The Texas Chainsaw Massacre (2003)

3,20

Horror

geregisseerd door Marcus Nispel
met Jessica Biel, Jonathan Tucker en Eric Balfour

Een groepje jongeren zijn op weg naar een concert, als ze onderweg een zwaar getraumatiseerd meisje oppikken die even later zelfmoord pleegt. Ze besluiten een telefoon te zoeken en belanden bij het huis van de familie Hewitt en de kannibalistische moordenaar Leatherface, die met z'n kettingzaag vervolgens achter de jongeren aangaat.

914 BERICHTEN 42 MENINGEN
De film wordt gehaat door de critici en in ieder geval klopt de kritiek dat het verhaal weinig origineel is: de seriemoordenaar Ed Gein heeft onder meer de inspiratie gegeven voor 'Psycho' (1960), 'The Texas Chainsaw Massacre' (1974) en 'The Silence of the Lambs' (1991) en critici vinden met name de remake van 'The Texas Chainsaw Massacre' uit 2003 erg slecht omdat het slechts een bloederige slasher-versie biedt van het verhaal. Maar toch vind ik de versie van 2003 erg goed: opnieuw is de film heel sfeervol, waardoor je de desbetreffende macabare wereld wordt ingezogen, en levert het 'gore'-element precies het gruwel-effect dat van de film zo'n klassieker maakte. Hoe slecht de film ook is (Roger Ebert schrijft: "A contemptible film: Vile, ugly and brutal"), zelfs de hater moet toegeven dat de film effectief is: "I can't imagine why anyone would want to make a movie like this, and yet it's well-made, well-acted, and all too effective."
The Texas Chainsaw Massacre Movie Review (1974) | Roger Ebert - rogerebert.com

avatar van sandero16
Leuke film om naar te kijken .

er gebeurt veel en het zit goed in mekaar . Veel gore actie .

Niet alles was geslaagd , zoals het langdradige eindstuk.

Verder toppie, helemaal mijn ding. Creepy sfeer

avatar van Argyle
Leuke horror film. Alleen om het zien van jessica biel is het kijken van deze film al waard.

4.0

avatar van U96
de enige remake tot nu toe die ik niet minder vind dan het origineel, super horror filmpje!!!!

avatar van Tommy De Vito
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende film die genoeg horror-ingrediënten in huis heeft, om er lekker op los te griezelen. Althans ik vond deze remake erg spannend, vooral toen ik hem voor het eerst in de bioscoop zag.

De openingsscène van de film, de zwart-wit beelden in het huis van de Hewitts, is sterk. Met name de 'stem' die verteld onder andere; The events of that day were to lead to one of the most bizarre crimes in the annals of American history. The Texas Chainsaw Massacre. Heerlijk, en pakkend tegelijk. Vervolgens zien een groep jongeren in hun busje door de VS rijden, met een goed (bijpassend) nummer 'Sweet Home Alabama' op de achtergrond. Het is afwachten wanneer het misgaat. Ik zal over het verhaal niet verder uitweiden, aangezien het vrij bekend is.

De film heeft genoeg te bieden, met name de sfeer vind ik top. De hele film lang hangt er een creepy sfeer. De schrikmomenten zijn dik in orde, de opbouwende spanning en natuurlijk Thomas 'Leatherface' Hewitt. Klassieke horrorpersonage, die met zijn kettingzaag werkelijk niks heel laat. De cast is prima. R. Lee Ermey (Sherrif Hoyt/Hewitt) acteert er lekker op los. Perfect gecast, aangezien hij de looks van een echte sherrif heeft. Dit was ook de (grote) doorbraak van Biel.

Al met al, is dit een vermakelijke, enge horrorfilm. This is the only known image of Thomas Hewitt, the man they call Leatherface. The case today still remains open.

Ik zag dat Fox The Texas Chainsaw Massacre zou uitzenden. Fijn, een klassieker die ik nog nooit gezien had. Vanaf het eerste shot (na de intro) merkte ik echter dat er iets niet in (of aan?) de haak zat. Dat was toch zeker niet het liefelijke snoetje van Jessica Biel dat ik daar vooraan in de RV zag zitten? Snel Moviemeter gecheckt, en ja hoor, het bleek een remake te zijn. Bummer! Aangezien de scores hier toch nog redelijk meevielen de film toch verder gekeken.

En inderdaad, ik vond dit best een leuke horror. En stuk minder gore dan ik had verwacht wel. In feite zie je zelden echt iets. Maar er wordt degelijk geacteerd, er zitten een aantal mooie shots in en het voelt lekker gestoord. Mijn favoriet op dat vlak is eigenlijk de "sheriff".

Ik verwacht dat het origineel wel nog een stuk gruiziger en vuiler zal zijn. Maar ik heb er geen spijt van dat ik deze remake gekeken heb.

Er blijken ook veel meer films van de zijn dan ik dacht. In een ver verleden heb ik ooit deel 2 gezien, maar daar blijkt het niet mee opgehouden te zijn.

avatar van John Milton
"I'm sorry, but how often do girls blow their heads off in this shithole town?"

Half puntje erbij voor mij. Hoogstaand of origineel is het niet, maar ik vind het alsnog een zeer vermakelijke remake. De rechtstreekse vergelijking met het origineel maak ik niet, want dat is te lang geleden dat ik die zag. Tieners komen in afgelegen gebied waar krankzinnige familie ze af wil maken. En dat is een uitstekende gelegenheid om het topstrakke lijf van Jessica Biel te laten zien, moet regisseur Marcus Nispel hebben gedacht. Witte tanktop, strakke jeans en daarna zoveel mogelijk nat maken met sprinklers, valpartijtjes in water en wat voor excuus hij maar kon bedenken. En die camera als het even kan altijd op hetzelfde gericht. Zo'n film is het wel een beetje. Not that I'm complaining.

Bij vlagen spannend, en een beetje gorigheid, al wordt het nergens echt gruwelijk.

3,5*, naar boven afgerond

avatar van keimpeS
Een goede remake van het orgineel van Tobe Hooper's versie uit 1974. De remake heeft wel z'n eigen verhaal & is niet een copy van het orgineel, ook wel wat spannende gruwelijke scene's, de film heeft gewoon de juiste sfeer.

Jessica Biel in haar witte topje dat had ik wel in de bioscoop willen zien en in imax dan graag, wauw mooie dame!

avatar van ChrisM
Het origineel any day over this one.........

avatar van Daan258
Dit is en blijft een heerlijke horror film.

Nu al de zoveelste keer herzien en nog steeds is de film nergens saai te noemen.
Wat ik al vaker heb vermeld is dat ik totaal geen fan ben van het origineel, zal vooral komen omdat ik denk de remake eerder had gezien en toch op één of andere manier daardoor het origineel deed tegenvallen.

De film begint gelijk al goed met de openingsscène. Heerlijk soundtrack, lekkere grauwe en vieze sfeer en gelijk al spannend.
De film beschikt echt over wat heerlijke donkere en smerige scene's. Ook vind ik altijd dat Leatherface toch voor mij één van de gaafste horror iconen is. De sence's waarbij de personages achtervolgd worden door Leatherface zorgt mij altijd voor kippenvel. Dat geluid van de kettingzaag en het geschreeuw erbij zorgt echt voor zo'n spannende en akelige sfeer wat helemaal onder je huid gaat zitten. Heerlijk:)
Ook zorgt de cast voor een pluspunt en dan heb ik het natuurlijk vooral over R. Lee Ermey die zo vreselijk goed gecast is voor deze film en de rol neer zet als de sheriff. Zo fantastisch hoe dreigend en naar hij overkomt. Super neergezet.
Hij had ook al een gelijk soort zelfde rol in de film Full Metal Jacket waar hij dit ook al zo uitstekend deed.

Ik hoop snel TCM The Beginning ook nog is herzien. Ik zie namelijk dat ik dat deel een 4,0* heb gegeven en toch ben ik wel benieuwd waarom ik dat deel een 4,0 en dit deel een 3,5*.

Mijn stem van 3,5* voor deze film zal zeker blijven staan.
Mocht je deze film nog niet gezien hebben is dit zeker een aanrader voor de horrorfans.

Deze Chainsaw is een komplete mislukking als remake, zelfstandig niet erg hoogdravend. Benaderd bij lange na ook qua sfeer het origineel niet.

avatar van Tommy De Vito
hitchhiker schreef:

De sfeer is juist een dikke pluspunt van de film !

avatar van Daan258
Tommy De Vito schreef:

De sfeer is juist een dikke pluspunt van de film !

Vind ik juist ook.

avatar van IH88
“I'm sorry, but how often do girls blow their heads off in this shithole town?”

Prima horrorfilm. Echt bloederig of eng wordt het niet, maar regisseur Nispel weet wel een ijzingwekkende sfeer te creëren met een aardige balans tussen zwartgallige humor en spanning. Vooral R. Lee Ermey schmiert erop los en Jessica Biel ziet er extra lekker uit in een witte tanktop en strakke jeans.

Nispel weet precies hoe hij Biel zo goed mogelijk in beeld moet brengen en uiteraard is er op laatst nog een sprinklerinstallatie. Mij hoor je niet klagen. Het begin en einde met de zwart-wit beelden is ook sterk gedaan. Deze Texas Chainsaw Massacre remake bevalt prima.