
E.T. the Extra-Terrestrial (1982)
Alternatieve titels: E.T. | E.T. en Zijn Avontuur op Aarde
Verenigde Staten
Avontuur / Sciencefiction
115 minuten / 120 minuten (extended version)
geregisseerd door Steven Spielberg
met Henry Thomas, Drew Barrymore en Robert MacNaughton
De tienjarige Elliott woont samen met zijn moeder, broer en zusje in een bosrijke buitenwijk van Los Angeles. Op een dag ontdekt hij in de tuin een buitenaards wezentje. Elliott en het wezentje schrikken zich eerst te pletter, maar sluiten dan vriendschap. Elliott noemt het wezentje E.T. en verbergt het in een kast op zijn kamer. De jongen laat E.T. ook kennis maken met zijn broer en zijn zusje. E.T. raakt snel vertrouwd met het aardse leven. Toch heeft hij heimwee naar zijn planeet. Ondertussen begint de aardse atmosfeer zijn gezondheid aan te tasten. Ook Elliott voelt zich niet lekker. Hun band is immers zo hecht geworden dat ze dezelfde gevoelens ervaren.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=sZ4TFHOI6uI
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,8 / 371880)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)game (GamesMeter)kijk op NetflixiTunes: € 9,99 / huur € 3,99huur bij MovieMAX voor € 2,99Google Play: € 7,99 / huur € 4,09Pathé Thuis: vanaf € 6,99 / huur € 2,99kijk op Videolandhuur bij Ziggo On Demandkijk op Amazon PrimeWelnu, deze film heb ik volledig gekeken, maar het kan toch wel gelden als een filmisch equivalent van een bananenbiertje. De eerste helft was best aardig, de ontmoeting tussen de alien en het jongetje, en later broer en zusje, wordt best ontroerend uitgewerkt, maar daarna gaat het snel bergafwaarts. De schoolscène die de band tussen het jongetje en de alien uitbeeldt was al behoorlijk melig, maar dan wordt het dusdanig zoet-sentimenteel, dat het glazuur van mijn tanden springt.
Veel krijsende kinderen, met name het jongetje, wat het hele segment waarin de alien sterft en weer tot leven komt nog vervelender maakt dat het al was. Maar het meest irritante was de soundtrack. Het hoofdthema, wat "geleend" lijkt te zijn uit het vierde pianotrio van Dvořák, wordt tot vervelens toe herhaald en lijkt alleen maar bombastischer te worden per herhaling. Ik ben een groot fan van Wagner, en John Williams wordt nog wel eens met hem vergeleken, maar als je hem een derderangs Wagner noemt, doe je hem al teveel eer. Subtiliteit en sfeer is namelijk iets waar in mijn oren Wagner wèl gevoel voor had, maar dat tref je in deze soundtrack niet of nauwelijks aan.
En als een soundtrack niet bevalt, dan gaan meer dingen ergeren, zoals dat het orkest ook niet al te geweldig is. Hoor je vooral aan het einde wanneer de violen de hoogte in gaan, en daar duidelijk moeite mee hebben.
Wat wel positief is, is het ontwerp van de alien, wat zeker weet te vertederen met die grote ogen. Verder valt toch ook visueel op dat de film ouder begint te worden, met name in de blue screens waarvan het gebruik af en toe overduidelijk was. Tenslotte aardig om Barrymore als kindactrice te zien, doet het van alle kinderen ook het beste.
Conclusie: een film die aardig begint, maar uitdraait op een overdaad aan sentiment, met een vreselijke soundtrack. Wegens het begin nog 1,5*.
Toch een film die de tand des tijds niet helemaal goed doorstaan heeft.
Ik begrijp de nostalgie, en toch knap dat zo'n lelijk wezen met een ongeïnspireerd uiterlijk
toch enigszins je hart weet te stelen. Maar daar blijft het dan ook bij. Een krappe *3,5
De kinderen spelen ook uitzonderlijk goed, en zonder te overdreven schattig te doen. Zelfs Drew Barrymore als het kleine zusje niet. Die valt perfect in tussen de twee types die kleine meisjes meestal in films spelen, de rol die vooral moet vertederen en het net iets te wijze kind. Eigenlijk is ze meer een komische sidekick dan iets anders in de film. En Henry Thomas lijkt aanvankelijk vooral het vervelende kleine broertje te spelen maar is toch behoorlijk overtuigend en leuk. E.T. ziet er ook voor deze tijd toch nog geweldig uit. Alleen die scènes metmet de ufo en de vliegende fietsen bevatten wel duidelijk gedateerde effecten.
Verder ook vooral een mooie belichting en erg mooi gebruik van schaduwen ook weer door Spielberg. De omgevingen en huizen zijn eigenlijk weinig mooi, maar Spielberg weet er nog alle sfeer in naar boven te halen. Ik vond het wat rommelige en niet al te mooi ingerichte huis van Elliot en zijn familie ook wel wat hebben. En al die eeuwig herkenbare klassieke scènes staan nog als een huis. E.T. die de bal terugrolt vanuit de schuur, "E.T. phone home", de vliegende fiets voor de levensgrote maan. Williams levert hier toch ook goed werk. Het klinkt zoals wel vaker bij hem wat oubollig, maar hier ervoer ik dat eigenlijk alleen als wat positiefs. Het klopt in deze film. Ik hou het wel op een dikke 3.5*. Op momenten sleept de film toch een beetje.
E.T. the Extra-Terrestrial, zowat de klassieker onder jeugdfilms. Vreemd genoeg heb ik dit vroeger nooit echt gezien (sowieso voor mijn tijd uitgekomen, maar heb dit precies altijd meer toevalligerwijs gemist) maar stond al wel ettelijke jaren op de planning om eens te kijken. Gisteren nog wel zin in iets luchtigs en ik haalde dan eindelijk eens deze Spielberg uit de kast. Geen idee wat ik eigenlijk juist moest verwachten, maar ik dacht dat dit me wel voor even ging kunnen bezighouden.
Het probleem bij dit soort hooggewaardeerde films is dat er vaak een zweem van nostalgie verantwoordelijk is voor de hoge score. Ik ben daar zelf ook schuldig aan bij talloze films, maar het gebrek aan die nostalgie wordt hier pijnlijk duidelijk. Toegegeven, Spielberg regisseert een erg vermakelijke film met een aantal leuke scènes (hoewel ik heel de psychische link tussen Elliot en E.T. zelf een verkeerde keuze vind, is de scène waar E.T. dronken geraakt en naar een oude John Wayne film kijkt wel erg leuk) maar verder is dit vooral toch een film met de gebruikelijke Spielberg emoties. Visueel wel een paar leuke kunstjes trouwens. De film wordt toch vooral ook aanzien als een ode aan een kindertijd en Spielberg maakt dit geslaagd duidelijk door de film vooral uit het perspectief van een kind te vertellen. Zo valt met uitzondering van de moeder van Elliot het gezicht van de volwassen personages (zoals de leraar biologie) net buiten het kader. Leuk detail in ieder geval.
De grootste kracht van E.T. is echter het wezentje zelf. Ben nooit de grootste Spielberg fan geweest, maar je moet toegeven dat de man indertijd zich met een aantal erg geniale mensen heeft omringd. Het design van E.T. zelf ziet er na al die jaren nog erg geslaagd uit en de uitvoering is gewoon erg degelijk te noemen. Nu ben ik sowieso wel fan van dit soort 'echte effects' in plaats van al die CGI, maar in ieder geval kudos voor Spielberg en de zijnen. Qua cast niet al te goed jammer genoeg. Drew Barrymore heeft nog wel iets schattigs rond haar hangen en ook Henry Thomas kan er als Elliot nog nipt mee door, maar verder is het af en toe huilen met de pet op. Let vooral ook nog op een piepjonge Erika Eleniak als het meisje dat gekust wordt door Elliot tijdens de dronken E.T. scène, ik vermoed dat Thomas dat toch liever een aantal jaar later had gedaan..
Een aantal scènes die iconisch zijn geworden in de loop der tijd, de scène met de fiets blijft ook nog altijd overeind staan, en een erg amusant hoofdfiguur zorgen ervoor dat E.T. een film is die vast en zeker gezien mag worden. Een hoop geforceerde emoties, vaak nog eens onder invloed van de muziek van John Williams, en niet al te denderende cast behouden de film echter van een hogere score.
3.5*
E.T. blijft een ontroerende, grappige, inspiratievolle en fantasievolle film. Waarschijnlijk de meest persoonlijke film van Spielberg en dat is te zien. Het sterke script, het wezen E.T., de heerlijke onbezorgde jaren 80 sfeer, de waanzinnige muziek, alles klopt.
Ik heb deze film in mijn jeugd vaak gezien en ik kan nu nog steeds lachen en ontroerd raken door de interactie tussen E.T. en de kinderen. Spielberg weet bijna altijd wel herkenbare en sterke personages te creëren en hier is dat niet anders. Dat komt ook door het sterke acteren van de kinderen. En de film heeft een aantal iconische scènes die in mijn geheugen gegrift staan. Met de muziek van John Williams die net zo iconisch is. Schitterende film vol verwondering, fantasie en nieuwsgierigheid naar het onbekende.
Zag m ooit voor t eerst in de bios toen ik 12 was geloof ik,maar heb m een elke paar jaar wel een keer gezien en blijf E.T 1 vd betere (sf) films ooit vinden .

Een geniale verrassing is het niet, maar ik snap wel dat je dit fantastisch kunt vinden, vooral als je er mee bent 'opgegroeid'. E.T. is origineel, best zielig, sfeervol en heeft een hoog feelgood-gehalte. Ook de jonge cast doet het prima, Henry Thomas doet het geweldig als Elliot, denk niet dat je beter kan verwachten op die leeftijden.
Zelf vond ik het middenstuk de 'afknapper', het distantieerde van de film. Des te knapper, maar uiteindelijk jammer, dat het einde je gewoon wel weer beet pakt. Als het middenstuk mijn concentratie had weten vast te houden was dit een héél positieve review geweest, voorlopig toch slechts een 3.5*.
Nadien wordt de film luchtiger en gaat het de grappige toer op. ET die zich voorstelt aan de kinderen en zich verpersoonlijkt met Elliott. Het levert enkele leuke en grappige beelden op. Ook de Halloweenparty met Yoda was schitterend. “Home, home!” Nadien wordt het wat grimmiger met volwassen ‘bad guys’ en wordt het onrechtvaardigheidsgevoel van kinderen aangesproken. Items die je in vele familiefilms wel terugvindt (Free Willy, Beethoven, enz …). Naar het einde toe krijgt drama de overhand wanneer ET en Elliott ziek worden om dan uiteindelijk af te sluiten met een happy end. De vliegende fietsen blijven nostalgisch. De filmposter blijft dan ook hét sfeerbeeld dat de hele film samenvat in één beeld. Een gezellige familiefilm die je moet gezien hebben, vind ik. Ook het symfonisch orkest van John Williams, zo typisch voor films uit die tijd (en ervoor) maakte het aangenaam.
Op de acteerprestaties is niet veel aan te merken, niet top, gewoon ok. De quote van de jonge Drew Barrymore (Gertie) “What’s happining?” is me steeds bijgebleven en is erg goed en op de juiste toon uitgesproken. Ook Henry Thomas deed het goed, vol overtuiging en vooral naturel als kind. Een klassieker!
Wie ooit een bananenbiertje heeft gedronken, heeft wellicht eenzelfde ervaring als ik gehad. Bij de eerste slok denk je: lekker zoet. Maar als het glas halfvol is (en hier toen ik me een pessimist!) komt alle zoetigheid je dusdanig de keel uit, dat je het maar laat staan. In mijn geval had ik dan ook nog eens het biertje gedeeld met een vriend, waardoor ik eigenlijk pas op een kwart zat.
Welnu, deze film heb ik volledig gekeken, maar het kan toch wel gelden als een filmisch equivalent van een bananenbiertje. De eerste helft was best aardig, de ontmoeting tussen de alien en het jongetje, en later broer en zusje, wordt best ontroerend uitgewerkt, maar daarna gaat het snel bergafwaarts. De schoolscène die de band tussen het jongetje en de alien uitbeeldt was al behoorlijk melig, maar dan wordt het dusdanig zoet-sentimenteel, dat het glazuur van mijn tanden springt.
Veel krijsende kinderen, met name het jongetje, wat het hele segment waarin de alien sterft en weer tot leven komt nog vervelender maakt dat het al was. Maar het meest irritante was de soundtrack. Het hoofdthema, wat "geleend" lijkt te zijn uit het vierde pianotrio van Dvořák, wordt tot vervelens toe herhaald en lijkt alleen maar bombastischer te worden per herhaling. Ik ben een groot fan van Wagner, en John Williams wordt nog wel eens met hem vergeleken, maar als je hem een derderangs Wagner noemt, doe je hem al teveel eer. Subtiliteit en sfeer is namelijk iets waar in mijn oren Wagner wèl gevoel voor had, maar dat tref je in deze soundtrack niet of nauwelijks aan.
En als een soundtrack niet bevalt, dan gaan meer dingen ergeren, zoals dat het orkest ook niet al te geweldig is. Hoor je vooral aan het einde wanneer de violen de hoogte in gaan, en daar duidelijk moeite mee hebben.
Wat wel positief is, is het ontwerp van de alien, wat zeker weet te vertederen met die grote ogen. Verder valt toch ook visueel op dat de film ouder begint te worden, met name in de blue screens waarvan het gebruik af en toe overduidelijk was. Tenslotte aardig om Barrymore als kindactrice te zien, doet het van alle kinderen ook het beste.
Conclusie: een film die aardig begint, maar uitdraait op een overdaad aan sentiment, met een vreselijke soundtrack. Wegens het begin nog 1,5*.
Enkele leuke momenten, waaronder de kleine Drew Barrymore die al heel behoorlijk acteert voor haar leeftijd, en E.T. zelf die heel soms wel vermakelijk is, maar voor de rest is dit toch een hoop op de klok kijken en jezelf de trage en onleuke scènes doorworstelen. De effecten hebben de tand des tijds ook niet doorstaan, maar vooruit, is inmiddels ook alweer 35 jaar oud.
2,5*
Wat ik ook las is dat er een tweede film van ET had kunnen komen, maar dat Spielberg uiteindelijk besloot om het niet te doen. Misschien maar goed ook, je hoeft niet alles uit te melken. En godzijdank bestond er nog geen CG, want hoe meer oude films ik zie hoe meer ik het kan appreciëren. De tijd die in de decors werd gestoken, allerlei practical effects die je nu niet meer ziet, soms cheesy maar ik vind dat steeds leuker worden. ET is met recht en reden een ware klassieker.
Dit is voor kinderen echt een ideale Sciencefiction film. Spielberg wist hier weer ene uiterst aangename film neer te zetten die een hoop iconische momenten kent. De alien zelf is natuurlijk spuuglelijk, maar toch krijg je een hoop sympathie voor het beestje.
Uiterst leuk om te volgen allemaal. Het is allemaal leuk verpakt in een mengelmoes van Avontuur, Scienceficion en Drama. Voor de kleinste is dit misschien echt een topper. Hier en daar merk je dat het uit 1982 komt, maar ach, wat maakt dat uit.
Spielberg weet hier een lief, vermakelijk en leuk filmpje af. Een van de beste kinder en sciencefiction films naar mijn mening.
Op wat details na vind ik eerlijk gezegd dat hij de tand des tijds prima heeft doorstaan. In de DVD box die ik heb zitten twee versies. De originele versie In the directors cut. Die laatste bevat extra scènes met verschrikkelijk lelijke cgi. Het is sterk aan te bevelen de originele versie te bekijken die alleen practical effects bevat.
Het was ooit de eerste film die ik als kind in de bioscoop zag en eerlijk gezegd vind ik hem nog steeds net zo indrukwekkend als toen.
Mijn voorkeer gaat dan ook uit naar de bioscoop verzie 5 sterren waard
De soundtrack score is

En de E.T. herenigd in een Amerikaanse reclame is leuk om te zien
De film zelf heeft zijn glans nu wel wat verloren. De filmpjes zijn anno 2020 nu wel wat gedateerd. Karate Kid uit 1984 heeft dezelfde sfeer en het lage tempo. Vooral dat lage tempo vond ik nu wel wat storend.
Toentertijd was E.T. behoorlijk vernieuwend. Dat is ie nu uiteraard niet meer. Maar ik heb E.T. nooit geen topfilm gevonden ook niet in 1982. Bij momenten wel leuk en grappig. Pluspunt zijn de hoofdacteurs natuurlijk. Henry Thoma als Elliot speelt een geweldige rol, en Drew Barrymore als kleine zusje doet daar nog een schepje bovenop. Zo jong zo goed geacteerd. Haar mimiek, gezichtsuitdrukkingen en traantjes zijn fantastisch om te zien. De moeder daarin tegen beviel me iets minder.
Het plot is heel aardig, wel vind ik het erg jammer dat het tweede deel wat ontsierd wordt door de zgn. geleerden die in het huis kwamen. Dat hele stuk had van mij eruit gemogen. De film had klein gehouden mogen worden. Nu komt er een hoop onnodig spektakel met hartmassages pfffffff jammer!!
Naar het eind toe maakt veel goed met de beroemde [spoilerluchtfietsende scene die in alle films van Spielberg daarna nog terugkomen. Het sentiment op het eind is hoog. Vooral de kletterende trompetten had voor mij niet gehoeven. Alsof de muziek de film moest maken.
E.T. zelf is wel een leuk wezentje met de beroemde woordjes Phone Home wat lekker rijmt. Helaas zien we iets te weinig communicatie tussen Elliot en E.T. Maar goed als familiefilm zeker geslaagd!
Film 3.5
Beeld 4.5 (4K)
Geluid 4.0
Spielberg maakte naast enkele sterke films ook luchtige familiefilms. Iets waar hij goed in was, maar die (omdat het dan een familiefilm was) te braaf en te zoet werden. E.T. is daar één voorbeeld van. Het wezentje is zeer charmant en de kinderen gaan er helemaal in op. Dit geeft een warme gezellige film. Al is het soms wat gedateerd en valt als volwassenen de mindere acteerkwaliteit en het melige wel wat tegen. Ongetwijfeld is dit één van de betere familiefilms, wat ook de bedoeling van Spielberg was.
Tijd voor een herziening. Een gezinsfilm uit de jaren '80 die vooral op een jong publiek mikt. Het is dan ook vooral een sprookje geworden. Met de kinderen duidelijk centraal. Buiten de moeder worden de andere volwassenen grotendeels niet duidelijk in beeld gebracht. Ze spelen duidelijk een bijrol. Een heel duidelijk verhaal ook. En dan wat speciale effecten waar je nu niet meer mee moet afkomen, maar die wel wat passen bij deze film. E.T. zelf is de evenknie van Yoda, maar schattiger. Wel het duidelijke uiterlijk van een pop, maar dit is zoveel beter dan een lelijke CGI creatie zonder charme.
Ondertussen hebben we de serie Strangers Things gehad, en met het herzien van deze film valt het eens te meer hoeveel inspiratie het uit E.T. heeft gehaald. Dat is meer dan een gewone ode. Zoveel scènes die ondertussen ook iconisch zijn geworden. Denk alleen al aan de vliegende fiets en de gloeiende vinger.
Ik ben de film wat ontgroeid. Het is vrij zoet en we zijn na bijna 40 jaar wat anders gewoon. Maar voor kinderen moet dit nog wel zeer mooi zijn. Het is een luchtige kinder-SF geworden die ook niet meer tracht te zijn. Op dat vlak heeft het dan weer wel de tijd goed doorstaan.


Deze film is één van Spielberg's best gemaakte films ooit.
Je ziet dat er in deze film hart en ziel zijn ingestopt en dat er dag en nacht aan gewerkt is.
Het is een klassieker die tot op de dag van vandaag nog altijd herkent wordt en die nog altijd heel veel bekeken wordt, zowel door volwassenen als door kinderen.
Een heel mooi verhaal, een mooie soundtrack, het is gewoon hartverwarmend.
Je begint medelijden te krijgen met E.T. en dat is juist het mooie aan de film.
Je krijgt medelijden met E.T. al van in het begin en dat blijft zo totdat de film gedaan is, heel ontroerend.
De relatie tussen Elliot en E.T. is ongelofelijk, gewoon geweldig.
Zeker de moeite waard!
Ik leefde niet mee met de personages en ik vond de vertrouwensrelatie tussen mens en alien ook niet geloofwaardig. Er was dan ook nog weinig spanning, want alles was redelijk voorspelbaar.
En ook de kinderachtige dialogen zijn soms irritant.
En ik al die jaren maar denken dat het ‘Go home’ in plaats van ‘Phone home’ was, heb ik mezelf toch al die tijd voor de gek gehouden zonder dat ik het wist of überhaupt door had. ‘E.T.’ heb ik gisteren maar eens herzien, voor mij maar ook voor vele anderen een ware jeugdfilm (en hij was al aardig oud in mijn jeugd) die me wel bij stond (behalve de bovenste quote dan) maar, blijkbaar had ik mijn stem verwijderd hier op ‘MovieMeter’, van deze film. De film heb ik dus maar in de herziening gegooid en het was ook gelijk mijn eerste film voor het nieuwe jaar. Een leuk zit? Dat zeker maar, de film was minder pakkend dan hoe hij in het verleden op mij over kwam of beter gezegd, hoe ik het me nog herinner.
Het is in ieder geval een heerlijke film om het nieuwe jaar mee te starten en, ik heb soms ook best moeten lachen om de film. Het is helaas niet zo boeiend meer, tuurlijk een leuk werk van ‘Spielberg’ maar ik herinner mij alles heel anders. De film voelde soms wat langdradig aan, en kakte na een tijdje ook bij mij in. Het cliché gehalte is ook niet bepaald laag want als E.T. op het punt staat van dood gaan en zelfs ook doodgaat dan is het allemaal wel erg cliché hoor. Is dat erg? Nee, ik ervaarde dit niet als erg want je bleef er simpelweg wel naar kijken, het had alleen niet bepaald gehoeven maar om toch wat meer gevoel bij de film te krijgen kregen we het nog even mee.
Wat meer mijn aandacht trok nu was het moment dat de twee zich echt leren kennen en dat vond ik best een leuke bijzondere weg. Hoe ‘Elliot’ als eerst in contact kwam met ‘E.T.’ en dat de twee een leuke en vriendschappelijke band opbouwden, was best leuk om te volgen. Hierin worden ook treurige maar ook leuke en grappige scenes in verwerkt en je ziet dat ‘Spielberg’ zijn volle fantasie los liet om er iets van te maken. Dat loopje van ‘E.T.’ was bijvoorbeeld al leuk genoeg, (de karakter zelf, personage, hoe je wil noemen) en dat maakte toch uit hoe ook ‘E.T.’ op ons overkwam, als erg vermakelijk en vooral grappig.
Het verhaal is leuk maar, best simpel en de meesten zullen die bijna wel kennen ook al heb je de film nog niet gezien. Het is een zeer spraakmakende film, al jaren, en dat zal misschien ook niet snel verdwijnen. De scenes waren leuk gemaakt en het is allemaal erg leuk om te volgen, soms wat treurig maar nergens heel lastig. Een geslaagde zit dus.
3.5*