Leatherface: Texas Chainsaw Massacre III (1990)

Alternatieve titels: Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III | Texas Chainsaw Massacre 3 | TCM 3 | Leatherface

Horror

geregisseerd door Jeff Burr
met Kate Hodge, Ken Foree en Viggo Mortensen

Ryan en Michelle zijn op reis door Texas en komen tijdens hun reis bij een benzinepomp terecht. Hier ontmoeten ze de vriendelijke Tex, die hen wijst op een korte route, die niet op de kaart staat. Als de gestoorde pompbediende Alfredo dan door het lint gaat, besluiten Ryan en Michelle deze route te nemen. Maar het duurt niet lang voor het tweetal is verdwaald en niet weet waar ze naar toe moeten. Als ze dan in het donker hun band proberen te verwisselen, maken ze kennis met Leatherface, een moordlustige maniak met een gigantische kettingzaag.

avatar van jordandejong
- What the fuck is wrong with you people? Why don't you leave us alone!?
- We're hungry.....
- You ever heard of pizza?

Nu voor de derde keer gezien en beviel me dit keer heel wat beter. Tuurlijk, als je dit vergelijkt met het origineel legt dit deel het op ieder onderdeel af. Maar als op zichzelf staande horrorfilm vind ik Leatherface: Texas Chainsaw Massacre III toch wel erg vermakelijk.

Uiteraard, de gestoorde, smerige, waanzinnige vibe uit het origineel is weg. We kijken hier naar een gelikte Hollywood productie, niet naar een grimmige low-budget shocker. Dat zie je aan alles (het verhaal, de personages, de cast). Leatherface is in dit deel misschien wel op zijn zwakst. Hij straalt werkelijk helemaal niks uit. Viggo Mortensen is teveel 'pretty boy' om echt in te burgeren als lid van de zieke familie. Tom Everett (die een beetje aan Robert Englund doet denken) en Joe Unger zijn wel vermakelijke leden van de familie.

De show wordt echter gestolen door Ken Foree, als de onverwoestbare held. Één van de meest onrealistische personages ooit, maar wel erg leuk. Of het nou de one-liners zijn die hij uitkraamt, of dat hij meerdere keren het gevecht aan gaat met een met kettingzaag bewapende Leatherface, hij zorgt voor leven in de brouwerij.

De film leent veel uit het origineel, maar het viel me ook op hoeveel de vervolgfilms bij dit deel hebben geleend. Allereerst lijkt de muziek in de opening credits van deze film op de soundtrack van The Texas Chainsaw Massacre (2003). Daarna de scene waarin de zaklamp op het wield gehouden moet worden en Leatherface ze vervolgens uit het niets aanvalt (bijna identiek aan de scene waarin Pepper met trillende handen de zaklamp op het contact van de auto moet houden wanneer Erin die aan de praat probeert te krijgen en Leatherface ze ook vanuit het niets aanvalt). Dan hebben we ook nog dat vreemde slachtoffer, die erg deed denken aan Jedidiah uit de remake en de scene waarin iemand vlucht en vast komt te zitten in een berenval (identiek aan een scene uit The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning (2006).

Al met al erg geinig vermaak. Komt nergens ook maar in de buurt van het briljante origineel, maar is op zichzelf staand wel een zeer vermakelijk werkje. Dat komt voor een heel groot gedeelte dan wel weer door Ken Foree. Grote minpunt van de film is overduidelijk een onimponerende Leatherface. Ook best wel falend dat het in Californie is opgenomen in plaats van Texas. Dat is aan de omgeving toch ook helaas wel duidelijk. Is het iemand overigens opgevallen dat dat poppetje dat Alfredo bij het benzinestation gebruikt om mensen te laten schrikken precies hetzelfde geluid maakt als de Jigsaw pop uit de Saw films?

avatar van joolstein
Standaard jaren '90 slasher-formule filmpje en ook vrij ongeïnspireerd gemaakt door regisseur Jeff Burr. Michelle (Kate Hodge) en Ryan (William Butler) zijn op weg van Californië naar Florida. Bij een tankstation ontmoeten ze Tex (Viggo Mortensen) en freaky eigenaar Alfredo (Tom Everett) Hierna volgt er nog een wilde vlucht-rit waarbij ze dan kennismaken met Leatherface (R.A. Mihailoff) en tenslotte na een crash Benny (Ken Foree) en dan is er nog de ontsnapte Sara (Toni Hudson) Wat volgt is veel geloop in een bos met verder maar weinig angstaanjagende gebeurtenissen. Echter is het wel een stapje in de goede richting qua Leatherface want hij hanteert in ieder geval weer de kettingzaag. Helaas boezemt hij ook geen angst in! Om een gunstigere keuring (voor de Amerikaanse markt in ieder geval) te krijgen zijn de bloederige scènes eruit gesneden. Iets wat de film ook geen goed doet! Naar welke versie ik nu gekeken heb weet ik niet? De weinig gore die ik zag overtuigde mij in ieder geval niet!

avatar van Gang_Star
Tegenvaller, vooral na het toch onverwachte sterke tweede deel. Het hele verhaal is aan de matige kant en de hoeveelheid horror en spanning is beperkt. De karakters vallen in het algemeen flink tegen, al moet gezegd worden dat vooral Ken Foree nog een aardige rol neerzet.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Op de poster staat de tekst ‘The Most Controversial Horror Film Ever Is Finally Here’. Geestig, want van de vier Texas Chainsaw Massacre films is deze derde film juist de meest standaard horror die je je voor kunt stellen. De eerste film was het schoolvoorbeeld van een controversiële horrorfilm en over de tweede en vierde film is ook aardig wat te doen rondom fans en haters. Deze derde film wordt echter zelden aangehaald en is vooral ontzettend ‘middle of the road’ en inwisselbaar.

Regisseur Jeff Burr kreeg de vrij ondankbare taak om voor New Line Cinema The Texas Chainsaw Massacre nog eens dunnetjes over te doen en ditmaal van Leatherface een nieuwe Freddy/Jason te maken. Dan zou New Line nog een grote naam in de stal hebben - en dat is handig aangezien de franchise van Freddy aan het eindigen was. Maar Leatherface is geen Jason of Freddy. Vooropgesteld is hij nergens zonder zijn familieleden. In de vorige films waren het dan ook familieleden als Nubbins, Drayton en Chop Top die er met de show vandoor gingen. Deze familieleden zijn hier ook van de partij, maar allemaal toch iets minder memorabel. Viggo Mortensen is de sexy cowboy, Joe Unger de man van de techniek en er zijn ditmaal vrouwen toegevoegd aan het gezin in de vorm van een moeder in een rolstoel en een klein meisje. De leukste toevoeging is de vunzige Alfredo, die de rol van de lifter op zich neemt. Zijn gortdroge ‘Do I know you?’ als Ken Foree een geweer in z’n gezicht drukt is, net als zijn andere one-liners, erg vermakelijk.

Het slachtvee is echter minder interessant. De twee hoofdfiguren zijn een wat inwisselbaar stel, maar krijgen gaandeweg hulp van Ken Foree. En dan is er nog één of andere chick in het bos, maar haar personage voegt werkelijk waar niets toe en bestaat puur om afgemaakt te worden. Wie daar overigens in geïnteresseerd is, moet enkel de ‘unrated’ versie kijken. De MPAA had eind jaren 80 en begin jaren 90 een bui dat alles wat bloederig was uit een horrorfilm geknipt moest worden (want stel je voor, een horrorfilm met bloed) en dus kreeg Leatherface dezelfde behandeling als Friday the 13th 7 en Nightmare on Elm Street 5. Eventuele gore zit dus in de ongecensureerde versie, in de reguliere versie is alles er uitgeknipt. Met die censuur hou je aan deze film niet veel over, vooral de tweede akte is dan niets meer dan een hoop schreeuwen en rennen in een donker bos. Maar wat interessante sequenties in het begin en aan het einde en gelukkig redelijk wat kleurrijke figuren maken Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre niet eens zo heel beroerd vervolg. Het is vrij veilig en heeft zeker niet zo’n eigen smoelwerk als de vorige twee films, maar als vervolg kon het ook een stuk slechter. The Next Generation, iemand?

3 sterren.