The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Alternatieve titels: The Texas Chainsaw Massacre | Slachting met de Kettingzaag | De Kettingzaag

Horror / Thriller

geregisseerd door Tobe Hooper
met Marilyn Burns, Allen Danziger en Gunnar Hansen

18 augustus 1973. Als Sally Hardesty hoort dat het graf van haar grootvader door vandalen werd geschonden, trommelt ze haar vriend Jerry, haar gehandicapte broer Franklin en haar vrienden Pam en Kirk op om te onderzoeken wat er precies gebeurd is. Onderweg nemen ze een vreemde lifter mee, die zichzelf tot hun grote ontzetting in zijn hand snijdt. De tieners dumpen de man langs de kant van de weg en rijden snel verder. Helaas krijgen ze een tijdje later autopech en moeten ze noodgedwongen aanbellen bij een luguber uitziend huis.

avatar van De Knip
mister blonde schreef:

een positief stuk kan deze film wel gebruiken. de remake krijgt op dit moment een hogere beoordeling dan het orgineel.

nou, het origineel kon mij iig helemaal niet bekoren...

deze film is m.i. dan ook de meest ondergewaardeerde film op deze site.

Diesel
Ben het met je eens blonde.

De Poolse en talentvolle regisseur Andrzej Zulawski, van o.a. POSSESSION en DIABEL, is zelfs van mening dat als er buitenaardse wezens landen op aarde die aan ons vragen wat film is, wij hen THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE uit 1974 moeten laten zien.

[s.com-legatus]

Reinbo
Ja, zeker als het vijandelijke aliens zijn, dan zijn ze direct weer vertrokken.

Menni
Ik vermoed dat vreedzame aliens nog sneller weg zijn.. En terecht.

Mister_Pink
Ik heb net de S.E. gekocht voor 14,99 euro bij de FRS. Alleen deze versie (origenal cut) duurt 259 minuten.. :S

zeer goede horrorfilm, met schitterend camerawerk en goed geluid ja jammer dat ze tegenwoordig zo geen films meer maken een dikke 4* ben echt benieuwd of de remake van 2003 kan tippen aan het origineel...

Mister_Pink
Daar zijn de extra's bij gevoegt.

Echt een zieke, nare horror! Mooiste scene vind ik toch wel wanneer dat meisje die kamer met al die botten binnenvalt

4 sterren (erg royaal, ik weet het)

Reinbo
Mister_Pink schreef:

4 sterren (erg royaal, ik weet het)

Nee hoor, je doet de film eerder te kort

5* van mij

Mister_Pink
Het is zeker wel 1 van de betere horror films die ik ken, maar 4 sterren is meer dan zit.

vond dit toch niet echt angstaanjagend. vrij zwak geacteerd ook.
en wat is die gehandicapte kerel irritant.
toch nog 2 1/2 sterren

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
jacom schreef:
vrij zwak geacteerd ook. en wat is die gehandicapte kerel irritant.

Het personage was ook bedoeld om irritant te zijn.

mmmm
daar heb je een punt.

Dit is de beste uit de reeks en naar mijn inzien de beste horrorfilm ooit gemaakt. Zonder echt bloedige dingen te zien jaagt deze film je de stuipen op het lijf. Misschien komt hij een beetje raar over bij sommige mensen, maar de echte horrorfan weet deze film wel te waarderen.

Chainsaw schreef:

Het personage was ook bedoeld om irritant te zijn.

Ook door slecht te acteren kun je zeer irritant zijn. Hij mag dan dat punt gehaald hebben, overtuigend overkomen is voor mij minstens zo belangrijk.

avatar van Japie Mol
Zonder echt goed acteerwerk blijf ik dit toch een goed film vinden. Het feit dat hij ook voor een klein deel op waarheden is berust (een heel kelin beetje dan) maakt de film toch creepy om naar te kijken. Ik heb de special edition (met een documentaire en behind the scenes), voor de echte liefhebber van deze film een must-have.

avatar van Intruder
Teleurstellend. Van de drie elementen die ik had verwacht, namelijk spanning, gore en humor, was alleen dat laatste een beetje de moeite waard. Ik vond hem absoluut niet angstaanjagend en ook helemaal niet provocerend genoeg. Ik had hier meer van verwacht. 3 sterren.

Mister_Pink
Het grootste pluspunt aan deze film vind ik de geloofwaardigheid.

Heb hem twee weken geleden nog gezien op tv. Absolute topper, hier kunnen andere Freddy's en jason's echt niet tegenop hoor. Dik verdiende 4,5 sterren.

avatar van mikey
een film dat zijn status beslist niet verdient. familie met een aparte hobby moordt alle snelweg-hippies uit. en terecht want ze vragen er ook om. stuk voor stuk lopen ze vrolijk het enge rode kamertje van leatherface binnen. kadootje! bedankt! een van de helden blijft eten en heeft een aardig onderonsje met opa, ooit de beste paardenslachter van het dorp. das dan ook het enige hoogtepuntje in de film. voor sm fanaten af en toe ook iets leuks. bijzonder debiele film met een aardige aankleding. samen last house on the left een trendsetter in realistische horror. dat realisme lijkt op onkunde. wel goed: henry.

darkcity schreef:

Begint goed, spanning wordt erg goed opgebouwd: ze verdwijnen één voor één maar als alleen dat meisje nog over is, is ie grotendeels verpest .
Jammer dat de film zo afzakt, had zeker niet gehoeven.

Helemaal eens met bovenstaand commentaar. Vooral dat constante geschreeuw (een half uur lang) vond ik behoorlijk irritant. Wat doe je als er iemand met een kettingzaag achter je aanrent? Juist, keihard schreeuwen, zodat hij je makkelijk kan vinden...

ze was 'in shock', dus zo gek is dat niet. een deel van haar angst schijnt niet eens gespeeld te zijn.

avatar van mikey
ja mr blonde, dat stond ergens op een dvdtje. het laatste shot op de pick-up truck (en l.face doet een dansje) zou niet geacteerd zijn. nou ja. ik zou ook bang worden van deze kermis

mister blonde schreef:

Het is geen natuurlijke reactie van de mens om bij het optreden van shock te gaan schreeuwen.

mikey schreef:
ze waren op zoek naar hulp en waren nieuwsgierig. verdienen ze het daarom om afgeslacht te worden? wat een onzin.

voor sm fanaten af en toe ook iets leuks.
weet werkelijk niet waar je het over hebt. misschien zijn horrorfilms niet aan jou besteed?

zoals ik zei; dat realisme was niet allemaal geacteerd. het enige waar je wel gelijk in hebt is dat de film een trendsetter is.

Johan van Ee schreef:

toch wel. mensen die in shock raken, worden vaak hysterisch. daar hoort het nodige geschreeuw bij.

avatar van mikey
dat realistische in horror is een kunsthistorisch feit! dat mag hooper in zijn cv zetten. dat sm slaat op 'die vader' dat zijn slachtoffertje met een stokje op haar.. nou ja... en heb je wel eens het gevoel gehad dat wilt roepen: ga nou niet naar binnen!!!!??? inmiddels een cliche. voor mij was dit pure komedie.

inmiddels een cliché, ja. toen nog niet. het voorbeeld van de vele slashers die zouden volgen.

zelden zo'n lugubere film gezien met de geluidseffecten die door merg en been gaan en de typische manier van filmen. snap niet dat mensen hier een pure komedie in zien.

de acteerprestaties waar veel mensen over vallen zijn uiteenlopend van heel slecht (tja, idd. een minpunt) tot erg sterk.

avatar van mikey
toen geen cliche?? kom op nou mister, jaren daarvoor was psycho al gemaakt! een veel slimmere en fijnere film trouwens. en het slashergerne is nou niet bepaald een geweldig gerne. op een paar klassiekers na (halloween, psycho). dus al zou deze film zoveel invloed hebben gehad, dan zegt het me nog heel weinig. deze film is beroemd geworden omdat stephen king hem zo geweldig vindt. anders was hij allang vergeten!! (denk ik?)

avatar van pjotr
Ech' nie'...:)
Ik ken niet veel slashers die zo naargeestig van sfeer zijn. Bovendien vind ik deze film prachtig gefilmd en bevat hij een zeer effectieve filmscore.
Psycho lijkt me trouwens niet bepaald een slasher.....