederig mogelijk het loodje leggen), het kettingzaaggevecht (de spellingscontrole herkent dit woord vreemd genoeg niet) met Hopper en tot slot Williams als veroveraarster op de berg. Daartussen is het wel aardig.

De effecten van Savini passen heerlijk bij de film (zoals bijna altijd) en de humor werkt verrassend goed. Eigenlijk het enige jammere vond ik dat er geen enkele dreiging meer van Leatherface uitgaat. Hij staat als een idioot met kettingzaag boven zijn hoofd te zwaaien, maar serieus neem je hem al lang niet meer. Een beetje de devaluatie van een geweldige bad guy. Ook lijkt de film niet helemaal af. Is die granaat nou afgegaan bijvoorbeeld?

Leuke campy film die eigenlijk wat ondergewaardeerd wordt. Deed ik ook een tijdje, maar dat was dus niet terecht. Je kunt hem het beste los zien van het origineel, al valt dat natuurlijk niet mee. 3,5 sterren

Zelfde waardering, compleet andere film.

Zit dan ook zo'n 12 jaar tussen. Kan me inbeelden dat deze film toenertijd wel wat stof deed opwaaien. Ondertussen is zo'n a-typisch deel in een serie niet zo uitzonderlijk meer. Hooper gaat in ieder geval flink aan de slag, maar komt uiteindelijk toch weer op hetzelfde eindpunt uit.

Begin is wel leuk in ieder geval. Stevig foute 80s zooi, een leuke achtervolging en vanaf het begin eigenlijk al alles vol in beeld. Moseley heeft veruit de beste rol (dat krab-ticje is best geniaal), Leatherface valt nogal tegen in dit deel. Hopper is aardig maar loopt eigenlijk een beetje verloren in een film als deze.

Laatste half uur is er net wat teveel aan. Jammer want net dan begint het echt helemaal los te gaan, tegen dan was ik het geschreeuw en gekakel alleen een beetje beu geworden. Williams is serieus vervelend (en een dramatisch slechte scream queen) en ook Moseley wordt een beetje vermoeiend. Qua setting en jokes zijn de laatste 30 minuten nog wel oké, maar de rek was er toen al wel een beetje uit.

Best een geinig vervolg, gaat een hele andere kant op, maar écht goed wil het weer niet worden. Daarvoor is Hooper zelf ook iets te beperkt vrees ik.

avatar van Boeikens
Borduurt verder op het eerste deel met een vrij komische insteek.
Niet altijd even geslaagd, voldoende vaart en actie.

Niet slecht voor een keertje maar ik verkies toch de ruwere en hardere versies.

Die komische insteek (maar eigenlijk de hele toon en wat het is), zorgt ervoor dat je nauwelijks kunt spreken van voortborduren.

avatar van DutchTakeshiro
Leuk horror filmpje. The Texas Chainsaw Massacre 2 neemt een andere weg dan zijn voorganger: de tweede film is veel minder serieus dan de eerste. Regisseur Tobe Hooper heeft het anders aangepakt. Een frappante keus als je het mij vraagt, want veruit de meeste horror franchises houden dezelfde lijn. Persoonlijk vind ik het minder dan de eerste film. Ik mis de bloedstollende spanning en die serieuze noot die de eerste film heeft. De komische noot zorgt ervoor dat een hoop spanning verdwijnt. Eng is de film sowieso niet. In The Devil's Rejects and House of 1000 Corpses (zeker geïnspireerd door The Texas Chainsaw Massacre) vind ik de komedie veel geslaagder.

The Texas Chainsaw Massacre 2 is een vrij chaotische film. Zelfs een vrij hoog adhd gehalte. Het voelt allemaal wat rommelig aan. Het is eigenlijk een halfbakken film die twee genres probeert samen te voegen en dan met beide genres niet weet te slagen. De knotsgekke familie Sawyer zorgt er in ieder geval wel voor dat het allemaal leuk blijft. Minder vond ik het eindeloze geschreeuw van de vrouwelijke dj.

The Texas Chainsaw Massacre 2 is een typische 80s horror: niet eng maar wel lekker smerig. Deze film serveert je een hoop viezigheid. De aankleding en effecten zien er ook prima uit, geen afzichtelijke papier maché figuren ofzo waar de 80s bekend om staan. Voor een vervolg is deze film zeker niet slecht. Jammer dat regisseur Hooper heeft geprobeerd er meer een komedie dan een horror van te maken.

avatar van Herculaas
Ondergewaarderde horrorkomedie waar het plezier van afstraalt. Hooper zal (terecht) hebben gedacht dat deel 1 toch niet te overtreffen is en heeft het over een heel andere boeg gegooid. Ik heb ervan genoten.

avatar van jordandejong
Vind dit altijd een beetje een vlees noch vis film. Heeft een grote cult status bij veel fans, maar heeft nooit echt indruk weten te maken op mij.

Het probleem is het 'em een beetje dat het niet grappig genoeg is om het een komedie te noemen, en niet spannend genoeg om het een horror te noemen. Bill Moseley is dan wel geweldig, en Chop Top is dan ook een vrij briljant personage, maar Leatherface is in dit deel een waardeloze numbnut. Dennis Hopper valt een beetje uit de toon (vindt het volgens IMDB ook de slechtste film waar hij ooit in heeft gezeten). Daarentegen staat dan wel weer prima special effects werk van Tom Savini en zijn team, en een indrukwekkende ondergrondse set (in werkelijkheid gefilmd in een gigantisch kantoorgebouw, en dus mega veel werk om dat er zo goed uit te laten zien).

Hier en daar wel fijne scenes (die scene op de brug), maar voor een groot deel is deze film afhankelijk van de uitstekende performance van de onervaren Bill Moseley. Daarom ben ik ook zo geïnteresseerd in de film 'All American Massacre'. Een prequel op deze film, met Bill Moseley in de hoofdrol, die zich focust op de daden van Chop Top. Geregisseerd door William Hooper, zoon van Tobe Hooper. De film is helaas nooit released, al schijnen er plannen te zijn geweest om het jaren later toch te releasen. Voor zover ik weet is dat nog steeds niet gebeurd helaas.

wel een trailer van te vinden: All American Massacre Original Trailer - YouTube

avatar van Richard_Voorhees
Dat van All American Massacre heb ik nooit geweten jordandejong. Jammer dat die film nooit uitgebracht is.

avatar van Daan258
Na het voor mij teleurstellend origineel toch maar is dit 2e werkje opgezet maar ook deze film heeft mij absoluut niet weten te vermaken.
Sowieso het hele Comedy/horror gebeuren was een groot minpunt en pakte vreselijk slecht uit.
Kan er verder weinig over zeggen, Ik denk dat ik gewoon nooit een fan zal worden van Hooper's werk.

avatar van Erick1985
Is er werkelijk geen enkele GOEDE jaren 80 horror meer? Wat een intens teleurstellende bagger zeg. Het acteren is om te huilen zo slecht, wat een flutscript en personages. Hopper in misschien wel z'n allerslechtste rol. Ik heb deze film puur alleen omdat ik filmseries graag compleet op de plank heb, maar voor kwaliteit hoef je deze niet aan te schaffen. Überslechte bagger!

avatar van Basto
Erick1985 schreef:
Is er werkelijk geen enkele GOEDE jaren 80 horror meer?

Hieze meer? Zijn er films verdwenen?

The Thing, The Shinning, Possession, Re-Animator, American Werewolf, Evil Dead, Nightmare on Elmstreet, The Changeling, Videodrome, The Fly al gezien?

avatar van Erick1985
Basto schreef:

Hieze meer? Zijn er films verdwenen?

Ook die zijn allemaal matig tot erg slecht... er zijn gewoon weinig GOEDE jaren '80 horrorfilms. Het lijkt wel alsof goed acteren in die jaren gewoon niet goed mogelijk leek...

avatar van Basto
Je staat erg alleen in je mening. De jaren 80 horrors blinken uit in originaliteit en sfx. Daarbij zijn meer dan de helft van de door mij genoemde films prima geacteerd. Possession zelfs briljant. Heb je ze wel gezien?

avatar van Filmkriebel
You got one choice boy, sex or the saw...

Ik kon geen betere film kiezen voor een halloween avondje. Niet minder dan geniaal vol geweldige scènes. Hooper begaf zich hiermee op glad ijs, want hoe zou een meer komische insteek werken na het rauwere low-budget eerste deel, dat tot een classic in het genre werd gekatapulteerd maar op flink wat vlakken uiteindelijk te wensen overliet?? Gelukkig zorgt hij naast meer humor ook voor een gewelddadige, ziekelijke en gore sfeer.

Maar toegegeven, in een totaal krankzinnige kannibalenfamilie als de Sawyers zit er sowieso een komisch element dat uitgebuit kon worden. De scènes zijn goed opgebouwd. De twee onnozelaars in de auto in het begin vond ik al aardig de toon zetten. De eerste ontmoeting met de radio-omroepster en Chop Top is ook ééntje om in te lijsten ("Goodnight!"). Wanneer Leatherface met zijn kettingzaag tussen Strech haar opengesperde benen speelt of met zijn kettingzaag in de lucht staat te swaffelen is het lachen helemaal niet meer te onderdrukken, net als het vleesmasker dat Strech even moet dragen. De drie Sawyer mafkezen vond ik geweldig bezig, dat zijn rollen die talent en energie eisen hoor. Sorry voor degenen die het hier over slecht acteerwerk hebben. Hopper in een overbodige rol helaas. En Williams als screamqueen wist op een bepaald moment ook van geen ophouden.

Ja, waarom zou horror altijd ernstig moeten zijn? TCM2 toont aan dat horror ook een amusante en hysterische spookhuis-trip kan zijn met alles erop en eraan. Bij deze vond ik deze film dus erg geslaagd.

avatar van joolstein
You can choose between sex or the saw, what sex is, euh.. nobody knows, but the saw, the saw is family'

Er worden een paar opvallende dingen duidelijk naar het zien van dit vervolg van regisseur Tobe Hoopers eigen succesfilm. Ten eerste grossiert de film veelvuldig met oneliners . En dan van het grappig bedoelde humoristische soort. "Bedoeld" want meest van de tijd slaat het nogal de plank mis. Daarnaast zijn de kettingzaag-moorden van Leatherface gereduceerd zijn tot één kill. waarbij verder blijkt dat alle andere personages stuk voor stuk behendiger met de kettingzaag overweg kunnen, dan Leatherface. Enigszins positief was het nog wel dat er expliciete bloederige taferelen te zien waren. Al zijn ze zodanig in beeld gebracht dat er van effectieve horror haast geen sprake is. Door deze gekozen weg, gaat van de krankzinnige en moordende familie nog maar weinig dreiging uit. Ook het gegil van scream-girl en radio-dj Strech wekte alleen maar irritatie op. En dan is er nog Dennis Hopper als een mallotige ex-Texas Ranger Lefty die maar aan één ding denkt: wraak nemen op de krankzinnige kannibalen-familie uit Texas. Hij zat in de film maar kwam ook helemaal niet uit de verf. Hij werd pas in het tweede gedeelte wat meer noemenswaardig. Wanneer hij de hoofdrol speelt in de climax, echter ook hier draait de humoristische inslag effectieve horror de nek om. De vormgeving van de "woning" van de kanibalen-familie is dan wel erg mooi gemaakt. (Rob Zombie heeft er zeker inspiratie bij gevonden) Even aardig luchtig griezelen is er bij tijd en wijle nog wel bij, echter ontbeert het de film aan de spanning. Het is te bekijken maar verder wel een teleurstelling.

avatar van Gang_Star
Heb me hier een stuk meer mee vermaakt dan de klassieke voorganger. De film opent al een stuk vlotter en kent met de eerste kill een degelijke opening. Daarna bouwt het de spanning redelijk op naar uiteindelijk een tof slotstuk waar vooral de toffe setting opvalt. Dit tweede deel bevat een behoorlijke dosis gore wat er sterk uitziet, niet gek aangezien Tom Savini aan deze film meewerkte. Moseley steelt vooral met zijn humor de show als Chop-Top. Behoorlijk sfeervol, toffe gore en een dosis humor zorgen voor behoorlijk stukje entertainment, wat ik echter bij The Texas Chainsaw Massacre miste.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Er zijn veel horrorseries die gedurende de films van toon wisselen. Maar zelden zie je zo'n verandering als tussen de eerste en tweede Texas Chainsaw Massacre. Toegegeven, Tobe Hooper heeft altijd gezegd dat hij de eerste Texas Chain Saw Massacre een komedie vindt, maar daar zijn de meningen flink over verdeeld. De eerste film is rauw, grimmig, naar en eng, dus weinig mensen die de film zien als een komedie, hooguit als een inktzwarte satire. Voor het vervolg besloot Tobe daarom om maar de andere kant op te gaan. De studio wilde graag een letterlijke herhaling van de eerste film, maar Tobe besloot van deel 2 een overduidelijke parodie/satire/komedie te maken. Te beginnen met een poster die The Breakfast Club nadoet. Dat zou je al niet verwachten als je net de eerste Texas Chainsaw uit 1974 zag.

De toon mag dan anders zijn, toch neemt Tobe Hooper veel elementen van de eerste film mee. Zo is Bill Moseley een variant (tweelingbroer) van de lifter uit de eerste film en doet een goede imitatie, met een one-liner per minuut. Daarnaast is Jim Siedow - als enige acteur uit het origineel - terug als de kok en zijn ook opa en Leatherface weer van de partij. Sterker nog, zelfs het lijk van de lifter duikt op. Maar het huis op het platteland in Texas is ingewisseld voor een groot ondergronds pretpark. En dat past uitstekend bij de film; was de eerste film nog subtiel en realistisch, daar is The Texas Chainsaw Massacre 2 één grote hysterische kermis - met de gekste kleurrijke types en uiterst memorabele sequenties. Het gekibbel tussen Drayton en zijn broers uit de eerste film gaat door en levert ook hier weer leuke momenten op.

Maar het wordt allemaal nog leuker als je als held ook een volslagen idioot krijgt. Dennis Hopper gaat - gewapend met drie kettingzagen - de strijd aan. Want als iemand die gestoorde familie aan zou kunnen, dan is dat Hopper anno 1986 (een goed jaar voor Hopper). Caroline Williams speelt een prima rol als radio-DJ in haar spijkerkloffie, alleen haar geschreeuw wordt op den duur wel wat vervelend. Het hoort echter bij de franchise, het geluid van schreeuwende vrouwen, ronkende kettingzagen en hysterisch gelach van kannibalistische heikneuters. Texas Chainsaw 2 is nergens zo sterk als de eerste film, maar is wel een enorm groot plezier om naar te kijken. Vooral door types als Siedow, Moseley en Hopper is de film een heerlijk gestoorde achtbaanrit.

4 sterren.