The Return of the Texas Chainsaw Massacre (1994)

Alternatieve titel: The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation

Horror / Komedie
86 minuten / 95 minuten (uncut version)

geregisseerd door Kim Henkel
met Renée Zellweger, Matthew McConaughey en Robert Jacks

Als twee koppels, waaronder Jenny en haar vriend, na een schoolfeest op weg naar huis rijden, verdwalen ze in het bos en krijgen vervolgens een auto- ongeluk. De vier studenten gaan op zoek naar hulp, maar komen dan één voor één in handen van Vilmer, een psychopatische moordenaar, en diens familieleden. Onder deze familieleden bevindt zich de beruchte kettingzaagmoordenaar Leatherface.

avatar van Beertje45
Ik kan alleen maar jullie oordeel delen over dit deel, net gezien op Prime. De film is nergens eng of sfeervol, 1 mager sterretje voor Zellweger die haar best doet, maar helaas. Pfffff.

avatar van PEN15
the Texas Chainsaw Picture Show! Waarom zongen ze time warp niet?

Eigenlijk is Leatherface van alle grote horroriconen het grootste watje. Waarom heeft die überhaupt een kettingzaag als hij het toch nooit gebruikt (heb de remakes nog niet gezien, nu enkel de eerste vier). Dan loopt hij achter iemand aan of zit hij met een slachtoffer vast in een kamer, en wat gaat hij doen? Hij gaat eerst even de kasten kapot snijden of lekker als een onnozelaar een seizure dance uitvoeren. Het slachtoffer heeft zo tijd om weg te rennen. Wat een loser Doch , het maakt het wel grappig en vermakelijk en ja de films worden dan ook bestempeld als horrorkomedies (2,3 en 4).

Al de Chainsaw films hebben een paar dingen gemeen;

- Een hoop geschreeuw
- Gekke mensen
- Zeer trage opbouw
- Saaie tieners
- Weinig Kills
- Amper gebruik van The Chainsaw
- Etentje op het einde
- Abrupt einde

Laat mij duidelijk stellen dat van de vier originele films ik de eerste drie heel vermakelijk vind. Het eerste deel is zelfs geniaal (daar is Leatherface ook lekker bruut en to the point). Wat is er fout met dit deel? We kunnen beter de vraag stellen wat er nu goed is aan dit deel. Dit deel doet alles fout. Ik wil één ster toewijden aan Matthew. Ik haatte hem in de film, ik wou hem verrot slaan en dat was de bedoeling. Hij speelde zijn rol als gek op een zeer hatelijke en goede manier.
De andere personages zijn gewoon belachelijk en vlak. Ok; ok het blijft een horrorfilm maar ik voel veel meer voor Jamie Lee Curtis in Halloween dan voor de tieners die ze in deze films steken. Het vierde deel spant echter de kroon. De tieners zijn dom, stom , saai en vlak.

Hetzelfde verhaal met Leatherface. Ik ben niet echt een grote fan van hem en in de vorige twee films was hij al een beetje belachelijk, maar hij was nog fun en vormde op sommige momenten nog een bedreiging. In deze film is hij allesbehalve een bedreiging. Het draait hier ook niet meer om hem of haar of ... nou ja wat dan ook. De film vestigt de aandacht meer op Matthew. Leatherface zit er maar bij voor piet snot. Hij schreeuwt ook heel veel in deze film. Je zou er bijna medelijden van krijgen. Wat wel opviel is dat hij in dit deel het mooiste gebit had. Het budget was waarschijnlijk op.

De vorige delen hadden weinig moorden met de kettingzaag . Ik kan dat nog altijd niet geloven. Je maakt een moordenaar met een kettingzaag en je ziet geen enkele keer een been afgezaagd worden of wat dan ook. Als er dan een moord gebeurd met de zaag dan is dat altijd buiten beeld. Nu ja dit deel heeft dit mooi opgelost want er zit geen enkele moord in met de zaag.

Ja dan kom ik op 1 ster uit. Laten we deze film zo snel mogelijk vergeten

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Terwijl Tobe Hooper na Texas Chainsaw 1 en 2 nog wel werk had, had scenarist Kim Henkel sinds 1974 schijnbaar niets meer te doen. Dus wat doe je dan? Dan maak je 20 jaar na dato een eigen reboot/ sequel. Henkel schreef en regisseerde deze Texas Chainsaw: The Next Generation met de gedachte dat we de vorige twee films konden vergeten. Dit zou elk voorgaand vervolg overbodig maken, een waardig terugkeer van de kettingzaag! Het resultaat werd echter één van de meest bespottelijke wanvertoningen ooit. Niet alleen een schande voor de Chainsaw serie, maar voor horrorfilms in het algemeen.

Texas Chainsaw: The Next Generation heeft als pluspunt dat twee sterren - Matthew McConaughey en Renee Zellweger - een hoofdrol hadden, anders zou de film nog veel sneller vergeten zijn. Nu is het op z’n minst geinig om twee Oscarwinnaars te zien schmieren in een crappy Texas Chainsaw film. Want crappy, dat is het. Het slachtvee bestaat uit verschrikkelijke personages en alle pogingen tot karakterontwikkeling of humor slaan morsdood. En dan zitten we ook nog een lange tijd aan deze personages vast. Je verwacht dat dit wel wordt gecompenseerd door kleurrijke types van de kannibalistische familie, maar ook dan kom je bedrogen uit. De familie bestaat uit één of andere chick met nepborsten, een sul die voortdurend met quotes strooit en Matthew McConaughey met een robot-been. Alleen die laatste is hier en daar nog best geestig, omdat McConaughey op sommige momenten echt lijkt door te draaien.

Voor het personage Leatherface heeft Henkel er wat scheppen bovenop gegooid. Droeg ze in de eerste film af en toe een masker van een vrouw, hier is hij de gehele tijd een vrouw. En was hij in de eerste film redelijk angstig, hier schreeuwt hij non stop alles bij elkaar. Dat geschreeuw is overigens niet alleen afkomstig van Leatherface, deze hele film is in élk vlak enorm schreeuwerig. Iedereen schreeuwt, giert, brult en tiert anderhalf uur lang. Het is een intens vermoeiend schouwspel, waarvan je ook geen idee hebt waar het naar toe gaat of wat het nu wil vertellen. Het grote dieptepunt is als gaandeweg de derde akte ineens zo’n vent in een limousine aan komt rijden en wat vage dingen over het hele uitgangspunt van de film verteld. Los dat dit je als kijker inmiddels geen ene fuck meer kan schelen, er is ook geen touw aan vast te knopen. Wat dat betreft had deze Texas Chainsaw puur nog kunnen werken als één of andere gestoorde, kleurrijke kermis - een beetje à la deel 2. Maar The Next Generation doet alles, maar dan ook echt alles fout, waardoor de film simpelweg niet door te komen is.

1 ster.

avatar van catdog
Het origineel heb ik altijd al kunnen waarderen maar pas in een recente herziening viel het kwartje pas echt voor die film. Ik vond het dus eindelijk tijd om de vervolgen eraan te pas te gooien. TCM 2 was fun maar had teveel sequenties die doorsleepten. TCM 3 was grotendeels saai maar werd gered door Ken Foree. Dan was het dan eindelijk tijd voor die ene film met een 22e positie in de Flop 100. M'n verwachtingen waren laag, maar desondanks had ik er zin in. Is dit écht zo slecht dan?

En ik moet zeggen: de eerste helft van de film vond ik zowaar erg genietbaar. De film is zo plat als wat, de ene rare edit volgt de andere op, gaat helemaal nergens over en de personage's worden zo over de top in gevuld dat ik het eigenlijk een vrij vermakelijke zit vond. In het absurde "alle remmen los" scenario vond ik dit vrij lollig, en zelfs nog een beetje creepy hier en daar. In zijn eerste paar scene's weet Leatherface best wat te imponeren, in ieder geval meer dan in de vorige twee vervolgen, ondanks zijn gegil.

Ik dacht aan te belanden met een prima 2,5* voor deze film. Echter gaat in het laatste half uur echt alles mis wat er mis kan gaan. Leatherface in drag kan ik an sich nog wel hebben. Het vrouwengezicht had hij bijv. in de eerste film ook al. Maar er kwam niks anders dan gegil uit en het werd luider en luider. Toen begon de rest van de cast ook nog mee te doen. Iedereen begon random op mekaar in te slaan. Dat geluid van dat mechanische been erbij. De kettingzaag nog erdoorheen. Het leek wel één grote improvisatiescéne. McConaughey vond ik erg tof in z'n rol omdat ie zonder géne z'n ding stond te doen, maar zelfs zijn personage, wat al in het absurde lag, maakte het op het laatst zo bond dat het geheel gewoon erg moeizaam om te kijken werd.

Afijn, afgezakt naar een 2*, hetzelfde cijfer als dat ik deel 3 gaf. Maar die laatste 5 minuten. Man, man, man. Hier kwam als kijker zoveel onzin op je af dat je enkel met verbazing nog loopt te kijken. De over de top show die ik zowaar kon waarderen, schoot de vangruil uit en flikkerde zoveel bij elkaar in die laatste 5 minuten dat het gewoon niet meer te kijken was. Een vliegtuig, een limousine, een camper, rockmuziek, Leatherface die loopt te janken. Met open mond heb ik naar de finale lopen kijken en het cijfer zakte weg naar een 1,5*.

Maar achteraf wel een amusante 1,5*. Het is namelijk ook écht niet goed. Maar die over de top show die ik de eerste 3-kwart voorgeschoteld kreeg keek ik met veel plezier. Het is jammer dat de film erna volledig ontspoord en het ook echt z'n beruchte rating aandoet. Maar dit is absoluut geen film die ik haat. Ik zie mezelf dit gewoon weer opzetten in de toekomst!