Poltergeist (1982)

3,38

Horror / Thriller

geregisseerd door Tobe Hooper
met Craig T. Nelson, JoBeth Williams en Heather O'Rourke

Het rustige leven van de familie Freeling wordt verstoord door geesten. Op het eerste gezicht lijken de geesten vriendelijk te zijn: ze verplaatsen objecten als amusement voor het gezin. Maar dan worden ze gemeen en beginnen ze het gezin te terroriseren. Ze gaan zelfs zover dat ze hun dochter kidnappen. Haar vader roept de hulp in van klopgeestspecialisten.

459 BERICHTEN44 MENINGEN

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 23 augustus 2015, 23:40 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film Pegasus schreef:
De film deed me denken aan The Ring. Wel zonder video, maar evengoed met een tv, geesten, klein kind dat alleen contact heeft met de geest, ...

Reinbo heeft gelijk wat Spielberg betreft. Ik kan het me goed voorstellen dat die zich meer wil inmengen op de set dan eigenlijk goed is.

Het einde is er wel wat over...

Poltergeist is eigenlijk geen slechte film. Het valt wel onder horror, maar dan wel het subgenre met geesten en haunted houses. Spielberg vroeg regisseur Tobe Hooper eigenlijk eerst voor E.T. maar die weigerde waarop Spielberg zelf regisseerde. Hij bood Hooper dan Poltergeist aan, wat de man wel deed. Het was in elk geval veelbelovend, Hooper had immers Texas Chain Saw Massacre gefilmd. Maar het lijkt wel dat Spielberg z'n stempel heeft gedrukt bij Poltergeist.

Laten we positief beginnen, de intro is zeer sterk. Al meteen zit de sfeer goed en wordt het nogal creepy. Dankzij het gebruik van strobolicht door de tv. Suggestie werkt, dat had Spielberg al door met Jaws. Wat onweer er bij en enkele cliché tussendoortjes in de slaapkamer met angst voor het monster in de kast en onder het bed. Het werkt eigenlijk toch altijd.

Gaandeweg verliest het wel z'n sfeer. Het onderzoek is er wat over en zien we in latere variaties als The Conjuring bvb beter uitgewerkt. Maar de effecten zijn goed gedaan en zorgen ipv griezelsfeer voor een geheimzinnige fantasiesfeer. Typisch voor Spielberg is ook het afgekapte einde. Ook hier stopt het vrij abrupt. Voor een horrorfilm zijn er weinig slachtoffers trouwens, enkel de kanarie laat de geest in deze film.

avatar van Antonev
geplaatst op 25 september 2015, 19:11 uur, permalink
Het geheel is op zich prima neergezet. Er is sfeer, de acteerprestaties zijn oké en het verhaal is best intrigerend. Wat mij wel erg stoorde was de algehele gedateerdheid van deze film, het heeft absoluut niet de tand des tijds doorstaan. Elke passage waar speciale effecten aan te pas kwamen was voor mij een afknapper. 30 jaar geleden zal het best een hoogstandje zijn geweest. Anno 2015 is het niet meer dan een enigszins vermakelijke prent. 2*.

geplaatst op 27 oktober 2015, 20:14 uur, permalink
Deze film had veel beter geweest als er wat meer horrorsfeer was geweest, door de gekozen soundtrack lijkt het meer op een familiefilm, ook is de film lang niet wreed genoeg

avatar van DVD-T
geplaatst op 7 november 2015, 21:29 uur, permalink
Het eerste wat op valt aan de film is de prachtige score gecomponeerd door de grote Jerry Goldsmith. Vooral de main theme is erg mooi en passend ook. Het geeft een warm, opgewekt, en erg vertrouwd gevoel. En dat is ook nodig want veel karakter introductie krijg je niet. Je valt er al het ware midden in zonder dat het nieuw of onvertrouwd aan voelt. Je hebt geen introductie nodig gehad aangezien je het gevoel hebt ze al te kennen. En dat blijft de gehele film zo. Als ze dan door een character arc gaan, komt dat minstens zo geloofwaardig over. En daar schuilt ook de kracht van deze film. In de familie en niet zo zeer op basis van effecten e.d.

Naarmate de film vordert beginnen zich er steeds meer vreemde dingen voor te doen. In het begin behoorlijk onschuldig maar later niet zo onschuldig mee. Op het punt waar Carol Ann naar The Other Side wordt gezogen gaat de film een nieuwe richting op. Het gaat meer naar het paranormale toe. En dit is een goede zet geweest. De veranderingen in toon door de film heen zorgen dat het geheel fris blijft. Daar schuilen ook de beste spookyness momenten. In de scenes na de verdwijning van Carol Ann en aan het einde. En die effecten houden zich nog goed staande vandaag de dag.
Hooper houd zich wel wat meer aan Spielberg en minder aan Texas Chainsaw. Overall is het meer een paranormale/geesten/fantasy film dan een echte horror waarin Spielberg's invloed toch echt zichbaar is.

Acteerwerk is zeer goed. Rubinstein is nu iconisch natuurijk al Tangerina en Heather O' Rourke, helaas te vroeg overleden op de leeftijd van 12 jaar, zal altijd en eeuwig het meisje uit de Poltergeist films blijven. Toch een knappe prestatie om op zo'n jonge leeftijd al zo'n rol op je naam te hebben. De dood achtervolgt de cast van Poltergeist wel een beetje want ook Dominique Dunn (Dana) is gestorven op jonge leeftijd toen ze werd vermoord. JoBeth Williams en Craig T. Nelson zijn een genot om naar te kijken. Deden me af en toe denken aan Roy Neary en zijn vrouw in Close Encounters die een gelijksoortige relatie hadden. Echt dat speelse tussen twee geliefden.

Niet zo eng als dat het ooit was, maar zeker een erg goede en vooral erg leuke fantasie film die zich nog erg goed staande weet te houden vandaag de dag en nieuwe filmmakers voor andere films heeft geïnspireerd. Waarin vooral de recentere Insidious films nu in me opkomen.

geplaatst op 12 januari 2016, 20:45 uur, permalink
Prima in elkaar gezette film, deze vroeger ook ooit al eens gezien, blijft geweldig om naar te kijken en de muziek is inderdaad ook prima.

avatar van hkoster
geplaatst op 14 april 2016, 22:14 uur, permalink
Aantal keren gezien. Begin de film lachwekkend te vinden. Zal wel aan de leeftijd liggen.

avatar van Boeikens
geplaatst op 28 juni 2016, 21:12 uur, permalink
Prachtige ghost/demon horror!

Langzame creepy sfeeropbouw met oplopende spanningsboog. De cast speelt sterk en werkt gezamelijk juist sterk mee aan de sfeeropbouw. Het verhaal loopt redelijk vlot en verveelt nooit waarbij het laatste half uur misschien net iets minder is dan de rest.

Indiana007
geplaatst op 31 juli 2016, 14:30 uur, permalink
Wat vond ik die vroeger eng 😂.
Nu is ie te gedateerd.
Binnenkort remake eens opzetten.

avatar van andijvie
geplaatst op 31 juli 2016, 17:46 uur, permalink
Eén van de beste Horror / Geesten films ooit. Natuurlijk heeft de tand des tijds deze film ingehaald. Daarmee rekening houdend geef ik toch een flink hoge score.