Leatherface: Texas Chainsaw Massacre III (1990)

Alternatieve titels: Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III | Texas Chainsaw Massacre 3 | TCM 3 | Leatherface

Horror / Komedie

geregisseerd door Jeff Burr
met Kate Hodge, Ken Foree en Viggo Mortensen

Ryan en Michelle zijn op reis door Texas en komen tijdens hun reis bij een benzinepomp terecht. Hier ontmoeten ze de vriendelijke Tex, die hen wijst op een korte route, die niet op de kaart staat. Als de gestoorde pompbediende Alfredo dan door het lint gaat, besluiten Ryan en Michelle deze route te nemen. Maar het duurt niet lang voor het tweetal is verdwaald en niet weet waar ze naar toe moeten. Als ze dan in het donker hun band proberen te verwisselen, maken ze kennis met Leatherface, een moordlustige maniak met een gigantische kettingzaag.

avatar van Die Hard,Willis
Lui schreef:
iemand enig idee waar je deze kan krijgen?
In Nederland is de film nog niet uit (geloof ik) Zelf heb ik de R1 versie met de cut en uncut versie van de film. Zorg wel dat je de uncut versie krijgt!

avatar van Horrordude
Goed horrorfilmpje, voor het sterke verhaal hoef je hem niet te kijken dat staat vast

niethie schreef:
Derde deel uit reeks en alweer jaren geleden dat ik hem zag, kan me er niet veel meer van herrineren enkel dat het er allemaal erg cool uitzag en het lekker wegkeek. Heb hem na mijn eerste kijkbeurt destijds in ieder geval de volgende dag gelijk herzien weet niet of dat iets zegt maar zal het voorlopig maar op een krappe drie houden tot ik hem ooit weer eens zie.

3 sterren dus.

Wel knap dat je dat nog zo goed weet, ik zou echt niet kunnen stemmen na zoveel tijd. Ik heb denk ik in totaal meer dan 1000 films gezien, waarvan ik er nu op iets van 640 gestemd hebt, dus dat zijn er ongeveer nog 360 die ik nog eens moet herzien

Dit deel van de film mag er zeker wezen, ik vind dat deze film zeer goed te vergelijken is met het orginele deel uit 1974.

avatar van Richard_Voorhees
Nog een vermakelijk deel van TCM, jammer dat deze geen NL uitvoering heeft: 2,5*

damianodebeste
toch nog best leuk deel hij is natuurlijk niet geweldig maar ik vond het zeker geen slecht deel.

Keesgommers
Heb een hoop moeite moeten doen om dit deel te bemachtigen, maar heb hem afgelopen vrijdag gekocht.
Een vermakelijke film als alle TCM.
Alleen het einde had beter gekund, maar verder geweldig met wat ranzige stukken erin.

Lui schreef:
iemand enig idee waar je deze kan krijgen?

Ja ik heb deze film wel maar een kopie, deze heeft wel nederlandse onderiteling.

Wel goed, maar sluit niet aan op the texas chainsaw massacre 2.
Het zal wel een vervolg op het eerste deel kunnen zijn, als deel 2 niet was uitgebracht.
Maar voor de rest een topfilm.:D

avatar van jordandejong
Slecht verhaal, en de leatherface is in deze film niet echt een badguy maar een muziek luisterende moordenaar, In de andere films is hij echt een beest. en de donkere man okwel de hero is ook ereg onrealistisch dat hij steeds overleeft maar steeds als ik dacht dat hij dood was vond ik het wel jammer dat hij doodging . Niet een top film dus maar ook niet heel erg slecht.

Keesgommers schreef:

Je bent niet de enige! Ik heb zojuist de regio 2 versie op de kop getikt voor het beschamende gedrag van 7 euro inc. verzendkosten! Eindelijk kan ik deze heerlijke film weer eens herzien...

avatar van Friday the 13 th
Uitstekend vervolg, komt héél dicht in de buurt van de eerste Texas Chainsaw Massacre.

Beelden van het sinistere en verlaten Texas zijn weer in overvloed aanwezig. Ook enkele enge en spannende scènes. Het acteren was van een minder niveau, maar de typetjes op zich waren wel goed.

Hoewel de reeks redelijk vermakelijk is moet ik zeggen dat het "nieuwe" er wel vlug vanaf is. Altijd hetzelfde; ze worden achterna gezeten, niemand te vertrouwen en dan altijd die eetgelegenheid met grandpa. Het laatste stukje met de hele familie vind ik in elke Texas Chainsaw Massacre het minste.

Maar in deze film zat de originele sfeer er wel terug in. Leuke en vermakelijke scènes, niet meer en niet minder. De moorden mochten misschien iets bruter, maar ze hadden natuurlijk geen Tom Savini in dit deel. Ook zijn er een paar (onbedoelde ?) linken naar de originele Friday the 13 th (bijvoorbeeld die scène waar de felle lichten aanspringen bediend door dat meisje en die sprong uit het meer).

een goed vervolg. ik heb hem laatsten weer gezien bij een vriend. ik moet hem zelf nog hebben . maar er is moeilijk aan te komen.mijn vriend heeft een zonder nederlandse ondertiteling. ik hoop dat ik hem nog eens krijg.

avatar van Bob Gray
Zeer benieuwd naar deze

avatar van uberjason
Ik moet zeggen dat deze Chainsaw m'n persoonlijke favoriet is van de reeks. Deel 2 kreeg een groot element van komedie erin, maar deel 3 is lekker bruut en ranzig en ook de soundtrack is beter.
Vond het leuk om Lord of the rings-ster Viggo Mortensen in een bad guy rol te zien...En dat kleine blonde meisje speelde de rol van Tina Shepherd in de Friday the 13th-part VII...leuk om haar dan terug te zien.
Chainsaw III is zeker weten een stuk geslaagder dan deel IV, want daar snapte ik op het laatst helemaal niks meer van...beetje het cult gebeuren van Curse of Michael Myers...

avatar van Minotaures
Eindelijk wordt lerengezicht in sommige scenes door elkaar geschud.

avatar van namingway24
Waardige toevoeging aan de serie die helaas door de mangel is gehaald door de MPAA, die een groot deel van de gore-elementen drastisch heeft ingekort en veel bloed verwijderd.

De film is enkele jaren geleden in redelijk complete staat op DVD uitgebracht (ikzelf heb de UK import-versie), en het is een lekker brute film geworden. Het is geweldig om Viggo Mortensen in een horrorfilm te zien, een genre waar hij toch wel goed in is (een aanrader is Prison uit 1988), en Ken Foree is altijd goed.

Het hoogtepunt is toch wel de gigantische kettingzaag die Leatherface heeft (compensatiegedrag?), en die ook op de poster staat.

Sfeertje uit Texas, komplete film is in Californie op genomen en dat is te zien. Niks Texas.

avatar van movie acteurs
Tegenvallend vervolg op het goede/leuke deel 2.

Irritante personages zoals dat blonde kleine meisje, slecht acteerwerk en dito verhaal. Het stukje waarin Michelle met haar hand wordt vastgespijkerd op een stoelleuning, is wel een redelijk goor. Krijgt een 2,0.

avatar van movie acteurs
uberjason schreef:

Raar dat die actrice hier opeens een stuk jonger is en dat over die actrice niks op IMDB staat.

yorgos.dalman
Pulp niemendalletje. Alleen interessant voor fans van Viggo Mortensen, hoewel hij hier vrij weinig te doen heeft. (Probeer dan de film PRISON eens te zien, waarin Mortensen toch wel een magnifieke rol neerzet...)

Trof onlangs in de winkel de dvd aan van LEATHERFACE met zowel de gangbare 'cut version' als de 'uncut version' - maar of die laatste echt veel meer te beiden heeft valt te betwijfelen.

avatar van IcU
IcU
Minder dan zijn 2 voorgangers. Ik heb de unrated versie op de dvd gekozen, maar de gore kwam maar niet om de hoek kijken. Alles gebeurde buitenbeeld. Jammer. Wel leuk om Viggo Mortensen als psycho rond te zien rennen.

Redelijke film. In het huis was alles een beetje TE. Dat meisje dat zijn dode opa bloed te drinken geeft bijvoorbeeld. Ook de kamer met alle carcassen was niet veel. Daarnaast was het verhaal ook niet zoveel aan en het einde was erg slecht. Ze hadden beter het alternatieve einde kunnen doen. De film is alleen verkrijgbaar in Engeland en bevat wel leuke extra's. Voor de rest weinig bijzonders. De films na 2000 zijn een stuk beter.

avatar van jeroentjuhhhhh
Duidelijk geen werkje van Hooper.

Weg is de krankzinnigheid en er wordt ruimte geboden aan cliché horror. Het is wat dat betreft erg met de tijd meegegaan. TCM was typisch jaren 70 op de sfeer en spanning gericht, waarna in de '80 meer op de gore en humor werd gehamerd bij het tweede deel. Nu, in de jaren '90, is het een herhalingsoefening zonder de opvallend goede punten van de voorgaande delen.

Leatherface is iets minder tof, al stijgt hij nu ver boven de rest uit. Geen Moseley meer of andere toffe rollen. Heel standaard, gewoon belachelijk oninteressant.. Kate Hodge is ook maar een saaie doos. Gelukkig vind ik Ken Foree een hele toffe acteur, niet een geweldig personage dit keer (zoals in Devil's Reject) maar wel prima ingevuld.

Het mist de allure van de vorige delen. De scherpe en donkere humor, de vuile en krankzinnige sfeer die van het beeld af hoort te spatten en het mist ook nog eens écht goede gore. Wat heeft het dan wel? Een '90 stempel op z'n voorhoofd, en daar wordt ik niet blij van.

avatar van GrobbekuikenXL
Herziening viel niet goed, geen sfeer,slechte actrice, Leatherface ziet er niet uit, lijkt niet op Texas(is ook geen Texas),weinig Gore en leek wel op een Elmstreet part 6 of zo wat hele productie betreft. TCM 1974 had ook weinig gore in beeld maar daar werkt dat goed, anderhalve ster voor die lange chainsaw die Leergezicht krijgt, leuk ding!

avatar van dutchtuga
Leatherface is typisch zo'n film die herzieningswaarde kent, maar nooit echt beter wordt dan de vorige kijkbeurt. Je blijft elke keer vooral met het gevoel achter dat de film heel wat beter had kunnen zijn als Burr gewoon zijn gang had kunnen gaan. New Line Cinema en de MPAA hebben de film echt volledig verknald door zich teveel met de productie te bemoeien en er teveel in te knippen (terwijl de x-rated versie reuze meevalt). Jammer, de intenties waren namelijk erg goed.

avatar van Bob Gray
Na het briljante eerste deel, het uiterst vermakelijke tweede deel is hier dan deel 3. Terug is Leatherface met nu weer wat nieuwe familieleden.

In alle opzichten minder dan z'n voorganger maar heb me toch helemaal niet verveeld met dit deel. Het is allemaal iets minder spannend, iets minder gek en iets minder grappig maar toch blijft dit een fijne reeks. Leuke rol van Ken Foree. Ik heb overigens de gecutte versie gezien denk ik want qua gore viel ie me nogal tegen..

Niet onaardig 2,5*.

avatar van 6-6-6
Chainsaw schreef:

Waar het eerste vervolg op Chainsaw nog een lekkere zwarte komedie met heerlijke personages was, in Leatherface krijgen we een wat duistere versie met meer de nadruk op horror. En hoewel de titel doet denken dat de film nu vooral om Leatherface draait, is dit (gelukkig) niet het geval; ook Leatherface zijn zieke familieleden komen ruimschoots aan bod. En hoewel ik stiekem toch een beetje die goeie ouwe Drayton en die hilarische Chop Top mis, zijn de personages in dit deel ook uitstekend. Vooral psychopaat Alfredo (Tom Everett) is grandioos en zorgt voor de leukste scènes. Maar ook Tinker (Joe Unger) en Tex (Viggo Mortensen) zijn uitstekende psychopaten. En natuurlijk altijd fijn om opa Sawyer weer te zien, ondanks dat hij inmiddels niet echt meer in vorm is.

Verder zit de gore ook goed bij Texas 3. In ieder geval, als je de ongecensureerde versie bekijkt. Want daar zit een erg duidelijk verschil, aangezien de MPAA behoorlijk heeft huisgehouden in de bioscoopversie van deze film. Een advies is dan ook om gewoon de uncut versie van deze film te bekijken, die is wat dat betreft stukken beter. Verder bevat dit derde TCM avontuur een geweldige sfeer, een uitstekende setting (hoewel het de enige Chainsaw film is die niet in Texas is opgenomen) en ook een prima soundtrack.

Kan mij hier ook erg goed in vinden. 3,5 sterren. Dus gebruik ik deze quote dan ook maar.
Alvast een bedankje voor het schrijven van deze tekst (Chainsaw).

Mwah viel mee

Blijkbaar heb de gecensureerde versie gezien bah

avatar van keimpeS
Ah heerlijk zo hoort een slasher te zijn, had wat meer gore in kunnen zitten. Ik heb ook de gecensuurde versie gezien, de uncut versie duurt maar slechts 5 min. langer maar heeft wel wat meer gore. Ondanks dat het de gecensureerde versie was heb ik toch erg genoten!

avatar van jordandejong
- What the fuck is wrong with you people? Why don't you leave us alone!?
- We're hungry.....
- You ever heard of pizza?

Nu voor de derde keer gezien en beviel me dit keer heel wat beter. Tuurlijk, als je dit vergelijkt met het origineel legt dit deel het op ieder onderdeel af. Maar als op zichzelf staande horrorfilm vind ik Leatherface: Texas Chainsaw Massacre III toch wel erg vermakelijk.

Uiteraard, de gestoorde, smerige, waanzinnige vibe uit het origineel is weg. We kijken hier naar een gelikte Hollywood productie, niet naar een grimmige low-budget shocker. Dat zie je aan alles (het verhaal, de personages, de cast). Leatherface is in dit deel misschien wel op zijn zwakst. Hij straalt werkelijk helemaal niks uit. Viggo Mortensen is teveel 'pretty boy' om echt in te burgeren als lid van de zieke familie. Tom Everett (die een beetje aan Robert Englund doet denken) en Joe Unger zijn wel vermakelijke leden van de familie.

De show wordt echter gestolen door Ken Foree, als de onverwoestbare held. Één van de meest onrealistische personages ooit, maar wel erg leuk. Of het nou de one-liners zijn die hij uitkraamt, of dat hij meerdere keren het gevecht aan gaat met een met kettingzaag bewapende Leatherface, hij zorgt voor leven in de brouwerij.

De film leent veel uit het origineel, maar het viel me ook op hoeveel de vervolgfilms bij dit deel hebben geleend. Allereerst lijkt de muziek in de opening credits van deze film op de soundtrack van The Texas Chainsaw Massacre (2003). Daarna de scene waarin de zaklamp op het wield gehouden moet worden en Leatherface ze vervolgens uit het niets aanvalt (bijna identiek aan de scene waarin Pepper met trillende handen de zaklamp op het contact van de auto moet houden wanneer Erin die aan de praat probeert te krijgen en Leatherface ze ook vanuit het niets aanvalt). Dan hebben we ook nog dat vreemde slachtoffer, die erg deed denken aan Jedidiah uit de remake en de scene waarin iemand vlucht en vast komt te zitten in een berenval (identiek aan een scene uit The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning (2006).

Al met al erg geinig vermaak. Komt nergens ook maar in de buurt van het briljante origineel, maar is op zichzelf staand wel een zeer vermakelijk werkje. Dat komt voor een heel groot gedeelte dan wel weer door Ken Foree. Grote minpunt van de film is overduidelijk een onimponerende Leatherface. Ook best wel falend dat het in Californie is opgenomen in plaats van Texas. Dat is aan de omgeving toch ook helaas wel duidelijk. Is het iemand overigens opgevallen dat dat poppetje dat Alfredo bij het benzinestation gebruikt om mensen te laten schrikken precies hetzelfde geluid maakt als de Jigsaw pop uit de Saw films?

avatar van joolstein
Standaard jaren '90 slasher-formule filmpje en ook vrij ongeïnspireerd gemaakt door regisseur Jeff Burr. Michelle (Kate Hodge) en Ryan (William Butler) zijn op weg van Californië naar Florida. Bij een tankstation ontmoeten ze Tex (Viggo Mortensen) en freaky eigenaar Alfredo (Tom Everett) Hierna volgt er nog een wilde vlucht-rit waarbij ze dan kennismaken met Leatherface (R.A. Mihailoff) en tenslotte na een crash Benny (Ken Foree) en dan is er nog de ontsnapte Sara (Toni Hudson) Wat volgt is veel geloop in een bos met verder maar weinig angstaanjagende gebeurtenissen. Echter is het wel een stapje in de goede richting qua Leatherface want hij hanteert in ieder geval weer de kettingzaag. Helaas boezemt hij ook geen angst in! Om een gunstigere keuring (voor de Amerikaanse markt in ieder geval) te krijgen zijn de bloederige scènes eruit gesneden. Iets wat de film ook geen goed doet! Naar welke versie ik nu gekeken heb weet ik niet? De weinig gore die ik zag overtuigde mij in ieder geval niet!