MENU

The Texas Chainsaw Massacre (2003)

3,20

Horror

geregisseerd door Marcus Nispel
met Jessica Biel, Jonathan Tucker en Eric Balfour

Een groepje jongeren zijn op weg naar een concert, als ze onderweg een zwaar getraumatiseerd meisje oppikken die even later zelfmoord pleegt. Ze besluiten een telefoon te zoeken en belanden bij het huis van de familie Hewitt en de kannibalistische moordenaar Leatherface, die met z'n kettingzaag vervolgens achter de jongeren aangaat.

geplaatst op 15 juni 2012, 18:10 uur, permalink
In mijn herinnering was R. Lee Ermey nog wel een prima creepy sheriff.

geplaatst op 15 juni 2012, 19:34 uur, permalink
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die de sheriffrol beter kunnen neerzetten, maar in TCM the beginning is R. Lee Ermey duidelijk beter en komt hij door meer screentime beter tot zijn recht.

geplaatst op 15 juni 2012, 20:20 uur, permalink
Meneer Bungel schreef:
In mijn herinnering was R. Lee Ermey nog wel een prima creepy sheriff.

R. Lee Ermey is zeker een goed acteur, maar waarom hij zich verlaagd in een waardeloze remake als deze is voor mij een raadsel. Ik heb veel betere films van hem gezien.

'creepy' vond ik de film helemaal niet.

geplaatst op 15 juni 2012, 20:23 uur, permalink
Dat had ook betrekking op Ermey, niet de film in z'n geheel. De locatie van dat grote huis vond ik ook nog wel wat hebben in die zin.

geplaatst op 15 juni 2012, 20:25 uur, permalink
Ik vond de begin scene wel sterk, maar thats it. Niets meer dan een stuk stront deze film. Producent Michael Bay mogen ze ook een schop onder z'n kont geven (of nog erger). Het is lang geleden dat die persoon een subliem filmpje heeft gemaakt.

... By the way: heeft hij wel ooit een subliem filmpje gemaakt?

geplaatst op 15 juni 2012, 20:57 uur, permalink
Kan me het begin niet meer herinneren.

geplaatst op 15 juni 2012, 21:17 uur, permalink
Niet dat ik het graag zeg, want ik heb de pest aan Michael Bay, maar The Rock is te gek.

geplaatst op 15 juni 2012, 21:21 uur, permalink
Daar heb je nog niet op gestemd.

geplaatst op 15 juni 2012, 21:55 uur, permalink
Klopt, daarvoor wil ik 'm nog een keer zien, maar The Rock heb ik toch zeker een keer of vijf gezien.

geplaatst op 16 juni 2012, 18:32 uur, permalink
Eerlijk gezegd heb ik The Rock nog nooit gezien. Maar heb daar inderdaad positieve dingen over gehoord, maar eerlijk gezegd probeer ik de man zijn werk zoveel mogelijk te vermijden. Bad Boys vind ik persoonlijk wel vermakelijk, misschien moet ik The Rock dan ook nog een kansje wagen.

Maar een remake als deze vind ik dan weer knap waardeloos. Ik vind het ook zo'n gezeik over dat horror klassiekers in een modern jasje moeten worden gestopt. Ik zal toegeven: er zijn inderdaad sublieme remakes zoals die van The Hills have Eyes, maar op dat gebied ben ik meestal toch wel een sceptici.

bierbak
geplaatst op 23 juni 2012, 17:53 uur, permalink
Naar aanleiding van een korte discussie rond het al dan niet beter of slechter zijn van de remake kreeg ik zin om nog eens beide producten te herzien. Het gevolg was 2 nachten vol geschreeuw en gierende kettingzagen, en een obstructie bij het genieten van eindelijk eens wat Belgische zon. Toen ik daar namelijk na een lange werkdag nog even van wou proeven op mijn terras, begon mijn buur plotsklaps zijn haag te scheren. Ik kon daar niet om lachen, want gezien mijn geest nog vol zat met deze Massacres sprong ik natuurlijk een driedubbel gat in de lucht.

Hoe dan ook, deze remake ligt mij net iets beter. Toegegeven, het origineel past met zijn vuilig uitzicht het best bij het concept zoals mij werd ingefluistert, en het ding heeft een verdomd coole soundtrack die niet te overtreffen valt. Het camerawerk kan ik daar ook iets beter appreciëren, in bijzonder qua tracking shots en angels zitten er fijne dingen in Hooper’s 70's versie. Niet dat Marcus Nispel daar allemaal zijn best niet voor doet, verre van, maar er is toch wat minder over nagedacht. De prachtige tracking shot van Teri McMinn's kont die vanuit de hangzetel naar het huis wandelt spookt nog altijd door mijn kop, om maar een voorbeeld te noemen uit de originele versie.

Langs de andere kant gaat die versie dan weer de mist in tijdens nogal wat donkere momenten, terwijl je hier tenminste altijd ziet wat er gebeurt. De 2003 editie verkloot dan weer heel wat met zijn grillige montage, zelfs bij gewone conversaties in het busje ligt het aantal cuts zo lachwekkend hoog dat je er zeeziek van wordt. Gelukkig valt het allemaal beter op zijn plaats eens het geweld er is, wat toch het grootste deel van de film uitmaakt. En daar zit voor mij meteen ook de voornaamste reden waarom de remake het dan toch nipt haalt van zijn origineel;

Tobe Hooper werkte destijds teveel naar de filmkeuringen toe, waardoor het uiteindelijke resultaat niet meer overeenstemt met wat het uitdraagt. The Texas Chainsaw Massacre (1974) zou een harde slasher moeten zijn, uiteindelijk werd het een eng uitziende poedel die niet durft bijten.

In de 70's versie zit je met een half uur opbouw waarvan heel wat irritant gezeur van een debiele rolstoelgebruiker, om uiteindelijk vrij kort en off-screen toe te slaan (met name Letherface zelf krijgt veel te weinig haktijd). Deze remake zit vlot en onderhoudend ineen, geeft vrijwel elk slachtoffer genoeg (horror-achtige) aandacht mee, let meer op gruwelijke details en is niet bang om af te kruiden met wat goeie gorescene's. Het gaat verdomme over een slachtpartij door een mafkees met een kettingzaag! Dat vraagt nu eenmaal om een minimum aan ingewanden en ledematen.

Ook ik verkies trouwens de lekker gestoorde dinerfinale uit het origineel, maar als totaalplaatje maakt dat niet het doorslaggevende verschil.

****

coño
geplaatst op 13 augustus 2012, 11:36 uur, permalink
Iemand die deze op-de-rollende-band-gemaakte horror remake prefereert boven het sfeervolle origineel heeft naar mijn mening absoluut geen smaak!

avatar van GrobbekuikenXL
geplaatst op 28 januari 2013, 12:28 uur, permalink
Het origineel duurt natuurlijk niet zo lang maar deze leek wel twee uur te duren ipv 96 minuten of zo. Liftster aan het begin hoeft van mij niet, ook gedoe met die sheriff gaat vervelen. Bij het origineel verveel ik mij geen minuut en ga helemaal op in de sfeer( maar dat is persoonlijk). Toch wel leuke remake overigens.

avatar van jipt
geplaatst op 12 februari 2013, 1:09 uur, permalink
Het is allemaal mooi sfeervol neergezet en de leipofamilie is lekker bizar maar het gaat allemaal te lang door waardoor het een beetje gaat zagen (
) en langdradig wordt, kom ook niet hoger uit dan 3* misschien morgen 3,5*

avatar van Mitchel_M&M
geplaatst op 13 februari 2013, 16:17 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De begin scene vond ik erg goed, verder was het een vermakelijke horrorfilm met niet al teveel gore, afgezien van de kelder die ik best wel ranzig vond maar voor de rest viel het wel mee.

De sheriff vertrouwde ik vanaf het begin niet en vond ik heel creepy, vooral bij die scene in die auto dat die jongen (ben de naam vergeten) de zelfmoord moest imiteren vond ik hem echt ziek. Verder was dat verder ook de enige scene die ik echt spannend vond en was het einde erg voorspelbaar daardoor net 3* door Leatherface en de Sheriff.

geplaatst op 13 februari 2013, 22:07 uur, permalink
[quote]herder schreef:
HoneyRyder schreef:

Remake, nee wat dat aan gaat slaat deze de plank volkomen mis.

avatar van VincentL
geplaatst op 13 maart 2013, 20:34 uur, permalink
2 steren voor het verhaal en de acteer prestaties en een halve erbij omdat ik Jessica Biel in deze film toch wel tering lekker vind

avatar van jensiscool
geplaatst op 29 maart 2013, 19:54 uur, permalink
Erg goede horror remake ! Een van de beste. Ookal wijkt het best veel van het origineel af.

Mhr, PV
geplaatst op 1 april 2013, 15:18 uur, permalink
Sorry hoor, maar ik vind het wel heel erg triest dat sommige mensen dit stuk prul meer waarderen dan het origineel. :N

Mhr, PV
geplaatst op 7 april 2013, 17:46 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Speciaal dit stuk vreten eens herbekeken om een recensie te schrijven. En dan zat ik naast nieuwsgierige leeftijdsgenoten die een "lekker eng, gruwelijk" filmpje wilde kijken.

Ben sowieso geen fan van de moderne horrorfilms, omdat alles veel extremer moet zijn. Nou ja, gruwel mag, maar daar gaat wel de sfeer van naar de klote. Er is geen spanning: de sfeer en het ijzingwekkende tempo van het origineel are nowhere to be found: dit is alles vervangen door gruwelijke taferelen en nare donkere kelders. Want oow... Er zal maar eens geen bloed en gore in een horrorfilm zitten. Nee, sfeer is er niet. De schrik-scènes zijn te voorspelbaar en soms zelfs erg flauw.

Verder is Leatherface ook niet meer wat hij geweest is. In het origineel was het een rare, schreeuwende vent met vrouwenkleding aan. Hier is het een onmenselijke moordenaar met totaal geen menselijkheid: maar dan wordt er nog wel een geforceerde verklaring gegeven achter zijn motieven: hij had een huidziekte en werd om die reden gepest door kinderen.

Wel zijn er twee pluspunten in dit wrak te ontdekken: de opening met de zwartwit beelden is zeer sterk en ook de rol van R. Lee Ermey was vlot: maar dan denk ik alleen maar waarom zo'n geweldige acteur zich leent voor deze rommel.

Triest om te zien dat Michael Bay klassieke titels gebruikt om geld in het laatje te krijgen.

avatar van Boeikens
geplaatst op 28 april 2013, 12:27 uur, permalink
Altijd riskant om een cultfilm te remaken.

Waar het origineel het vooral moest hebben van de sterke sfeerschepping is het hier de hardheid die het voortouw neemt.
Persoonlijk vind ik beiden belangrijk en was de sfeer hier minder maar niet slecht. Dor gore was dan bij momenten zeker niet slecht en doet mijn voorkeur toch naar de remake gaan.

avatar van Naomi Watts
geplaatst op 5 mei 2013, 18:32 uur, permalink
Prima remake. Moet het helaas doen zonder het element waar het origineel in uitblonk en dat was die beklemmende 'southern' sfeer. Daar tegenover wordt dan wel gezet dat je hier zowel een scream queen hebt die een sportschool wel eens van binnen heeft gezien. Ook heb je bij deze remake gelukkig het gevoel dat een filmcrew heeft meegewerkt en niet dat je te maken hebt met footage van een student van de filmacademie.

Iets te veel focus op gore, nou net niet waar je het bij TCM het van moet hebben, en horror op zich imho. Wel zijn de scenes zo'n 30 jaar later veel beter gemaakt voor film en hebben ze meer impact. Zoals de scene met de liftster, al heeft de film sowieso wat scenes waar het origineel u tegen kan zeggen. Op sommige vlakken is het origineel beter, op andere vlakken deze. Die hicks zijn nog steeds vreselijk maar toch erg genoten.

avatar van psycholamp
geplaatst op 6 mei 2013, 12:15 uur, permalink
Die scene met die lifster kan het toch niet opnemen tegen die scene met die lifter in het origineel. Daar gaat, in mijn optiek, veel meer dreiging van uit dan de cliché-scene die hier ten toon wordt gespreid. Ik deel die mening dus totaal niet.

avatar van 6-6-6
geplaatst op 7 mei 2013, 16:21 uur, permalink
psycholamp schreef:

Hier ben ik het ook volkomen mee eens, ik miste deze hillbily hitchhiker (Edwin Neal) ook zeer zeker. Met zijn lugubere vette wijnvlek op zijn gezicht, in deze remake van 2003. Net als ik de grootvader (opa) "de beste killer van Texas" miste in deze 2003 remake. Maar heb mij wel vermaakt aan de gore en natuurlijk de rol van de sheriff en zijn Redneck Familie.

avatar van barcam
geplaatst op 2 juni 2013, 1:17 uur, permalink
Zwakke overbodige remake. De "leatherface" van 1974 is veel bangelijker dan die van 2013.

geplaatst op 15 november 2013, 16:19 uur, permalink
Bij dit soort films gaat het erom dat je met de slachtoffers meeleeft, een akelig sfeertje is, en schrikmomenten zijn. Deze film had het allemaal. Geslaagde film naar mijn mening

avatar van maloumovie

geplaatst op 15 november 2013, 16:42 uur, permalink