Poltergeist (1982)

Horror / Thriller

geregisseerd door Tobe Hooper
met Craig T. Nelson, JoBeth Williams en Heather O'Rourke

Het rustige leven van de familie Freeling wordt verstoord door geesten. Op het eerste gezicht lijken de geesten vriendelijk te zijn: ze verplaatsen objecten als amusement voor het gezin. Maar dan worden ze gemeen en beginnen ze het gezin te terroriseren. Ze gaan zelfs zover dat ze hun dochter kidnappen. Haar vader roept de hulp in van klopgeestspecialisten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
De film deed me denken aan The Ring. Wel zonder video, maar evengoed met een tv, geesten, klein kind dat alleen contact heeft met de geest, ...

Reinbo heeft gelijk wat Spielberg betreft. Ik kan het me goed voorstellen dat die zich meer wil inmengen op de set dan eigenlijk goed is.

Het einde is er wel wat over...

Poltergeist is eigenlijk geen slechte film. Het valt wel onder horror, maar dan wel het subgenre met geesten en haunted houses. Spielberg vroeg regisseur Tobe Hooper eigenlijk eerst voor E.T. maar die weigerde waarop Spielberg zelf regisseerde. Hij bood Hooper dan Poltergeist aan, wat de man wel deed. Het was in elk geval veelbelovend, Hooper had immers Texas Chain Saw Massacre gefilmd. Maar het lijkt wel dat Spielberg z'n stempel heeft gedrukt bij Poltergeist.

Laten we positief beginnen, de intro is zeer sterk. Al meteen zit de sfeer goed en wordt het nogal creepy. Dankzij het gebruik van strobolicht door de tv. Suggestie werkt, dat had Spielberg al door met Jaws. Wat onweer er bij en enkele cliché tussendoortjes in de slaapkamer met angst voor het monster in de kast en onder het bed. Het werkt eigenlijk toch altijd.

Gaandeweg verliest het wel z'n sfeer. Het onderzoek is er wat over en zien we in latere variaties als The Conjuring bvb beter uitgewerkt. Maar de effecten zijn goed gedaan en zorgen ipv griezelsfeer voor een geheimzinnige fantasiesfeer. Typisch voor Spielberg is ook het afgekapte einde. Ook hier stopt het vrij abrupt. Voor een horrorfilm zijn er weinig slachtoffers trouwens, enkel de kanarie laat de geest in deze film.

avatar van Antonev
Het geheel is op zich prima neergezet. Er is sfeer, de acteerprestaties zijn oké en het verhaal is best intrigerend. Wat mij wel erg stoorde was de algehele gedateerdheid van deze film, het heeft absoluut niet de tand des tijds doorstaan. Elke passage waar speciale effecten aan te pas kwamen was voor mij een afknapper. 30 jaar geleden zal het best een hoogstandje zijn geweest. Anno 2015 is het niet meer dan een enigszins vermakelijke prent. 2*.

Deze film had veel beter geweest als er wat meer horrorsfeer was geweest, door de gekozen soundtrack lijkt het meer op een familiefilm, ook is de film lang niet wreed genoeg

avatar van DVD-T
Het eerste wat op valt aan de film is de prachtige score gecomponeerd door de grote Jerry Goldsmith. Vooral de main theme is erg mooi en passend ook. Het geeft een warm, opgewekt, en erg vertrouwd gevoel. En dat is ook nodig want veel karakter introductie krijg je niet. Je valt er al het ware midden in zonder dat het nieuw of onvertrouwd aan voelt. Je hebt geen introductie nodig gehad aangezien je het gevoel hebt ze al te kennen. En dat blijft de gehele film zo. Als ze dan door een character arc gaan, komt dat minstens zo geloofwaardig over. En daar schuilt ook de kracht van deze film. In de familie en niet zo zeer op basis van effecten e.d.

Naarmate de film vordert beginnen zich er steeds meer vreemde dingen voor te doen. In het begin behoorlijk onschuldig maar later niet zo onschuldig mee. Op het punt waar Carol Ann naar The Other Side wordt gezogen gaat de film een nieuwe richting op. Het gaat meer naar het paranormale toe. En dit is een goede zet geweest. De veranderingen in toon door de film heen zorgen dat het geheel fris blijft. Daar schuilen ook de beste spookyness momenten. In de scenes na de verdwijning van Carol Ann en aan het einde. En die effecten houden zich nog goed staande vandaag de dag.
Hooper houd zich wel wat meer aan Spielberg en minder aan Texas Chainsaw. Overall is het meer een paranormale/geesten/fantasy film dan een echte horror waarin Spielberg's invloed toch echt zichbaar is.

Acteerwerk is zeer goed. Rubinstein is nu iconisch natuurijk al Tangerina en Heather O' Rourke, helaas te vroeg overleden op de leeftijd van 12 jaar, zal altijd en eeuwig het meisje uit de Poltergeist films blijven. Toch een knappe prestatie om op zo'n jonge leeftijd al zo'n rol op je naam te hebben. De dood achtervolgt de cast van Poltergeist wel een beetje want ook Dominique Dunn (Dana) is gestorven op jonge leeftijd toen ze werd vermoord. JoBeth Williams en Craig T. Nelson zijn een genot om naar te kijken. Deden me af en toe denken aan Roy Neary en zijn vrouw in Close Encounters die een gelijksoortige relatie hadden. Echt dat speelse tussen twee geliefden.

Niet zo eng als dat het ooit was, maar zeker een erg goede en vooral erg leuke fantasie film die zich nog erg goed staande weet te houden vandaag de dag en nieuwe filmmakers voor andere films heeft geïnspireerd. Waarin vooral de recentere Insidious films nu in me opkomen.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette film, deze vroeger ook ooit al eens gezien, blijft geweldig om naar te kijken en de muziek is inderdaad ook prima.

avatar van hkoster
Aantal keren gezien. Begin de film lachwekkend te vinden. Zal wel aan de leeftijd liggen.

avatar van Boeikens
Prachtige ghost/demon horror!

Langzame creepy sfeeropbouw met oplopende spanningsboog. De cast speelt sterk en werkt gezamelijk juist sterk mee aan de sfeeropbouw. Het verhaal loopt redelijk vlot en verveelt nooit waarbij het laatste half uur misschien net iets minder is dan de rest.

Indiana007
Wat vond ik die vroeger eng .
Nu is ie te gedateerd.
Binnenkort remake eens opzetten.

avatar van andijvie
Eén van de beste Horror / Geesten films ooit. Natuurlijk heeft de tand des tijds deze film ingehaald. Daarmee rekening houdend geef ik toch een flink hoge score.

toch een fijne klassieker.die je eens gezien moet hebben.met een goede cast.vooral heather o' rourke vind ik zo lief,maar op zo'n leeftijd al zo goed spelen vind ik super.ik denk dat we wel veel meer van haar hadden gehoord als ze niet gestorven was.erg jammer.maar dit is een super film.ook nog met prachtige filmmuziek.

avatar van jono
Het normale leventje van de familie Freeling wordt verstoord wanneer er klopgeesten aanwezig zijn in hun huis. Ze praten met jongste dochter Carol Anne via de televisie. Het huis van de Freelings blijkt te zijn gebouwd op een oude Indiaanse begraafplaats. In het begin lijken de geesten niet gevaarlijk, want ze doen dan nog niemand wat aan en de familie heeft zelfs schik in de meeste rare voorvallen. Maar dan worden ze agressief en ontvoeren ze Carol Anne naar hun dimensie. Ze zien in haar de gids die ze naar het licht moet brengen.

Poltergeist (1982) is niet echt een slechte film, maar ik zou het niet echt een griezelfilm noemen. Het eerste uur is erg vermakelijk, maar in het laatste half uur gaat de film totaal over de top. Alle voorwerpen in het huis beginnen ineens te leven en vallen de bewoners aan. Het wordt nergens eng, maar wel erg lachwekkend. En dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn van een horrorfilm. 3*

avatar van SmackItUp
Op zich ben ik wel fan van klassiekers, en ook horror vind ik heerlijk. Maar horrorklassiekers gaan er echt niet in. Dit is de zoveelste die ik totaal niet serieus kan nemen. De effecten, het belabberde acteerwerk, het heeft allemaal een negatief effect op de al minimale spanningsopbouw dat je je af gaat vragen hoe je dit een spannende film kan vinden. 30 jaar geleden wellicht, bij gebrek aan beter en omdat je dit soort brakke producties gewend was.

Ik heb maar geprobeerd om de humor ervan in te zien, dat wil nog wel eens helpen. Maar afgezien van dat schizofrene blonde keuteltje viel er maar bar weinig te lachen. Nja, het sfeertje van de Amerikaanse suburbs was bij momenten wel aangenaam... toch?

avatar van mikey
SmackItUp schreef:
very cute

avatar van Basto
SmackItUp schreef:

Brak acteerwerk, slechte effectien? Heb je niet per ongeluk de remake op gezet. Niks mis met beide in het origineel. Vind de old school effecten doorgaans beter dan de cgi en Craig T Nelson is een prima acteur. Het is hooguit dat deze film al tig keer gekloond is, dat de spanning er wat vanaf is.

avatar van SmackItUp
Basto schreef:

De effecten waren misschien voor die tijd prima, maar het acteerwerk vind ik toch grotendeels tenenkrommend.

avatar van Djek
Waarom toch doen ze de gordijnen 's avonds niet dicht in de kamer van de kinderen? Dan zie je die boom niet en heb je minder last van bliksemflitsen.

Ik ging eens opzoeken hoe het met de kindsterren uit deze film gaat en kwam tot de shockerende ontdekking dat het tienermeisje nog hetzelfde jaar van deze film is vermoord door een ex-vriendje en het kleine blonde meisje al in 1988 is overleden aan een darmziekte.

Supernatural schreef:
vorige week herzien.heb weer genoten.blijf bij mijn mening.geweldige film.

avatar van Graaf Machine
Eigenlijk toch een vreselijk kinderachtige film. Maar toen ik hem in '82 in de bioscoop zag was het geweldig.