The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Alternatieve titels: The Texas Chainsaw Massacre | Slachting met de Kettingzaag | De Kettingzaag

Horror / Thriller

geregisseerd door Tobe Hooper
met Marilyn Burns, Allen Danziger en Gunnar Hansen

18 augustus 1973. Als Sally Hardesty hoort dat het graf van haar grootvader door vandalen werd geschonden, trommelt ze haar vriend Jerry, haar gehandicapte broer Franklin en haar vrienden Pam en Kirk op om te onderzoeken wat er precies gebeurd is. Onderweg nemen ze een vreemde lifter mee, die zichzelf tot hun grote ontzetting in zijn hand snijdt. De tieners dumpen de man langs de kant van de weg en rijden snel verder. Helaas krijgen ze een tijdje later autopech en moeten ze noodgedwongen aanbellen bij een luguber uitziend huis.

In de All night Horror Show weer eens gezien, maar hij viel toch wat tegen. I'm getting spoiled with better flicks.

vic
heb hem ook in de all night horro show gezien. Briljante horror film. Je ziet gewoon hoe simpel en goedkoop hij gemaakt. En dat is de sterkte van de film. Het verhaal is gewoon zo origineel. Ja nu niet meer omdat er al duizend films met dat thema zijn gemaakt maar toen was het de eerste die ermee kwam. Revolutie en opleving in de horrorgenre.
Dit is de definitie van cult en heeft na 27 jaar nog steeds erg veel impact op mij. Ik snap wel een beetje waarom de rest van de populatie het een saaie film vind. tijdens de horrorshow verveelde de hele zaal zich en dat hoorde je ook maar dat komt alleen maar omdat ze gewend zijn aan de rotzooi van nu in het horrorgenre

Brute film! (bijna zelf een kettingzaag aangeschaft hehe). Brutal becomes my appitite, Violence just a way of life!

avatar van jedymaster
prachtige film

uniek in sfeer, onbehagelijk, met minimale middelen gemaakt en juist daarom goed.De beste van Hooper, lifeforce is ook cool

en verdomd...ook hier een remake van..

't moet niet gekker worden

avatar van Macmanus
Hier is een plaatje van de remake, Ergens in het midden

mmm, die remake belooft niet veel goeds. Pluspunt is natuurlijk Jessica Biel, over lekkerste actrices gesproken.

dit wordt dus waarschijnlijk zo'n standaard jeepers creepers/scream slasher?

zonde van zo'n klassieker (die ik nog steeds moet zien...)

avatar van Hemdale
Ze willen van zoveel klassiekers remakes maken denk maar aan Dawn Of The Dead en nu TCM ook al waarom moet dat toch altijd ik blijf toch liever naar het origineel kijken, want deze horrorfilm van Tobe Hooper is echt fantastisch!

ps. Tobe Hooper gaat waarschijnlijk ook Return Of The Living Dead deel 4 regisseren!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Indrukwekkende film en een klassieker van formaat. De film bevat een naargeestige sfeer als geen ander en is op bepaalde vlakken echt ijzersterk. De settings, de bizarre soundtrack en de prachtige omgeving maken The Texas Chainsaw Massacre tot een waar meesterwerkje. Zeer veel nagedaan, zelden geëvenaard. Briljant laatste shot ook.

4,5 sterren.

M. Rodriguez Fan
Zeer goede cult film. Wel heel triest dat dit in het echt heeft moeten plaatsvinden. Maarja Only In America. Its a Sick World. 3.5 sterren

avatar van bioscoopzaal
M. Rodriguez Fan schreef:

Het spijt me dat ik je alweer uit een droom moet helpen, maar ook deze film is NIET waar gebeurd.

Het uitgangspunt is weliswaar losjes gebaseerd op de wandaden van ene mafketel Ed Gein (die ook model stond voor Psycho en Silence of the Lambs), maar de rest van deze film is integrale fictie. Even voor de duidelijkheid: Leatherface en zijn familieleden hebben dus NIET bestaan.

M. Rodriguez Fan
Je moet dus echt wel beter opletten. Christina Jones (de enigste die overbleef) heeft een verklaring afgelegd) dus is wel degelij kwaar. En volg de amerikaanse historie eens, alle tragische gebeurtenissen dan weet je voortaan ook iets meer...

avatar van bioscoopzaal
M. Rodriguez Fan schreef:

Zeg is het nou verdorie bijna afgelopen, verwend nest! Je begint me langzaam wel de keel uit te hangen.

"The Texas Chain Saw Massacre" is volledige fictief, gebaseerd op een paar waargebeurde feiten. Lees het alstublieft eens na op de volgende website, misschien wordt het eens tijd dat je ZELF eens een beetje onderzoek gaan doen in wat "American folklore" heet:

Zoals je ziet zijn er maar weinig feiten uit de realiteit die ook daadwerkelijk in de film zitten. Om de auteur te citeren: "In 1974, the classic thriller by Tobe Hooper, The Texas Chainsaw Massacre, has many Geinian touches, although there is no character that is an exact Eddie Gein model."

En wie is trouwens die Christina Jones? Van haar heb ik in verband met Ed Gein geen spoor teruggevonden.

avatar van pjotr
M. Rodriguez Fan schreef:

Maar hoe zit het dan met Harry ?

avatar van as
as
Die zit nu met mij op de bank the texas chainsaw te kijken.

avatar van as
as
Harry is ontsnapt. En ik kan het niet meer bewijzen!

avatar van Hemdale
Ik heb de Texas Chainsaw Massacre special edition uitgebracht door Universal op dvd gekocht, een echte aanrader! Veel extra's en ook een hele coole dvd-hoes!

avatar van Saving Pvt. Pyle
Door het 'goedkope' uiterlijk werd de film juist beter, vond ik. Een beetje The Blair Witch Project maar dan angstaanjagender.

avatar van jassonn
Ik kan me voorstellen dat de film destijds erg goed en shocking gevonden werd.Maar ik vond er eigenlijk weinig aan,ik had er waarschijnlijk te veel van verwacht. 2 sterren.

avatar van jedymaster
jedymaster schreef:

prachtige film

ff toelichten
zag de trailer in de "nacht van lang verwacht" of zoiets bij de vara vroeger en was gelijk verkocht moest deze film zien en inderdaad erg goed

je hebt niets toegelicht. je hebt nu alleen aangeven waar en wanneer je de trailer zag.

Diesel
jassonn schreef:

Het is vooral de psychotische, griezelige sfeer in TTCM die deze film tot een klassieke horrorfilm maakt.

De schokkende scènes zijn slechts extra.

avatar van jassonn
Echt griezelig vond ik het allemaal niet,zat niks geen sfeer in,'t leek wel een komedie.

Slecht geacteerd, slechte dialogen, goedkoop uiterlijk, maar dat wil ik nog wel door de vingers zien omdat het een bidget-film is.

het compleet ontbreken van ook maar íets van sfeer en lachwekkende karakters echter niet. Wat een aanfluiting, is dít nu die klassieker? Waarom? Enkel wat impliciet geblaat wat dan spannend moet zijn. Uitermate irritante jongeren (werkelijk té stom voor woorden. Zo stom is helemaal niemand). En leatherface? Die benni benassi met z'n kettingzaag en z'n oboema pruik? Laat me niet lachen.

Ik stop zometeen mooi m'n Halloween DVD maar weer in de speler.

1* voor de goede openingsscene

avatar van De Knip
Horror doet me kennelijk duidelijk minder dan vroeger. Ik had geen enkele keer echt angstmomenten, de sfeer in de film is iets goors neerzetten, terwijl je eigenlijk helemaal niets ziet van de slachtingen.
Vooral de scenes met het meisje kwamen wat lachwekkend over.
Eigenlijk een lachertje deze film. Er gebeurt werkelijk niets verrassends en het einde is al evenmin inderukwekkend.

*1/2

avatar van Wolverine
Zal de Blair witch Project hier de inspiratie vandaan hebben? Hoop gegil en zelden zo'n slecht einde gezien.

Linda
En dat noemen ze een klassieker! Gewoon een standaard horrorfilm. Dat zal in 1974 best allemaal nieuw zijn geweest maar het blijft gewoon een goedkope film zonder enige spanning. Vooral het einde irriteerde me gigantisch. 10 minuten lang naar een krijsend meisje kijken.
Het acteerwerk vond ik overigens ook om te janken. Het enige wat de film voor mij nog een beetje leuk maakte was de man in de rolstoel, ik vond zijn stem wel wat weghebben van Mr Garrison uit South Park . 1 ster.

avatar van U-96
Je moet er van houden, of niet, maar ik vond hem best wel spannend. Deze film staat iig ver boven die tienertroep als Scream, I know... last summer, enzovoort. ***